Unconfigured Ad

Collapse

Pitch & throttle på T-Rex 550e 3G

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junior
    • Mar 2005
    • 271

Jeg demonterte hodet og begynte på nytt. Justerte tilbake pitch kurvene til 0-25-50-75-100 og kontrollerte at verdiene i swash menyen sto på 50%.

- Satte på swash level tool og kontrollerte at swash plate var level ved senter stikke, og måtte justere litt på 2 endepunkter for å få swash plate level ved maks og minimum stikke

- Monterte de 2 armene som går opp fra swash plate til hovedakslingen, og skrues fast her (hva heter de?) Justerte dem inn slik at de 3 skruene man ser når man sikter, var overett slik at det var level og skrudde fast.

- Monterte på et verktøy som jeg så finless bob hadde, laget det på jobb idag av 6mm lexan, det skrues fast i midten av hodet og i begge festene til hovedrotorbladene. Da vil det være 0 grader pitch. Da så jeg at armene som går fra rotorbladholderen og ned til swash plate var for lang på begge sider, så disse ble skrudd lenger inn slik at de smatt på uten at servoene begynte å binde.

- Monterte pitch måleren og justerte inne på swash menyen (pitch) til jeg hadde +-10 grader ved 100% i pitch kurven. Så nå fikk jeg like mange grader positiv som negativ pitch, det gjorde jeg ikke tidligere idag når jeg kontrollerte. I swash menyen måtte jeg gå fra 50% til 26% på pitch for å få +-10 grader. (ved 50% pitch hadde jeg vel +-15 grader)

Høres det ut som om jeg har gjort det rett nå? Og kan jeg nå begynne å plotte inn i pitchkurvene?
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• Trulsen
      • Aug 2006
      • 3411

De armene heter swashdriver mener jeg.

Og det høres veldig riktig ut nå! +15 grader er litt ekstremt ja

Så lenge du har -10 - 0 - +10 nå, kan du justere pitchkurva di ja Jeg vet ikke hva som er anbefalt på 550, men du kan jo prøve med 10 grader +- og heller justere opp om det er for lite pitch etter du har testet. Da er det jo bare å justere opp swash parameterne dine i swash menyen.

Jeg sjekka pitchkurva på radioen min i dag, og på 500'en har jeg 40-45-50-75-100 på Normal, og 0-25-50-75-100 på idle 1 og idle 2.

Throttlekurve 0-25-50-75-100 på normal, o 85-82.5-80-82.5-85 på idle 1 og 100% flat på idle 2.

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Ja da ser det ut som du er på rett vei. Pitch kurven som Trulsen nevner er jo som tidligere nevnt for å kunne fly inverted (3D om du vil). Om du heller ønsker en typisk -5_+5_+10 kurve så setter du det ved hjelp av pitchkurvene. Du kan jo prøve deg litt frem å se hva du liker.

For å finne 0 grader har jeg tidligere brukt pitch måler. Men i det senere har jeg brukt en metode der jeg fører begge bladene ut på siden av heli. Dersom de to bladene flukter har du null pitch. Er ett høyere enn det andre har du ikke 0 grader.

Click image for larger version

Name:	Hobby_20101129_050.jpg
Views:	2
Size:	131.0 KB
ID:	577654

Du kan jo kontrollmåle med en pitch måler etterpå...

Click image for larger version

Name:	Hobby_20101129_051.jpg
Views:	2
Size:	69.2 KB
ID:	577655
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• junior
          • Mar 2005
          • 271

Da fikk jeg disse verdiene på pitch kurvene:

* Normal mode:
          - P1 = 36% -3 grader
          - P2 = 55,5%
          - P3 = 75% +5 grader
          - P4 = 87,5%
          - P5 = 100% +10 grader

* Idle 1 & Idle 2:
          - P1 = 24% -5 grader
          - P2 = 49,5%
          - P3 = 75% +5 grader
          - P4 = 87,5%
          - P5 = 100% +10 grader

Ser det ut som greie kurver?

Hva bør "H" justeres til på pitch kurve? Regner med det er pitchen når throttle hold er aktivert, for autorotasjoner?
          ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• junior
            • Mar 2005
            • 271

Originally posted by arhennie
            .....For å finne 0 grader har jeg tidligere brukt pitch måler. Men i det senere har jeg brukt en metode der jeg fører begge bladene ut på siden av heli. Dersom de to bladene flukter har du null pitch. Er ett høyere enn det andre har du ikke 0 grader....
            Det var et bra tips

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

Det var et supert tips arhennie!

junior; jeg skjønner ikke helt de pitch kurvene dine. Hvor justerer du dette? Jeg har 0 grader pitch ved midtstikke i normal, idle 1 og idle 2. Jeg har også samme pitchkurve på punkt 3, 4 og 5 på alle flight modes. Altså 50% - 0 grader ved midtstikke, 75% - 5 grader ved 3/4 stikke og ved full stikke har jeg 100% og 10 grader.

Comment

• arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

Da er det bare å ut å prøve
                Sett hold lik idle 1 og 2 du.

Har du forresten kontroll på cyclik utslagene dine også? Elevator og Aileron.
                arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
                  • Mar 2008
                  • 4316

Originally posted by Trulsen
                  Det var et supert tips arhennie!

junior; jeg skjønner ikke helt de pitch kurvene dine. Hvor justerer du dette? Jeg har 0 grader pitch ved midtstikke i normal, idle 1 og idle 2. Jeg har også samme pitchkurve på punkt 3, 4 og 5 på alle flight modes. Altså 50% - 0 grader ved midtstikke, 75% - 5 grader ved 3/4 stikke og ved full stikke har jeg 100% og 10 grader.
                  Om du leser lenger ned i tråden så ønsker han å prøve ett oppsett egnet for kun hoovring og skala flyging. Dette er jo kurvene anbefalt i manualen for sport flyging. Det gir bedre oppløsning på stikka i hoovre området. Er jo greit å teste om 3D type flyging er uaktuelt...
                  arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Trulsen
                    • Aug 2006
                    • 3411

Hmm, flott.. Da har jeg lært noe i dag også

Comment

• junior
                      • Mar 2005
                      • 271

Skal prøve å forklare pitch kurvene mine.

- På min Futaba 7C går jeg inn på "advanced mode" -> "PIT-CRV". Da kan jeg justere pitch kurver for Normal, Idle 1, Idle 2 og H (throttle hold?)
                      - Manualen til helikopteret setter opp disse kurvene:
                      - General flight;
                      - 5 = throttle -100%, pitch +10 (high speed)
                      - 3 = throttle - 60%, pitch +5 (hovering)
                      - 1 = throttle - 0%, pitch 0 - -2 (low speed)

Idle 1; Sport flight:
                      - 5 = throttle - 85%, pitch +12
                      - 3 = throttle - 80%, pitch +5
                      - 1 = throttle - 85%, pitch -5

Idle 2; 3D flight:
                      - 5 = throttle - 100%, pitch +12
                      - 3 = throttle - 90%, pitch 0
                      - 1 = throttle - 100%, pitch -12

Tidligere i tråden ble jeg gjort oppmerksom på at jeg måtte være obs på når jeg switchet mellom Idle 1 og Idle 2, pga endringer i pitchen ved punkt 3 i Idle 2 (0 grader vs +5).

Tidligere i tråden ble det også nevnt at siden jeg ikke skulle fly noe som helst 3d, inverted osv (enda ihvertfall), men heller satse på å få et rolig og snilt helikopter satt opp til skalaflyging så kunne jeg godt ha +5 grader ved senter stikka, da dette ville bli mer oppløst. Det ble også nevnt at jeg kunne gå ned til 10 grader istedenfor å ha 12 grader, for å få helikopteret litt roligere. Og siden jeg ikke skulle fly 3d og ikke trengte Idle 2, så kunne jeg kopiere over oppsettet fra Idle 1 slik at Idle 1 og Idle 2 var likens.

Så derfor er kurvene mine slik de er.

Kjapp oppsummering, alt står lenger bak i tråden...
                      Last edited by junior; 07-03-11, 19:42.

Comment

• junior
                        • Mar 2005
                        • 271

Originally posted by arhennie
                        Da er det bare å ut å prøve
                        Sett hold lik idle 1 og 2 du.

Har du forresten kontroll på cyclik utslagene dine også? Elevator og Aileron.
                        Høres flott ut. Da sier jeg meg fornøyd med pitch og throttle kurvene sålangt.

Elevator og aileron er det neste jeg skal justere inn (og spørre dere om)

Hva vil dere anbefale på cyclic? Er blitt anbefalt +-6 - +-8 av en annen som har satt opp t-rex 550, for å få den rolig. Hva tror dere?

Med 50% i swash menyen på AIL og ELE slik det er nå, så har jeg +-10 grader på cyclic...
                        Last edited by junior; 07-03-11, 20:02.

Comment

• fernando
                          • Feb 2011
                          • 57

Slenger meg på med et problem jeg har med min fbl (t-rex 600)
                          Ved full throttle stick har jeg +12 grader og ved min thr stick har jeg bare -10,5. Alle mine servohorn er justert 90 grader ved thr midt.
                          Hjelper d å justere ned swashplaten? Isåfall får jeg jo ikke 90 grader på servoene. Eller kan jeg justere "endpoints" i thr min. (i dir mode)? Står vel i manualen at man ikke skal borti "endpoints".

Comment

• junior
                            • Mar 2005
                            • 271

Det høres ut som om noe i rotorhodet ikke er helt riktig satt opp. Anbefaler deg å lese post #5 på side 1, det tar for seg ditt problem. Det viste seg at jeg hadde likens problem som deg, med forskjellige grader på maks og minimum stikke, jeg justerte inn lenkene på nytt til jeg fikk like stort utslag begge veier og satte opp pitch kurvene etter dette. Se også bilde i post #18, hvor det er illustrert hvordan man finner ut at det er 0 pitch (som du skal ha ved senter stikke)

Comment

• Trulsen
                              • Aug 2006
                              • 3411

Fernando, hvor mange grader har du med thottlesticka midt på? 1-2 grader positiv ca?

Comment

• fernando
                                • Feb 2011
                                • 57

Originally posted by Trulsen
                                Fernando, hvor mange grader har du med thottlesticka midt på? 1-2 grader positiv ca?
                                jeg justerer de linkene fra hovedblader til swash for å få 0 grader ved thr midt. Det er det første jeg gjør etter å få swashplaten i center. (Skrur ganske mye på de linkene for å få null grader). Tenkte kanskje det var mulig å senke swashplaten litt, men elevatorservo vil jo da ikke stå i 90 grader ettersom man ikke har noen link å skru på den.
                                Skal forresten de gummiringene på servoene være på? De er montert til meg. Har vel sikkert ingen betydning...

Comment

Working...