Unconfigured Ad

Collapse

Første flytur med Trex 700E FBL

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Vær også obs på det at dersom du går for langt ned er det ikke alle fartsregulatorer som tåler det uten at du fysisk drever den om. HW120 HV f.eks tåler ikke å flyes på veldig lav throttlekurve. Noe lavere enn 80-85% er vell ikke å anbefale

Comment

• thomas.kjolstad
      • Mar 2011
      • 1247

Originally posted by jotto
      Hvis du skal sette headspeeden i antall RPM, så må du bruke governor. Du kan også bruke et tachometer (turtallsmåler) og tilpasse throttlekurven så headspeeden blir det du vil ha, men da vil den endre seg utover i flyturen når batterispenningen faller.
      Prøvde meg på å sette opp Governor på ICEen nå, men er veldig usikker på hvordan dette skal gjøres.
      Har mange spørsmål her.
      Hva bør jeg legge meg på headspeed?? etc etc.

Fins det en guide på hvordan jeg kan sette den opp?

Her er et screen shot av hva jeg har gjort.
      Click image for larger version

Name:	Govrnor setup.jpg
Views:	1
Size:	67.2 KB
ID:	591984

her trenger jeg mye hjelp...
      skal jeg sette reultatet inn i throttlekurven på radioen?
      Hvorfor står det "Setup has minimal governor overhead" når jeg sette opp 2000 i headspeed.

I følge mr mel calc. hadde jeg uten governor ca. 2400 RPM ved starten.
      Hva bør jeg legge meg på?? og hvordan...

Comment

• kristianwest
        • May 2011
        • 1769

Har du lest denne: http://www.castlecreations.com/suppo...ernor_mode.pdf

Og denne: http://www.castlecreations.com/suppo..._endpoints.pdf

2400 rpm på en 700 er mye. Personlig ville jeg ikke gått noe særlig over 2000.

Det er litt avhengig av giring og motor hvor godt ICEn din trives, men mr mel-kalkisen gir en pekepinn.

Forslag: 1600 på normal, 1800 på idle1 og 2000 på idle2. Men det er bare forslag.

Men les pdfene jeg lenket til først
        Kristian Westgård
        Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

Comment

• thomas.kjolstad
          • Mar 2011
          • 1247

Her er hva MRMEL calc sier.

Det sier meg ikke så mye.

Når jeg prøver å sette rpm til 2000 sier den følgende: setup has minimal governor overhead. Hva betyr det?

Comment

• jonny
            • Sep 2010
            • 710

Re: Første flytur med Trex 700E FBL

Gov skal ha litt å gå på slik att den kan gi gass for å unngå att turtall synker under harde input.
            D betyr den har litt lite, men sannsynligvis nok.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
            ---------------------------------------------
            Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
            Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
            Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
            Mikado logo 600 3D Vbar
            Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• thomas.kjolstad
              • Mar 2011
              • 1247

oki, men hvordan setter jeg opp throttle curven på normal/Idle1/Idle2 ??

Og hva med autorotasjon/Throttle hold ??

Comment

• jonny
                • Sep 2010
                • 710

Hvis du bruker set rpm mode angir du 3 turtall du skal ha på 30 70 og 100 prosent gass. Sett throttlecurve til flat 70 i idle 1 og 100 i idle 2.
                Flat 30 i idle 1 hvis du vil bruke th til å kutte motor. Eller hvis du vil kutte motor med stikke ned legger du de nederste punktene til 0. Th throttlr kurve er flat 0.
                Anbefaler å se castlecreation sine videoer på YouTube.

Mikado logo 600 3D Vbar

Comment

• kristianwest
                  • May 2011
                  • 1769

Det et det jeg mente med at det er vanskelig å vite helt hvilken headspeed ditt oppsett trives med.

Hvor godt ICE-governoren trives er avhengig av giring (antall tenner på ponion og hoveddrev) og motor - og hvor mange celler du flyr med.

Forsøk på forklaring:

Motoren din kan gi maks 100 prosent, og governorens jobb er å holde turtallet konstant. Dersom du gir goven beskjed om å holde headspeed så høyt at den bruker f eks 99 prosent av det motoren/oppsettet kan gi, har den bare en prosent ekstra å bruke når du gjør øvelser som krever mye av heliet. Det vil resultere i at gov ikke klarer å holde turtallet oppe, og motoren bogger.

I dette eksempelet har du bare en prosent overhead.

Overhead er altså differansen mellom hva motor/giring kan gi og det du gir governor beskjed om å bruke.

Hvis 2000 er for høyt, legg inn et lavere tall og se hvor du havner. Det er viktig at du legger inn riktig ponion og hoveddrev (og antall celler på batteriene dine) i kalkisen.
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

Comment

• thomas.kjolstad
                    • Mar 2011
                    • 1247

Originally posted by jonny
                    Hvis du bruker set rpm mode angir du 3 turtall du skal ha på 30 70 og 100 prosent gass. Sett throttlecurve til flat 70 i idle 1 og 100 i idle 2.
                    Flat 30 i idle 1 hvis du vil bruke th til å kutte motor. Eller hvis du vil kutte motor med stikke ned legger du de nederste punktene til 0. Th throttlr kurve er flat 0.
                    Anbefaler å se castlecreation sine videoer på YouTube.

Har sett videoene.

Hva mener du med "th" ??

Hvordan setter jeg throttle curva i normal mode??

Hvis jeg aktiverer autorotasjons knappen, er det sånn at jeg kun kan starte opp i idle 1 uten å bruke throttle stikka??

Comment

• Dataha1
                      • Nov 2010
                      • 340

Originally posted by thomas.kjolstad

Hva mener du med "th" ??

th = throttelhold
                      Compass Atom 550 FBL - ds510m - bls 251 - mini v-bar
                      XG8
                      Snart:

Compass 7hv v2 - MKS HBL 950 - HBL 980 -
                      V-bar
                      Compass Warp 360 - MKS DS95 - DS95i - Beast X - Yge 40A

Comment

• thomas.kjolstad
                        • Mar 2011
                        • 1247

OK.
                        Da får jeg se om jeg har skjønt dette.

Idle1=30
                        Idle2=100

Det jeg ikke helt skjønner er hva skal jeg sette i normal mode??
                        Og hvordan vil th funke??
                        Og hvordan får jeg startet motor i normal mode hvis throttle kurven skal stå til 0??

Sorry alle disse sikkert teite spørsmålene men jeg er helt grønn på dette governor greine.

Comment

• jonny
                          • Sep 2010
                          • 710

Hvis du flyr uten gov mode vil rotorhastighet være større ved starten av flygingen enn den er i slutten.
                          Dette pga att rotorhastighet er ett resultat av hvor mange volt batteriet leverer, og det leverer en høyere volt i starten enn i slutten.
                          Normalt ved flyging uten gov vil du sette opp en v-curve på throttle for å gi mer gass når du gir mer pitch.

Ved gov ber du esc kontrollere turtall på rotor. Dette gjør den ved å gi gass når den registrerer att turtall dropper.
                          For å gjøre dette må esc ha "headroom". Dette betyr att esc ved gov mode ikke går på full gass da den må ha mulighet til å gi mer gass.

Se her Castle Creations - Castle Link Files for Align Helis
                          Dette er castle sine anbefalte innstillinger for align 700.

Her er castle creations setup videoer Castle Creations - Instructional Videos

Spesielt den første videoen der inneholder alt du spør om.

Dvs.
                          Headspeed 1 = aktivert med 30% flat throttlecurve (normal) dvs: 30-30-30-30-30
                          Headspeed 2 = aktivert med 70% flat throttlecurve (idle1) dvs: 70-70-70-70-70
                          Headspeed 3 = aktivert med 100% flat throttlecurve (idle2) dvs: 100-100-100-100-100
                          throttlehold er alltid 0-0-0-0-0

Jeg bruker 3 headspeeds og kutter da motor med throttlehold.
                          Endel folk setter opp sin throttle curve i normal mode med 0 på de nederste posisjonene og 30% over det.
                          Det gjør att de kan kutte throttle med å ta ned stikken.
                          (Jeg liker ikke dette da det er kjedelig hvis du glemmer å bytte mode fra normal til idle1/2 før du legger heli opp-ned)
                          Throttlehold sin throttlecurve er selvsagt er en flat 0 curve, da den skal kutte motor.
                          eneste gangen du ikke kjører en flat 0 throttlecurve på throttlehold er visst du bruker autobailout.
                          Jeg har dårlig erfaring med autobailout på cc.
                          Jeg ville latt være å enable den autobailout funksjonen til du har fått satt det opp og vet alt fungerer.
                          Og bare så du er klar over det er autobailout en funksjon som skal gjøre att du kan avbryte en throttlehold uten å få soft start på esc.
                          Dvs. Den er beregnet på hvis du trener på nødlanding uten motor men ombestemmer deg. Da trenger du en kjapp spoolup for å berge heli.
                          Hvis du ikke bruker autobailout skal throttlehold være 0-0-0-0-0, kun ved autobailout enablet skal denne være noe annet enn 0.
                          Men da har du normalt 0-0-0-0-0 i throttlecurve på normal mode for å nullstille esc tilbake til softstart.
                          Last edited by jonny; 26-08-12, 21:45.
                          Mikado logo 600 3D Vbar

Comment

• thomas.kjolstad
                            • Mar 2011
                            • 1247

Takk for masse bra info. Skjønner litt mere nå.

Så hvis det er sånn jeg skjønner.
                            Hvis du bruker oppsettet ditt:

Normal-30
                            Idle1-70
                            Idle2-100

Da vil det si at throttle hold må stå på for at motor ikke skal starte i det du setter i batteriene. Og at så fort du vipper av throttle hold vil heliet spole opp uavhenging av hvor throttle stikka står. Vil det si at man ikke bruker normal mode og throttle stikka til å lette fra bakken?

Comment

• thomas.kjolstad
                              • Mar 2011
                              • 1247

Skjønner hvordan autobailout fungerer. Som du sa, for å avbryte en autolanding. Det var litt det jeg hadde tenkt på å øve meg på det og da er det lurt å bruke det.

Men da mister man på en måte normal mode da?? Eller tar jeg feil?

Da går det rett i idle1-70% for å komme i lufta.

På dx7en min har jeg ingen throttle hold kurve. Bare en hold pos: -20/+50%

Comment

• jonny
                                • Sep 2010
                                • 710

Det er korrekt. Du må ha en kurve som gir 0 for å armere esc og for å sette esc tilbake til softstart etter en landing. Da ofrer du gjerne en rpm mode for å få den funksjonen.
                                Hvor ofte trenger du egentlig 3 rpm moder uansett?

Throttlehold kurve er vel ett punkt da, noe som er bedre enn flere synes jeg. Lettere å justere.
                                Last edited by jonny; 26-08-12, 22:11.
                                Mikado logo 600 3D Vbar

Comment

Working...