Unconfigured Ad

Collapse

Futaba GY 501 Gyro

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Godseieren
    • Apr 2003
    • 296

Futaba GY 501 Gyro

Har et spørsmål til heligutta her. Når jeg justerer ATV på radioen så forandrer verdien seg både på gyro og radio.Hva er riktig gain, ATV-verdien på radioen eller gain-verdi på gyro display? Eller ingen av delene/en kombinasjon? Manualen viser (nesten) bare oppsett på Futaba. Jeg har en JR 388. Er klar over at 501 er litt i overkant for en nybegynner, men jeg er litt utstyrskåt skjønner dere
    Håper det funker slik jeg har gjordt det, så jeg kan fly i morgen (senere i dag). Må sove nå.
    Mvh
    Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.
  • Nils Olav
    • Mar 2002
    • 152

Hei!
    Kjenner ikke så godt til 501, men på 601 er det siffer i display på gyro som er riktig gain, regner med det er det samme på 501.

/Nils Olav
    Nils Olav Moe

Elefun
    www.artistic3d.net
    www.3dpilot.net

Comment

• Godseieren
      • Apr 2003
      • 296

Takk for hjelpen, Nils Olav! Det var det jeg håpet på. Har brukt gyroen som en "vanlig gyro" til nå, uten å plugge den inn i mottakeren. Holder nå på og avansere fra hovring til forsiktig flyvning forover. Ønsker derfor å bruke rate funksjonen på gyroen mellom normal og idle-up. Fikk dessverre ikke fløyet i dag p.g.a snøvær.
      Mvh
      Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• ToreH
        • Jan 2004
        • 96

Når jeg justerer ATV på radioen så forandrer verdien seg både på gyro og radio
        Så vidt jeg har forstått, SKAL ATV alltid stå på max. På JR er vel det 150%.
        Limit'en skal deretter justeres på Gyroen. Må halerotor slideren da justeres for at den skal være i senter, skal grovjusteringen taes på linkene.

Gainen på en såpass bra gyro, skal kunne være 100% i hover, og 70-80% i flightmode. Klarer den ikke dette, kan det være vibrasjoner i halerotor, eller i området der gyroen sitter.
        Vibrasjoner i halerotor skyldes mange ting, men hvis balansen er perfekt, kan det hjelpe å slipe "baksiden" (trailing edge)av bladene litt med fin smergel for å trimme bladene litt.
        Vibrasjoner i gyroen kan forhindres ved å lime et annet materiale enn chassiet er laget av mellom chassiet og gyroen, for å stoppe svingninger. Et tynt finer lag, eller stål kan brukes. IKKE legg for tykt lag med dobbelsidig tape, da det gjør at gyroen blir stående å svinge oppe på tapen.
        Tore

Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

Comment

• Nils Olav
          • Mar 2002
          • 152

Så vidt jeg har forstått, SKAL ATV alltid stå på max. På JR er vel det 150%.
          på Fut 601, 502 og 401 bruker man ATV (End Point) på en kanal til å justere gain. Da kan jo ikke den stå på max.

Gainen på en såpass bra gyro, skal kunne være 100% i hover, og 70-80% i flightmode
          Hvis du setter gain til 80% på Eks. 601 så dør servoen ganske fort.
          En annn viktig ting er lengde på servoarm.

/Nils Olav
          Nils Olav Moe

Elefun
          www.artistic3d.net
          www.3dpilot.net

Comment

• ToreH
            • Jan 2004
            • 96

Denne linken forklare litt om gyroer.

Tore

Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

Comment

• Jon Roger
              • Mar 2004
              • 120

Når du bruker JR sender sammen med futaba gyroer er det viktig å huske at gain verdien 50% = 0 gyro gain.(Frarådes på det sterkeste!!!)
              Du bør ikke benytte gain verdier mellom 40 og 60%.
              Dersom du vil fly med heading hold bruker du verdi fra 60% og oppover, dersom du vil fly uten heading hold bruker du verdi fra 40% og nedover. Dette kan være omvendt dersom du har reversert gain kanalen.

Comment

• Theodor
                • Nov 2001
                • 510

Originally posted by CHAOS
                Når du bruker JR sender sammen med futaba gyroer er det viktig å huske at gain verdien 50% = 0 gyro gain.
                Dette er riktig når man ser på verdien på radioen. Ser man på Gain verdien på displayet på gyroen er det den reelle gainverdien.

Jeg flyr på 35% gain på både Normal og HeadingLock på min 601. Det er riktig som Nils Olav sier at høyere Gain ødelegger servoen +++

Tatt fra Jason Krause sin hjemmeside:
                -------------
                Setup your radio however you like but make sure the gain on the first screen that shows up after the gyro initializes reads 35-37% MAX this is very important. The 601 will not wag until the gain is very high but if the gain is too high and you stop the tail very abruptly you may damage your heli.
                -------------

Kanskje du kan plukke litt info om 501 innimellom her:
                Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                http://www.modellhelikopter.no

Comment

• raptorheli
                  • Apr 2004
                  • 32

Akkurat som om "jason" kan sakene.

lol

-

Comment

• Rune Kvam
                    • Nov 2002
                    • 85

Originally posted by Theodor
                    Dette er riktig når man ser på verdien på radioen. Ser man på Gain verdien på displayet på gyroen er det den reelle gainverdien.
                    bruker du en 401 gyro, så er det ingen display. Så da må du forholde det til radioen

-

Comment

Working...