Announcement

Collapse
No announcement yet.

Closing the needle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Closing the needle?

    Har en GX36H motor som har kjørt ca en liter bensin. Fikk beskjed fra butikken at den såkalte "needle" på siden forgasseren skulle skrues helt inn og så 1.5 gang ut. Slik har den da vært nå når jeg har kjørt kopteret inn. Men skal jeg ikke skru den mer til nå som den er kjørt inn?.. eller skal den alltid være 1.5 gang åpen? Noen som vet?

  • #2
    Var ikke lett å finne noe informasjon om denne motoren på nettet, du bør se i manualen. Men generelt på mange motorer, bør de etter innkjøring være fingervarme/lunkne i bunnlokket, og aldri slik at du ikke kan holde fingeren mot bunnlokket 10-15 sekunder uten å svi poten.

    Hvordan innkjøring skal gjøres, og hvor lenge de skal kjøres inn, varierer fra motor til motor. Mange skal kjøres inn rikt, mens andre motorer får best innkjøring ved "vanlig bruk". Sjekk temperaturen på motoren etter at den har blitt god og varm, og skru nåla inn til du når fingertemperatur (ikke varmere), så er du på den trygge siden.
    PS: Husk at vinterværet gjør at du typisk må kjøre med en rikere blandeing enn du gjør på sommeren. Sesong-justering er absolutt nødvendig.

    Lykke til & god jul!
    -//\_____________
    // Steinar Forshaug
    / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
    www.mikronor.no
    Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

    Comment


    • #3
      Originally posted by Whz
      PS: Husk at vinterværet gjør at du typisk må kjøre med en rikere blandeing enn du gjør på sommeren. Sesong-justering er absolutt nødvendig.
      Hvorfor kjører man rikere på vinteren ? blir ikke motoren kaldere på vinteren og må kjøres leanere for å få riktig driftstemp ?
      Magne 20 År
      www.airfreaks.no

      JR PCM 9XII Synth

      Raptor 50 V2
      Trex 450XL
      Walkera 22E *solgt*

      Comment


      • #4
        Originally posted by dj_maz
        Hvorfor kjører man rikere på vinteren ? blir ikke motoren kaldere på vinteren og må kjøres leanere for å få riktig driftstemp ?
        På vinteren er lufta kaldere. og som kjent krymper de meste når det blir kaldere. Det blir da mere oksygen på samme volum og da må den ha mere fuel for å få rett blanding. Derfor man må choke en bil mere om vinteren en sommeren for eks.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          hmm

          Dette skjønner jeg ikke. I manualen står det at jeg skal skru til "the needle" slik at motoren nesten dør ut. Da får jeg høyest turtall osv. Hva er rett?..Syns dette er vanskelige greier å forstå jeg på. Det jeg syns er rett er at jeg skur den til så mye som mulig..da bruker den minst bensin. Mens noen sier det skal ryke godt av potten. ER det noen som har skikkelig peiling som kan svare meg?

          Comment


          • #6
            Av frykt for å ikke ha peiling... Du kan gjerne skru nåla inn slik at motoren får så lite fuel som mulig - forutsatt at motoren ikke tar skade av temperaturen du utsetter den for.

            Det er mange forutsetninger du må ta høyde for. Luftfuktighet, temperatur, fuel/nitro/olje-blanding og kvalitet, turtallsområde, type motor/justeringsmuligheter (tomgangsnål, hovednål, mellomregister-nål, fuel-trykk via pumpe eller eksos) og hva motoren faktisk tåler av temperatur/påkjenninger. En motor som går på 30% nitro-fuel må nødvendigvis kjøres en del rikere enn ved 15% nitro pga. , og vil ha dertil økning i røykutvikling.
            Et fasitsvar vil jeg gjerne ha (for jeg kunne definitivt ha bruk for det. Jeg anser meg som temmelig fersk i gamet), men den enkleste vei til mål for å justere motor har jeg funnet ut er å kjenne på temperatur ved ulik belastning (ca. fingervarm til enhver tid), kjøre climb-outs (dør motoren ved høy belastning, sjekke temperatur etter 2-3 climb-outs etter hverandre), teste med throttle-hold ("henger" motor på samme turtall = for lean), og hovre rolig og se om gyroen jobber fint med halen ("slag" med halen = for rik). Og så har jeg etter hvert fått litt øre for hvordan en for lean motor høres ut, men stoler ikke såpass på hørselen at jeg kun kan justere ut fra dette.

            Er det flere parametere som bør tas høyde for i tuning av motor, tar jeg imot dem med takk - dette synes jeg er et vrient område sjæl..
            -//\_____________
            // Steinar Forshaug
            / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
            www.mikronor.no
            Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

            Comment


            • #7
              Originally posted by Whz
              Av frykt for å ikke ha peiling... Du kan gjerne skru nåla inn slik at motoren får så lite fuel som mulig - forutsatt at motoren ikke tar skade av temperaturen du utsetter den for.

              Det er mange forutsetninger du må ta høyde for. Luftfuktighet, temperatur, fuel/nitro/olje-blanding og kvalitet, turtallsområde, type motor/justeringsmuligheter (tomgangsnål, hovednål, mellomregister-nål, fuel-trykk via pumpe eller eksos) og hva motoren faktisk tåler av temperatur/påkjenninger. En motor som går på 30% nitro-fuel må nødvendigvis kjøres en del rikere enn ved 15% nitro pga. , og vil ha dertil økning i røykutvikling.
              Et fasitsvar vil jeg gjerne ha (for jeg kunne definitivt ha bruk for det. Jeg anser meg som temmelig fersk i gamet), men den enkleste vei til mål for å justere motor har jeg funnet ut er å kjenne på temperatur ved ulik belastning (ca. fingervarm til enhver tid), kjøre climb-outs (dør motoren ved høy belastning, sjekke temperatur etter 2-3 climb-outs etter hverandre), teste med throttle-hold ("henger" motor på samme turtall = for lean), og hovre rolig og se om gyroen jobber fint med halen ("slag" med halen = for rik). Og så har jeg etter hvert fått litt øre for hvordan en for lean motor høres ut, men stoler ikke såpass på hørselen at jeg kun kan justere ut fra dette.

              Er det flere parametere som bør tas høyde for i tuning av motor, tar jeg imot dem med takk - dette synes jeg er et vrient område sjæl..


              For å avslutte denne så har jeg nå testet litt. Har funnet ut at når jeg kjører turtallet opp og "the Needle" er skrudd til så mye som mulig...så stopper motoren. Så nå kjører jeg motoren på tynn blanding til jeg har fått av pluggen og så åpner jeg 1 - 1.5 gang..eller slik at den er åpen 1 - 1.5 gang.. da går den som en kule og blir ikke så varm.

              Comment

              Working...
              X