Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner i Bergen vurderer T-rex 500 og lurer på hvor han skal fly det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Nybegynner i Bergen vurderer T-rex 500 og lurer på hvor han skal fly det?

    Originally posted by Spiff View Post
    Synd med pinion'en. Kan ikke se at smallsize har de (ut fra nettsiden) men det skader ikke å ta en telefon og høre. Ellers selges de her:

    https://www.rcdepothobbies.com/Produ...M0%2E4-1%2E5MM

    og her:

    http://www.overskyrc.com/index.php?main_page=product_info&products_id=333]10T M0.4 1.5mm shaft pinion gear for Eflite blade 130X helicopte [P018] - $1.99 : OVERSKY!, Micro Brushless Outrunner Motor Expert In China[/url]

    Var ellers imponert over flygingen din. Riktignok var det en kræsj men jeg forventet ikke å se looper og inverted flyging så dette lover bra. Blir spennende når du får 500'en.



    Spiff
    Bestillte ny pinion på rcnitrohobbies på ebay. De var rask med sending på noen andre deler jeg har bestillt. Og 500 skal jeg hente i morgen kveld. Dyr hobby dette.....
    Og flydde forresten en halvtime til i hagen her hjemme så på siste batteriet enda jeg i busken til naboen. Røk en del på rotoren som også er bestilt. Må visst ha mer opp ned trening i simulatoren. Selv om det er gøyere i virkeligheten
    T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

    Comment


    • #47
      Re: Nybegynner i Bergen vurderer T-rex 500 og lurer på hvor han skal fly det?

      Originally posted by Bergen80 View Post
      Bestillte ny pinion på rcnitrohobbies på ebay. De var rask med sending på noen andre deler jeg har bestillt. Og 500 skal jeg hente i morgen kveld. Dyr hobby dette.....
      Og flydde forresten en halvtime til i hagen her hjemme så på siste batteriet enda jeg i busken til naboen. Røk en del på rotoren som også er bestilt. Må visst ha mer opp ned trening i simulatoren. Selv om det er gøyere i virkeligheten
      Dyrere å trimme bil

      Comment


      • #48
        Da var 500 kommet i kjelleren og det er bare å vente på mottakeren som kommer i morgen eller på onsdag. Så kan jeg begynne å kikke på oppsett. Venter med testflyging til jeg har litt mer kyndige folk rundt meg. så håper på fint vær på lørdag...... Hurra!!
        T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

        Comment


        • #49
          grattis
          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

          HD 500 Cell : brain2

          DX9

          Comment


          • #50
            Originally posted by ragge1 View Post
            grattis
            Nå er mottaker ar6200 kommet i hus og (forhåpentligvis) riktig koblet til. Er det noe jeg må huske på før jeg binder og setter opp? tenkte å finne en video som viser det grøvste. har manual også så tenkte å bruke grunninnstillingene på throttle,pitch osv. Har ikke tenkt å starte det opp men har lyst å prøve å se om servoer går riktig vei osv.
            Bør jeg ta av bladene før jeg prøver? i tilfelle noe begynner å gå rundt? hehe
            T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

            Comment


            • #51
              Jeg tror du gjør lurt i å ta av bladene, også på halen. Husk å ha throttle helt nede når du binder. Det er failsafen. Ellers er det vel å sette swash-oppsettet til 3 servoer eller 120 grader...Noe mer?? Du vet kanskje allerede at dersom throttle står på fullt så aktiverer du programmeringen på fartsregulatoren, så husk å ha den nede hver gang du kobler til battertiet, ellers er det fort gjort å forandre på settingene. Tro meg..jeg skiftet nettopp fra JR til Spektrum og klarte å rote det til på tre helikoptre Les også manualen for ESC'en (fartsrgulatoren) og sjekk hvordan du setter throttle-range. Det var en annen ting jeg glemte da jeg skiftet radio og fikk alt for lav headspeed. Sikkert noe mer men det er det jeg kan komme på. Bare å prøve seg frem så kan vi/noen se på det hele før du tar første flytur.

              Lykke til!!

              Spiff
              TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

              Spektrum DX18

              Youtube:
              http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

              Comment


              • #52
                Originally posted by Bergen80 View Post
                Da var 500 kommet i kjelleren og det er bare å vente på mottakeren som kommer i morgen eller på onsdag. Så kan jeg begynne å kikke på oppsett. Venter med testflyging til jeg har litt mer kyndige folk rundt meg. så håper på fint vær på lørdag...... Hurra!!
                Har hatt min Logo 500 i lufta for første gang i dag, og kan bare si GLED DEG! Stort heli er utrolig stabilt og fint
                Jørn L. S.
                T-Rex 450 EF MXS 64" Organic 2.5 SE
                Logo 500 Pilot Edge 540 87" Alpina3001

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Spiff View Post
                  Jeg tror du gjør lurt i å ta av bladene, også på halen. Husk å ha throttle helt nede når du binder. Det er failsafen. Ellers er det vel å sette swash-oppsettet til 3 servoer eller 120 grader...Noe mer?? Du vet kanskje allerede at dersom throttle står på fullt så aktiverer du programmeringen på fartsregulatoren, så husk å ha den nede hver gang du kobler til battertiet, ellers er det fort gjort å forandre på settingene. Tro meg..jeg skiftet nettopp fra JR til Spektrum og klarte å rote det til på tre helikoptre Les også manualen for ESC'en (fartsrgulatoren) og sjekk hvordan du setter throttle-range. Det var en annen ting jeg glemte da jeg skiftet radio og fikk alt for lav headspeed. Sikkert noe mer men det er det jeg kan komme på. Bare å prøve seg frem så kan vi/noen se på det hele før du tar første flytur.

                  Lykke til!!

                  Spiff
                  Nå har jo heliet vært i lufta mye før. hvor mye trenger jeg å stille om på ESC og gyro og slikt da?det burde være ok?
                  Hvilke gyroinnstillinger bør jeg ha?
                  Og swash mix +60?

                  Edit:
                  Nå har ikke jeg noen bind ledning som det ser ut til at jeg trenger for å binde ar6200 mot radioen. kan jeg gjøre noen triks her eller må jeg ha en slik? hvor får jeg tak i det? kan jeg binde uten?
                  Last edited by Bergen80; 12-02-13, 21:51.
                  T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                  Comment


                  • #54
                    Gratulerer

                    Ett par ting til:

                    Failsafe: Mener det var spektrum du hadde.

                    Hvilken type failsafe du får ( om servoer skal "holde siste posision" eller "gå til forhåndsdefinert posisjon" hvis du mister signal) er avhengig av når du fjerner bind pluggen. Står i manual til mottaker.

                    Sjekk uten blad att failsafe fungerer. Hvis du spooler opp heli uten hoved og haleblad og slår av sender skal motor stoppe og servoer gå til senter. Dette er viktig å kontrollere så du ikke får noen overraskelser hvis du glemmer deg etter att du har flydd.

                    Esc:
                    De fleste innstillingene er nok forhåpentligvis ok, men jeg ville sjekke dem uansett.
                    Sjekk att du har soft spoolup.
                    Kalibrer throttlerange mot sender.

                    Gyro:
                    Endpoints er programmert i gyro, men jeg ville sjekket dem uansett.
                    Er endpoints feil får du enten for lite utslag eller overbelaster servo.
                    Sjekk att gyro kompanserings retning på hale er rett vei. (hvis du flytter halen til en side skal gyro justere haleblad for å stoppe bevegelsen)
                    Gyro gain stilles fra sender, og gyro er ikke aktiv hvis du ikke justerer denne. Gyro er enten i heading hold eller rate mode alt etter gain verdien angitt. Du skal sette gyro i heading hold mode.

                    Sjekk att alle servoer går rett vei.
                    Nullpunkt på servoer er angitt i subtrim på radio, så du må egentlig ta ett helt nytt oppsett på servoer hvis denne radioen ikke har vært satt opp mot dette heliet før.

                    Swash mix. Dette justerer du etter hvor mye utslag du vil ha på aileron, elevator og pitch. Dette er ikke servoene men hvor mye utslag du får i aksene på heliet. Start lavt på ca 6-8 grader på aileron/elevator tipper jeg, så kan du justere derifra til det du liker.


                    Sett opp expo i sender. Dette er jo personelig preferanse. Jeg ligger på 25 expo på elevator og aileron. 10 på hale.

                    Anbefaler deg igjen å se videoene til finless bob. De forklarer hele oppsettet veldig bra.
                    Her er en: Trex 500 Build Videos - HeliFreak
                    Last edited by jonny; 12-02-13, 22:05.
                    ---------------------------------------------
                    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                    Mikado logo 600 3D Vbar
                    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                    Comment


                    • #55
                      Hei og takk for detaljert svar. Har bindet og ser at det meste virker. Men er klart og tydelig at jeg må ha kyndig hjelp før jeg tør å montere blader og gi gass.
                      Et par tanker:
                      -swash går ned når jeg gir pitch/throttle (med TH aktivert), den burde gå opp?
                      -når jeg flytter høyre stikke forover så går bakre servo opp, det er riktig tenker jeg.
                      -Jeg fikk ikke haleservo til å bevege seg ved å snu helikopteret, men gyroen lyser og jeg antar den er aktiv. Har aktiv gyro på radioen men finner ikke noe innstilling for heading hold... Haleservoen beveger seg når jeg flytter venstre stikke sidelengs så den virker.

                      Nå ser jo værmeldingene helt elendig ut for helgen så det spørs om jeg får testet noe men men. Man kan jo håpe.
                      Og finless bob sine videor skal jeg titte på, men finner ikke umiddelbart noen som tar seg av å sett opp heliet, mest montering av deler. noen anbefalte videoer å starte med?
                      T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                      Comment


                      • #56
                        Nå er det lenge siden jeg har hatt flybar heli, men hvis swash går feil vei for elevator, pitch eller aileron kan du korrigere dette ved å gjøre verdien i swash mix negativ istedet for positiv for den aktuelle aksen.. (akse ikke servo)
                        Hvis en servo går feil vei må du reversere den i radio.

                        Jeg tipper trex 500 er lik 450 og 600, og der er swash opp positiv pitch.
                        elevator servo skal isåfall gå opp når du tar høyre stikke forover ja.

                        Gyrogain:
                        Hvis det var en dx6 du har så er gyrogain:
                        ratemode 0 til 50.
                        headinghold 50 til 100.
                        50 er null, altså ingen korrigering. Det er vel sikkert det det står på nå.
                        Tror en fin startverdi bør være rundt 68 i gain.
                        (obs: dx8 og 18 er forskjellig fra dx6. De har -100 til 0 ratemode, og 0 til +100 som headinghold. Der er en verdi på 32 fin headinghold synes jeg)

                        Retning på halerotor.
                        Halerotor roterer nok mot klokken når du ser heli fra høyreside.
                        Når du tar venstre stikke mot venstre skal nesen på heli svinge til venstre og derved skal vinkel på haleblad gå slik att den dytter luft mot halebom.

                        Han tar for seg radio oppsettet under monteringen av delene som du normalt gjør under bygging.
                        Last edited by jonny; 13-02-13, 22:01.
                        ---------------------------------------------
                        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                        Mikado logo 600 3D Vbar
                        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by jonny View Post
                          Nå er det lenge siden jeg har hatt flybar heli, men hvis swash går feil vei for elevator, pitch eller aileron kan du korrigere dette ved å gjøre verdien i swash mix negativ istedet for positiv for den aktuelle aksen.. (akse ikke servo)
                          Hvis en servo går feil vei må du reversere den i radio.

                          Jeg tipper trex 500 er lik 450 og 600, og der er swash opp positiv pitch.
                          elevator servo skal isåfall gå opp når du tar høyre stikke forover ja.

                          Gyrogain:
                          Hvis det var en dx6 du har så er gyrogain:
                          ratemode 0 til 50.
                          headinghold 50 til 100.
                          50 er null, altså ingen korrigering. Det er vel sikkert det det står på nå.
                          Tror en fin startverdi bør være rundt 68 i gain.
                          (obs: dx8 og 18 er forskjellig fra dx6. De har -100 til 0 ratemode, og 0 til +100 som headinghold. Der er en verdi på 32 fin headinghold synes jeg)

                          Retning på halerotor.
                          Halerotor roterer nok mot klokken når du ser heli fra høyreside.
                          Når du tar venstre stikke mot venstre skal nesen på heli svinge til venstre og derved skal vinkel på haleblad gå slik att den dytter luft mot halebom.

                          Han tar for seg radio oppsettet under monteringen av delene som du normalt gjør under bygging.
                          Hei og hå.
                          Har sett over alt utenom throttle response og evt innstillinger på gyro som må gjøres på selve gyroen.
                          Servoer går riktig vei i alle fall.
                          Men ser at jeg har ca (sikter på topp av rotorhodet) 0 grader pitch ved ca 30% gass, men i menyen har jeg satt null ved 50%. Må jeg stille dette ved å justere manuelt på servo eller må det subtrimmes?
                          Er fortsatt spent på om det blir flyvær i morgen og om noen kan komme å gi meg en pekepinn om ting er på stell så jeg kan ta en hovring
                          T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                          Comment


                          • #58
                            Når stikkene står i midten og throttlehold på, skal du 0 grader pitch. Ved full stikke i topp bør du ikke ha mer en 9 grader pitch. Ved stikke i bunn bør du ha negativ pitch, hvis ikke vil helikopteret være i luften til du enten bruker throttle cut, eller går tom for batteri.

                            Pitch justeres ved å korte inne eller forlenge link armene som går ned til swashplate. Ved negativ pitch med stikke i midten må du forlenge, skru ut. Og omvendt ved positiv pitch
                            Kjell Ove
                            ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                            Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                            Comment


                            • #59
                              Nybegynner i Bergen vurderer T-rex 500 og lurer på hvor han skal fly det?

                              Viktig ja sett alle stikkene i midten. Da skal du begynne nederst ved servoene sjekk at servohornet står 90grader på servoen (gjelder alle servoene) sjekk deretter at swashplata er DØNN rett. Deretter sjekk at bladene har 0 pitch.
                              Ved å skru/justere mekanisk på linkene får du dette så bra som mulig. Hvis du ikke har pitch måler til å måle bladene har 0 pitch kan du folde bladene mot hverandre, da skal de treffe hverandre ganske bra.

                              Comment


                              • #60
                                Nybegynner i Bergen vurderer T-rex 500 og lurer på hvor han skal fly det?

                                Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                                Viktig ja sett alle stikkene i midten. Da skal du begynne nederst ved servoene sjekk at servohornet står 90grader på servoen (gjelder alle servoene) sjekk deretter at swashplata er DØNN rett. Deretter sjekk at bladene har 0 pitch.
                                Ved å skru/justere mekanisk på linkene får du dette så bra som mulig. Hvis du ikke har pitch måler til å måle bladene har 0 pitch kan du folde bladene mot hverandre, da skal de treffe hverandre ganske bra.
                                Starter med servoene da. Sjekke at de er bein ved 0 pitch. Så gå løs på de lange linkene?
                                Det er ingen mulighet for at det ligger i radioen? Har 0 subtrim. 60 på swash. Pitch curve 0,25,50,75,100. Synes det er rart at det så stor forskjell fra min mottaker til forrige mottaker.
                                Bør jeg sette nye endpoints også? Dette vet jeg ingenting om så beklager eventuelle idiotiske spørsmål ....
                                Har ikke swash leveler eller vertøy til å sjekke pitch. Det foregår på øyemål (et godt et ) foreløbig
                                T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                                Comment

                                Working...
                                X