Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forstyrrelser på 2,4Ghz??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Klippet fra Futaba® Product Use Frequently Asked Questions (FAQ)

    Is there any risk to using cellular phones in close proximity with my radio?
    There are two separate parts to this question—frequency transmission interference vs. computer processor interference.

    FREQUENCY: While most fields do not recommend the use of cell phones for liability reasons, there should never be a frequency problem between cell phones and radio systems. The FCC makes sure that neither cell phones, nor R/C frequencies are close enough in range to interfere with each other and they enforce this policy actively. We have many fliers in high cell phone use areas, who have never encountered frequency problems related to cell phones, but once again, with the volume of cell phones today, and for safety sake, it is best not to fly during a large amount of cell phone use in the area of the flying field.

    PROCESSOR: There have been a few reported cases of modelers seeming to encounter strange programming issues with their computer radios when used in the vicinity of an operating cell phone. We have never seen this nor can we replicate it; however, when it comes to safety we always recommend the modeler err on the side of caution and avoid use of your radio equipment in close proximity with a cellular phone which is turned on.

    It is always best to take all possible precautions to avoid a situation that could potentially harm someone. Therefore, we recommend limiting the proximity of powered-on cellular phones to at least 1000 feet from any radio in operation.
    Ola A.


    Trex 100x | Trex 250Pro | Trex 450 v2 | Trex 500 ESP | mCPx
    Beast 3D AS3X | Cessna 182
    Spektrum DX8s

    Comment


    • #32
      Originally posted by jotto View Post
      (...) når den er inni en sendervott. Dessuten føler jeg meg naken hvis jeg skal legge fra meg mobilen. Det blir som å stå og fly uten underbukse.
      Hmmm. Uten underbukse, men med sendervott? Artig bilde....
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #33
        Originally posted by ArneH View Post
        Der er du vel inne på noe. Tror heller at det var noe slikt som har skjedd på isen. Enn at noen har pratet i mobilen. Alle uhell har jo sin forklaring.
        Hvis han svarte på telefonen midt i loopen så kanskje du har årsaken der. Spesielt om det var uten handsfree...
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #34
          Ser det henvises litt til "CE godkjenning" her. CE merket er ikke en godkjenning men et merke som alle produsenter som skal selge i europa må ha på produktene sine. CE merking betyr at en produsent har laget produktet etter... og så kommer alle EU direktivene listet opp som har relevans til produktet. Litt OT der


          Ellers så har det engelske modellflyforbundet dette på sine sider om mobilbruk og modellflyging.

          Comment


          • #35
            Originally posted by Jamie View Post
            Ser det henvises litt til "CE godkjenning" her. CE merket er ikke en godkjenning men et merke som alle produsenter som skal selge i europa må ha på produktene sine. CE merking betyr at en produsent har laget produktet etter... og så kommer alle EU direktivene listet opp som har relevans til produktet. Litt OT der
            Et CE-merke innebærer jo en sertifisering og en godkjenning av en uavhengig tredjepart. Jeg er som sagt på tynn is her når det gjelder radioutstyr for hobbybruk, men en del av jobben min går på å få CE-godkjent vårt medisinske utstyr. EMC (både stråling og immunitet) er et av kravene som stilles for å få en CE-sertifisering, og da må fysisk testing gjøres av Nemko e.l.

            Linkene lengre opp har en liste over de harmoniserte standardene som radioene oppfyller, og det er jo en "morsom" oppgave for spesielt interesserte å finne ut om de spesifiserer minimumsverdier for immunitet og om en mobiltelefon på 10 cm avstand overskrider dem

            Hvis CE-sertifisering av en radio innebærer faktisk testing av emisjon og immunitet, så er det ikke OT, spør du meg.

            Originally posted by Jamie View Post
            Ellers så har det engelske modellflyforbundet dette på sine sider om mobilbruk og modellflyging.
            De sier 10 fot, og Futaba sier 1000 fot. Noe sier meg at de stikker fingeret i været og gjetter et tall... I Futabas tilfelle er det vel for å være helt sikker på å ikke bli saksøkt. Hvis noen påstår at radioen har blitt slått ut av mobiltelefonen, så kan de bare henvise til FAQen og fraskrive seg ethvert ansvar hvis noen har hatt en mobiltelefon nærmere enn 300 m.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #36
              Originally posted by kristianwest View Post
              Hmmm. Uten underbukse, men med sendervott? Artig bilde....
              Det er kanskje deeeet som har vært årsaken til at andre har kræsjet... ok, jeg skal ta et hint.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #37
                Originally posted by jotto View Post
                Hvis CE-sertifisering av en radio innebærer faktisk testing av emisjon og immunitet, så er det ikke OT, spør du meg.

                EMC direktivet er ikke OT, men min kommentar om at CE er en samsvarsærklæring og ikke godkjenning er OT

                Og å bruke en tredjepart til å verifisere at ditt produkt samsvarer med EMC direktivet er jo ditt ansvar som produsent siden det er ditt firma som skal signere på at produktet overholder direktivene. Ved å sette på et CE merke tar produsenten på seg ansvaret for at direktivenes krav fylles, se her. Og det ble litt mere OT om CE merking

                Ellers så har jeg aldri merket noen form for forstyrrelser med Futaba 12Z (35Mhz) eller 18MZ med mobil i lomma Prøver dog å legge den igjen i klubbhuset når jeg er på stripa og flyr, man må jo ikke prate i telefonen hele tiden.

                Comment


                • #38
                  Synes dette ble en nyttig tråd og en liten trøst,jeg var den uheldige piloten som farmann skriver begynte tlf å ringe, tlf lå i lomma helt inntil radion da jeg har litt vaskeball (ikke brett)så den lå helt inntil ,de fleste kræsj er jo pilotfeil men denne gangen skjedde det noe veldig rart,har hver i garasjen nå og gått over alle servoer og linker allt virker så jeg er litt forundret,arhennie jeg prøvde ikke å ta tlfjeg skal heretter ikke ha tlf i lomma ihvertfall uansett årsak til denne kræsjen ,nå er min hawker hurricane en kandidat til årets fange ved i asker modellklubb

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Jamie View Post
                    Og å bruke en tredjepart til å verifisere at ditt produkt samsvarer med EMC direktivet er jo ditt ansvar som produsent siden det er ditt firma som skal signere på at produktet overholder direktivene. Ved å sette på et CE merke tar produsenten på seg ansvaret for at direktivenes krav fylles, se her. Og det ble litt mere OT om CE merking
                    Ja, jo, jeg er enig! Men selv om det er produsenten som tar på seg ansvaret for at direktivenes krav fylles, så BURDE jo radioen ha en viss immunitet mot interferens. "Burde" som i "produsenten har lovet det". Men igjen - jeg skyter fra hofta med helautomat og uttaler meg om ting jeg egentlig kan lite om

                    Originally posted by lasse løberg View Post
                    Synes dette ble en nyttig tråd og en liten trøst,jeg var den uheldige piloten som farmann skriver begynte tlf å ringe, tlf lå i lomma helt inntil radion da jeg har litt vaskeball (ikke brett)så den lå helt inntil ,de fleste kræsj er jo pilotfeil men denne gangen skjedde det noe veldig rart,har hver i garasjen nå og gått over alle servoer og linker allt virker så jeg er litt forundret,arhennie jeg prøvde ikke å ta tlfjeg skal heretter ikke ha tlf i lomma ihvertfall uansett årsak til denne kræsjen ,nå er min hawker hurricane en kandidat til årets fange ved i asker modellklubb
                    Kjipt da, kondolerer så mye! Det var en DX8? Når kjøpte du den? Og har den vært inne til service etter det? Det har jo vært ymse problemer med DX8. Jeg burde vite det, for jeg hadde en selv

                    La du merke til om lyset på mottakeren blinket etter kræsjen?
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                    Anything worth doing is worth overdoing!

                    Comment


                    • #40
                      Det var en dx6 jeg brukte som er ca 2 år gammel,har alldri hatt problemer med den,sjekket ikke motakeren (nappet ut batteriet med en gang)tror nok ikke det var noe feil med motakeren,har hatt den i ett annet fly tidligere (minst 50 turer med den)flyet bare klikka helt hvor i en situasjon det vanligvis ikke skjer,derfor har jeg sjekket alle overføringer på linker og servoer og allt er som det skal

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by lasse løberg View Post
                        Det var en dx6 jeg brukte som er ca 2 år gammel,har alldri hatt problemer med den,sjekket ikke motakeren (nappet ut batteriet med en gang)tror nok ikke det var noe feil med motakeren,har hatt den i ett annet fly tidligere (minst 50 turer med den)flyet bare klikka helt hvor i en situasjon det vanligvis ikke skjer,derfor har jeg sjekket alle overføringer på linker og servoer og allt er som det skal
                        Okei. Grunnen til at jeg spør er at mottaker-blinking betyr at mottakeren har hatt brownout, dvs at den har fått for lav spenning slik at den rebooter. Da skjer akkurat slike ting. Jeg fikk f.eks. konsekvent brownout på et helikopter når jeg rørte raskt på stikkene mens helikopteret stod på bakken. Det viste seg da at BECen ikke klarte å holde spenningen høy nok under belastning.

                        Det kan jo tenkes at kombinasjonen loop (stor belastning på servoene) og kulde gjorde at mottakeren ikke fikk nok strøm.
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment


                        • #42
                          Tror du kan være inne på noe der Jotto.
                          Jeg brukte Fromeco (LiIon) batteri ( på et av mine helikopter) tidligere koblet mot en linjær regulator og da så jeg veldig lett at selv et fulladet batteri gikk rett i kjelleren på spenning når det ble belastet og det var kaldt. Samme situasjon på et delvis utladet batteri og Spektrum kan føre til "brownout" så det jomer etter.

                          Hadde også noen situasjoner når jeg brukte CC BEC på Helikopter. Ikke at det rebootet (bruker Futaba) men at servoene "frøs" under belastning (BEC klarte ikke å levere) og bare flaks reddet meg fra katastrofe. Min første tanke var glitch av et eller annet slag.

                          Ofte vil radioproblemer få skylden for andre problemer, og særlig dem som kan være vanskelig å reprodusere på bakken og som da sklir inn i kategorien "merkelig/uforklarlig hendelse"
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • #43
                            jeg hadde en krasj for noen år tilbake (35 mhz) en 2x2 m f3a modell i topp stand gikk i bakken etter at motageren låste seg.... alt funka etter smellen ..ok motager og rx regulator ,alle servoer og motagerpakka var knust ..egentelig motager også men den funka ...prøvd alt for å få den til å kutte igjen men uten resultat...tok så mobilen la den intill tx modulen og satte en vanlig radio inntil og fikk den lyden som telefonene gir i radioer ..da kutta motageren og gikk i hold ..ble der i ca 7-8 sec før den var tilbake ..ca like lenge som det tok fra jeg mista kontrollen til modellen var i bakken ....jeg hadde mobilen i brystlomma på varme dressen fløy med reim så senderen var nærme mobilen ..mistenker at denne forstyrra elektronikken i senderen såpass at signalet ble uforstaelig for motageren ..... men 100% sikker er jeg ikke.
                            Men legger nå alltid mobilen i sender kofferten når jeg flyr skal jo uansett ikke prate med noen mens jeg
                            skal ikke 100% skylde på mobilen , men det var det eneste jeg satt igjen med som mulig synde bukk, flyet hadde ca 300 turer hvor sikkert 250 av de var gjennom det samme F3a programmet hver gang, batteriene var byttet ca 2 mnd føre og aldri merket noen ting , ikke var det under en spes. belastende øvelse heller .
                            Men må jo si folk er glade i mobilen sin her ...syns som en nevnte det er DEILIG å slippe en arbeidsdag hvor det kimer i ett..så for meg er det intet tap at den ligger i kofferten helst da med lokket godt igjen så jeg slipper å høre spetakkelet om det setter igang....
                            Men som sagt jeg fikk min Futaba 9Z som jeg hadde da til å kutte ut når jeg hadde mobilen inntil den..hva som ble forstyrret inni den er jeg ikke sikker på men jeg tar ingen sjanser der så den får ligge i kofferten!
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by jotto View Post
                              La du merke til om lyset på mottakeren blinket etter kræsjen?
                              I de tilfellene vi snakker om her hvor radiosvikt muligens er forårsaket av mobiltelefon skyldes det trolig at mikroprossessoren i senderen låser seg eller hopper ut av program.

                              Mer interessant er om du så noen forandring i displayet på senderen; at info manglet helt ("mørkt" display), at senderen hadde byttet modell eller lignende, Lasse.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment


                              • #45
                                Jeg har også opplevd at med mobilen i anorak-lomma foran, veldig nære senderen så kuttet senderen ut når mobilen ringte.
                                Dette klarte vi å gjenskape flere ganger, men med mobilen i baklomma var det ikke noe problem.
                                Har litt av samme problemet på jobben også.
                                Hvis man snakker i mobilen samtidig som man skal åpne en dør med kortleser så fungerer ikke kortleseren.
                                Så elektronikk påvirkes av mobilsignaler. Ha litt avstand mellom mobilen og senderen for sikkerhets skyld.

                                Comment

                                Working...
                                X