Unconfigured Ad

Collapse

Ny hobby - RC-helikopter!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • datanissen
    • Jul 2006
    • 42

Vanskelig!?

Hei!

Steder jeg har lest og sjekket sier generelt at det er sykt vanskelig å fly helikopter, begynner nesten å få kalde føtter.
    Hvordan er det egentlig med et så lite og lett heliopter som Dragonfly 4? Man skulle tro at tyngre var lettere...,men ikke vet jeg, ingen erfaring.

Så det å fly selve heli'en...stikka til venstre opp/ned gjør at heli'en fyker opp/ned, venstre stikke høyre/venstre gjør at heli'en "tipper" høyre/venstre. Stikka til høyre opp/ned gjør at heli'en "tipper" med nesa opp/ned mens høyre stikke høyre/venstre gjør slik at halen/rotoren går høyre/venstre...stemmer dette?
    Høres da ikke vanskelig ut, men det må være sykt følsomt...!?

Hva med støy fra Dragonfly 4...bråker det mye?
    Kan man fly det utendørs selvom det er et "inne-helikopter"?

HAr du/dere noen bra tips å gi?
    Klør i fingrene etter å bestille her nå..

/Andreas

Comment

• raptorpsyko
      • May 2006
      • 60

Kjøp deg en simulator, f.eks Realflight, så ser du om det er vanskelig. Og så er det gratis å kræsje

Comment

• walkera 36#
        • Apr 2006
        • 429

hei!

det heli flyr eg i vind så det bry eg ikkje meg om
        det bråker ikkje mye! det er ikkje så vansklig så eg trude når eg begynte (begynte uten sim) men ein ting: det beste å lere seg å fly på er ute ved ein litt stor plas. då har du tid til å rette opp feilene eller inne fyk du i vegen eller eterlant. (har landa på eit bor uten at eg vile det og uten kontrol)
        men eg syns nesten det er vanskligere med eit cp då eg var så synsykt red for at eg vile kresje så då gjek eg til fp og angrer ikkje! venstre stike svinger du med og ellers er det helt rett det med stikene. delene til den er heler ikkje dyre. du får deler til den fra: www.brapris.no www.rcbutikken.no www.globy.no eg utvikler meg fort med dette helie begynte med forsiktig hovring og prøver no og hovre sideveis. men det eg syns er gøyt er å hovre øve ein busk. det er spenenes! det helie er ikkje no problem å fly i lit vind når du har fåt teken på å stryre/hovre det. men kan sei ein ting: det går fort forover! så det er bere å bestile etter min meining. dei smene koster jo oppi 2000 kr så eg gjek heller rett for eit dragonfly 4.
        håper dette hjelper tankegangen!

Comment

• datanissen
          • Jul 2006
          • 42

Merkelige ord...

Originally posted by walkera 36#
          hei!

det heli flyr eg i vind så det bry eg ikkje meg om
          det bråker ikkje mye! det er ikkje så vansklig så eg trude når eg begynte (begynte uten sim) men ein ting: det beste å lere seg å fly på er ute ved ein litt stor plas. då har du tid til å rette opp feilene eller inne fyk du i vegen eller eterlant. (har landa på eit bor uten at eg vile det og uten kontrol)
          men eg syns nesten det er vanskligere med eit cp då eg var så synsykt red for at eg vile kresje så då gjek eg til fp og angrer ikkje! venstre stike svinger du med og ellers er det helt rett det med stikene. delene til den er heler ikkje dyre. du får deler til den fra: www.brapris.no www.rcbutikken.no www.globy.no eg utvikler meg fort med dette helie begynte med forsiktig hovring og prøver no og hovre sideveis. men det eg syns er gøyt er å hovre øve ein busk. det er spenenes! det helie er ikkje no problem å fly i lit vind når du har fåt teken på å stryre/hovre det. men kan sei ein ting: det går fort forover! så det er bere å bestile etter min meining. dei smene koster jo oppi 2000 kr så eg gjek heller rett for eit dragonfly 4.
          håper dette hjelper tankegangen!
          CP? FP?
          Hva betyr disse forkortelsene?
          Man svinger med venstre stikke...altså tilter heli'en høyre/venstre hvis stikka vris høyre/venstre og når stikke taes opp/ned så går heli'en høyere opp i lufta eller ned i bakken!?

Joda, tankene klarnes.
          Forsøkte litt heli-sim på PC'en nå med keyboard...får da en viss følelse på at det er sensitive greier

/Andreas

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

nå følger det vel med simulator kabel til dragonfly4 (gjorde det på min i hvertfall) også kan du gratis laste ned fms simulator fra nettet og laste ned 100 vis av fly og heli modeller. det er ikke verdens beste simulator men for å lære hvordan du styrer det og gennerell stikketrening er den mer en bra nok.
            link til fms: http://www.svensktmodellflyg.se/fms_index.asp ellers så er det bare å være tolmodig og ikke tro du lærer det på 2 dager ta en og en ting om gangen.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

venstre stikke opp-ned tar helien opp og ned. vanstre stikke høyre-venstre styrer halen devs stikka til venstre snur snuta på heliet mot venstre. og høyre stikka tilter heliet fram-bak og sideveis. nick og roll på fagspråket tror jeg. FP står for fast pich det vil si at du regulerer høyden på helikopteret med trurtallet på rotoren. CP står for colective pich og du regulerer da høyden på heliet med å vri bladene på hovedrotoren kombinert med trutall. der for kan man fly opp ned med CP fordi du kan vri bladene helt feil vei slik at løfter når heliet er opp ned.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• walkera 36#
                • Apr 2006
                • 429

cp= kan fly oppned og sant. (colektiv pitce)
                fp=kan ikkje fly opp ned men det tren du ikkje når du er nybegyner og er enkelt å skru på (faste pitce) venstre stik brukes ti å styre halen. eg har revesert halen så det blir enklere å fly. høyre stik opp så går den forover ned går den baklengs sidene så går den sideveis. fant du ut det no?

Comment

• walkera 36#
                  • Apr 2006
                  • 429

opps lit for sein

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

Originally posted by walkera 36#
                    cp= kan fly oppned og sant. (colektiv pitce)
                    fp=kan ikkje fly opp ned men det tren du ikkje når du er nybegyner og er enkelt å skru på (faste pitce) venstre stik brukes ti å styre halen. eg har revesert halen så det blir enklere å fly. høyre stik opp så går den forover ned går den baklengs sidene så går den sideveis. fant du ut det no?
                    har du reversert halen slik at når du står bak heliet og tar stikka til vanstre så går halen til venstre ? i såfall får du store problemer når du skal begynne å fly med litt mere fart rundt omkring vil jeg tro.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

• walkera 36#
                      • Apr 2006
                      • 429

Originally posted by tyor
                      har du reversert halen slik at når du står bak heliet og tar stikka til vanstre så går halen til venstre ? i såfall får du store problemer når du skal begynne å fly med litt mere fart rundt omkring vil jeg tro.
                      ja men eg skl fikse det rett når eg blir bere kofor vil eg få problemer?

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

du venner deg til at den er sånn og så når du da blir litt bedre og skal fikse det rett igjen så blir det nesten som å lære på nytt. jeg ville ha hatt den rett fra starten men det er min smak.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        + diverse små ting

Comment

• walkera 36#
                          • Apr 2006
                          • 429

det er din smak skal snar fly. jippi! 20 min igjen!

Comment

• raptorpsyko
                            • May 2006
                            • 60

Originally posted by tyor
                            har du reversert halen slik at når du står bak heliet og tar stikka til vanstre så går halen til venstre ?

Hehehe...konge løsning på problemet da alvorlig ???

Comment

• walkera 36#
                              • Apr 2006
                              • 429

då skal eg revesere den til same plas igjen no før eg er blit god
                              høres det bra ut?

Comment

• Jan_Petter
                                • Jan 2006
                                • 900

Heisann

Et bittelite råd fra en fersk helikopter pilot. Kjøp deg sim Du kommer ikke til å angre et sekund
                                http://www.phoenix-rc.org/
                                http://www.glamdalrck.net
                                http://www.scalewarbird.org/
                                ---------------------------------------------------
                                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

Working...