Det er ikke egentlig noe å diskutere for dette er ikke en sak der det finns alternative løsninger så jeg får nøye meg med å oppfordre til litt merarbeid eller bruk av sunn fornuft.
Tollvesenets regler er ganske klare og du har misforstått dem. Om du leser litt mer på stedet du linket til, altså Toll.no til så finner du teksten jeg klippet derfra som er en del av den gamle forskriften om gaver fra utlandet. Det skrivet du klippet inn er endringen til den gamle regelen der beløpsgrensen endres fra 500 til 1000, kom i 2003 men altså ikke hele den gamle forskriften der det står litt mer, bl.a. om privatpersoner...tror du finner den samme også hos Finansdepartementet.
Men uansett så ja det er å be dem forfalske en tolldeklarasjon ettersom det ikke er en gave fra butikken til din kone. Det er heller ikke en gave fra en privatperson i utlandet til en her, det er ikke en gang en reell gave ettersom det er du som betaler og skal ha bladene, ergo en forfalsket deklarasjon om den er påført gave.
Dette kan være straffbart. (Det er altså en forfalskning selv om de norske reglene hadde vært som du tror ettersom det ikke er en reell gave)
En amerikansk butikk sier f.eks dette om å sette ned verdi eller skrive gave:
(we cannot falsify customs forms, as it illegal to do so - Falsifying a government document carries a penalty of 5 years in prison and/or a $10,000 fine per occurrence.)
Skal du kjøpe gaver til din kone i utlandet må du nok pent få dem sendt til deg selv og gi dem til henne her hjemme, om du vil gjøre det lovlig.
Så beklager du har ikke funnet et smutthull ingen har tenkt på uansett hvor mye du gjerne vil at det skal være slik, hvorfor i all verden skulle vi ellers mase med å ville sette opp grensen fra kr 200 til kr 1000 for oss dødelige om vi kunne komme rundt det ved bare kunne drive å sende fiktive gaver til familien?
Skjønner at du ikke er interessert i å tro meg så jeg foreslår en tur til på Toll.no eller en telefon til 22 86 03 00 for bekreftelse.

Tror ellers de fleste andre kjenner reglene ganske godt ettersom de vel har vært debattert n+1 ganger før og derfor ikke gidder mer....jeg derimot er en svært tålmodig mann med det som livsoppgave å opplyse folk om Tollvesenets regler og diverse annet ditt og datt....til deres store irritasjon

Comment