Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raptor og elektronikk....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raptor og elektronikk....

    Jeg prøvde å lete litt men fant ikke noen korte greie svar syns jeg så jeg prøver meg selvom det føles som om man legger hodet på stabben

    Trenger forslag til servo-oppsett til en R50. Gjerne dyrt, middels og rimelig alternativ. Hvor mange kg bør de kunne dra? Jeg kommer neppe til å hverken flippe eller rulle særlig mye det første året men kjøper trolig like gjerne noe som varer med en gang og som jeg kan vokse med.

    Så for meg at et dyrt kunne være :
    3 x 9255 på cyclic/pitch (overkill på 50? - er 9252 greit f.eks.?)
    ? på throttle
    GY401+9254 eller GY611+9256 på halen

    Må innrømme at jeg er svak for JR og Futuba men tar gjerne forslag på andre. Har sett for meg at digitalt er eneste vei å gå.

    Er det verdt pengene å kjøpe en GY611 eller holder en GY401 like godt på Raptoren som den gjør på Rexene mine? Regner med at heliparken vil bli ytterligere utøkt i ikke alt for fjern fremtid der en GY401/9254 sikkert er helt ok så det blir neppe en bom å begynne der om det blir valget.

    Antar de fleste syns governor er et must?
    Med min svakhet for Futuba så har jeg egentlig prikket inn en GV-1.

    Nå stikker sikkert jeg hånda i et vepsebol men om mulig så vil jeg helst ha litt korte greie svar og evt årsak til valg uten at jeg nå drar igang enda en ny for-og-imot-enkelte-merker-diskusjon (da det holder med en idiot-tråd av gangen). Jeg har lest de fleste innlegg på emnet så jeg er obs på meninger rundt plast/metalldrev etc.

    På forhånd takk for hjelpen...
    Trond

  • #2
    servoer 9252 funker utmerket i en 50 maskin.. flyr det selv.. kjappe, sterke og driftsikre..

    Om du skal bruke noen form for governor (som det ser ut som om du har planer om) så vil jeg anbefale en kjapp servo på throttle`n, selv bruker jeg en futaba s9254, dette for at throttle servoen ikke skal ligge ette pitchen om du skjønner..

    Ang. gyro så fungerer jo 401 utmerket.. men når du evnt. begynner med baklengsflyging og div. piro manøvere så kan den finne på å drifte litt..
    Slik jeg forstår det så sattser du ikke på å kaste deg rett inn i hard 3D helt med en gang, så da tror jeg jeg hadde gått for en 401, smeller du hardt så kan jo gyroen ryke... å en 611 koster jo litt mer... oppgrader heller når du føler at du trenger det...fløy med 401 i ett års tid før jeg kjøpte meg en 611.. men om penger ikke er problem så ser jo 611 myyye kulere ut

    Governor er utrolig kjekt ja... hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert en RevLock. Jeg har prøvd begge... kjempe gode begge to, men RevLock`n er halve størrelsen, halve vekta og halve prisen... Det sies også at den er kjappere i overføringa og at sensoren varer lengre..
    Eivind Hansen
    ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

    Comment


    • #3
      Takk.
      Dvs at servoer som drar rundt 6 kg gjør jobben?
      Jo jeg har helt klart planer om governor men rask baklengsflyging har ikke fingrene mine funnet ordentlig ut av så det kommer jeg til å overlate til sim og Rex en stund til så refleksene kommer på plass så kanskje jeg skulle nøye meg med en 401 så lenge. Jeg vet at jeg vil kunne bruke den i noe annet litt lengre frem om jeg ikke blir 100% fornøyd så det vil ikke være et bortkastet kjøp.

      Om jeg må bruke 2-3000 mer enn det som strengt tatt er nødvendig for å kjøpe meg en maskin jeg garantert har glede av lenge så er det ok. Et sett 9252 i stedet for 9255 tilsvarer vel omtrent prisforkjellen på governorene.

      Comment


      • #4
        Da hadde jeg gått for en 401... du vil få mye glede av Raptoren om du handler slikt utstyr.. det kan jeg love deg. Å som du nevner så finner du alltid et eller anna som kan overta en brukt 401 om du vil bytte til en feks 611 gyro..
        Eivind Hansen
        ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

        Comment


        • #5
          Ingen av dere som nevner CSM SL 720 gyro?

          Les gjerne denne tråden tintin: markrunryder

          Kan forøvrig anbefale Revlock 10 på det varmeste.
          Anders Bruneberg
          Raufoss

          Comment


          • #6
            Futaba 401 gjør jobben! Komisk enkel å sette opp. Til halve prisen av en 611 så får du 80% av ytelsene. Jeg kjenner ikke den nye CSM`n, men erfaringer fra tidligere gyroer fra CSM så krever de mye jobb med oppsettet for å fungere optimalt.
            Mitt tips: Tintin, Rex`n din kommer til å samle støv etter at du får noen få turer med 50`n din!
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Må innrømme at akkurat når det gjelder gyro så ligger egentlig valget bare mellom 401 og 611 sånn i utgangspunktet. Mye fordi jeg hadde en dårlig opplevelse med en Telebee som første intro til annet enn 4i1 bokser. Nå har jeg 2 401'er som jeg syns funker suverent og de er som TE sier utrolig enkle å bruke. Mulig det er litt snevert så jeg skal lese litt om CSMen før jeg bestemmer meg endelig.

              Vi får se TE. Jeg må jo først finne meg et sted å fly sånn innen rimelig nærhet. Rex flyfelt på størrelse med 3 fotballbaner har jeg innen 5 min kjøring men jeg tror ikke den bonden vil at jeg skal fly Raptor mens han spiser middag og da gjenstår bare golfbanen

              Nåja, må i allefall ha den på plass og klar til å flys før sommerferien for da blir det 3 uker med et jorde utenfor døra og ingen som klager på støy men med risiko for mer vind enn Rexen liker.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin
                Må innrømme at akkurat når det gjelder gyro så ligger egentlig valget bare mellom 401 og 611 sånn i utgangspunktet. Mye fordi jeg hadde en dårlig opplevelse med en Telebee som første intro til annet enn 4i1 bokser. Nå har jeg 2 401'er som jeg syns funker suverent og de er som TE sier utrolig enkle å bruke. Mulig det er litt snevert så jeg skal lese litt om CSMen før jeg bestemmer meg endelig.

                Vi får se TE. Jeg må jo først finne meg et sted å fly sånn innen rimelig nærhet. Rex flyfelt på størrelse med 3 fotballbaner har jeg innen 5 min kjøring men jeg tror ikke den bonden vil at jeg skal fly Raptor mens han spiser middag og da gjenstår bare golfbanen

                Nåja, må i allefall ha den på plass og klar til å flys før sommerferien for da blir det 3 uker med et jorde utenfor døra og ingen som klager på støy men med risiko for mer vind enn Rexen liker.
                Klandrer deg ikke Tintin, for all del. JEg hadde et spørsmål angående samme gyro her inne, da jeg har en i en Raptor 50 se som jeg har kjøpt brukt. Har ikke testet den enda, da jeg har plukket ned SE'n for å gå over. Men les gjerne tråden jeg sendte med...
                Anders Bruneberg
                Raufoss

                Comment


                • #9
                  Lykke til med raptoren Tintin, du kommer ikke til å angre hilsen nyfrelst raptorflyger.

                  Et rimelig servoalternativ (hat meg den som vil) men jeg har hørt at en del faktisk flyr med både hs-525bb og hs-545bb opp til et visst nivå. Disse koster 365kr. pr. stk. hos f.eks IMPX.no. Jeg kommer dog til å bytte ut mine med digitalservoer utpå sommeren en gang. Gikk for hs-525 av økonomiske årsaker slik at jeg skulle få flydd i stede for å bare la det støve ned mens jeg sparte og sparte til dyre digitalservoer.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Leste en del av den, de var ganske ekstatiske så jeg skal finlese den + grave litt mer om den Revlocken. Om den gjør samme jobben til halve prisen og på halve plassen så er det jo bra for jeg liker en modell uten for mye greier utenpå.
                    Jeg har solgt unna litt andre rc greier som har stått og støvet så jeg har penger til digitale servoer med en gang og ettersom det virker som "alle" havner der før eller senere så tror jeg det må bli før.

                    Egentlig liker jeg ikke å betale ekstra for populære merker om de ikke er bedre men det er et eller annet med det der med å kjøpe ting man kjenner som man vet virker.

                    Takker Espen, tviler ikke på at det blir moro men kjerringa blir nok litt gærn, i allefall om jeg senere i år kommer slepende med en til ...

                    Comment


                    • #11
                      Vet ikke om det er av betydning, men 9255 har jeg hørt at noen sliter litt med. Blir slar etter relativt kort tid. Snakket med en som hadde benyttet 9350 (ja, en bilservo). I følge karen jeg snakket med var det mindre slar i denne enn 9255'en, men ellers med samme spesifikasjoner. Det skal være sagt at dette skjedde i en 90-maskin.

                      Jeg har JR 8301 på alt untatt pitch. Der bruker 8401. Det ser i allefall ut til å fungere fint for meg. Du kan jo høre med Helizone om han fremdeles har tilbud på 8301.
                      - Erik -

                      ------------------------------------------
                      Logo 600SX + 6003D
                      Logo 400SE

                      Futaba 18MZ

                      Comment


                      • #12
                        Grattis med endelig å komme inn i "familien" Tintin
                        Enig i det som er sagt her. 401 funker kjempebra, og er som du vet latterlig enkel å sette opp.
                        Kjører selv s9252 og de fungerer kjempebra.

                        Og som Tom Erik nevnte, kan hende Rex'ene dine blir sjalu nå i fremtiden. Tror du kan bli nitro-avhengig nå. Jeg måtte til slutt selge min. Den bare satt der på hylla, og så nesten litt trist ut da jeg hver gang måtte ha min vanlige nitro-dose

                        Når det gjelder råd mot at kjerringa blir gæærn er det verre. Jeg har forsøkt det meste, men ikke enkelt det der. Finner du løsningen her, send meg en pm
                        Philip
                        www.airheads.no
                        Hobby24.no

                        Comment


                        • #13
                          Når det gjelder råd mot at kjerringa blir gæærn er det verre. Jeg har forsøkt det meste, men ikke enkelt det der. Finner du løsningen her, send meg en pm
                          De dagene enten været eller årstia forhindrer deg fra å kunne fly så sender(!) du dama på shopping eller en annen aktivitet hun måtte ha som koster penger eller tar mye tid. Vær litt forut slik at a ikke rekker ta initiativ til det selv... Da kan du bare dra frem at hun også bruker mye penger og tid på ting hver gang det er flyvær... og at du lar(! det er jo en gode...hehe) henne dra å gjøre sitt

                          PS: Etter at du har sendt dama på shopping er det selvfølgelig rett på hobbyrommet og klargjøre til neste flydag eller skrive ned delenummer på ting du vil/må ha...Skal du kose deg ekstra en dag så gjør du som beskrevet over samt at du sender inn ei skikkelig bestilling eller to...

                          Obs obs! Spørsmålsstilling er også viktig, "Når passer det best at jeg flyr i måtta, fra morgenen eller på ettermiddagen?" er mye bedre enn "kan jeg fly i morgen..?".

                          (Nå får jeg vel flyforbud noen dager om samboeren leser dette, men om det hjelper dere andre så er det verdt det...hehe)
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Ang. gyrovalg virker det som om Futaba 401 og 611 er det "trygge" valget. Kan ikke gjøre noe annet enn å stille meg bak dette. It just works. Kommer nok til å prøve en CSM etterhvert.
                            Servovalg skal jeg holde meg langt unna å kommentere så mye, ref. andre tråder på MFN. Men vet at Futaba-servoene også kan paie.. spesielt etter å ha gruset helikopteret..

                            Originally posted by Dr.Phil
                            Når det gjelder råd mot at kjerringa blir gæærn er det verre. Jeg har forsøkt det meste, men ikke enkelt det der. Finner du løsningen her, send meg en pm
                            Litt OT, men det får så være... Har dama også en hobby, som f.eks. akvarium, er det lettere å få aksept for å kjøpe et nytt heli. Eneste ulempen er at du bare må akseptere at det kommer et nytt akvarium i hus samtidig som det nye heliet ankommer..
                            Dessverre - 1 nytt frimerke i frimerkesamlinga legitimerer neppe 1 heli...
                            -//\_____________
                            // Steinar Forshaug
                            / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
                            www.mikronor.no
                            Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

                            Comment


                            • #15
                              Ikke meningen å stjele tråden her, Tintin. Men det var du som begynte
                              Joda, Esmel. Bruker som regel shopping trikset.
                              Men det begynner å bli dyyyyyyrt hehe

                              Tilbake til topic.
                              Ang. revlock: Fungerer fint den også, men den er veldig kresen på motorblandingen. Den liker absolutt ikke en rik motor.
                              Finner du sweet-spot så fungerer den bra.
                              Kommer fremdeles til å ha denn på 50'n.
                              Men på 90'n som er på vei, skal jeg etter anbefalinger prøve Revmax (egentlig ikke en governor men..)
                              Philip
                              www.airheads.no
                              Hobby24.no

                              Comment

                              Working...
                              X