Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett for Futaba 7C og t-rex450 (hk450)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett for Futaba 7C og t-rex450 (hk450)?

    Hei.
    Holder på å sette opp et hk450 helikopter (t-rex 450 klone) og trenger en del hjelp med å justere inn radioen til helikopteret. Hvor kan jeg finne ut hvilken verdier jeg skal ha? Hvor mye skal jeg følge manualen til radioen under innstilling?

    Skal ha helikopteret så snilt som mulig i første omgang, så jeg kan lære med å hovre og etterhvert fly litt frem og tilbake.
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

  • #2
    Originally posted by junior View Post
    Hei.
    Holder på å sette opp et hk450 helikopter (t-rex 450 klone) og trenger en del hjelp med å justere inn radioen til helikopteret. Hvor kan jeg finne ut hvilken verdier jeg skal ha? Hvor mye skal jeg følge manualen til radioen under innstilling?

    Skal ha helikopteret så snilt som mulig i første omgang, så jeg kan lære med å hovre og etterhvert fly litt frem og tilbake.
    vil anbefale at du sier hvor du bor, så kanskje noen inærheten av deg kan hjelpe, alltid best å få hjelp av en erfaren i starten.
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

    Comment


    • #3
      Det første du må gjøre er å få alle servoene på rett inngang på mottakeren din.

      Kanal 1: Aileron
      Kanal 2: Elevator
      Kanal 3: ESC
      Kanal 4: Gyro/rudder
      Kanal 5: Gain
      Kanal 6: Aileron

      Det første er å få alle servoene til å gå rett veg. Det var nettopp en tråd om en Aeolus 50 her inne hvor jeg skrev et langt innlegg.. Vil anbefale deg å lese det!

      Comment


      • #4
        Han mener:

        Kanal 6: Pitch

        Lykke til og spør om du lurer på noe, ta steg for steg...


        Mvh Robert.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • #5
          Originally posted by Trulsen View Post
          Det første du må gjøre er å få alle servoene på rett inngang på mottakeren din.

          Kanal 1: Aileron
          Kanal 2: Elevator
          Kanal 3: ESC
          Kanal 4: Gyro/rudder
          Kanal 5: Gain
          Kanal 6: Aileron

          Det første er å få alle servoene til å gå rett veg. Det var nettopp en tråd om en Aeolus 50 her inne hvor jeg skrev et langt innlegg.. Vil anbefale deg å lese det!
          2KANALER TIL aileron? STEIKE DET TRULS TRUDDE DU VISTE BEDRE HEHE
          trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
          trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
          arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
          PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
          homemade quad med diverse elektronikk.
          noen depronkjerrer.
          futaba10c 2.4ghz.
          radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

          Comment


          • #6
            Jeg satte opp en HK450 med hjelp av Finless sine videoer her: Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect
            Brukte ikke Futaba da, men videoene var så greie at alt ble nær perfekt på første forsøk
            Sett den bærbare peesen på byggebordet og sett i gang.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Har helikopteret og pc`n på samme bord ja
              Har koblet inn alle servoene, de går rett vei og swashplaten er i level ved hjelp av swash plate leveler tool (vet ikke hva det heter på norsk)

              Servohornene står 90 grader på servoene når alle stikke er midtstilt, er dette rett??

              Det neste jeg må gjøre er å få rett pitch på rotorbladene og paddle bladene, og justere inn radioen rett.
              Har hatt ferdigbygde helikoptre før, og bygd et t-rex 600 og satt det opp for noen år siden, men ting går litt i glemmeboken når det ikke holdes vedlike.

              Jeg bor på landet, og jeg vet ikke om noen i nærheten som driver med helikopter, så derfor har jeg øvd mye bak simulator, helt siden realflight g3 kom ut, har nå realflight g4,5. Så derfor er dette forumet gull verdt for meg.
              Litt derfor jeg også prøver meg på en klone først som er billigere, når jeg ser at jeg behersker hovring og litt frem & tilbake flyging så blir det en original t-rex.

              Takk for alle tipsene sålangt, skal sjekke ut de videoene også.
              Det kommer nok flere spørsmål etterhvert
              ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

              Comment


              • #8
                Stemmer det at det er "HR3 Type" jeg skal bruke når det gjelder swashplate typer?

                Link til Futaba sine sider hvor de forskjellige er forklart.
                ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                Comment


                • #9
                  Originally posted by junior View Post
                  Stemmer det at det er "HR3 Type" jeg skal bruke når det gjelder swashplate typer?

                  Link til Futaba sine sider hvor de forskjellige er forklart.
                  Det stemmer ja.

                  Grunnen til at jeg skrev aileron på kanal 1 og 6 er at det er dette funksjonen kalles. For meg var det forvirrende med pitch, dessuten spiller det ingen rolle hvilken av de som er på hver kanal bare de går riktig.

                  Comment


                  • #10
                    Da har jeg justert inn endepunktene på haleservoen, justert inn swashplata slik at den ikke kniper e.l. og brukt swash plate leveler tool for å få den rett, justert alt av lengder i rotorhodet slik at det er 90 grader/overett, balansert hovedrotorbladene, justert cg sideveis og forover/bak, justert slik at hovedrotorbladene er vannrett når venstre stikke er i midtstilling.
                    Har også sett litt på pitchkurver og slikt, men der står jeg enda litt fast og skjønner ikke så mye.

                    Monterte på treningsunderstell og skulle prøve å få litt lett i det for å se hvordan det oppførte seg. Med en gang helikopteret begynte å lette (treningsunderstellet er fortsatt i bakken) så begynner halen å vibrere/kaste seg sideveis begge veier i såpass stor fart at jeg ikke får korrigert på stikka. Ved enda mer gass så kaster den halen helt rundt i sirkler.
                    Noen som vet hva dette kommer av? Hva skal jeg justere eller kontrollere?

                    Helikopteret justerer pitch og gass samtidig når jeg beveger "gass" stikka på radioen, normal mode det heter? Prøvde å switche over på idle 1/2 men det skjedde ingenting, så denne funksjonen er vel ikke aktivert?
                    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                    Comment


                    • #11
                      du ma aktivere mode 1/2 på radioen, å så må du lage til gass og pitch-kurver på alle moda dine samtidig lage til "gain" på gyromenyen
                      trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                      trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                      arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                      PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                      homemade quad med diverse elektronikk.
                      noen depronkjerrer.
                      futaba10c 2.4ghz.
                      radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                      Comment


                      • #12
                        Den er grei, da skal jeg kike litt nærmere på mode 1 & 2 for å få de aktivert.
                        Men gain på gyroen, gjøres dette i oppsettet på radioen eller i gyroen? Hva skal jeg egentlig justere?
                        ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                        Comment


                        • #13
                          Hvor du justerer gain kommer an på hvilken gyro du har. Noen kan justeres fra radioen, andre kan ikke. De som ikke kan justeres fra radioen har et lite pot-meter på gyroen for å sette gain. Og gjerne også settinger for servo og HeadingHold (HH).
                          Ved for mye gain vil gjerne halen "oscillere", altså overkompensere seg selv.
                          Husk at det er retninga nesa skal peke som skal styres, ikke halen. Dobbeltsjekk at du ikke har halen reversert, eller at gyroen står feil, reversert.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Det viste seg at jeg hadde reversert haleservoen, men dette utgjorde ingen forskjell.
                            Det viste seg at gyroen sto i normal, når jeg switchet denne over i reversert så var alt i orden. Har hovret mitt første batteri nå med mitt første "ordentlige" helikopter Det var faktisk en utrolig opplevelse. Merket at alle timene bak simulator og trening med mindre helikopter hjelper bra på nervene

                            Takk for hjelpen så langt folkens...
                            ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by junior View Post
                              Det viste seg at jeg hadde reversert haleservoen, men dette utgjorde ingen forskjell.
                              Det viste seg at gyroen sto i normal, når jeg switchet denne over i reversert så var alt i orden. Har hovret mitt første batteri nå med mitt første "ordentlige" helikopter Det var faktisk en utrolig opplevelse. Merket at alle timene bak simulator og trening med mindre helikopter hjelper bra på nervene

                              Takk for hjelpen så langt folkens...
                              regner med du har vært inne på gyromenyen å laga til? halen jobber rett vei, å helien vrir seg rett vei når du bruker stikka?
                              trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                              trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                              arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                              PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                              homemade quad med diverse elektronikk.
                              noen depronkjerrer.
                              futaba10c 2.4ghz.
                              radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                              Comment

                              Working...
                              X