Unconfigured Ad

Collapse

Da var nexusen i hus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Da var nexusen i hus

Fikk endelig hentet kremvisperen i dag. hehe Føles omtrent som når jeg fikk mitt første fly (les som en liten unge på juleaften)
    Utstyret som sitter i er
    os 32 sx-H,
    graupner c5008 servoer.
    graupner c17 mottaker og
    CSM icg 180 gyro.
    Er det noe av dette som absolutt bør skiftes ut eller holder det i starten. var også med voltspy. hovedmast, dne stanga som sitter mellom hovedbladene i rotorhodet. og ett sett nye og ett sett brukte blader. pluss de som sitter på helien som er ubrukte også. Betalte 1000kr for helle greia. kan jo ikke være så galt det da
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Grattis, alltid morsomt med nye leker! Nexusen må jo være en fin maskin til litt koseflyging rundt om.

Nå vet jeg ikke hvor erfaren du er med heli, så hvis du kan dette fra før, så se bort i fra det.
    Originally posted by tyor
    Er det noe av dette som absolutt bør skiftes ut eller holder det i starten.
    Så lenge du ikke kjenner slark i servoer og linker går det helt sikkert fint. Det kan jo være greit hvis maskinen har noen flytimer at du sjekker slitedeler (og kanskje spesielt lager) for slitasje. For all del, er du i tvil, så fikser du det.

Den stanga som sitter mellom hovedbladene i rotorhodet.
    Du mener spindelen?

Og til slutt en ting jeg synes er viktig: dette er ikke noen liten T-Rex, det blir fort voldelig hvis du mister kontroll, her må man ta forhåndsregler og sørge for at alt er iorden før hver tur! Du limer liksom ikke sammen havarerte blader, ikke sant? (tror du skjønner tegninga)

Comment

• Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

Gratulerer!

Ryddet benken har du gjort også
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• extracap
        • Feb 2006
        • 556

heli

Fikk endelig hentet kremvisperen i dag. hehe Føles omtrent som når jeg fikk mitt første fly (les som en liten unge på juleaften)
        det helicopteret er det en i klubben som har !
        etter erfaring er det ett ok heli får å lære seg litt hovring og å fly litt med
        men noe å ha lenge for å utvikle seg med er jeg ikke sikker på!
        men for all del dette blir gøy gled deg ,har flydd kosho 46 vr i min
        tid og heli er fasinerende,men for mye slitedeler og skruing

mvh geir
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• dj_maz
          • Aug 2006
          • 295

grattis med nytt heli tyor gøy med nye leker.
          gleder meg til og sette opp nexus 30'n til broren min. slik at han også kan begynne og fly. skal bli spennende å se hvordan det oppfører seg
          Magne 20 År
          www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
          Trex 450XL
          Walkera 22E *solgt*

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Originally posted by northwood
            Så lenge du ikke kjenner slark i servoer og linker går det helt sikkert fint. Det kan jo være greit hvis maskinen har noen flytimer at du sjekker slitedeler (og kanskje spesielt lager) for slitasje. For all del, er du i tvil, så fikser du det.

Du mener spindelen?

Og til slutt en ting jeg synes er viktig: dette er ikke noen liten T-Rex, det blir fort voldelig hvis du mister kontroll, her må man ta forhåndsregler og sørge for at alt er iorden før hver tur! Du limer liksom ikke sammen havarerte blader, ikke sant? (tror du skjønner tegninga)
            takker for alle tips. spindel ja da lærte jeg noe nytt Har sett over alle linker og overføringer og de virker tighte og fine. Og det med sikkerheten går selvfølgelig først. Er klar over hva ett slik rotorblad på 2000rpm kan gjøre

Jan petter: jeg har to benker på hobbyrommet nå blir det en til heli og en til fly.

Eneste erfaringen jeg har med heli fra før er en dragonfly med fast pich. Så det blir sikkert masse spørsmål her etterhvert.

Har koblet opp radioen og programert den etter manualen. Ser da at den kompenserer på halerotoren når jeg gir gass/pitch Det er sikkert rett men spørr for sikkerhets skyld.

Og når jeg tar høyre stikke frem for å fly fremover (cyclic ? ) så gir den litt pitch

men så tror jeg haleservoen går feil vei og får ikke til å reversere den. Hvis jeg dreier heliet mot høyre, den veien som gyroen på virker servoen da skal vel være samme vei som hvis jeg tar stikke mot venstre?
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Har ett spørsmål til tok av bakplaten på motoren og skyllet gjennom med fuel. Den var gullende rein inni og alt gikke lett og fint rundt. Så da regner jeg med den er i orden.

Men når jeg skulle sette den inn i helikopteret så er den veldig trang i cluchen. og ser ut til at den biter hele tiden. Skal den løpe HELT fritt når motoren ikke går?
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• Lorents
                • Mar 2006
                • 348

Snufs... mitt første heli var også en Nexus... her har du et bilde av slik min så ut... Fløy helt greit den bare den får litt TLC

Skal sjekke om jeg har noen deler liggende fra den men tror det meste er borte....

Clutchen skal spinne helt fritt når motoren er av eller går på tomgang.

Hvis gyroen korrigerer feil kan du se om det er en bryter på den som snur retningen (heter ofte "Rev" eller noe sånt). Har den ikke en slik bryter må du snu den 180 grader slik at den korrigerer andre veien.
                Attached Files
                Last edited by Lorents; 29-11-06, 07:34.
                Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
                www.bmk-rc.com/

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Var fin den

Virker som om cluch belleget er for tykt. det kan kanskje ha utvidet seg når den har stått i en garasje i 3-4 år? Må jeg bytte belegg eller kan jeg prøve å pusse det ned litt med fint smergelpapir.

Gyroen og alt var montert så den korigerer rett. men når jeg kobler på min sender (mpx mc3030) så går servoen feilvei når jeg bruker stikka. og får ikke til å reversere den. Får til å reversere alle andre servoer?
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Hvis clutchen er slitt så virker det som belegget er for trangt... Clutchen har da utvidet seg og tar borti belegget. Byttet clutch nå nettopp på min raptor av samme årsak. Skal ikke si at belegget ditt ikke har utvidet seg men som sagt så utvider clutchen seg litt ved bruk. Min gamle tok borti, den nye gjør det ikke...
                    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

SKjønner. så jeg skulle hatt nye de to clutch skoene da sikkert. Har nytt belegg liggende. skal kikke på det. og se om det er tynnere først. Takker for tips
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• extracap
                        • Feb 2006
                        • 556

reversere

så går servoen feilvei når jeg bruker stikka. og får ikke til å reversere den. Får til å reversere alle andre servoer?
                        det må du nok gjøre på gyroen,er det ikke en liten bryter på gyroen da?
                        bruker å ligge på den dingsen der servokablen går inn i gyrosystemet.
                        jeg er ikke sikker men det var sån bryter på litt eldre gyroer,er det em mekanisk eller digital gyro du har?

mvh geir
                        Mvh Geir Mogstad
                        ---------------------------------------
                        slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

gyroen er en slik pizo gyro den heter CSM icg 180. det står i manualen at den ikke har noen bryter. men at hvis den korigerer feil vei så må den snus 180 grader. og det er greit. men den sitter der den satt når forige eier fløy med helikopteret. så da skulle den jo sitte rett vei. problemet er at når jeg bruker venstre stikke så går servoen feil vei.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Litt snodig om du ikke kan reversere kanal 4 syns jeg, du må ha et merkelig heli program der. Hva slags radio var det du hadde?

Både retningen på servo og gyro må selvsagt være rett.

Nå har vel ikke denne servoen på bommen men på de helier som har det så kan man bare flytte den til andre siden.

Comment

• esmel
                              • Dec 2004
                              • 2830

SKjønner. så jeg skulle hatt nye de to clutch skoene da sikkert. Har nytt belegg liggende. skal kikke på det. og se om det er tynnere først. Takker for tips
                              Ut i fra hvordan du skriver det så ble jeg brått i tvil om det er et helt annet opplegg på nexusen enn på raptoren... Noen som kan oppklare?
                              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

Working...