Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med hale

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med hale

    Hei

    Har et caliber 30 med et problem jeg ikke kommer videre med.

    Problemet kom etter et krasj. Har byttet mye deler og gått over hele helikopteret, (rotor aksel, Halerotoraksel, Den akselen som er mellom rotor bladene.. , padlerestang osv)

    Halen på helikopteret er overfølsomt!! Er så vidt borti siderorstikka så drar det helt vilt til siden.. En kamerat har samme heli og der må du dra skikkelig i stikka for å få samme utslag..

    Til opplysning så må jeg si at jeg ikke har digitalservo på halen enda. Men det skal jo ikke oppføre seg slik uansett.. Det var nemlig helt ok før krasjen. (Har bestilt dig sevo nå da...)

    Ellers er jeg inne og justerer følsomheten til gyroen (401) i programvaren. Har prøvd mye her..

    Har også prøvd litt justering av delay på selve gyroen.

    Kan noen hjelpe med dette? Har holdt på lenge nå med å prøve å finne ut av det..

    Alle tips mottas med takk

    Mvh Peter Hammervold

    Bamble modellflyklubb
    Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
    Caliber 5 med OS 50 hyper
    Futaba 9c

    www.bmfk.org

  • #2
    Om du stiller atv på kanal 4/ror så vil du redusere piro hastigheten hvilket kan hjelpe om det er det som er problemet.

    Om du sier hva slags servo du har, hvilken gain og delay du har satt så kan sikkert noen gi feedback på om det er gunstig. Delay er vel egentlig bare nyttig om halen logrer etter at du har rotert. Vet du om det vibrerer mer nå enn før?
    Har du montert linken til halen lengre ut på armen enn før?

    Comment


    • #3
      ang problemet

      Har delayen på ca 25% nå og atv kanal 5 på ca 20. Har ikke stilt noe atv på kanal 4.

      Rart at det var bra før krasjen syns jeg.. Nå er jo alle deler byttet så da skulle det jo være greit..

      Har prøvd å sette linken lenger inn på rorhornet men til ingen nytte. Den er bare šhelt vill på siderors stikka..

      Andre ideer?

      Har tenkt å prøve en annen gyro... se om det kan være den..

      Peter
      Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
      Caliber 5 med OS 50 hyper
      Futaba 9c

      www.bmfk.org

      Comment


      • #4
        Alt går i rett retning selvsagt? Dvs gyro kompenserer i rett retning og rorutslag i rett retning? Det er ikke slik at du har satt servoen på andre siden av bommen og ikke reversert?
        Du skal ha 2 innstillinger, en for rate og en for HH. Vet ikke hva slags radio du har men 20 bør være enten 60 eller 80% gain i rate, hva har du i HH?
        Det kan også være 20% i HH hvilket vel er svært lite i så fall.
        Hva går ATV for på din kanal 5? -100-100 eller 0-100?
        Er det kontrollerbart eller spinner det uten kontroll?

        Comment


        • #5
          prob m halen

          Hei tintin

          Hvor i landet er du? Jeg er i Bamble i telemark. Skulle hatt litt hjelp til dette nå. Skal sjekke det med at gyroen reagerer riktig vei. Halen går hvertfall riktig vei når jeg beveger stikka.

          Har god hjelp av en habil helikar i klubben min og alle instillinger skal være riktig. Har kalibrert haleservoen i normalmode før jeg satt HH ved å slå av og på HH tre ganger. Det virker det greiene der ser det ut til..

          Har futaba 6ch radio. computerradio..

          Skal sjekke de tingene du sa og komme tilbake til deg. Det er merkelig det her.. he he

          Mvh Peter
          Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
          Caliber 5 med OS 50 hyper
          Futaba 9c

          www.bmfk.org

          Comment


          • #6
            prob. m halen

            Helikopteret er kontrollerbart men vanvittig nervøst. Gyroen kompanserer riktig vei også så vidt jeg kan se.
            Radioen er av typen Futaba T6X s. ATV`en går fra 10% til 120%. Når du snakker om rate, mener du normalmode da? Det er de to mulighetene jeg har på min radio.. HH og normalmode..

            Nå er s9254 sevoen istallert og gyroen er satt på ds.(dig.servo)
            Delay er satt i 0% og limiten er innstilt etter beste evne..

            ATV`en til kanal 4 er satt til 100%, Kanal 5 er satt til 55% både i HH mode og i normalmode.

            Hva mener du om dette oppsettet Tintin? Ser det greit ut? Skal selvf. trimme inn helikopteret og sette HH i tillegg.

            Skal ut å prøve i løpet av uka så jeg er takknemmelig hvis noen kan si om dette er greit eller ikke..

            Mvh peter Hammervold
            Last edited by peterha; 03-09-06, 19:55.
            Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
            Caliber 5 med OS 50 hyper
            Futaba 9c

            www.bmfk.org

            Comment


            • #7
              Originally posted by peterha
              Helikopteret er kontrollerbart men vanvittig nervøst. Gyroen kompanserer riktig vei også så vidt jeg kan se.
              Radioen er av typen Futaba T6X s. ATV`en går fra 10% til 120%. Når du snakker om rate, mener du normalmode da? Det er de to mulighetene jeg har på min radio.. HH og normalmode..

              Nå er s9254 sevoen istallert og gyroen er satt på ds.(dig.servo)
              Delay er satt i 0% og limiten er innstilt etter beste evne..

              ATV`en til kanal 4 er satt til 100%, Kanal 5 er satt til 55% både i HH mode og i normalmode.
              Dette høres helt riktig ut, nå kommer et mulig dumt spørsmål.... sitter hale bladene riktig vei?

              Comment


              • #8
                Ikke noe dumt spørsmål det.
                Jeg hadde nok satt gain høyere om ikke det medfører logring men det burde være helt flybart med 55%.
                Du kan dra ned atv på kanal 4 for å gjøre halen litt tregere. ATV på kanal 4 styrer hvor fort heliet roterer når du gir ror.
                Rate=normal ja.

                Comment


                • #9
                  prob med hale

                  Skal sjekke det med halerotorbladene.. Kan jo hende jeg har tatt feil.. He he

                  Jeg trodde ATV`en måtte stå i 100% på kanal 4 siden limiten stilles direkte på gyroen.......? Men det høres jo fornuftig ut da

                  Er blitt syk så nå går jeg bare og venter på å bli frisk nok til å prøve. Skal gi utfyllende rapport og hvis ikke jeg får det til så må jeg nok kontakte noen i en nærliggende klubb for hjelp...

                  Takk for alle tips så langt

                  Mvh Peter
                  Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
                  Caliber 5 med OS 50 hyper
                  Futaba 9c

                  www.bmfk.org

                  Comment


                  • #10
                    ATV på 4 har ingenting med utslaget å gjøre, den styrer kun piro hastighet.

                    Comment


                    • #11
                      prob m hale

                      Hva mener du med pirohastighet?

                      Er det hvor fort sleiden på halerotorakselen beveger seg i forhold til stikka?

                      Hmmm mye å lære her.. he he

                      Mvh Peter
                      Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
                      Caliber 5 med OS 50 hyper
                      Futaba 9c

                      www.bmfk.org

                      Comment


                      • #12
                        Nei, hvor mange omdreininger heliet gjør rundt egen akse per sekund om du legger over stikka.
                        ATV på kanal 4 styrer ikke utslag eller hastighet på sleiden.

                        Comment


                        • #13
                          prob med hale

                          Ok Tror jeg forstår hva du mener.
                          Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
                          Caliber 5 med OS 50 hyper
                          Futaba 9c

                          www.bmfk.org

                          Comment


                          • #14
                            litt ot:
                            noen som kan forklare meg hva "HH" og "ATV" er?
                            etter jeg har lest i denne tråden har jeg ivertfall forstått at det er noe instillinger på radioen men hva gjør dem egentlig?

                            Comment


                            • #15
                              HH=Heading Hold, dvs gyroen holder halen i en bstemt posisjon så lenge du ikke flytter stikka.
                              ATV=Adjustable travel volume - hvor langt servoen skal bevege seg pga stikkeinput.

                              Comment

                              Working...
                              X