Unconfigured Ad

Collapse

Raptor 50 / SAB blader

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Christen

#16 Unapproved
    Lim potta med epoxy, ikke bruk pakning. Det du burde bli helt stødig på før du begynner med 3D øvelser er hovring i alle posisjoner, helin skal da stå så rolig som overhodet mulig.

Så er det hovring med konstant roterende hale, start stasjonært og lag en sirkel f.eks mot klokka, stopp så på samme sted du startet med fortsatt roterende hale og ta en sirkel med klokka. Når dette begynner å sitte gjør du de samme øvelsene inverted og neste blir alt med halen roterende andre veien.

Dette hjelper deg senere fordi du lærer å styre shopperen i alle tenkelige vinkler og får du til dette er det 1000 ganger lettere å lære seg de virkelig vanskelige øvelsene som f.eks piruetting loop. Jeg gjør disse øvelsene innimellom de andre tingene jeg trener på.

Siden jeg har et sånt tregt hue går det litt tregt med fremgangen, og basic øvelser er litt kjedelig å drive med. Jeg hoppa over en del basic som f.eks hovre i alle posisjoner, etter jeg lærte meg det gikk plutselig alt mye lettere

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Siden jeg har et sånt tregt hue går det litt tregt med fremgangen, og basic øvelser er litt kjedelig å drive med. Jeg hoppa over en del basic som f.eks hovre i alle posisjoner, etter jeg lærte meg det gikk plutselig alt mye lettere
      Nå har jeg ikke tenkt å bidra til å spore denne tråden helt av, men det kan godt hende at det faktisk er den mest effektive metoden du beskriver christen. Nå vet ikke jeg hvordan bror din gikk "stigen" annet enn at jeg har hørt at du har blitt nevnt... så det er helt sikkert noe i det du sier.

Men tror du ikke det blir noe langtekkelig for de fleste å skulle lære alt det der før de tenker på å ta en flipp eller tre og noen andre litt enklere 3d øvelser?
      Altså, jeg er litt redd for sette det du skriver på kanten og tolke det veldig bastant i en rettning = at en kun bør trene på den hovringa inntil en mestrer det 100%, men slik er det vel ikke nødvendigvis?!? Eller? Du drev vel med andre ting innimellom?

For oss utålmodige sjeler så må det da vel være greit å lære oss stikkebevegelsene til helt kurrante ting I TILLEGG TIL at en selvfølgelig trener litt på det du mener er basic innimellom for å bli bedre på det/holde det vedlike? Så lenge en klarer å orientere helikopteret i alle posisjoner og vet hva som er opp - ned - høyre og venstre samt har kontroll på hva som skjer om en flytter pitch/throttelstikka i den nevnte posisjonen så er vel også mye av målet nådd eller?

Jeg er ikke værre enn at jeg hører på råd jeg, det er bare det at jeg har et litt annet erfaringgrunnlag og tilnærmingsmetode når det gjelder å lære inn koordinasjon. Det du beskriver er en veldig del-orientert metode, som helt klart har sine fordeler. Mens det jeg er mest vant med er en mer løsningsorientert metode hvor en i større grad løser helheten der og da. Fordelen er at ting sitter i ryggmargen litt raskere, samtidig så kan en gå glipp av små detaljer, detaljer det KAN være litt "tricky" å lære inn senere.

Vel, jeg vet ikke hvor mye dette har å gjøre med raptor og SAB blader men.... Kunne jo uansett vært greit å få en liten tilbakemelding/noen synspunkter. Enten her, i en annen tråd eller på PM Vil jo lære litt å...
      Last edited by esmel; 30-09-06, 05:17.
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Christen

#18 Unapproved
        Originally posted by esmel
        Nå har jeg ikke tenkt å bidra til å spore denne tråden helt av, men det kan godt hende at det faktisk er den mest effektive metoden du beskriver christen. Nå vet ikke jeg hvordan bror din gikk "stigen" annet enn at jeg har hørt at du har blitt nevnt... så det er helt sikkert noe i det du sier.

Men tror du ikke det blir noe langtekkelig for de fleste å skulle lære alt det der før de tenker på å ta en flipp eller tre og noen andre litt enklere 3d øvelser?
        Altså, jeg er litt redd for sette det du skriver på kanten og tolke det veldig bastant i en rettning = at en kun bør trene på den hovringa inntil en mestrer det 100%, men slik er det vel ikke nødvendigvis?!? Eller? Du drev vel med andre ting innimellom?

For oss utålmodige sjeler så må det da vel være greit å lære oss stikkebevegelsene til helt kurrante ting I TILLEGG TIL at en selvfølgelig trener litt på det du mener er basic innimellom for å bli bedre på det/holde det vedlike? Så lenge en klarer å orientere helikopteret i alle posisjoner og vet hva som er opp - ned - høyre og venstre samt har kontroll på hva som skjer om en flytter pitch/throttelstikka i den nevnte posisjonen så er vel også mye av målet nådd eller?

Jeg er ikke værre enn at jeg hører på råd jeg, det er bare det at jeg har et litt annet erfaringgrunnlag og tilnærmingsmetode når det gjelder å lære inn koordinasjon. Det du beskriver er en veldig del-orientert metode, som helt klart har sine fordeler. Mens det jeg er mest vant med er en mer løsningsorientert metode hvor en i større grad løser helheten der og da. Fordelen er at ting sitter i ryggmargen litt raskere, samtidig så kan en gå glipp av små detaljer, detaljer det KAN være litt "tricky" å lære inn senere.

Vel, jeg vet ikke hvor mye dette har å gjøre med raptor og SAB blader men.... Kunne jo uansett vært greit å få en liten tilbakemelding/noen synspunkter. Enten her, i en annen tråd eller på PM Vil jo lære litt å...
        Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så ser du at jeg skreiv at jeg øver på dette innimellom de 3D øvelsene jeg trener på er ikke verre enn det

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Originally posted by Christen
          Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så ser du at jeg skreiv at jeg øver på dette innimellom de 3D øvelsene jeg trener på er ikke verre enn det
          Joa, leste hele innlegget jeg og konstaterte at du gjør det innimellom, men nå kan jo du å fly 3D så da var jo muligheten for en liten tolkning tilstede mtp. at det jo kunne være en liten forskjell på hva du gjør nå som du kan det og hva du gjorde mens (nå er del dette med 3D noe en ikke blir ferdig utlært på men...håper du skjønner poenge) du lærte det. For du skrev jo også dette innledningsvis...
          Det du burde bli helt stødig på før du begynner med 3D øvelser er hovring i alle posisjoner, helin skal da stå så rolig som overhodet mulig.

Så er det hovring med konstant roterende hale, start stasjonært og lag en sirkel f.eks mot klokka, stopp så på samme sted du startet med fortsatt roterende hale og ta en sirkel med klokka. Når dette begynner å sitte gjør du de samme øvelsene inverted og neste blir alt med halen roterende andre veien.
          Det kunne gi inntrykk av at vedkommende ikke burde starte å tenke 3D -før- han mestret dette... men men...

Nå er jo ting oppklart og det er jo fint.
          Last edited by esmel; 30-09-06, 13:53.
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Vegabond
            • Jun 2006
            • 1921

Originally posted by Jon-Arne
            Vegabond, ikke bruk pakning på potta. Den blir sprø av varme og eksos, og så sprekker den. Gjør rent på begge flater og ha på et tynt lag epoxy. Det funker.
            Jeg Brukte ikke Pakning.. Brukte paknings masse.. er det bra nok? epoxy er vell vanlig lim? har grønne flasken ifra flash.. "cyanoacrylate super glue"

Skal ikke ut å fly før i morgen.. så jeg rekker og rette det opp vis dere mener noe annet..
            ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Epoxy er typisk et to-komponent lim... Det heter epoxy og står det på tubene... Fåes i litt ulike typer. Noen tørker fort, mens andre herder over litt lengre tid...

"cyanoacrylate super glue" er ikke epoxy...det er såkalt CA eller superlim/lynlim om du vil... De har ganske så ulikt bruksområde.
              Espen Melby

Comment

• Vegabond
                • Jun 2006
                • 1921

jepp men da bruker jeg pakningspasta.. er vell ikke så dumt d..

takk.
                ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Christen

#23 Unapproved
                  Nå blir jeg litt forvirret egentlig.... vil du ikke bruke Epoxy?

Lager forøvrig en ny tråd ang. inngangen til 3D øvelser, som esmel nevnte så har ikke dette mye å gjøre med sab blader. Ikke liming av potte eller for den sakens skyld.

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Litt OT ja men topicet er tilfredstillende besvart og ikke mer å utdype så det går nok bra

Comment

• Vegabond
                      • Jun 2006
                      • 1921

jodah.. det er vell kanskje ikke noe som omhandler sab blader..:P men har ikke epoxy.. men leste at en annen person hadde brukt paknings pasta.. så jeg satser på å bruke det.. om det ikke er lurt.. så må dere si ifra.. er nå i Kristiansund. er det noen der ute som bor der? som kanskje vil fly en tur?
                      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                      ~Min Cnc byggetråd #2~
                      ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

Working...