Unconfigured Ad

Collapse

Rotor blader av tre?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Det er ikke egentlig noe å diskutere for dette er ikke en sak der det finns alternative løsninger så jeg får nøye meg med å oppfordre til litt merarbeid eller bruk av sunn fornuft.

Tollvesenets regler er ganske klare og du har misforstått dem. Om du leser litt mer på stedet du linket til, altså Toll.no til så finner du teksten jeg klippet derfra som er en del av den gamle forskriften om gaver fra utlandet. Det skrivet du klippet inn er endringen til den gamle regelen der beløpsgrensen endres fra 500 til 1000, kom i 2003 men altså ikke hele den gamle forskriften der det står litt mer, bl.a. om privatpersoner...tror du finner den samme også hos Finansdepartementet.

Men uansett så ja det er å be dem forfalske en tolldeklarasjon ettersom det ikke er en gave fra butikken til din kone. Det er heller ikke en gave fra en privatperson i utlandet til en her, det er ikke en gang en reell gave ettersom det er du som betaler og skal ha bladene, ergo en forfalsket deklarasjon om den er påført gave.
    Dette kan være straffbart. (Det er altså en forfalskning selv om de norske reglene hadde vært som du tror ettersom det ikke er en reell gave)

En amerikansk butikk sier f.eks dette om å sette ned verdi eller skrive gave:

(we cannot falsify customs forms, as it illegal to do so - Falsifying a government document carries a penalty of 5 years in prison and/or a $10,000 fine per occurrence.)
    Så hadde du bedt Helihobby om å sende en gave til din kone på denne måten så hadde ikke bare du gjort noe ulovlig når du fikk den og tok den inn i landet som gave men også de når de merket og sendte pakken, med ganske merkbar straffemulighet.

Skal du kjøpe gaver til din kone i utlandet må du nok pent få dem sendt til deg selv og gi dem til henne her hjemme, om du vil gjøre det lovlig.

Så beklager du har ikke funnet et smutthull ingen har tenkt på uansett hvor mye du gjerne vil at det skal være slik, hvorfor i all verden skulle vi ellers mase med å ville sette opp grensen fra kr 200 til kr 1000 for oss dødelige om vi kunne komme rundt det ved bare kunne drive å sende fiktive gaver til familien?

Skjønner at du ikke er interessert i å tro meg så jeg foreslår en tur til på Toll.no eller en telefon til 22 86 03 00 for bekreftelse.

Tror ellers de fleste andre kjenner reglene ganske godt ettersom de vel har vært debattert n+1 ganger før og derfor ikke gidder mer....jeg derimot er en svært tålmodig mann med det som livsoppgave å opplyse folk om Tollvesenets regler og diverse annet ditt og datt....til deres store irritasjon

Comment

• Sailor
      • Jan 2005
      • 20

Tråden om rotorblader er avsluttet som jeg skrev i mitt siste innlegg.

Så var det denne andre saken om momsfritak på gaver.

Feil!

Denne saken handler egentlig om noe helt annet!

Som du skriver Tintin er momsreglene omtalt n ganger, og de aller fleste kan disse reglene. Det tror jeg vi kan være enige om. Selv har jeg sikkert kjøpt fra utlandet (n x 10) ganger de siste to årene, og fra vel 15 forskjellige nettbutikker plassert over den ganske klode. Så jeg tror jeg vet det som behøves om emnet.

Siden jeg vet at du har gode kunnskaper om dette emnet, var ”agnet om å bli arrestert” på utsagnet mitt, noe du ikke kunne motstå Tintin. Etter å ha lest innleggene dine kan jeg ikke si at du grep sjansen! Rotete formulert og dårlig oppsett, samt flere usakligheter. Du har altså ingen grunn til å hovere som du gjør altså. Men rett skal være rett, du kom da i mål på en slags måte til slutt!

Ja Tintin, du har rett angående moms på gavesendinger, slik sett er du nok ganske glup. Men denne glupheten strekker seg nok ikke lengre en til nesetippen din, som etter alle solemerker står rett opp!

Du har nemlig ikke skjønt så mye av hvorfor vi har forum av diverse slag. Det er ihvertfall ikke for å profilere sine egne meninger som fakta, og trekke disse ned over hodet på andre forumdeltakere.

Det er heller ikke for å plukke andre sine meninger og utsagn fra hverandre, og tolke de på sin egen måte! (Jfr. tidligere diskusjoner du har vært innblandet i.)

Jeg har også en sterk mistanke om at du er inne på andre fora, blant annet ”Radiostyrt Forum Norge”. Hvis ikke har du en tvilling! For den karen der har også god greie på import fra utlandet, blant mange andre saker. (Ifølge han selv!)

Helikopterforumet er lite nok som det er, om ikke du Tintin skal skremme bort deltagere med din framferd. Lær deg heller litt ydmykhet i dine uttalelser, selv om du tror du kan bidra med noe på et innlegg. Dette er ment som et velmenende råd fra meg! (Men jeg har egentlig ikke så store forhåpninger om å nå fram. )

Kanskje er følgende svaret på dine profileringsbehov. Meld deg inn i Tufte IL, for der kunne du helt sikkert fortalt Berg og Thorstvedt ett og annet! Uansett så har du nå klart å profilere deg på følgende måte hos meg! Hver gang jeg støter på en person med nesa i sky, så kan jeg sette navn på han!

Til slutt må jeg bare få si at jeg har stor nytte av forumet. Det er mange her som har mye fornuftig å bidra med. Spesielt er det godt for oss som ikke har en klubb å støtte oss til. Forumet bidrar også helt sikkert til at flere og flere starter med denne hobbyen. Men vi er avhengige av at det finnes flinke folk her på forumet, som vet hva de snakker om. Til disse sier jeg bare: ”Keep up the good work!”

Alle vi andre som ikke vet svaret på alt mulig, er like viktige for at forumet skal fungere. Det sier seg selv! Må også få si at dette er mine personlige meninger, og at jeg tillater at andre kan være uenig!

..........egentlig skulle jeg ha sittet på helisimulatoren og trent på ”Kaos” flyging. Istedet ble det ”Inverted Roll” her på forumet! Sukk!!!

Ha en fin kveld!

Comment

• ThomasB
        • Aug 2004
        • 1305

tintin er jo en IVRIG importør til sitt eget forbruk... Det er jeg og, men jeg bare betaler uten å bry meg om hva som kommer. hehe
        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
        www.airheads.no

Comment

• svein_christensen
          • Apr 2005
          • 7

Er det egentlig veldig lurt å sitter på et åpent forum å fortelle hvordan dere snyter den norske staten for moms??? Slike diskusjoner bør dere kanskje ha et annet sted!

mvh,
          Svein
          /Svein Olav Christensen
          member of
          \"3D Artistic Team\"

Comment

• TheBirg
            • Jan 2004
            • 692

Vel, er vel kanskje ikke snakk om hvordan man snyter staten "svein_christensen" Men hvordan man bruker systemet de har lagt til rette for oss ?

Og om man så skulle ha svindlet staten for noen kroner, ? Pr krone tjent, kan du tenke deg hvor mye staten tar av de ?

Du sitter vel kanskje igjen med 30 øre pr krone når alle skatter og avgifter er betalt. I norge så er det staten som svindler befolkningen !

(For å begynne saken enkelt da... Du betaler ca 30-40% skatt av din inntekt og 25%Mva av resterende i moms)

(Føler meg vel i gruppen av de som tenker at jeg bidrar nok til norske stat før jeg i det hele tatt tenker hobby)
            Ønsker dere en god dag på feltet !
            Birger Mork

Mine besittelser :
            Flygreier (Massevis)
            Heligreier (En Mini Titan)
            Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Sailor
              • Jan 2005
              • 20

Dette handler vel ikke akkurat om å snyte den norske stat for moms.

Slik jeg ser det, kan det tolkes som "en slags diskusjon" om hva som er loven når det gjelder momsfritak på gaver, sendt fra utlandet.

Må og få presisere at jeg som seilende i utenriks sjøfart har mange og bedre muligheter enn de fleste, til å få kjøpt hobbyutstyr til en lavere pris. (Lovlig så klart!). Så behovet for å bedra den norske stat for moms, er ikke så stort akkurat.

Jeg kjøper fra norske hobbybutikker såfremt det ikke er noen stor forskjell. Større bestillinger er som regel billigere fra utlandet, men disse kommer absolutt ikke under gaveregelen. Og jeg betaler momsen og gebyret, om enn ikke med jublende glede!

Ønsker at norske forhandlere skal ha rettferdige konkuranseforhold med de utenlandske. Men internetthandelen har og helt klart presset de norske prisene nedover. Forhåpentligvis til fordel for forbrukeren, og forhåpentligvis vil det også gi forhandleren økt omsetning.

Tror at de som bor i nærheten av en hobbyforhandler vil tjene aller mest på dette. Dvs. de som bor i byer!

Comment

• TheBirg
                • Jan 2004
                • 692

Ser at jeg og seiler`n og jeg deler samme oppfattning av saken ja
                Ønsker dere en god dag på feltet !
                Birger Mork

Mine besittelser :
                Flygreier (Massevis)
                Heligreier (En Mini Titan)
                Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• ThomasB
                  • Aug 2004
                  • 1305

jeg snyter da ingen. jeg bestiller, og betaler momsen med ett smil. du tjener jo uansett ganske bra på det i de fleste tilfeller uansett.
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Nesten målløs...bare nesten.
                    Nå får du skru på bremsene før dette blir for dumt. Litt urimelig å klandre meg for at du ikke kjenner reglene og å være hårsår etter å ha slengt ut av seg saker som i beste fall var ironisk fordi noen kanskje da svarer litt klarere er vel drøyt.

Vil gjerne høre din tolkning av skrivet i forhold til din siste kommentar.
                    Her har det tydeligvis kommet nye lover etter 3 juli 2003, som du Tintin vet om! Fortell! (Informer også Tollvesenet da de oppgir feil beløp på internettsiden sin! Du får helt sikkert fortjent ros når du tipser dem om dette.)
                    ”Prinsessen som ingen kunne målbinde!” ! (Jfr. tidligere diskusjoner her på forumet!)
                    og så setter vi over til Tintin og de siste forskriftsendringer!
                    Har ikke uttrykt mine meninger som fakta men forsøkt å forklare deg hva du hadde feiloppfattet av Tollvesenets regler. Her er noen flere:

Personer som er i tjeneste om bord i transportmiddel i internasjonal trafikk, herunder bl.a. norske marinefartøy, kan ikke innføre reisegods etter første ledd dersom vedkommende arbeidet eller var i tjeneste i løpet av reisen til Norge.

Comment

Working...