Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett for Futaba 7C og t-rex450 (hk450)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Gratulerer
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #17
      Originally posted by lillejon78 View Post
      regner med du har vært inne på gyromenyen å laga til? halen jobber rett vei, å helien vrir seg rett vei når du bruker stikka?
      Ja var inne på gyromenyen å justerte ned fra 50% i normal og HH mode til 20%. Når alt fungerte igår så tenkte jeg ikke på å justere tilbake for å se hvilken forskjell det vill bli. Må prøve å justere litt på den etterhvert.

      Ja nå vrir heliet seg rett vei, altså nesen snur seg den veien jeg svinger.
      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

      Comment


      • #18
        Originally posted by joo View Post
        Gratulerer
        Takk takk

        Nå må jeg bare få justert inn idle 1 og 2.
        ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

        Comment


        • #19
          Originally posted by junior View Post
          Ja nå vrir heliet seg rett vei, altså nesen snur seg den veien jeg svinger.
          Da kommer du dit du skal vet du
          Sett gain opp på HH mode helt til den begynner og loggre så setter du den 1 og 1% tilbake til den er stabil da har du riktig gain på halen. Da stopper halen dønn på en rask pyro, setter du gainen ned enda mer så stoppern mykere har jeg forstått. Normalmodus er det hvist ingen som bruker, så det er ikke noe å bry seg om.
          Aeolus 50 3D Nitro
          KDS 450 S CF fult oppgradert
          Futaba T6exh

          Comment


          • #20
            Originally posted by Eirik Johannesen View Post
            Da kommer du dit du skal vet du
            Sett gain opp på HH mode helt til den begynner og loggre så setter du den 1 og 1% tilbake til den er stabil da har du riktig gain på halen. Da stopper halen dønn på en rask pyro, setter du gainen ned enda mer så stoppern mykere har jeg forstått. Normalmodus er det hvist ingen som bruker, så det er ikke noe å bry seg om.
            ja sett alt på HH, husk alltid på å IKKE flytt på heli når du skrur det på, gyroen bruker noen sekunder på å nullstille seg.
            trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
            trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
            arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
            PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
            homemade quad med diverse elektronikk.
            noen depronkjerrer.
            futaba10c 2.4ghz.
            radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

            Comment


            • #21
              Takk for enda flere tips

              Noen ting jeg lurer på:
              1. Når jeg fløy så så jeg at halen vibrerte litt, nesten som om det var kast i den, men det er reimdrift til halen. Kan dette komme av for lite headspeed? Eller er det noe annet som kan forårsake dette? Jeg fløy i normal mode da.

              2. Jeg kiket litt i "pitch and throttle setting" i manualen til t-rex 450 pro (side 20) og der står det at i general flight (normale mode) så skal:
              -pitch være 0 grader når throttle er 0.
              -pitch være +5/6 grader når throttle er 60%
              -pitch være +9/11 grader når throttle er 100%
              Når jeg har 0 throttle så har jeg -5/6 grader og når jeg har 100% throttle så har jeg +12 grader. Da står ail, ele og pitch til 50% i swash menyen, slik det er originalt.
              Hvorfor er det slik og hva skal jeg gjøre for å få det etter boka?

              3. Jeg har forstått det slik at man egentlig ikke bør fly så mye i normal mode, hvor man regulerer throttle og pitch samtidig. Stemmer dette, og hvorfor?

              4. Er mode 1 mer beregnet til hovring og generell flyging, mens mode 2 er mer beregnet på 3d flyging?

              5. Jeg har enda ikke satt opp mode 1 og 2. Skal jeg bare følge manualen til t-rex 450 pro når det gjelder pitch og throttle kurver? Eller bør jeg justere det enda snillere?

              6. Throttle Hold blir jeg egentlig ikke klok på, er dette noe jeg trenger å ha aktivert i menyen?

              7. Skal utslagene på paddle bladene justeres ut ifra grader/vinkler? (slik som rotorbladene)
              ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

              Comment


              • #22
                Originally posted by junior View Post
                Takk for enda flere tips

                Noen ting jeg lurer på:
                1. Når jeg fløy så så jeg at halen vibrerte litt, nesten som om det var kast i den, men det er reimdrift til halen. Kan dette komme av for lite headspeed? Eller er det noe annet som kan forårsake dette? Jeg fløy i normal mode da.

                2. Jeg kiket litt i "pitch and throttle setting" i manualen til t-rex 450 pro (side 20) og der står det at i general flight (normale mode) så skal:
                -pitch være 0 grader når throttle er 0.
                -pitch være +5/6 grader når throttle er 60%
                -pitch være +9/11 grader når throttle er 100%
                Når jeg har 0 throttle så har jeg -5/6 grader og når jeg har 100% throttle så har jeg +12 grader. Da står ail, ele og pitch til 50% i swash menyen, slik det er originalt.
                Hvorfor er det slik og hva skal jeg gjøre for å få det etter boka?

                3. Jeg har forstått det slik at man egentlig ikke bør fly så mye i normal mode, hvor man regulerer throttle og pitch samtidig. Stemmer dette, og hvorfor?

                4. Er mode 1 mer beregnet til hovring og generell flyging, mens mode 2 er mer beregnet på 3d flyging?

                5. Jeg har enda ikke satt opp mode 1 og 2. Skal jeg bare følge manualen til t-rex 450 pro når det gjelder pitch og throttle kurver? Eller bør jeg justere det enda snillere?

                6. Throttle Hold blir jeg egentlig ikke klok på, er dette noe jeg trenger å ha aktivert i menyen?

                7. Skal utslagene på paddle bladene justeres ut ifra grader/vinkler? (slik som rotorbladene)
                hvis halen vagger opp og ned så er det et tegn på lite headspeed, vagger den sidelengs så er det tegn på gor høy gain eller evt kast i haleakselen, du ser lett om halen er skjev, sjekk at bladholderne i halen er stramme å fine, disse bruker å løsne,

                ang mode1/2: normal bruker vi som regel bare for å få modellen i lufta, MEN om du holder helien i hovrhøyde så er det ikke noe problem å fly i normal, pitch i normal kan væreunkt1 -3, punkt2 -3, punkt3 0, punkt4 +5, punkt5 +10. gassen kan være: p1 0, p2 40, p3 40, p4 50. p5 60%. dette er som regel fin hovre gass, merker du at du har for lite turtal så sett verdiene opp med ca 10% hele veien, har ikke tid šå skrive mer da jeg er på jobb, håper dette hjalp litt.
                trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                homemade quad med diverse elektronikk.
                noen depronkjerrer.
                futaba10c 2.4ghz.
                radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                Comment


                • #23
                  Hvis jeg forstår deg rett så skal jeg stille inn throttle/pitch kurven i normal mode på følgende punkter:

                  Punkt 1: -3 grader og 0% throttle
                  Punkt 2: -3 grader og 40% throttle
                  Punkt 3: 0 grader og 40% throttle
                  Punkt 4: +5 grader og 50% throttle
                  Punkt 5: +11 grader og 60% throttle

                  Er det noen grunn til at man ikke bruker 100% throttle i normal mode?
                  ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                  Comment


                  • #24
                    +11 grader på 60 % throttle høres litt lite ut..

                    Jeg ville kanskje kjørt på 35-45-50-70-90% på Normal

                    I idle1 ville jeg kjørt 90-85-80-85-90
                    I idle2 ville jeg kjørt flat 100% kurve.

                    Dette forutsetter at du har -11 og +11 på heliet ditt.

                    Comment


                    • #25
                      Jeg holder på å lese i manualen til radioen samtidig som jeg spør her etterhvert som jeg lurer

                      Jeg har en liten sylinder med vaterboble inni, som henger i 2 kroker, denne henger jeg på stanga som går til paddlene. Slik at denne stanga er vannrett når jeg sikter inn pitchen på rotorbladene. Da får jeg +10 grader ved 100%.

                      Men den kurven din, 35-45-50-70-90%....er det ikke lurt å ha den første på 0 og ikk 35 slik at ikke motoren starter opp når jeg kobler inn batteriet?
                      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by junior View Post
                        Jeg holder på å lese i manualen til radioen samtidig som jeg spør her etterhvert som jeg lurer

                        Jeg har en liten sylinder med vaterboble inni, som henger i 2 kroker, denne henger jeg på stanga som går til paddlene. Slik at denne stanga er vannrett når jeg sikter inn pitchen på rotorbladene. Da får jeg +10 grader ved 100%.

                        Men den kurven din, 35-45-50-70-90%....er det ikke lurt å ha den første på 0 og ikk 35 slik at ikke motoren starter opp når jeg kobler inn batteriet?
                        Ups, jo, selvfølgelig :P Jeg tenkte ikke helt.. Pitchkurva passer fint med 35-45-50-70-90% mens throttle kan feks være 0-25-50-70-90..

                        Comment


                        • #27
                          Her er verdiene jeg har på min HK 450 og Futaba 6 EX etter 1,5 års erfaring med den, som jeg synes den flyr greit med:
                          Har +11 -11 grader pitch.
                          Filmer om den kan sees på Youtube under bruker: bthanse
                          N-TH 1:0, 2:50 3:80 4:90 5:100
                          N-PI: 1:30 2:40 3:50 4:75 5:100
                          I-TH: 1:100 2:100 3:100 4:100 5:100
                          I-PH: 1:0 2:25 3:50 4:75 5:100
                          Gyro +80 -60
                          SWSH: A+70 E-70 P-45
                          Bfight 210
                          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                          Phoenix RC Club

                          Comment


                          • #28
                            hopper av lasset. skal du høre på flere personer blir du bare forvirra, lykke til
                            trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                            trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                            arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                            PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                            homemade quad med diverse elektronikk.
                            noen depronkjerrer.
                            futaba10c 2.4ghz.
                            radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Trulsen View Post
                              Ups, jo, selvfølgelig :P Jeg tenkte ikke helt.. Pitchkurva passer fint med 35-45-50-70-90% mens throttle kan feks være 0-25-50-70-90..
                              Jeg har dette oppsettet på min radio N-TH 1. 0% 2. 20% 3. 35% 4. 65% 5. 90% N-PI 1. 35% 2. 48% 3. 65% 4. 82% 5. 100% Hva slags forskjell blir det på min heli hvis jeg endrer det til det du sier, bør jeg endre? Jeg er fortsatt bare på fly litt frem og tilbake stadiet
                              Aeolus 50 3D Nitro
                              KDS 450 S CF fult oppgradert
                              Futaba T6exh

                              Comment


                              • #30
                                De fleste bruker lineær pitchkurve som f.eks 0-25-50-75-100.. Også bruker man swashmenyen til å sette opp pitch, elevator og ailron..
                                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                                Comment

                                Working...
                                X