Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pitch & throttle på T-Rex 550e 3G

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pitch & throttle på T-Rex 550e 3G

    Hei.
    Har bygget helikopteret ferdig og har justert inn pitch og throttle kurver nå nettop. Men siden jeg ikke er helt sikker på dette så vil jeg sjekke med dere erfarne.

    Under byggingen hadde jeg swash level tool på akslingen og justerte linkene fra servo til swashplate, og tok fininnstillingen på subtrim for å få swashplate level og servohornene 90 grader ut fra servoene når throttle/pitch stikka står i midtstilling på radioen. Deretter justerte jeg endepunktene på servoene når jeg hadde throttle/pitch stikka i maks og minimum, slik at swashplate var level her også. Monterte rotorhodet sammen igjen.

    Monterte verktøyet som skrues fast oppå rotorhodet, som holder den stålakslingen, slik at man har noe å sikte etter når man justerer pitch på bladene. Jeg har fulgt anvisningene i brukermanualen over pitch og throttle kurver. Så jeg har justert inn punktene 1, 3 & 5, punktene 2 & 4 er regnet ut slik at de er midt imellom.

    Da får jeg slike kurver.

    Pitchkurve i Normal mode/General flight:
    Punkt 1 44% +1 grad Throttle = 0%
    Punkt 2 53,5% +? grader Throttle = 30%
    Punkt 3 64% +5 grader Throttle = 60%
    Punkt 4 65% +? grader Throttle = 80%
    Punkt 5 66% +10 grader Throttle = 100%

    Pitchkurve i Idle 1/Sport flight:
    Punkt 1 28% -5 grader Throttle = 85%
    Punkt 2 40% ? grader Throttle = 82,5%
    Punkt 3 52% +5 grader Throttle = 80%
    Punkt 4 61,5% +? grader Throttle = 82,5%
    Punkt 5 71% +12 grader Throttle = 85%

    Pitchkurve i Idle 2/3D Flight:
    Punkt 1 10% -12 grader Throttle = 100%
    Punkt 2 24,5% - ? grader Throttle = 95%
    Punkt 3 39% 0 grader Throttle = 90%
    Punkt 4 55% +? grader Throttle = 95%
    Punkt 5 71% +12 grader Throttle = 100%

    -Grunnen til at det er ? på graderen på punkt 2 og 3 på alle, er at jeg ikke tenkte på å sjekke hva jeg hadde der, men det burde jo være cirka midt imellom siden verdiene er satt midt imellom.
    -Grunnen til at punkt 1 i normal mode er på +1 grad, er at jeg ikke vil ha negativ pitch her, i tilfelle jeg tar stikka for fort ned i en litt stresset posisjon så vil jeg ikke at heliet skal tvinges ned mot moderjord med negativ pitch.

    Ser det ut som at jeg har gjort det riktig? Tenker spesielt på % verdiene jeg har stilt inn for å få de forskjellige gradene....eller har jeg gjort en feil en plass i byggingen som gjør at noe her skurrer?

    Nå er jeg nybegynner, og kommer kun til å holde meg til Normal og Idle 1. Kommer ikke til å prøve meg på noe som ligner 3d engang.

    Takk for all hjelp i begynnelsen av karrieren
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

  • #2
    Selv pleier jeg sette 0-50-100 på idle 1 og 2. Også f.eks 35-50-100 i normal. (Verdien på 35 varierer, men en verdi som gir meg noen få grader negativ pitch). Med verdiene du har lagt inn vil heliet sprette mot bakken når du flipper fra idle 1 til 2. Så ha litt god klaring til bakken første gang du prøver det.

    Mulig avhengig av radio, men du skal ikke behøve å sette verdiene du har regnet ut. På min pitchkurve setter jeg bare "inhibit" så får jeg lineær kurve fra 1 til 3 og fra 3 til 5.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Siden du spør, det skurrer litt her ja

      For det første; om du ha tenkt å lande i normal mode,
      så bør du ha litt negativ pitch med stikka i bunn.
      Om det kommer et vindkast, vil du skjønne hvorfor.

      For det andre; Du bør ha 0 pitch på 50% i alle modi,
      lurer på at du ikke har satt opp pitch i swash menyen,
      men gått rett på kurver ?

      For øvrig er Finless Bob alle nybegynneres helt.
      Bruk litt tid på helifreak.com/Finless Bob's Helifreak Tech Room
      Det du ikke finner svar på der, er ikke verd å vite ........

      Er for øvrig enig med det arhennie skrev.

      Comment


      • #4
        Skjønte at det var for godt til å være sant.

        1. Det hørtes logisk ut å ha et par grader negativ pitch i normal mode når stikken er nede, i tilfelle vindkast ja.
        2. Jeg har Futaba 7C, ok kan ikke se at jeg kan velge "inhibit" på punktene jeg ikke bruker på pitch og throttlekurver. Men det vil vel bli lineært når jeg har regnet ut midt i mellom punktene?
        3. Ser nå hva du mener med at heliet vil sprette mot bakken når jeg velger fra Idle 1 til Idle 2, ikke så smart satt opp
        4. 0 pitch på 50% i alle modi, er det en gylden regel, eller har jeg oversett noe?
        5. Det stemmer ganske korrekt at jeg ikke har vært innom swash plate menyen, kun gått fra + til - på 2 av punktene her for å få swash plate til å bevege seg i rett retning etter hvordan stikkene beveges. Så den står på AIL +50, ELE -50 og Pit -50. Er det kanskje her inne jeg skal justere slik at jeg får f.eks +12 grader pitch ved fullt utslag på stikka, og pitchkurven på 100%?

        Skal se om jeg finner pitch og throttle kurveinnstilling fra finless.
        ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

        Comment


        • #5
          Jeg har 7C og pleier å justere pitch -11 - 0 - +11 grader i Normal modus først.

          Setter den i normal med pitch kurve 0-25-50-75-100. Da har du maks negativ og maks positiv på stikka...

          Så går jeg i swash menyen på "PIT" og sjekker 50%. Da skal den være 0 grader. Sjekker fullt, den skal være ca + 11 grader (forskjellig fra modell til modell) og så sjekker jeg negativ -11 grader. Har du feks -8 grader, +3 grader og +15 grader, må du justere ned swashplata mekanisk. Altså justere på linkene fra servo til swash. Om linkene der er helt skrudd ned, kan du også justere på linkene til bladholderene dine...

          Når du har -11 - 0 - +11 (eller 12,13,14, alt etter hva du skal ha) kan du sette opp pitch kurva di.

          Comment


          • #6
            Vedr 4. Det gir seg selv om du har satt opp swashplata og resten av hodet riktig.

            Vedr5.Ja, det er der du justerer MAKS utslag for Aileron (=sideveis), Elevator(=fremover/bakover) og Pitch (=Collective). Pass på at du setter kurvene dine tilbake til utgangspunktet før du gjør dette!
            Når du så lager kurver vil de bli i % av det du har valgt her.
            Last edited by bjoern_5; 03-03-11, 21:31.

            Comment


            • #7
              Det er ikke nødvendigvis feil med pitchkurver slik du har valgt med +5 grader på senter stikke. Det er antagelig noe slikt manualen har anbefalt for normal og idle-1. F3C folk flyr gjerne med slike kurver. Det gir en mye bedre oppløsning på pitch'en når du hoovrer på midtstikke fremfor på 3/4 som en 0-50-100 kurve vil føre til. Men du skal kanskje hovvre/fly inverted etterhvert og da behøver du en typisk 0-50-100 kurve. Da hoovrer du rett veg på ca 3/4 stikke og inverted på ca 1/4 stikke. Like greit å venne seg til en slik kurve med en gang og også slippe disse jumpene du vil få om du legger opp til begge deler slik du har nå.

              Ellers er det som de andre sier her. Juster linker så du har 0 pitch på midtstikke og like mye vandring på pos og neg pitch. Så justerer du utslagene i swash menyen. Du bruker også swash menyen til å snu retningen på pitch og cyclik. Sett reverseringsbryterne på radioen for å få alle servoer til å gå i samme retning når du beveger throttle/pitch stikka. Så kan du korrigere med fortegnet foran tallet i swash menyen for å endre retning på selve kommandoen. Dersom f.eks pitch og elevator er riktig, men aileron er reversert. Og swash meny verdien står på f.eks +55. Så endrer du til -55 og du har snudd retningen.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Originally posted by Trulsen View Post
                Jeg har 7C og pleier å justere pitch -11 - 0 - +11 grader i Normal modus først.

                Setter den i normal med pitch kurve 0-25-50-75-100. Da har du maks negativ og maks positiv på stikka...

                Så går jeg i swash menyen på "PIT" og sjekker 50%. Da skal den være 0 grader. Sjekker fullt, den skal være ca + 11 grader (forskjellig fra modell til modell) og så sjekker jeg negativ -11 grader. Har du feks -8 grader, +3 grader og +15 grader, må du justere ned swashplata mekanisk. Altså justere på linkene fra servo til swash. Om linkene der er helt skrudd ned, kan du også justere på linkene til bladholderene dine...

                Når du har -11 - 0 - +11 (eller 12,13,14, alt etter hva du skal ha) kan du sette opp pitch kurva di.
                du kjører ikke med -11grader pitch i normal-mode?????????
                trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                homemade quad med diverse elektronikk.
                noen depronkjerrer.
                futaba10c 2.4ghz.
                radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                Comment


                • #9
                  Om du leser slutten av innlegget så ser du at jeg skriver "så kan du justere pitchkurva"

                  Så nei, jeg flyr med. -4 ca i normal

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by arhennie View Post
                    Det er ikke nødvendigvis feil med pitchkurver slik du har valgt med +5 grader på senter stikke. Det er antagelig noe slikt manualen har anbefalt for normal og idle-1. F3C folk flyr gjerne med slike kurver. Det gir en mye bedre oppløsning på pitch'en når du hoovrer på midtstikke fremfor på 3/4 som en 0-50-100 kurve vil føre til. Men du skal kanskje hovvre/fly inverted etterhvert og da behøver du en typisk 0-50-100 kurve...
                    - Hva er F3C folk? Har vært borti det tidligere når jeg har søkt på nettet, men vet ikke hva det er.
                    - Jeg kommer nok ikke til å bedrive noen form for 3d flyging, heller ikke opp/ned flyging. Når jeg mestrer ren flyging rundtomkring, så er målet mitt å få på en skalakropp og holde meg innenfor skalaflyging. Skulle jeg få en trang for å prøve litt 3d flyging så tror jeg det blir en annen modell satt opp spesifikt for dette.
                    Så hvis jeg skal justere heliet så snilt som mulig, og til fremtidig skalaflyging, bør jeg fortsatt holde meg til 0 pitch ved senter stikke? Eller vil det være greit å ha f.eks +5 grader ved senter, for å få en bedre oppløsning som du nevner?
                    Innenfor skalaflyging så ser jeg for meg at det er mest normal og idle 1 som blir brukt?

                    Som sagt så er jeg nybegynner og trenger tips, og bør vel vinkle tråden til om jeg har justert det rett hvis jeg kun skal drive med skalaflyging. Eventuelt hvordan bør ting justeres ved skalaflyging og lengst mulig flytid?
                    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                    Comment


                    • #11
                      F3C er en konkurranse gren innen helikopter. Blir helikopternes svar på flyenes F3A, men det sier det sikkert ikke noe mer. Øvelsene i F3C kan deles i to kategorier. Hoovre øvelser og acro øvelser. Disse acro øvelsene ligner mer på de acro øvelsene man gjør med fly. Store øvelser med høy fart. Loop og roll for eksempel. Tror ikke disse øvelsene krever stort av negativ pitch og derfor bruker disse gutta pitchkurver tilpasset sine behov.

                      Ut fra hva du skriver så kan det være like greit for deg å fly med slike kurver. Dette er uansett en smaksak som så mye annet så du kan prøve deg frem å se hva du liker. Det er ikke noe som er feil i allefall.

                      Syntes du F3C hørtes spennede ut så søk bare litt på google. Tror det er noen F3C folk her inne og som du kan forsøke å få kontakt med.
                      Her er forresten en video. Jeg vedder på du får et annet syn på det med hoovring etterpå
                      Det er noe acro øvelser mot slutten.


                      Her er en norsk side for F3C:
                      www.f3cnorge.info
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        - Hvis vi ser bort ifra Idle 2 (siden jeg ikke kommer til å bruke den)
                        - Og justerer noen grader negativ pitch ved punkt 1, i Normal mode.

                        Er innstillingene jeg har gjort grei for å lære seg å hovre/forward flight/skala flyging? Eller bør jeg gå igjennom oppsettet og justere noe på nytt?
                        - Bør jeg justere utslaget på pitch i swash menyen slik at +12 grader pitch i Idle 1 gir 100% istedenfor 71% som jeg har nå?
                        - Det meste jeg kommer over på helifreak er den typiske 0-25-50-75-100 kurven med 0 pitch ved senter stikke. Mens jeg har +5 ved senter stikke i Normal og Idle 1 nå (etter manualen), så jeg blir litt usikker på om det bare skal være slik eller om jeg har gjort noe feil.

                        Jeg vil som sagt ha et så snilt og rolig helikopter som mulig for fremtidig skalaflyging, ikke noe 3d oppsett
                        ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                        Comment


                        • #13
                          Jeg er usikker på hvordan man best setter opp hodet for et oppsett som du nå har i idle 1. Selv tror jeg at jeg ville satt opp 0-50-100 kurve og juster pitch i swash menyen slik at du får maks ønsket pitch på 100% og tilsvarende min ønsket pitch på 0%. F.eks +/- 10 grader. Du behøver ikke 12 grader til slik flyging du beskriver. Du justerer dette i swash menyen ja, ikke på kurvene.

                          Deretter kan du sette pitch kurver som beskrevet i manualen på normal og idle 1. Idle 2 setter du lik idle 1. Det er livsfarlig å ha noe tilfeldig på idle 2. Dytter du knappen feil vei da så kan du få deg en overraskelse.

                          Så kan du leke deg med litt forskjellige throttle kurver på idle 1 og 2. Litt høyere headspeed på idle 2 enn på idle 1. Eventuelt ha disse også like. Husk å trimme heliet i alle flightmodes. Eventuelt overføre trim fra normal over til idle 1 og 2 etter landing når du har trimmet ferdig.
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            - Hvis jeg forstår deg rett "arhennie" så bør jeg følge instruksene til "trulsen" i post #5 og få 0 pitch ved senter stikke, og justere inne på swash menyen slik at jeg får +-10 grader. Så justere -2 grader til +10 grader i Normal, og +-10 grader i Idle 1? Og for sikkerhets skyld ha samme nivåene på Idle 2 som Idle 1, til jeg begynner å få teken på det og kan begynne å utforske litt på Idle 2 eventuelt.
                            Da vil jeg ha en 0-25-50-75-100 kurve?

                            - Det med å overfør trim til alle modusene hadde jeg glemt av, takk for tipset.
                            ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                            Comment


                            • #15
                              Både ja og nei holdt jeg på å si.
                              Ja til at du lager en 0-50-100 kurve og sett opp hode og utslag slik "trulsen" beskrev. Da blir hodet mekanisk riktig satt opp.
                              Men når denne jobben er gjort (du er nå ferdig i swash menyen og resten gjøres i kurvene) kan du sette opp kurvene slik du ønsker før du skal ut å fly.
                              I 550 manualen anbefaler de 3 pitch kurver som du kan bruke som utgangspunkt:
                              normal; -2_+5_+10
                              idle 1; -5_+5_+10
                              idle 2; -12_0_+12 <- dette er en "3d kurve". Her kan du istedet sette -5_+5_+10, altså likt som idle 1.

                              Jeg og de fleste andre her inne som flyr med "3d oppsett" følger ikke manualen hva gjelder kurver.
                              Jeg lager heller noe alá dette:
                              normal; -3_0_+12
                              idle 1; -12_0_+12
                              idle 2; -12_0_+12

                              Grunnen til at jeg og de andre ikke bruker en typisk -2_+5_+10 kurve i normal er at heliet vil "sprette" når vi switcher til en kurve som er veldig ulik. Som for eksempel kurvene anbefalt i manualen. Her vil heliet sprette når man switcher mellom idle 1 og 2.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X