Unconfigured Ad

Collapse

En liten advarsel - Spektrum

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aceman
    • Apr 2007
    • 168

En liten advarsel - Spektrum

Jeg hadde en skummel hendelse med mitt helikopter i går, tåpelig nybegynnerslurvefeil men lett å gjøre når man "bare skal teste litt..."

Jeg hadde tydeligvis ikke programmert throttle riktig for hva esc skal gjøre når kontakt mistes. Her er hva som skjedde:

Driver og justerer inn swash på helikopteret. Var da såpass dum at jeg gjorde dette mens throttle hold står på (elektrisk helikopter). Var litt kjapp og skrudde av radioen FØR jeg tok ut batteriet på heliet. Hadde sikkert ikke satt opp esc riktig ved binding av mottakeren så resultatet var at heliet spant opp til ca. 50% throttle et par sekunder etter at jeg skrudde av radioen. Skjønte med èn gang hva som hadde skjedd og skrudde på radioen igjen. HER ER PROBLEMET: Når DX7 står på throttle hold så gjenoppretter den ikke kontakt år man skrur på radioen igjen! Det rakk ikke det stressede hodet mitt å tenke på og hørte selvfølgelig ikke pipingen til radioen i støyet fra helikopteret. Fikk koblet fra batteriet og ingen skade skjedd bortsett fra bladene som slo borti noe ræl...

Mitt råd er derfor: Pass på at ved binding av mottaker og DX7 at throttle står i bunn sånn at det ikke skjer noe om man er uheldig og skrur av radioen! Er heller ikke dumt å koble fra motoren... Latskapen lenge leve
    T-REX 600E
    Thunder Tiger MiniTitan
    HK-450
    En kul Crawler
    Hitec Aurora 9
  • Genic
    • Aug 2005
    • 329

Det er ikke så dumt å ta av bladene heller. Også halebladene.

Comment

• Aceman
      • Apr 2007
      • 168

Når man stiller inn pitch-range er det kjekt å ha på bladene...
      T-REX 600E
      Thunder Tiger MiniTitan
      HK-450
      En kul Crawler
      Hitec Aurora 9

Comment

• aagis
        • May 2007
        • 35

Ting som dette skjer hele tiden, både hjemme og på stripa.
        Man tenker seg ikke om og så er uhellet ute.
        Det skjer alle en eller annen gang

Neste gang du skal juste pitch, trekker du ut ESC fra mottakeren og bruker heller mottakerbatteriet som fulgte med senderen. Da kan du sette opp kurver i alle mode også trottle hold og måle pitch mens du holder på.

Lykke til
        Thor Aage
        -----------------------------

2 x Airskipper 90
        2 x T-Rex 450SE v2
        Spektrum DX7

Comment

• Aceman
          • Apr 2007
          • 168

Takk for tipset, skal endre prosedyren nå framover. Ville bare informere om det som hendte meg så man blir litt bevisst på "problemet"med bruk av throttle hold...
          T-REX 600E
          Thunder Tiger MiniTitan
          HK-450
          En kul Crawler
          Hitec Aurora 9

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Dessverre har elektrorevolusjonen brakt et nytt faremoment inn i hobbyen vår:
            Det er så fordømt enkelt å drive med justeringer og sjekker innendørs med en potensielt farlig hot motor...
            "Skal bare" justere litt servoretninger, utslag, pitch, dualrate, flightmode osv osv uten tanke for at så lenge motoren er tilkobla og der står propell eller heliblader på så er den mer farlig enn en motor som er i gang.
            Elektropropellere er sylskarpe, så et skarve 400Watts oppsett kan lett grave seg gjennom et par cm hud og muskler, kutte ei pulsåre så spruten står i tak og vegger med påfølgende behov for ny sofa, nedvask og maling av vegger etc.

Historiene er mange.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• chewbaca
              • Jul 2006
              • 758

Det samme gjelder jo også for 35 MHz utstyr.. man kobler ALDRI ut radioen før man kobler vekk strømmen til bilen / flyet / heliet.. og med throttle hold blir det ekstra viktig..

( har prøvd de' schjø' )
              __________________________________________________ ___
              Jørn Kaasbøll
              Scale Warbirds of Norway

Comment

• Aceman
                • Apr 2007
                • 168

Viktige poeng som kommer fram her, tror det er bra at folk blir minnet på dette og har det i bakhodet! Da kommer mine ødelagte rotorblader og ego til nytte allikevel
                T-REX 600E
                Thunder Tiger MiniTitan
                HK-450
                En kul Crawler
                Hitec Aurora 9

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Ikke for å strø salt i såret, men dette handler nok ikke om dumt utstyr, men ren brukerfeil, advarselen burde nok være les bruksanvisningen

Om man leser bruksanvisningen og setter opp throttle hold + fail safe på rette måte så skjer ikke dette...

Om Thr hold = null stikke og failsafe ikke satt til annet enn 0 throttle så er dette ikke et problem.

Det er ikke et problem å skru av radion med en Align esc uansett FM/PCM/2.4, da denne ikke virker uten radiokontakt. Den begynner til å med å pipe etter 30 sek for å fortelle deg hvor heliet ditt er.
                  Her har derimot failsafe vært satt til noe helt annet enn den burde, hvilket leder meg til å tro at kanskje man burde lest litt mer både om radio og mottaker...

Comment

• Aceman
                    • Apr 2007
                    • 168

Er en evighet siden jeg parret radioen og mottakeren, husker ikke logikken om hvorfor den ble slik. Brukerfeil? Selvfølgelig. Lett å gjøre? Jupp

Prøver ikke å disse Spektrum på noen slags måte, elsker radioen min men jeg ble veldig overrasket i går for å si det slik...
                    T-REX 600E
                    Thunder Tiger MiniTitan
                    HK-450
                    En kul Crawler
                    Hitec Aurora 9

Comment

• aagis
                      • May 2007
                      • 35

Huskeregel!

Det er en veldig enkel måte å unngå slike uhell på.
                      Det er å IKKE koble lipo til ESC, unntatt når man skal fly eller kalibrere ESC.
                      Bruk mottakerbatteri, så kan man justere pitch, slå av sender og holde på til krampa tar en uten at det går galt

Lykke til!
                      Thor Aage

2 x Airskipper 90
                      2 x T-Rex 450SE v2
                      Spektrum DX7

Comment

• Rappis
                        • May 2007
                        • 198

Originally posted by Aceman
                        Når man stiller inn pitch-range er det kjekt å ha på bladene...
                        Har aldri helt skjønt det der, selv om jeg også gjorde det slik når jeg var nybegynner (for 10-15 år siden). Men er godt tips er: ikke vær så opptatt av pitchkurver, om du har + / - 10 eller 11 grader spiller ingen rolle. Det som avgjør det hele er hvor mye DITT oppsett klarer å dra, og det finner du bare ut av ved å teste.

Sett opp ting slik at det "ser ut som" ett godt utgangspunkt, og dra deretter ut å test, og juster videre derfra.
                        Jeg har ikke brukt pitchmåler på flere år, jeg har faktisk ikke engang en pitchmåler lengre. Og ikke ser jeg behovet for en heller.

Og jada det kan være greit å bruke pitchmåler første gangen sier noen. Vel, første gangen har du ikke peiling i det hele tatt stort sett, så det er uansett greit å få en som kan til å sette opp tingene for deg, mens du ser på og lærer

Comment

• Illusion
                          • Jun 2008
                          • 703

Originally posted by Rappis
                          Vel, første gangen har du ikke peiling i det hele tatt stort sett, så det er uansett greit å få en som kan til å sette opp tingene for deg, mens du ser på og lærer
                          Kloke ord

Comment

• Flygal
                            • Feb 2007
                            • 257

Lenge leve nitro
                            Futaba 6EXA
                            Futaba 10C 2,4Ghz
                            Piper J3 Cub, RCV 60SP
                            Katana, CRRC PRO 50ccm

Comment

Working...