Unconfigured Ad

Collapse

Balanse høyde ror forandring i luften.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • o-esped
    • Jul 2005
    • 224

Nå fikk pipa en litt annen låt og det er jo koseligere. Kan være litt enig at det kan missforstås men det er ikke noe grunn til å "kappe" hoder av folk før man vet noe mer men den saken lakt bak seg.

Jeg har nå da demontert masten og montert ny hoved mast og swashplate og fulkt innstruksjonene både i forumet her og i boka men alikevel så dupper swasplata. Men Høyde servoen står stille så det er ikke noe galt med radio annlegget. Også prøvd en annen mottaker for å utelukke dette. Jeg kommer til å gå til innkjøp av overføringer og armer også nå for å prøve dette og etter det skal jeg da prøve medd lett hovring i trygge omgivelser... Etter att jeg var i det treet så har jeg ikke byttet overføringene i rotor hodet nei men de er fremdeles hele og rette og ikke noe skader.

Mvh

Ole Chr.
    Mvh.

Ole Chr. Espedal
    Kyosho Piper Cub
    Hangar 9 P-51 Mustang
    Great Planes Super Decathlon
    Hirobo Shuttle Plus
    Top-Flite P-40E Gold Edition
    Kyosho Jet Illusion
    Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
    Mini Mag (Trainer for min far)
    E-Flight AT-6 Harvard

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Og ingen slark?
      Du har 2 servoer som vel samvirker om å vri plata h/v eller hva?
      I så fall betyr vel dette at om du ikke har slark så løfter enten den ene for lite eller den andre senker for lite, dvs de beveger seg ikke akkurat like langt hvilket de vel må om ikke swashen ikke skal "duppe"

Bytt om servoene og se om problemet bytter side, om det gjør det så er det enten på tide å bytte servoer eller så har du kanskje litt expo eller dual rates på den ene kanalen slik at utslagene blir ulike.

Kan du har vært borti en bryter som gir dual på en av kanalene? (Om radioen har dette da?)

Comment

• o-esped
        • Jul 2005
        • 224

Jeg har bare en servo på balanse ror og en på høyde. Litt slark er det men det har det hvert siden den var ny. Kjøpte den som arf modell. Om det har blitt noe mer skal jeg ikke si men nå skal jeg prøve å bytte de andre delene jeg nevte så får vi se om problemet løser seg.

Sier tusen takk for alle som vil hjelpe på denne saken. Viser litt om miljøet vi er i.

Tusen Takk

Mvh

Ole Chr.
        Mvh.

Ole Chr. Espedal
        Kyosho Piper Cub
        Hangar 9 P-51 Mustang
        Hirobo Shuttle Plus
        Kyosho Jet Illusion
        E-Flight AT-6 Harvard

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Ja det hadde jeg jo sett om jeg hadde gått tilbake og leste dine første innlegg igjen...

Kan ikke skjønne annet enn at det må ha kommet mer slark i elevator linkene slik at plata kan vri seg, noe som er i ferd med å gjenge seg ut?

Comment

• o-esped
            • Jul 2005
            • 224

Ikke det jeg ser nei...
            Mvh.

Ole Chr. Espedal
            Kyosho Piper Cub
            Hangar 9 P-51 Mustang
            Hirobo Shuttle Plus
            Kyosho Jet Illusion
            E-Flight AT-6 Harvard

Comment

• sskogen
              • Feb 2005
              • 403

Prøv følgende:

Koble FRA ledningen for cyclic-pitch(elevator), og beveg på cyclic-roll. Beveger fortsatt swashplata seg fremover/bakover, er det ett-eller-annet veldig feil i mekanikken mellom servoer og swash. Da er det på tide å sjekket at ikke selve swash-mekanikken er forskjøvet... (Dette er problematikk som kan skaffe deg store utgifter. Til hårfarge. For å dekke over de grå hårene du pådrar deg.)

//Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Kan ikke helt se at dette burde gi så mange grå hår.
                Om swashen tilter i lengderetningen og elevator servo arm står stille så er det slark et sted der i mellom, den må da kunne lokaliseres ved visuell inspeksjon. Det er klart at er det slark i alle ledd der i mellom kan svært lite på hvert sted bli for mye i enden og hver enkelt er vanskelig å
                observere hver for seg.

Det viktigste må vel egentlig å være å fastslå om slarken skyldes slitasje i alle ledd eller et som er i ferd med å gi seg helt så du mister kontroll til slutt..

Comment

• sskogen
                  • Feb 2005
                  • 403

Eller om linkene til swashen har vridd seg, og stagene er bøyd... (grunnen til at jeg sier KOBLE FRA servo, er for å 100% kunne utelukke fingertrøbbel/radiotrøbbel. Har tabbet meg ut på å lete etter spøkelser før. De satt i fingerspissene mine.)

//Svein
                  Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Uten å være ekspert på akkurat denne modellen (eller noen andre for den saks skyld) må jeg si at jeg ikke skjønner hvordan et bøyd stag skal kunne gi et slikt utslag. Det kan da se ut som en S for den saks skyld, utslagene vil fortsatt være symmetriske om enn med et annet null punkt som man må justere til med trimming.
                    Fortell hvordan servoene er festet til swashen.
                    Styrer f.eks aileron servoen både høyre og venstre side og tilsvarende elevator er festet både fremme og bak eller sitter de kun festet på en side der den andre er fiks?
                    Ser for meg at om aileron servoen siter på venstre og løfter swashen for å rolle mot høyre så vil bakkanten kunne løfte seg om den ikke holdes godt nok på plass og tvert om dersom ikke swashen holdes i alle "hjørner" med linker til servo, om du skjønner hva jeg mener.
                    Men er enig i at det er lurt å koble bort elevator servo for å eliminere radioproblemer.

Du har ikke et svakt servohorn på elevator som bøyer seg litt når du bruker aileron fordi noe går tregt ?

Comment

• Alfalfa
                      • Jul 2002
                      • 988

Hvis det ikke er noe i radioen som er mikset inn, så må det være noe i mekanikken som gir seg..

Tror heller ikke at du vil se noen bøyde stag eller noe.
                      På Shuttle ZXX'en jeg hadde så var det en skrue som festet zeezaw'en i masta som var gåen, og dette var ikke synlig før det ble litt belastning på utstyret.. Først da så man at det "glapp" der..

Napp og dra i alle ledd og kuler....
                      Bruk litt "makt" (uten å bryte eller bende hardt) for å se om det er noe som tøyer eller glipper...

Vedder en 100-lapp på at det er en skikkelig "noldus-feil".. Sånne ting pleier å være helt tåpelig enkle når man først finner de...

"Det går hit, det går dit, det går rundt et litet bit...."

Comment

• o-esped
                        • Jul 2005
                        • 224

På aileron servoen er det to stag fra servo armen som går til hver sin side så den ene løfter swashplata og den andre drar i den. Elevon servoen er festet forran så den er fri i bakkant. Men jeg har jo litt slark i systemet.(Noe som kan komme av att det er en billig maskin som har kun plast deler) Så jeg skal prøve å bytte disse mejn vet ikke helt når jeg får tid til det for jeg holder på å flytte nå men det skjer nok ganske fort.

Mvh

Ole Chr.
                        Mvh.

Ole Chr. Espedal
                        Kyosho Piper Cub
                        Hangar 9 P-51 Mustang
                        Hirobo Shuttle Plus
                        Kyosho Jet Illusion
                        E-Flight AT-6 Harvard

Comment

• Hans Idar
                          • May 2004
                          • 174

Beste tips jeg kan komme på er at du oppsøker nærmeste klubb.
                          Få noen der til å hjelpe deg, og se over helikopteret. Det høres ikke ut som noen mekanisk feil, da jeg har fløyet shutle lenge.
                          Mere tør jeg ikke si uten å se på hele oppsettet dit.
                          Hans Idar Haldorsen
                          Alta

Sceadu Evo 50
                          T-Rex 450 SE
                          E-starter
                          U Can Do 3D Elektro
                          Great Planes Revolver 50

Comment

Working...