Unconfigured Ad

Collapse

Micro- eller fuelhelikopter til nybegynnere?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Micro- eller fuelhelikopter til nybegynnere?

Etter at diskusjonen spora fullstendig av her: http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=3746 , kan vi kanskje fortsette diskusjonen om vi skal anbefale en nybegynner å kjøpe ett rimelig og mindre el-helikopter, eller om de heller bør spare litt ekstra til de kan kjøpe en 50-size fuelmaskin.

Jeg mener en fuelmaskin fullstendig overgår el-helikopterne (Zoom, t-Rex, HoneyBee ol...) både når det gjelder totalkostnad, flyglede, stabilitet og enkelhet for en nybegynner. Med en moderne 50-size fuelmaskin har man som regel godt radioutstyr, gyro og en motor man kan ha gleden av i lang lang tid, samtidig som det er veldig enkelt å sette opp. Om vedkommende skal fly innendørs eller i hagen kan ett micro-el.-heli være fornuftig, men under tvil. Da ville jeg heller ha kjøpt en simulator, pizza og noe godt å drikke mens jeg ventet noen ekstra måneder til jeg hadde nok penger til å kjøpe noe skikkelig.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no
  • sskogen
    • Feb 2005
    • 403

Jeg vil uten tvil anbefale å starte med sim, deretter gå rett på fuel. Dersom mulig.

Vil forøvrig ikke slavisk anbefale folk å gå for "raptor 50".

En godt oppsatt .30-maskin kan være et GODT punkt å starte, ikke minst fordi man lærer seg å bruke collectiven riktig.

//Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Jon Roger
      • Mar 2004
      • 120

Jeg mener en fuelmaskin fullstendig overgår el-helikopterne (Zoom, t-Rex, HoneyBee ol...)
      Hva! Disser du T-Rexen min. Den som kan fly opp ned og greier.

Seriøst, eneste grunnen jeg kan se til å velge et slikt mikroheli foran et fuelheli er om du ikke har tilgang på et egnet sted å fly.

Vil forøvrig ikke slavisk anbefale folk å gå for "raptor 50".
      Men det vil jeg. Når du ser på pris, kvalitet, flyegenskaper, deletilgang og hvor mange som har erfaring med denne maskinen, så blir Raptor 50 et soleklart førstevalg for nybegynneren.
      Om du vil lære å bruke collectiven er det bare å justere ned throttlekuven til den blir like slapp som en 30 size. Det blir billigere enn å oppgradere til 50 size senere.

Om du ikke har råd til en Raptor 50, så har du heller ikke råd til å drive med modellhelikopter. Harde bud, men i praksis viser det seg at R50 blir billigere enn det meste annet av både fuel og mikroheli dersom du ser noen måneder frem i tid.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Skal man fly store helikoptre så er nok Raptor et godt valg, eller en Corona som tåler alvorlig med juling og flyr "stort" for en nybegynner.

Vil man begynne med mikrohelikopter så blir det feil å foreslå Raptor. Da jeg begynte var det helt uaktuelt med et stort helikopter, spesielt glow. Kommer nok aldri til å fly noe som drives av glow-motor.

Jeg begynte med FP mikroheli og brukte ikke spesielt mye penger på det mens jeg lærte. Like90 rotorblader gjør at de flyr ti ganger bedre enn originalt når man kommer over det første stadiet. Desverre finnes det noen mikrohelikopter som har mye feil og som er dårlig konstruert. Jeg ødela ingen ting på helikopteret mitt mens jeg lærte. Først etter fire uker eller noe når jeg drev med foroverflyging knakk jeg et rotorblad da jeg hadde for mye bank i en sving. Ingen andre skader. Kamerater av meg har flydd i veggen med det flere ganger uten skader.

Comment

• OAK
          • Jul 2002
          • 863

Originally posted by tahustvedt
          Vil man begynne med mikrohelikopter så blir det feil å foreslå Raptor. Da jeg begynte var det helt uaktuelt med et stort helikopter, spesielt glow. Kommer nok aldri til å fly noe som drives av glow-motor.
          Enig med tahustvedt her. Denne diskusjonen blir litt som å sammenligne epler og bananer.

Det blir helt opp til hva nybegynneren har lyst til å holde på med. Små elektrohelikoptere er jo en egen klasse for seg selv! Deretter kan man diskutere hva som lønner seg å kjøpe innenfor enten fuel ELLER elektro...

mvh.
          Ole André

Comment

• TomV
            • Aug 2002
            • 49

En mellomting...

Hei; det er ikke bare et enten eller! En god mellomløsning er Mikado Logo 10, eller et annet tilsvarende el-heli. Med tre batteripakker (12 celler i hver), kan man fly tilnærmet kontinuerlig. Og man slipper bråk, vibrasjoner, oljesøl og "giftsprut" fra en motor som går på rik blanding. Prisen behøver ikke bli så mye høyere enn en T-rex.
            Hilsen TomV

Comment

• Bonito
              • Sep 2004
              • 265

Historien gjentar seg selv.

Det er altid det samme med "de" som flyr de store fuel maskinene. Dere skal ALTID ha rett

Hvorfor kan folk ikke bare akseptere at noen liker mikro heli og andre liker "store" fuel heli!

Min erfaring med folk som flyr fuel heli på stripa der jeg flyr, er at de tror at de eier hele stripa når de skal fly. Sånn at vi som flyr "fast vinge" og diverse andre fly ting, ikke kan fly. Jeg har ennå ikke møt en fuel heli pilot som har vert mulig å prate med. Har kanskje ikke møt så mange ennå. Men de jeg har møt har vert dritt sekker av en annen verden

Alle de jeg har møt som flyr mikro heli har faktisk vert utrolig hyggelig.

Det er desverre et sosialt skille mellom diverse interresse gruppene i hobbyen vår

Kanskje det er fordi at vi som flyr "mikro" ikke har betalt nok for utstyret vårt til å bli akseptert av de som har betalt ti høvdinger eller mere for krem vispen sinn?????

Noe må det være, for denne diskusjonen kommer hver gang noen tør å stikke hodet fram og spør om hjelp til valg av mikro heli!

Det er mange som har lært å fly heli med disse mikro maskinene.

Det sies også at de som har lært på mikro har mye lettere for å gå over på "tunge" fuel heli etter på. Mens de som har lært på fuel heli sliter noe sykt med å fly disse små mikro maskinene.

Jeg blir bare "litt" provosert av denne diskusjonen for å si det mildt

Jeg er bare hobby pilot, som de fleste her på forumet. Og jeg hadde aldrig spørt om noe som helst på dette forumet hvis jeg hadde vert nybegynner i dag!!! For jeg hadde ALDRIG fått hjelp, råd og tips til det jeg hadde spørt om. Sånn som folk holder på her!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh Bonito
              Damn these things are hard to fly!

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Originally posted by Jon Roger
                Seriøst, eneste grunnen jeg kan se til å velge et slikt mikroheli foran et fuelheli er om du ikke har tilgang på et egnet sted å fly.
                Og nok grunn for meg. Har ingen steder nærme å fly fuel men har 4 steder innen 5 min hjemmefra å fly elektro, 6 faktisk for som er fersk er både hagen og stua også moro. Blåse ut stearinlys etc er fortsatt moro.

Jeg kjøper alle argumentene for fuelheli men det er en grunn til at ikke alle kjøper en villa i Kollen med tilhørende Jaguar og Range Rover mens man er student, det er en grunn til at kjøpekort er populært. Svigermor klarer seg fint med sin lille Corsa, hun klarer fint å kjøre fra seg til oss med den....

Kan man ikke bare få lov å ha ulike interesser uten at det skal være feil vei å gå? Ta Tahustvedt som syns det er fint å bygge så lite som mulig, tror ikke han har det mindre moro enn dere nitrojockeyene. Ta han som konstruerte Blade Runner'n. Hans mål var ikke å lage noe der han kunne putte inn en 90 motor, governor og 601...

Og ærlig talt, at det skal være billigere å lære seg å fly på en Raptor enn f.eks. T-Rex....Jeg har batterier tilsvarende 4 kanner fuel og det koster meg noen øre å lade dem med laderen jeg har til annen del av rc hobbyen. Om jeg skal bedømme forbruk i forhold til annen del av rc hobbyen så hadde jeg vært igjennom de 4 med den flytiden jeg har til nå så resten er praktisk talt ren netto (Noe jeg definitivt ikke hadde hatt om jeg svei av den første kanna i stuen slik jeg har kunnet i vinter med Rexen, ren netto altså, selvom jeg har sett at man kan fly Rappy i stua tror jeg fruen hadde gått "ballistic" ) Rotorbladene koster halvparten av hva Rappy-liten blader koster, heliet i seg koster 1/3 av en liten Rappy, servoene er billigere. Eneste som er like dyrt var gyroen som jeg regner med å ta med til den kommende Rappyen. (401<kr 1000,-)
                Jeg har tatt 3 sett blader, 1 aksling, 1 understell, 2 halebommer, 2 bladholdere til hoved rotor, 2 til hale og 1 servo så langt til en total kostnad av ca kr 700-800,- (ja jeg har lav moral) Sure jeg har brukt en del mer en det på deler, har et solid delelager, også med en del bling som kommer på den dagen jeg vet jeg flyr godt.

For en på mitt nivå, som ikke kommer på et nivå der jeg kan bruke mulighetene i en Rappy på mange år enda, så duger Rexen flott selvom den ikke er så stabil som en Rappy eller kan gjøre avanserte manøvre jeg ikke klarer like raskt som en Rappy ville klare ting jeg ikke kan utføre.
                Jeg vet ikke en gang om mine ambisjoner er å noensinne kunne fly 3D for selvom det ser avansert ut så ligner det svært lite på hva som gjøres med virkelige helier (jada jeg har sett den tyske videoen)
                Og når jeg kjøper et nitro (Om det da ikke bare blir et stort elektro) så kan jeg ikke skjønne annet enn at da sparer jeg inn mye av kostnaden ved å ha flydd Rexen ved å krasje nitroen det mindre. Bruken av radioen skiller seg vel svært lite, antar jeg, så om jeg klarer å fly Rexen til sin grense, så ustabil og vanskelig den er, så burde en Rappy bli som en tur i parken i forhold.

Jeg har FMS og Realflight og sim suger i forhold til "the real thing". Sitter ved pc'en nesten hele dagen (som man merker) og har mer lyst å være ute å fly etter jobb, ikke sitte å glo på en skjerm (Nei har aldri likt pc spill)

Vi blir aldri enige om hva som er best og det har heller aldri vært mitt mål med å blande meg i diskusjonen men jeg har et lite ønske om at det kunne være akseptabelt at man ønsker råd om små elektrohelier fordi det er det man vil drive med, og bare det, ikke nitro, uten at man hele tiden får høre hvor dårlige de er eller at det bare er leketøy. I henhold til Tollvesenet er en Rappy også et leketøy forøvrig.

Får hele tiden sånne flashbacks til den gang man var ung og kranglet om hvem som hadde den sterkeste pappan eller kunne tisse lengst, som om man kan måle hvor moro man har det ut i fra de kriteriene.

Om noen koser seg glugg i hjel meg et micro, hvilket åpenbart en masse mennesker gjør om man leser litt på f.eks. rcgroups, så burde det være akseptert uten at man skal få høre at man hadde hatt det mer moro med et nitro heli, at det bare er leketøy, at det er dyrt etc etc.
                Jeg begynte med rc bil og har både elektro og nitro. Elektroen er faktisk så bra at jeg funderer på å selge nitroen da jeg ikke får brukt den noe særlig pga støy. Om jeg selger den og putter de pengene i børsteløst så har jeg plutselig en elektro som kan gjøre det samme og går like fort. Hvorfor skal jeg da surre med giftig nitro og lage et helvetes leven?

Micro og "full-size" er 2 forskjellige sider av hobbyen som jeg egentlig ikke syns er helt sammenlignbare og som definitivt ikke kan erstatte hverandre, i alle fall ikke for meg. Jeg har ikke tid eller mulighet til å kjøre 4-5 mil hver vei flere ganger i uka for å fly men jeg har tid til å ta en time etter middagen eller før det blir for mørkt til å pile ned på fotballplassen og koble av med Rexen. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å fise rundt der med en Rappy halv ti på kvelden.

Misforstå meg rett, jeg syns det er helt fint med tips og gode råd også på andre ting når folk spør for de som svarer har som regel mer kjennskap enn de som spør men drit i frelsinga og ikke bli sur når andre ikke er enige/sier noe annet for det som er frelse for 1 er ikke nødvendigvis frelse for en annen.
                Jeg vil gjerne ha 1 av hver, minst, har nitro og el bil, har Twister og Rex, har depron fly (som så langt har flydd kanskje 30 m) og ønsker meg nitro heli evt stort el heli, gjerne et stort nitro fly, seilbåt og v-bunns båt i tillegg til en Jaguar XKR og en Range Rover, dobbelgarasje, en 50+fots seilbåt, en stor lottogevinst, lange skiferier og et langt liv med fruen men jeg er takknemlig og glad for det jeg har.

Jeg er forøvrig også nesten sikker på at denne sortens diskusjoner skader tilveksten i heliklubb miljøet mye mer enn om man krasjer Twisteren sin for mange ganger. Sistnevnte ville ikke hindre meg fra å melde meg inn i en klubb men medlemmer som sier Rappy 50 og opp er det eneste saliggjørende gjør i allefall at jeg ikke gidder så langt. Jeg gidder ikke bli medlem i en klubb der medlemmene mener de har noe "ordentlig" og jeg bare driver med leketøy. Har vært medlem av annen type klubb i mer enn 20 år der utstyr er en viktig faktor for å gjøre hobbyen morsom og trygg og der har det i allefall ikke vært tvil om at "machonissene" som oser testosteron hverken skaper godt klubbmiljø eller gjør rekruttering noe lett. Derimot at man hjelper folk med det de har og evt rolig og diskre guider dem inn på noe bedre etterhvert har vært gunstig. (Dette er ikke ment for å fornærme noen)

Neste vinters prosjekt for meg blir nok å bygge om den lille Twisteren til børsteløst og separat selv om det overhode ikke ligger økonomi i et slikt prosjekt. Gjør det i så fall fordi jeg syns bygging er moro......

Jeg har hatt lyst til å fly rc heli i mange mange år, prøvde sim i butikk for et par år siden og gikk ut med bil i stedet for heli da det rett og slett virket for vanskelig. I fjor høst fikk jeg se Twisteren demonstrert på messa der jeg egentlig var for muligens å kjøpe en nitro bil til men gikk ut med en Twister i stedet. Den lille jævelen har kappet planter, laget hakk i møbler, jeg har kjøpt deler fra USA, HK og Taiwan men aldri bannet så mye som når jeg har måttet kjøpe dem her hjemme fordi jeg ikke hadde tid til å vente på forsendelser fra utlandet da selv det lille leketøyet er vanedannende. (Så lærte jeg meg å ha et lite lager av de delene som røyk oftest...kjøpt for en billig penge fra Kina)

Jeg håper alle som har lyst prøver seg, om det er med en Twister eller lignende så anbefaler jeg den også selv om den har begrensninger for det er masser av moro for en fersking i slikt leketøy. Når jeg har bygd meg opp med større maskiner så anbefaler jeg nok de, også, til et annet bruksområde.

En av moderatorene på Rcgroups som det virker som har lang erfaring med rc "reklamerer" til og med for en av disse små "ufoene" man får i leketøysbutikker, det kaller jeg et åpent sinn

Ha en fin flydag, uansett hva du flyr....

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Originally posted by Bonito

Jeg er bare hobby pilot, som de fleste her på forumet. Og jeg hadde aldrig spørt om noe som helst på dette forumet hvis jeg hadde vert nybegynner i dag!!! For jeg hadde ALDRIG fått hjelp, råd og tips til det jeg hadde spørt om. Sånn som folk holder på her!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh Bonito
                  som om jeg skulle sagt det selv. fikk mitt første rc fly i januar i år og regne da megselv som total nybegynner. og folk må gjerne komme med forslag om hva de selv vil anbefale. men når en nybegynner sitter og har bestemt seg for å køpe ett produkt som er i den billige skalaen. fly eller heli. eller noe annet utstyr for den saks skyld. og har komet til 3-4 han/hun kan velge i og da legger inn ett spørsmål her om hvilken han skal velge og ikke får noe svar men bare en 3siders tråd om at han må kjøpe noe som koster minst 3 ganger så mye så syntes jeg at forumet ikke virker slik det skal. ikke det at jeg ikke har fått hjelp her jeg kommer fortsatt til å sende inn mine dumme spørsmål spesielt om elektro da det ikke er noen annen i min klubb som flyr elektro fly så jeg ikke har noen å spørre der. så får man bare sortere ut de svarene som man synes er relevante. er man heldig så kanskje man får ett svar som berører det man egentlik spørr om i løpet av de 10 første inleggene som blir gjort, etter det tar somregel diskusjonen en helt annen retning som ikke har noe med orginalinnegget å gjøre i det hele tatt.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• Tom Erik
                    • Feb 2004
                    • 1601

Diskusjonen jeg ville ha, var om man skal anbefale micro el-heli eller ett fuelhelikopter til en nybegynner. Her er det tydligvis to leire med klare meninger. Men, prøv å hold dere til tema....

For min del vil jeg si til en nybegynner at ett bra helikopter å starte med er en Raptor 50 og det koster ca. 8.000,- flyklart. Vil vedkommende bruke mindre, så vil jeg anbefale han å spare noen ekstra måneder. Evnt. begynne med fly eller kjøpe simulator. Begrunnelsen mine for å velge R50 er:
                    1) Kvalitet, pris og deletilgang
                    2) Flyegenskaper
                    3) Det er lett å få hjelp med en slik maskin her i distriktet (Aust-Agder), viktig miljøskapende faktor!
                    4) Det er en god maskin å vokse på
                    5) Høy gjenbruksverdi

Unntaket er om han skal fly i hagen eller innendørs, først da vil jeg anbefale ett mindre el.helikopter. Men, jeg vil samtidig påpeke at flyegenskaper blir langt dårligere og kostnadene sannsynligvis høyere i lengden.
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

Comment

• Bonito
                      • Sep 2004
                      • 265

Tom Erik, jeg må si meg totalt uenig i det du sier.

Det er STOR forskjell på et heli til 1500-2000,- og et til 8 høvdinger

Det er ikke alle som er medlem av "3D Artistic Team" og trenger et fullblods nitro heli. Vi er mange som faktisk bare vil ha litt morro, uten at det skal koste skjorta!! Og et krasj med en Raptor 50 koster vel Ca. det samme som et halvt års dele forbruk til et Twister! Og som alle sier, krasje det gjør du før eller siden.

Så spørsmålet er ikke om vi skal anbefalle elektro eller fuel til en nybegynner.

Spørsmålet er hvor skal det brukes og hvilke forventninger har denne nybegynneren til det??? Har denne nybegynneren mulighet til å få hjelp av noen som kan det, eller må han klare seg selv osv......

Mvh Bonito
                      Damn these things are hard to fly!

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Igjen, hvordan i all verden kan f.eks. en Rex bli dyrere, koster det halve flyklart og delene rundt det halve, henger ikke på greip.

Får du rotorblader for under hundre kroner noe sted til en Rappy?

Jeg betaler ca $ 12,- for mine, med sin andel av frakt på siste forsendelse fra Taiwan kom de på $ 12,73 dvs kr 83,- levert på mitt lokale postkontor.

Fra Helizone koster billigste Rappy blader drøyt kr 200,- levert i min postkasse.

Hovedrotorbladene til Rexen koster meg mindre enn halebladene til en Raptor hos Cyberheli.

Når det gjelder lista over kriteriene så brukte jeg følgende når jeg valgte T-rex:

2) Flyegenskaper
                        3) Det er lett å få hjelp med en slik maskin på nettet
                        5) Ukjent og irrelevant gjenbruksverdi.

Etter hva jeg har funnet på nettet er det den micromaskinen de fleste er mest fornøyd med.
                        Den flyr godt nok for meg i bøtter og spann per idag
                        Er per i dag ingen klubbmann, finner rett og slett ikke tid, finner alt jeg trenger på nettet.
                        Og når jeg vil vokse så kjøper jeg en ny motor (ja nitro motorer byttes vel også så vidt jeg har sett på diverse fora) og noen freskere batterier
                        Har aldri hatt planer om å selge noe av det jeg kjøper bortsett fra muligens den nitrobilen men det blir neppe noe av for en dag....

Som flere har påpekt dette er 2 forskjellige ting som ikke er noen direkte substitutt for hverandre, det er epler og bananer. Vi har ikke samme ønsker, krav eller evner.

Ja det er klart 2 leire. De som syns alt er ok men til hver sin bruk og de som syns alt annet enn nitro er leketøy. Det er også den siste gruppen som syns klubb er viktigst ser det ut til og i min oppfattning de som støter flest bort fra klubber med sin manglende forståelse for andres valg og ønsker.

Det første man skal ta hensyn til når folk spør om råd, spesielt om man vil lokke dem til en klubb, er ønskene til den som spør. Er det en ting jeg grundig hater så er det når jeg går i en butikk for å handle et eller annet de har avertert bare for å finne ut når jeg kommer dit at de absolutt ikke anbefaler å kjøpe det produktet de reklamerer for men et helt annet til en helt annen pris...

Som jeg sa i sted. Vi blir aldri enige om hva man skal anbefale, micro og fuel er ikke samme sak. Da må du i det minste diskutere store el helier mot fuel heli.

Ønsker du kirsebær så kjøper du neppe fersken og omvendt.....

Du har min stemme Bonito....

Comment

• ThomasB
                          • Aug 2004
                          • 1305

hm. og enda stemningen er ganske varm og amper her er det bare en som har skrevet under innlegget sitt med fullt navn. ikke verst.

Thomas Berg
                          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                          www.airheads.no

Comment

• Jon Roger
                            • Mar 2004
                            • 120

Min erfaring med folk som flyr fuel heli på stripa der jeg flyr, er at de tror at de eier hele stripa når de skal fly. Sånn at vi som flyr "fast vinge" og diverse andre fly ting, ikke kan fly. Jeg har ennå ikke møt en fuel heli pilot som har vert mulig å prate med. Har kanskje ikke møt så mange ennå. Men de jeg har møt har vert dritt sekker av en annen verden

Alle de jeg har møt som flyr mikro heli har faktisk vert utrolig hyggelig.
                            Jaha . Det må være derfor jeg foretrekker de større heliene, det er så forferdelig anstrengende å være hyggelig i mer enn 3 minutter av gangen.

Når det gjelder lista over kriteriene så brukte jeg følgende når jeg valgte T-rex:

2) Flyegenskaper
                            3) Det er lett å få hjelp med en slik maskin på nettet
                            5) Ukjent og irrelevant gjenbruksverdi.
                            Pris og deletilgang er vel nokså lik for alle helikoptere for deg som kun handler på e-bay? Og hva visste du om kvaliteten og flyegenskapene på forhånd? Fikk du prøvefly?
                            Og T-rex er jo omtrent det siste nye av mikrohelikopter og følgelig den det finns minst info om på nettet.
                            Vokse på? Kommer litt an på hvor langt du har tenkt å vokse det da.

Det er altid det samme med "de" som flyr de store fuel maskinene. Dere skal ALTID ha rett
                            Til nå i denne tråden er det folk som har erfaring både med mikroheli og større maskiner som anbefaler fuel heli til nybegynnere, og folk som kun har erfaring med mikroheli som forsvarer dette.

Hvorfor blir noen så veldig provosert når folk som har prøvd begge deler kommer med sitt synspunkt?

Comment

• Jon Roger
                              • Mar 2004
                              • 120

Oooops. Glemte å signere.

Denne glowflygende drittsekken som ikke er ute etter å gi velmenende råd, men å trakkasere alle som ikke flyr det samme som han selv heter:

Jon Roger Thomassen

Comment

Working...