Announcement

Collapse
No announcement yet.

35mhz radiotull forårsaket stygg landing :s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 35mhz radiotull forårsaket stygg landing :s

    Kjøpte for en tid tilbake to hk450gt og en futaba t7cp 35mhz radio, har en dx6i til den ene 450'en og en mcpx, og tanken var at en kompis skulle bruke den andre 450'en og futaba radioen.

    Satte det opp her om dagen og skulle prøvefly, halen holdt fint og det fløy greit, men plutselig tar det en rask piroutte til venstre og stopper helt strøkent på 360 grader, jeg blir naturligvis skremt og setter halen mot meg for å sette det ned. så tar det jaggu en runde til og enda en halv runde. mister kontrollen og det går i bakken så delene spruter. Det viste seg at det bare var understellet som var most og canopyen lå to meter unna, og det er en liten bulk i bomen og en litt bøyd flybar men eller INGEN skader, både hovedaksel og feathering shaft er dønn rette!?

    Men! Hva kan ha forårsaket dette? regner med at det er glitch eller noe, men det funker som juling i et fly jeg har med en billig mottaker... Kan det være at mottakeren er for nærme motoren? esc'en sitter ganske langt fremme på siden og mottakeren helt bakerst.. er forøvrig alu ramme og hode.

    Takker for svar!
    T-Rex 600efl ar7200bx
    (X) T-Rex 500efl microbeast
    T-Rex 250efl
    Blade McPx x2

    (X) Parkzone Extra 300
    (R.I.P.)1.5m balsa P51 Mustang os .46
    Balsa trainer os .30

  • #2
    Originally posted by JulianS View Post
    Kjøpte for en tid tilbake to hk450gt og en futaba t7cp 35mhz radio, har en dx6i til den ene 450'en og en mcpx, og tanken var at en kompis skulle bruke den andre 450'en og futaba radioen.

    Satte det opp her om dagen og skulle prøvefly, halen holdt fint og det fløy greit, men plutselig tar det en rask piroutte til venstre og stopper helt strøkent på 360 grader, jeg blir naturligvis skremt og setter halen mot meg for å sette det ned. så tar det jaggu en runde til og enda en halv runde. mister kontrollen og det går i bakken så delene spruter. Det viste seg at det bare var understellet som var most og canopyen lå to meter unna, og det er en liten bulk i bomen og en litt bøyd flybar men eller INGEN skader, både hovedaksel og feathering shaft er dønn rette!?

    Men! Hva kan ha forårsaket dette? regner med at det er glitch eller noe, men det funker som juling i et fly jeg har med en billig mottaker... Kan det være at mottakeren er for nærme motoren? esc'en sitter ganske langt fremme på siden og mottakeren helt bakerst.. er forøvrig alu ramme og hode.

    Takker for svar!
    Jeg tipper på at det er halegyroen din som tuller Hvilken gyro har du på dette heliet?

    Comment


    • #3
      Har fløyey mye med Futaba på 35 Mhz men fant ut både heli og fly at kombinasjon 35 Mhz PPM og el power fikk ofte glitsh. Gikk over til PCM og siden har ALDRI hatt trouble

      Comment


      • #4
        Har en gy401 kopi, men den holder halen fint på den andre 450'n med 2.4ghz.

        Hvordan kan jeg "gå over til pcm" ? Bytte mottaker?
        T-Rex 600efl ar7200bx
        (X) T-Rex 500efl microbeast
        T-Rex 250efl
        Blade McPx x2

        (X) Parkzone Extra 300
        (R.I.P.)1.5m balsa P51 Mustang os .46
        Balsa trainer os .30

        Comment


        • #5
          Jeg for min del hadde byttet til 2.4 GHz og pensjonert 35 MHz. Både ppm og pcm er 35 MHz, hvor ppm er analog overføring av signalet og pcm digitalt.
          2,4 GHz er tryggere og bedre på alle måter. Trenger ikke være dyrt heller
          Last edited by kristianwest; 29-08-11, 05:57.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Bevegde helikopteret seg kun rundt den vertikale senteraksen eller flagret det i alle retninger.

            Støy (glitch) påvirker som regel alle kanalene ikke bare en - hvis du kun spant rundt i en piruett så ville jeg ha sjekket Gyro, plassering av denne + kabling til og fra denne - eventuelt servoen som sitter i sammen med gyroen.

            Flagret maskinen som en kråke så kan du begynne å lete etter problemer med mottaker etc.


            Hvis du har problemer med radiostøy så hadde jeg ikke giddet å vurdert PCM en gang (vel å merke hvis du ikke har et hav av 35MHz mottakere)
            Skal du oppgradere/vurdere noe nytt så kvitt deg med 35MHz utgaven å kjøp en 2.4GHz radio
            Last edited by Quadrocopter; 29-08-11, 09:53.

            Comment


            • #7
              Yes, regner med er er noe du kan få kjøpt billig på RC-markedet, pass på at du kjøper Futaba med riktig krystaller da PCM vanlligvis ikke går om hverandre med andre merker.
              Originally posted by JulianS View Post
              Har en gy401 kopi, men den holder halen fint på den andre 450'n med 2.4ghz.

              Hvordan kan jeg "gå over til pcm" ? Bytte mottaker?

              Comment

              Working...
              X