Unconfigured Ad

Collapse

Gyro Futaba 601

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tony Andre
    • Dec 2008
    • 96

    #1

    Gyro Futaba 601

    Fikk med denne på raptor e620. Er det noe vesentlige forskjeller i forhold til 401 gyro'en fra futaba. noe jeg bør passe på? eller stille inn?
    Har ikke noe manual enda, men denne gyroen var ferdig montert og fløyet med da jeg fikk det.
    Har satt verdien på sender til : 0 = 68,0%
    1 = 47,5%
    Og ser at den skifter hvertfall noe skrift og tegn i displayet når jeg vipper bryteren på kontrollen. Halen følger også fint med da jeg dreier heliet for hånd.
    Det skulle vel været godt nok til å ta den en liten runde i luften??
    Hyperion Helios F3A - Hyperion Extra 260 40e 3d - Multplex Acromaster - Multiplex Skycat - E-flite Cap232 - E-flite minifuntana - Gambler 40 - + div df

    Raptor E620 se - Raptor E550 - Minititan e325se - Minititan e325 ec-135 -
    Outrage G5 - SJM 180
    Blade 400 3d - Blade cx

    JR DSX9
    Spectrum dx6i
  • Heliman
    • Mar 2006
    • 1254

    #2
    I displayet så ser du spenningen og hvor mye gain du har på gyroen.
    Det pleier ikke være nødvendig med 6xx gyroene til futaba å gå over 40 i gain på gyroen, noe mer sliter unødig på haleservoen.
    Trex 600 pleier å ligge på rundt 28-30 i gain, men raptoren50'n min kjørte jeg med 35 i gain på gyroen.
    Pass på at limit a og b er så nærmt 100 som mulig så har du en gyro som er et hav bedre enn 401
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

    Team Visa...

    Comment

    • Litespeed
      • Jun 2005
      • 1064

      #3
      Husker ifra min Gy 601 på Raptor 50 og 90 så hadde jeg lmit på 110 % og gain på 36 %
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment

      • -GAS-
        • Jun 2007
        • 1323

        #4
        Og husk at når du stiller inn Gain på 601`n så er det tallene i displayet på gyroen som gjelder, tallene i radioen kan fravike noe.
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment

        • Tony Andre
          • Dec 2008
          • 96

          #5
          gy 601

          Var ute på den første hovre turen idag, og fikk da til tider en del vibrasjon. Men når jeg tar litt i rudder stikken kan det stablisere seg en stund for så å komme tilbake. skjelving fram og tilbake på halen..
          Ellers var det stas å få en e620 i hus.
          Og tusen takk til hjelpsomme folk i forumet.
          Hyperion Helios F3A - Hyperion Extra 260 40e 3d - Multplex Acromaster - Multiplex Skycat - E-flite Cap232 - E-flite minifuntana - Gambler 40 - + div df

          Raptor E620 se - Raptor E550 - Minititan e325se - Minititan e325 ec-135 -
          Outrage G5 - SJM 180
          Blade 400 3d - Blade cx

          JR DSX9
          Spectrum dx6i

          Comment

          • roadrune
            • Jul 2007
            • 2292

            #6
            Originally posted by Tony Andre
            Var ute på den første hovre turen idag, og fikk da til tider en del vibrasjon. Men når jeg tar litt i rudder stikken kan det stablisere seg en stund for så å komme tilbake. skjelving fram og tilbake på halen..
            Ellers var det stas å få en e620 i hus.
            Og tusen takk til hjelpsomme folk i forumet.
            Den skjelvingen kan høres mer ut som det vi kaller logring, det skyldes for høy gain på gyroen, slik at den jobber mot seg selv hele tiden.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment

            • Heliman
              • Mar 2006
              • 1254

              #7
              Enig med Rune, det høres ut som gainlogring ja.
              Vanligvis er måten å justere gyroer på å stille opp gain til du får logring, men på 6xx gyroene er punktet der logring oppstår til du har passe gain mye lengre enn på andre gyroer.
              Jeg vet ikke hva som gjør det, men på en 6xx gyro kan du ha for høy gain uten at den logrer og dermed redusere levetiden på servoen betraktelig.
              Jason Krause har skrevet litt om det her : http://www.jkheli.com/601.htm
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment

              • Tony Andre
                • Dec 2008
                • 96

                #8
                601

                Noen som vet om manual til 601?
                Hyperion Helios F3A - Hyperion Extra 260 40e 3d - Multplex Acromaster - Multiplex Skycat - E-flite Cap232 - E-flite minifuntana - Gambler 40 - + div df

                Raptor E620 se - Raptor E550 - Minititan e325se - Minititan e325 ec-135 -
                Outrage G5 - SJM 180
                Blade 400 3d - Blade cx

                JR DSX9
                Spectrum dx6i

                Comment

                • roadrune
                  • Jul 2007
                  • 2292

                  #9
                  Originally posted by Tony Andre
                  Noen som vet om manual til 601?


                  Tips: Skriv inn følgende i Google: "produktnavn" manual, og trykk enter
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment

                  • Tony Andre
                    • Dec 2008
                    • 96

                    #10
                    Takker og bukker

                    Takk for hjelpen
                    Hyperion Helios F3A - Hyperion Extra 260 40e 3d - Multplex Acromaster - Multiplex Skycat - E-flite Cap232 - E-flite minifuntana - Gambler 40 - + div df

                    Raptor E620 se - Raptor E550 - Minititan e325se - Minititan e325 ec-135 -
                    Outrage G5 - SJM 180
                    Blade 400 3d - Blade cx

                    JR DSX9
                    Spectrum dx6i

                    Comment

                    • Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

                      #11
                      For å få god effekt ut av 601-gyroen er det veldig viktig å sette opp korrekt nullpunkt slik at når gyroen står i normal (ikke AVCS) skal helikopteret stå stille i luften og da skal servohornet stå 90 grader på støtstaget. Mer om dette finner du her: http://www.artistic3d.net/index.php?...d=75&Itemid=61
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment

                      • Tony Andre
                        • Dec 2008
                        • 96

                        #12
                        justert gain

                        Har justert ned gain, uten forskjell.
                        Men ved idle up forsvinner all vibrasjon.
                        Har jeg da altfor lavt turtall i normal modus? eller er det ubalanse i noe som gjør det.

                        Og øker jeg turtallet litt bått under flyging dreier halen ca 20-30 grader før den er stabil, For lav gain igjen nå da??
                        Hyperion Helios F3A - Hyperion Extra 260 40e 3d - Multplex Acromaster - Multiplex Skycat - E-flite Cap232 - E-flite minifuntana - Gambler 40 - + div df

                        Raptor E620 se - Raptor E550 - Minititan e325se - Minititan e325 ec-135 -
                        Outrage G5 - SJM 180
                        Blade 400 3d - Blade cx

                        JR DSX9
                        Spectrum dx6i

                        Comment

                        • roadrune
                          • Jul 2007
                          • 2292

                          #13
                          Det høres ut som om du har litt lav headspeed, ja.
                          Da har ikke halen nok thrust, og du vil få problem, om throttle-kurven din er bratt/når du slår over i idle, så vil halen slå ut.
                          Løsningen blir å sette litt høyere kurve i normal, slik at overgangen ikke blir så brå.

                          Vibrasjoner som forsvinner med høyere turtall er normalt.
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment

                          Working...