Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forstyrrelser på 2,4Ghz??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forstyrrelser på 2,4Ghz??

    Oppserverte et trist krasj i dag som jeg lurer litt på.

    Erfaren pilot som foretar en standard loop med en ARF warbird, elektro & Spectrum DX8. Dette var ikke første tur!
    I det hans mobil ringer(3/4 i loopen) gjør flyet noen pussige manøvrer, flikker og går i bakken så flisene fyker
    Har andre opplevd lignende??

  • #2
    Nei. Har pratet en del i tlf med seilflyet både på kort og langt hold uten problemer.

    Dette gjelder Fasst.
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Jeg har ikke opplevd det, men blir ikke overrasket. Bare se hvis man har mobilen i nærheten av PC eller MP3 spiller hvordan mobilsignalet slår inn på elektronikken så man hører det i høytalerene. Hvis det samtidig er langt unna senderstasjonene for mobilnettet, så vil vel også mobilen gi sterkere utsignaler ? Hvis mottageren fremdeles virker kunne han muligens ta en bakketest for å se om servoene beveger seg unormalt ?
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        jeg hadde en krasj for noen år tilbake (35 mhz) en 2x2 m f3a modell i topp stand gikk i bakken etter at motageren låste seg.... alt funka etter smellen ..ok motager og rx regulator ,alle servoer og motagerpakka var knust ..egentelig motager også men den funka ...prøvd alt for å få den til å kutte igjen men uten resultat...tok så mobilen la den intill tx modulen og satte en vanlig radio inntil og fikk den lyden som telefonene gir i radioer ..da kutta motageren og gikk i hold ..ble der i ca 7-8 sec før den var tilbake ..ca like lenge som det tok fra jeg mista kontrollen til modellen var i bakken ....jeg hadde mobilen i brystlomma på varme dressen fløy med reim så senderen var nærme mobilen ..mistenker at denne forstyrra elektronikken i senderen såpass at signalet ble uforstaelig for motageren ..... men 100% sikker er jeg ikke.
        Men legger nå alltid mobilen i sender kofferten når jeg flyr skal jo uansett ikke prate med noen mens jeg flyr!
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

        Comment


        • #5
          Jeg gikk i bakken med min Microjet, med Spektrum radio i det mobilen i lomma ringer. Vet ikke om det var tilfeldig eller om det var forstyrrelser.
          Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

          Per Nilsen
          Spikkestad

          Comment


          • #6
            Det er et sted på isen på Bostadvann, hvor det har vært noen stygge krasj i det siste. (ikke jeg for en gangs skyld). Men det har hent noen ganger i det siste at erfarne piloter passerer et visst felt. Så mister de kontakten med flyet. Skjedde både i går og i dag. Med stygge resultater.. Og dette er folk som har fløyet siden krigen,som opplever dette. Den største mobilantennen i nærheten, er Tryvannstårnet. Nesten så en kan bli overtroisk, for dette skal vel ikke skje med 2,4 GHZ.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Jeg flyr Futaba Fasst, og både titt og ofte med mobilen i lomma og tidvis har den også ringt uten at jeg har merket noen problemer. Når vi er flere sammen så har omtrentlig samtlige mobilene i lomma og det ringer tidvis i hytt og pine. Aldri noen problemer.

              Litt spooky tendenser som rapportes her dog.....
              Last edited by OTA; 15-01-12, 20:12.
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • #8
                Det er vel ingen som direkte kan påvise at mobilen forstyrrer sendern, da den sender på andre frekvenser (900/1800/2100MHz)
                Men at elektronikken kan gå kokkelimonke pga mobilsignaler er vel ingen hemmelighet, og vil påvirke alle sendere uansett om det er 35Mhz 70Mhz eller 2.4Ghz. Det er jo en grunn til at mobilen skal være avslått ombord i fly også, selv om det som oftest ikke påvirker no, så kan det i visse tilfeller påvirke. Moralen her bør vel være at man slår av mobilen før man flyr og at dette blir en regel på stripa.
                Ola A.


                Trex 100x | Trex 250Pro | Trex 450 v2 | Trex 500 ESP | mCPx
                Beast 3D AS3X | Cessna 182
                Spektrum DX8s

                Comment


                • #9
                  Jeg bruker Futaba FASST og har ikke merket noe selv, heldigvis
                  Har ingen erfaring med Spektrum

                  Comment


                  • #10
                    jeg bruker oxo futaba fasst.tlf lå i lomma å ringte senest idag når jeg sto å fløy,ingen problem.
                    Terje syvertsen
                    www.ModumModellSportklubb.com
                    3dhs edge mintor 38
                    C-arf edge dle 111 v3.
                    C-ARF extra 330l da 100.

                    Comment


                    • #11
                      men gutter vi skal tenke på sikkerhet og trur ikke mange gidder å snakke i mobilen mens vi står å flyr så hvorfor ikke la den ligge i senderkofferten under flighten???
                      koster jo ikke mye insats da!!
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by RGJ View Post
                        men gutter vi skal tenke på sikkerhet og trur ikke mange gidder å snakke i mobilen mens vi står å flyr så hvorfor ikke la den ligge i senderkofferten under flighten???
                        koster jo ikke mye insats da!!
                        Helt enig med deg, men mobilen er like naturlig å ha i lomma som bilnøklene så ofte tenker jeg ikke på det. Så det er bakgrunn for denne linken:
                        Har Spektrum et problem??

                        Comment


                        • #13
                          Har lest/sett noe om at FASST skal være mer robust en spectrum (dsm/-2). Fant det ikke igjen nå umiddelbart, så det kan være noe jeg innbiller meg...

                          Comment


                          • #14
                            Personlig hadde jeg helst sett at mobilen lå på bunnen av fjorden og de lykkeligste dagene er når jeg har "glemt den et sted"

                            Men, er det slik at å ha den i lomma er usikkert mens å ha den liggende noen meter unna er greit ? Hva er liksom rett avstand. Virker som det synses litt mye uten noe særlig håndfast. Hva hvis det kommer en annen luring opp på siden av meg med mobilen i lomma........
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • #15
                              Personlig hadde jeg helst sett at mobilen lå på bunnen av fjorden og de lykkeligste dagene er når jeg har "glemt den et sted"

                              Men, er det slik at å ha den i lomma er usikkert mens å ha den liggende noen meter unna er greit ? Hva er liksom rett avstand. Virker som det synses litt mye uten noe særlig håndfast. Hva hvis det kommer en annen luring opp på siden av meg med mobilen i lomma........
                              I bilen hører jeg at den driver og forstyrrer radioen når den ligger i rummet under stereoen ..men liger den i jakkelomma er det stille er nok greit om den er noen meter unna vil jeg tro..jeg har i hvertfall praktisert dette når jeg flyr (når en ikke glemmer det)
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

                              Comment

                              Working...
                              X