Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner i Bergen vurderer T-rex 500 og lurer på hvor han skal fly det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner i Bergen vurderer T-rex 500 og lurer på hvor han skal fly det?

    Hei.
    Er akkurat ferdig med 4 års ingeniørstudier og trengte en ny hobby, så i høst gikk jeg til innkjøp av en Blade 130X og senere en Nano cpx pluss spektrum dx6i og simulator.
    Har flydd en del nå og klarer etterhvert å fly uten å krasje i det hele tatt. Har ikke begynt på 3D annet enn i simulatoren, men klarer ok å hovre og fly litt rundt inverted.
    Vel vel, nok om det. Jeg har sett litt på RCMarked.no / Align Trex 500 (t-rex 500 ESP) som en bekjent av meg selger. Men hvor skal jeg fly det? Og hvor får jeg hjelp når jeg ikke får det til lenger? Jeg klarer selvsagt å lese på helifreak for det meste, men det hadde vært gøy å vite om en klubb eller lignende også. Ser at en del folk flyr på Stend selv om det ikke er organisert. Hva er den beste klubben å ta kontakt med?
    Hvor stor plass trenger jeg på å fly en 500? Jeg har en del fotballbaner i nærmiljøet (skjold) ? Er en 500 med flybar og å starte med som stort heli?
    Ser det er ikke så stor aktivitet på dette forumet men håper på hjelp likevel
    Mvh Eivind
    T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

  • #2
    Hei og velkommen til forumet!

    Det høres ut som du har gjort ting i riktig rekkefølge og etterhvert begynt å få det bra til! Grattis 500 med flybar er knallbra til å begynne med når stikketreninga sitter. Om du flyr både nano og blade130 klarer du fint å fly en 500. Den er som en lastebil i forhold! Flyr veldig bra den.


    Når det gjelder klubb i Bergen så har ikke Bergen pdd noe flytilbud bortsett fra på OS/Ulven. Der hører jeg rykter om medlemskap til 2000,- i året så det hadde iallefall utgått for min. Jeg bodde i Bergen og fløy et par år i lag med blant andre Ragge1 her på forumet og vi fløy alltid på Stend. Det er mange flyvere der som ikke er aktive på internett. Men de jeg vet flyr der nå er "jonny" på forumet og "Ragge1". Begge er veldig aktive her inne og to flinke, hjelpsomme karer begge to! Det er som sagt ikke noe organisert på Stend - men makan til hyggelig flymiljø! Der er folk fra barnealder og opp til langt over pensjonsalder. Eneste problemet med Stend er at det ikke egner seg for balsafly. Det er jo ikke noe problem for oss som helst liker ting som letter og lander vertikalt


    Regner med jonny og ragge1 skriver innpå her også!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Trulsen View Post
      Når det gjelder klubb i Bergen så har ikke Bergen pdd noe flytilbud bortsett fra på OS/Ulven. Der hører jeg rykter om medlemskap til 2000,- i året så det hadde iallefall utgått for min.
      2000.- er litt overdrevet... det koster 1250.- pr år. og da har du tilgang til stort klubbhus, toalett, kjøkkenfasiliteter, byggelokale, 180meter flystripe og 75 hyggelige modellflygere. Hvis ikke det betyr noe er helt klart åkeren på Stend å anbefale
      - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
      - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
      - Krill Avanti S m/ATJ220SV
      - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


      Comment


      • #4
        1250 er kostnaden for tilgang til stripe og klubbfasiliteter.
        Så må du plusse på avgiften til luftsportsforbundet og modellflyseksjonen.
        Da blir den totale prisen 1910 kr.

        Er veldig trivelig og mange hyggelige folk der.

        Bergen80:
        Jeg flyr av og til på Stend i helgene når været tillater det, ragge1 er der mye oftere.
        Men er bare trivelig om du slenger deg med oss.
        Last edited by jonny; 28-01-13, 16:50.
        ---------------------------------------------
        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
        Mikado logo 600 3D Vbar
        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

        Comment


        • #5
          Uansett, langt å kjøre 40min+ for å komme seg til Ulven når det "alltid" er folk på Stend som er 5 min unna og et mye større heli-miljø..



          Her er en video som viser litt av det uformelle, men vanvittig gode miljøet på Stend! Arrg, nå savnet jeg plutselig litt å bo i Bergen...





          PS! Anbefaler å se fra 6:50 og utover for å flire litt

          Comment


          • #6
            Artig video, og ser ut som miljøet er bra ja. Savner mer helikopter da.. Og i hvilken hall er inneflygingen?

            Det mangler mottaker på 500 esc heliet jeg har sett på, Antar jeg kan bruke denne Spektrum AR600C DSMX 6ch Sport RX - elefun.no - Radiostyrt hobby, Men aner ikke hvordan jeg monterer og setter opp, er vant med BNF fra blade jeg
            T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

            Comment


            • #7
              Skal se om jeg ikke får tatt meg en tur forbi Stend neste gang været er bra da
              T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

              Comment


              • #8
                Originally posted by Bergen80 View Post
                Skal se om jeg ikke får tatt meg en tur forbi Stend neste gang været er bra da
                hvor bor du i Bergen , vi er alltid på Stend ner det er fint vær , trenger hjelp bara å siger til
                Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                HD 500 Cell : brain2

                DX9

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Bergen80 View Post
                  Artig video, og ser ut som miljøet er bra ja. Savner mer helikopter da.. Og i hvilken hall er inneflygingen?

                  Det mangler mottaker på 500 esc heliet jeg har sett på, Antar jeg kan bruke denne Spektrum AR600C DSMX 6ch Sport RX - elefun.no - Radiostyrt hobby, Men aner ikke hvordan jeg monterer og setter opp, er vant med BNF fra blade jeg
                  Den er fullrange og 6 kanals som er minimum, så det funker nok.
                  Personelig så ville jeg nok heller hatt en mottaker med en satelitt på en 500.
                  Er kjedelig om mottakeren kommer i radioskygge når du bare har 1.
                  Generell anbefaling fra mikado er iallefall en mottaker opp til 450 og mottaker + satelitt over det.

                  Når det gjelder oppsett av radio og mekanikk så anbefaler jeg sterkt videoene til finless-bob på helifreak.com
                  Ellers så er det bare å sende en melding eller innlegg på forum, eller ta det med og spørre når man er på stend.
                  ---------------------------------------------
                  Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                  Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                  Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                  Mikado logo 600 3D Vbar
                  Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                  Comment


                  • #10
                    Hei, må bare si meg enig med det andre her. Ta deg en tur på Stend så snart du får mulighet.. Det er meldt fint vær på lørdag og dersom det stemmer er garantert noen av oss der. Det er som regel noen som kan svare på det du måtte lure på. Personlig stoler jeg ikke på noen av de da gjør alt de kan for å få meg til å kræsje, men folk er stort sett greie med nybegynnere

                    Får benytte anledningen til å reklamere for min egen side på youtube. Der finner du en god del helikopterflyging fra Stend:

                    Lasse Olsen - YouTube

                    Mvh

                    Spiff
                    TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

                    Spektrum DX18

                    Youtube:
                    http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Spiff View Post
                      Hei, må bare si meg enig med det andre her. Ta deg en tur på Stend så snart du får mulighet.. Det er meldt fint vær på lørdag og dersom det stemmer er garantert noen av oss der. Det er som regel noen som kan svare på det du måtte lure på. Personlig stoler jeg ikke på noen av de da gjør alt de kan for å få meg til å kræsje, men folk er stort sett greie med nybegynnere

                      Får benytte anledningen til å reklamere for min egen side på youtube. Der finner du en god del helikopterflyging fra Stend:

                      Lasse Olsen - YouTube

                      Mvh

                      Spiff
                      I helgen skal jeg på ski på Voss så det blir ikke denne gang. (mange hobbyer som skal ha sitt) og i tillegg er jeg trebarnsfar. Men jeg skal få tatt meg en tur så snart muligheten byr seg. Når på dagen er dere der som oftest? morgenfugler eller syvsovere? (tipper det siste)
                      T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Bergen80 View Post
                        I helgen skal jeg på ski på Voss så det blir ikke denne gang. (mange hobbyer som skal ha sitt) og i tillegg er jeg trebarnsfar. Men jeg skal få tatt meg en tur så snart muligheten byr seg. Når på dagen er dere der som oftest? morgenfugler eller syvsovere? (tipper det siste)

                        På fredagen pleier jeg å tenke at jeg skal TIDLIG ut å fly neste morgen men kong alkohol er allmektig og jeg er svak, så da blir klokken gjerne 12 før jeg er på feltet. Pleier ikke å være så mange andre der tidligere på denne årstiden. Dessverre blir det tidlig mørkt, så jeg vil tro at mellom kl 16-17 er det slutt. Om sommeren flyr vi gjerne til langt ut på natten.

                        Spiff
                        TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

                        Spektrum DX18

                        Youtube:
                        http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Spiff View Post
                          På fredagen pleier jeg å tenke at jeg skal TIDLIG ut å fly neste morgen men kong alkohol er allmektig og jeg er svak, så da blir klokken gjerne 12 før jeg er på feltet. Pleier ikke å være så mange andre der tidligere på denne årstiden. Dessverre blir det tidlig mørkt, så jeg vil tro at mellom kl 16-17 er det slutt. Om sommeren flyr vi gjerne til langt ut på natten.

                          Spiff
                          Høres bra ut
                          T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                          Comment


                          • #14
                            God kveld folkens. Eg har og nett begitt meg inn på helikopter drømmen etter mangen års drøm. Vi var to stk som kjøpte hver vår Esky Belt CPX. I tillegg så har eg innvistert i en Esky Honey Bee CPX. Vet ikke om det er rette helier, derfor trenger eg hjelp til oppsett av helien og gjerne litt gjennomgang. Testflyging osv..

                            Esky Belt CPX har en Esky 35mhz radio 6 kanal, vi har bare en radio til denne. Han som vi kjøpte av brukte samme radio på begge helikopterene. Noen som kan anbefale en erstatning?

                            Esky Honeybee CPX har en Esky 2,4ghz 4 kanal radio.

                            Trenger sårt tips og råd

                            Er det noen som har lyst å se på dette? Finnes det og noen hjemmeside til denne klubben?
                            Kjell Ove
                            ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                            Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                            Comment


                            • #15
                              Hei, dersom du mener "klubben" på Stend så finnes det ikke noen hjemmeside.
                              Os Aero Klubb har en nettside: Os Aeroklubb

                              Jeg kjenner ikke til Esky's helikoptre men foreslår at du tar det med når det er passende vær så er det sikkert noen som kan være behjelpelig. Om ikke annet så vertfall med råd om hva du må/bør gjøre. Alternativt må du beskrive bedre hva som er problemet her på modellflynytt så er det sikkert noen som kommer med tips og råd.

                              Bare en liten ting. På denne tiden av året er det desperat mangel på flytid og det er stort sett kun helger når det er fint vær det er mulig å fly noen få timer. Du må derfor ikke forvente at folk bruker timer på å sette opp og gå gjennom helikopteret for deg der og da. Har opplevd at enkelte møter opp med noe de har kjøpt og nærmest forventer at vi skal kunne forklare alt om helikopteret, sette det opp, fly det og helst lære de å fly der og da. Det er definitivt ikke rette tiden for det, men uansett, ta med det du/dere har så går det seg til.
                              TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

                              Spektrum DX18

                              Youtube:
                              http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

                              Comment

                              Working...
                              X