Unconfigured Ad

Collapse

TRex - swashplate og kanaler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lostfields
    • Oct 2004
    • 98

TRex - swashplate og kanaler

Hei

Holder på å fininnstille TRex'en min, blir kanskje en smule vanskeligere enn jeg hadde trodd. Fint hvis dere kunne sett på følgende:

1. Trimming er en hard nøtt, når jeg gjør det så beveger jo alle 3 servoene seg. Må jeg justere dette mekanisk? eller er det noe annet enn trimming på radioen jeg kan justere (har JR/Spektrum)
    2. Det står i manualen at Pitch og Aileron kan bytte plass, slik at swash ikke går opp når den skal gå opp. Så jeg reverserte Pitch. Da går alt riktig vei (ikke så mye som den bør riktignok) men når jeg da tar høyre stikke til høyre så beveger høyre side av swashplata seg opp og venstre side av swashplate ned når jeg ser helikopteret bakfra. Hva skal jeg gjøre for den skal vel bevege seg motsatt?
    3. Skal det være mulig å løfte paddlerne opp og ned (horisontalt) uten at det er motstand? synes det virka litt snodig

Takker for all hjelp
  • Lostfields
    • Oct 2004
    • 98

jeg klarte å finne ut av punkt 1, da det heter noe som er sub-trimming på radioen samt at jeg fininnstillte linkene.

er vel punkt 2 jeg sliter mest med

Comment

• walkera 36#
      • Apr 2006
      • 429

nr 3. på bege heliene eg har hat så her det vert san men det er nok for at den skal bevege rotor blandne san at den går fra bak osv.

Comment

• Lostfields
        • Oct 2004
        • 98

oki, takk for svar

når det gjelder punkt to, så sliter jeg en god del, for hvis jeg reverserer en servo så blir jo hele oppsettet feil - må vel reversere en hel god del da... hrmf, vanskelig detta.

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Det skal være en funksjon i radioen for å reversere swashplata og ikke servoene. I min Futaba heter det SWASH AFR. Der er det tre verdier, en for roll, en for pitch og en for kollektiv. Originalt står det +50 på alle tre. For å reversere en swash-funksjon setter jeg den respektive linjen til -50 i stedet.

Comment

• Lostfields
            • Oct 2004
            • 98

Takk skal du ha for den kommentaren! Ettersom Spektrum senderen ikke har reversering av CCPM måtte jeg bytte om servoene på kanalene aileron og pitch.

Da ser alt ut til å gå riktig vei. Smule tett at TRex'en har swashplata snudd 180 grader i horisontalt leie, eller kanskje det er en smule tett at Spektrum senderen ikke kan snu swashplata... ikke veit jeg

Nå begynner fininnstillinga og ser at jeg ikke kan kopiere innstillingene fra SE utgaven hvertfall...

Neste oppgave er å finne ut hvorfor pitch endrer seg på "Throttle hold" og ikke på "Flight mode", he he... etter dette blir jeg en garva helikopter justerer, sikkert og visst...

Comment

• Lostfields
              • Oct 2004
              • 98

neida, nå funker visst "flight mode" og "thottle hold" ser det ut til!!! juhu... må bare fininnstille og kontrolle pitch og sånt dill dall...

blir knall og fall detta! hi hi....

Comment

• sjaa
                • Feb 2006
                • 601

Hei..

Visst er det en masse justering som må til, og kunne skrevet side opp og side ned om alle detaljene i den prosessen; men det er mye enklere å gi deg adressen til Bob White/Finless sine T-rex instruksjonsvideoer på www.helifreak.com. Der finner du alt du trenger å vite

Her er direkte link til videosiden

Lykke til
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

Comment

Working...