Unconfigured Ad

Collapse

Throttle curve

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JR DUDE
    • Jul 2007
    • 285

Throttle curve

Hallo godtfolk.
    Lurer på hva dere har i % på midtstilt stikke på throttlecurva, elektroheli oppsett i idle up
    Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny
  • sverre_sving
    • Jan 2008
    • 50

Jeg bruker 95 på de fleste av mine...
    T-Rex 250, en rå liten veps
    T-Rex 450SE, 3xHS65MG, S9650, GY401
    T-Rex 500CF, 3xHS82MG, S9757, GY401
    T-Rex 600CF, 3xS9255, BLS251, GY611
    X-Cell skalaprosjekt

Futaba 7C FASST

+endel annet moro småheli greier=)

Comment

• JR DUDE
      • Jul 2007
      • 285

Originally posted by sverre_sving
      Jeg bruker 95 på de fleste av mine...
      Er du gal?? Full peddik hele tiden??
      Min throttlekurve blir som en slakk v. På nitrohelikopteret har jeg 60% i midtstikke sånn at ikke motor sovner,men på elektroheli så trenger man ikke så høyt vel??
      Har nesten ikke kjørt elektroheli i idle up,men motor sovner jo ikke på elektromodeller
      Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

• Heliman
        • Mar 2006
        • 1254

Originally posted by JR DUDE
        Er du gal??
        Hmmm, om han er gal så tror jeg nok du vil finne mange galninger med elektroheli...
        Det er nokså vanlig med en kurve på 100-95-100 på elektrohelier. Jeg har også det på mine
        Mvh
        Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• JR DUDE
          • Jul 2007
          • 285

Originally posted by Heliman
          Hmmm, om han er gal så tror jeg nok du vil finne mange galninger med elektroheli...
          Det er nokså vanlig med en kurve på 100-95-100 på elektrohelier. Jeg har også det på mine
          Kjære vene. Det tør ikke jeg(tror jeg) Skal det være så høyt altså til en nybegynner på 3D med elektroheli??
          Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

• perpyro
            • Aug 2008
            • 488

Jeg har 2 kurver jeg benytter meg av i idle up.
            100 90 80 90 100
            100 100 100 100 100

V kurven er fin til innendørs søndagsflyging der den mest dramatiske manøveren er 8 tall mens utendørs kjører jeg flatt 100 for å få den krafta jeg kan få av en 430XL motor.

Dette har ingenting med sinnsykdom å gjøre ettersom maksturtallet på hodet er bestemt av ((KV x V) / giring) / dragcoefissiant på full rulle.

Har flydd siden juli 2008.
            Trex 450 blandingsrase 4S
            Logo 500
            Blade mCPX

Comment

• JR DUDE
              • Jul 2007
              • 285

Ok jeg bøyer meg i støvet.
              Er nok ikke tøff nok jeg da
              Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

• Roy N
                • May 2007
                • 124

Jeg er en fersk søndagsflyver (mandags?) og prøver ut Idleup på 450`n. Ja, det er et sinnsykt turtall men man må bare venne seg til det)
                Sørg for å ha litt høyde når du flipper bryteren til du får stillt inn en myk overgang mellom Norm-Idle1-Idle2.
                Min erfaring er at det går kjappere nedover enn oppover ved pitch "pumping" , men det er Elefun glad for. Ut og prøv nå!

Mvh Roy N
                T-Rex 450 SE
                T-Rex 500
                T-Rex 600N/NP/E
                Srimok
                Mini Edge540
                DX7

Comment

• JR DUDE
                  • Jul 2007
                  • 285

Originally posted by Roy N
                  Jeg er en fersk søndagsflyver (mandags?) og prøver ut Idleup på 450`n. Ja, det er et sinnsykt turtall men man må bare venne seg til det)
                  Sørg for å ha litt høyde når du flipper bryteren til du får stillt inn en myk overgang mellom Norm-Idle1-Idle2.
                  Min erfaring er at det går kjappere nedover enn oppover ved pitch "pumping" , men det er Elefun glad for. Ut og prøv nå!

Mvh Roy N
                  Ok jeg får prøve,men nå går jeg ikke ut. -20grader her. Fa kan turtall og throttlecurve være som den er hehe
                  Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

• perpyro
                    • Aug 2008
                    • 488

Jeg vet ikke hva du sammenligner med men som nybegynner virker turtallet skremmende samtidig som du etter å ha lært grunnleggende beherskelse ønsker mer.
                    Krasj med et CP heli medfører alltid delekostnader så det må du bare bli vant med.
                    Alternativet er FP heli hvor turtallet på hodet til en hver tid ikke er høyrer en det som trenges til å fly og sån fører til mindre skader ved krasj.
                    Trex 450 blandingsrase 4S
                    Logo 500
                    Blade mCPX

Comment

• roadrune
                      • Jul 2007
                      • 2292

Jeg kjører også med 95% i senter, bortsett fra på Protosen som har en flat 80% med gov...

Grunnen til at du skal ha så høyt turtall, er for å unngå store turtallsendringer mens du flyr, noe som gjør jobben til gyroen nesten umulig.
                      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Aceman
                        • Apr 2007
                        • 168

Er vel ikke alle ESC'er som er så glad i 50-70% over tid heller... Da kan dem bli varme og streike.
                        T-REX 600E
                        Thunder Tiger MiniTitan
                        HK-450
                        En kul Crawler
                        Hitec Aurora 9

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Originally posted by JR DUDE
                          ...På nitrohelikopteret har jeg 60% i midtstikke sånn at ikke motor sovner,men på elektroheli så trenger man ikke så høyt vel??...
                          Du må ikke sammenlikne throttelkurvene på nitro og elektro heli. Dvs. dersom nitro heliet er uten governor. På nitro heli må v-kurven tilpasses slik at ikke motor overruses ved lav belastning. Men det behøver man ikke bekymre seg for på elektro.

Jeg er foreløpig bare på det stadiet at jeg flyr 8-tall, og kan driste meg til en flipp. Men kjører 100-95-100 på mine elektroheli på idle up.
                          For å unngå rykk ifm overgang fra normal til idle-up har jeg satt pitch kurvene like fra midtstikke til 100% på de to.

For å fly 8-tall holder det å benytte normal mode, men jeg lærer meg til å fly idle-up for å tilvenne meg heliet i den modusen. Flyegenskapene og responsen blir helt forskjellige når en speeder opp turtallet i idle-up. Men det er kun snakk om å venne seg til det.
                          Lykke til
                          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

Comment

• JR DUDE
                            • Jul 2007
                            • 285

Takker for mange fine svar.
                            Jeg kjører mere enn et 8tall. Noe 3D gjør jeg,men har ikke gjort det på elektroheli noen gang.
                            Derfor spør jeg bare etter throttlecurva på idle up på elektroheli.
                            Da setter jeg det opp på 100-90-100.

Takker for raske svar
                            Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

• Mathias
                              • Feb 2007
                              • 1122

Jeg foretrekker flat throttlekurve på mine helier. Kjørte f.eks. flat 100% på en en T-Rex 450SE V2 jeg hadde - da uten governor.

Siden jeg nå har governor (Kontronik Jazz) på begge mine elektrohelier, kjører jeg flat kurve - godt under 100%, da man er nødt til å ha rom (f.eks. 70%) for at governoren i det hele tatt skal ha noen nytte.

Det skal også nevnes at jo lavere du kjører kurven, desto større varmeutvikling får du i ESC. Derfor er det lurt å heller "gire" med pinjongen i stedet for å bruke throttlekurven på elektrohelier uten governor.
                              Mathias
                              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

Working...