Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp med futaba 9c

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har ein Spektrum DX7 - på den er det berre å starte med default innstillingar i flymodus så fungerar det som det skal. Trur det skal fungere i heli mode, men da er det eit par ting ein må justere på i innstillingane sidan heli brukar ein del miksing for swash styring (den saken som styrer vinkel på rototblad..) - mulig dette er feil?? har berre brukt i flymodus på quad.

    Er på jakt etter ein Futaba 9C sjølv, da eg har eit prosjekt på gang der eg treng fleire kanalar og har tenkt å byggde den om for telemetri (ny sendarmodul).
    Har ein strøken DX7 for salg/bytte i 9C

    Håpar Futaba ikke er så vanskelig å programere?
    Mvh
    Øyvind Amundsen
    70 mod. fra sunnmøre
    Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

    Comment


    • #17
      Den er nok ikke så vanskelig å programere..

      Jeg bytta selv til futabaen, fikk den på mandag Hadde en med 6 kanaler, men det ble for lite, driver med en hexa som skal brukes for filming. Legg ut ønskes kjøpt på rcmarked.no, der fikk jeg tak i min. En helt strøken en med mottaker til 1200,- !! Jeg har også tenkt å bygge ut med modul så jeg får 2.4 ghz

      Comment


      • #18
        Henta fra brukermanualen til kontrolleren (som ser ut til å vere ein bra kontroller )
        4.3.1 Basic Flight Requirement
        Basic flight requires the use of 5 channels. The four main channels are associated with the two control sticks and are used for Roll, Pitch, Yaw, and Throttle. The fifth additional channel is used to control the Gain of the HoverflyProTM control. The Gain is the parameter that is used to tune the performance of your multi-rotor aircraft. This subject is covered in Chapter 5.
        Following the manual supplied with your transmitter configure it according to these parameters. Keep in mind that your radio may not have some of the settings listed. In general, the default Acro configuration of most radios is a good starting point. Do not use Heli mode. The following should be set for all channels.

        Du finn brukermanualen her

        Lykke til med prosjektet - fint vinterarbeid
        Mvh
        Øyvind Amundsen
        70 mod. fra sunnmøre
        Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

        Comment


        • #19
          Originally posted by mundsen View Post
          Har ein Spektrum DX7 - på den er det berre å starte med default innstillingar i flymodus så fungerar det som det skal. Trur det skal fungere i heli mode, men da er det eit par ting ein må justere på i innstillingane sidan heli brukar ein del miksing for swash styring (den saken som styrer vinkel på rototblad..) - mulig dette er feil?? har berre brukt i flymodus på quad.

          Er på jakt etter ein Futaba 9C sjølv, da eg har eit prosjekt på gang der eg treng fleire kanalar og har tenkt å byggde den om for telemetri (ny sendarmodul).
          Har ein strøken DX7 for salg/bytte i 9C

          Håpar Futaba ikke er så vanskelig å programere?
          Er det noen spesiell grunn til at du går for 9C og ikke den nyere 8FG?
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #20
            Meget fint å ha noe å pusle med Da blir det hvertfall ikke helimode Takk for svar Ser jo egentlig ut som den skal fly greit i default acro da..

            Comment


            • #21
              Originally posted by jotto View Post
              Er det noen spesiell grunn til at du går for 9C og ikke den nyere 8FG?
              Det har sin enkle grunn at jeg la ut ønskes kjøpt på begge også kom en såpass billig 9c. Også var det kun 20min fra her jeg bor :P Ifølge hva jeg har lest så er det ikke så alverdens stor forskjell på de

              Comment


              • #22
                Held på med eit hexa prosjekt og kjem til å bruke ein kontroller som har serieport for telemetri data.
                Tanken er å få ein 9C (mhz) variant til ein ok pris, og deretter oppgradere denne med frsky sin sendar/mottakar 2,4Ghz med telemetri - etter det eg forstår har frsky ein to vegs serieoverføring (ein serieport på sendarmodul og mottakar) i tillegg til 2 portar som kan brukast for måling av spenning på lipo batt..
                Det eg håpar å få til er å overføre telemetri data fra kontrolleren via frsky mottakar/sendar og vise på eit display, mobiltelefon eller pc. I og med det er to vegs, bør det vere mulig å justere oppsettet på kontrolleren.. via denne.

                Kan ikkje anbefale andre å prøve dette, da eg ikje har fått testa om det er mulig, men kjem med info i ein ny byggetråd her etter kvart - må først få tak i ein passande radio og frsky sakene.
                Last edited by mundsen; 30-11-11, 20:54.
                Mvh
                Øyvind Amundsen
                70 mod. fra sunnmøre
                Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

                Comment


                • #23
                  Originally posted by jotto View Post
                  Er det noen spesiell grunn til at du går for 9C og ikke den nyere 8FG?


                  35mhz tipper jeg. Kan brukes til lengre FPV flighter og er lettere å få utstyr til som ikke forstyrrer 2.4ghz signalet eller omvendt...


                  Det er iallefall den vanligste grunnen til at multicopterfolk ønsker denne radioen

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by AOK View Post
                    Ifølge hva jeg har lest så er det ikke så alverdens stor forskjell på de
                    D e bra stor forskjell på de 2... 8FG'n kan du oppdatere til 12 eller va d 14 kanaler.
                    9C har bare 7 kanaler som du kan stille endepunkt på, de 2 siste er av/på.
                    8FG har en bedre meny med masse flere muligheter.

                    De første 8FG'n kom med 35Mhz så da skulle d være mulighet for long range FVP....
                    Skulle du ønske å selge igjen sitter du igjen med mere for 8FG'n
                    Bare en tanke.... Men 9C er en god radio det også... hadde en sånn før eg kjøpte 12 FG
                    Svein Roe
                    ----------------
                    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                    Boomerang Sprint - Simjet 2250
                    Starfire II P-60
                    C-arf Extra 2,3 - DA 50
                    EF Extra 91" - DA 60
                    EF Edge 48"
                    Ventus 4m
                    Mini Nyx

                    Comment


                    • #25
                      Da har eg ein Strøken (brukt ca 5 timar) Futaba 9C Super på veg i posten i morgon
                      Mvh
                      Øyvind Amundsen
                      70 mod. fra sunnmøre
                      Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Trulsen View Post
                        35mhz tipper jeg. Kan brukes til lengre FPV flighter og er lettere å få utstyr til som ikke forstyrrer 2.4ghz signalet eller omvendt...


                        Det er iallefall den vanligste grunnen til at multicopterfolk ønsker denne radioen
                        Ok, jeg visste ikke at 9C var 35 MHz. Rekkevidde er jo absolutt et argument mhp FPV, men nå er jo flytid og rekkevidde ganske begrenset på multicopter uansett. Det kan ikke sammenlignes med fly.
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment


                        • #27
                          Her har du link til svensk brukermanual
                          Mvh
                          Øyvind Amundsen
                          70 mod. fra sunnmøre
                          Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

                          Comment

                          Working...
                          X