Unconfigured Ad

Collapse

Ice2 80HV Governor mode oppsett

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.kjolstad
    • Mar 2011
    • 1247

Originally posted by arhennie
    Det vil jeg tro var en tilfeldighet, og at det ikke hadde noe med endring på bailout funksjonen å gjøre. Det kan lønne seg å ta et par knepp ekstra etter kvitteringstonen så du kommer godt nok innenfor. Jeg har opplevd det samme, men uten å ha vært innom SW og gjort endringer. Det der tror jeg kommer av toleranser på signalene i radiosystemet og/eller ESC.
    Ok.

Jeg testet det flere ganger for jeg synes det var rart at det skulle ha noe å si. Men hver gang jeg aktiverte eller deaktiverte bailout måtte jeg justere endepunktene på nytt. Skal ikke si no sikkert kanskje bare jeg som gjør noe galt. tar alltid 2-3 knep ekstra på endepunkt justering.

Comment

• arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

Originally posted by thomas.kjolstad
      Ok.

Jeg testet det flere ganger for jeg synes det var rart at det skulle ha noe å si. Men hver gang jeg aktiverte eller deaktiverte bailout måtte jeg justere endepunktene på nytt. Skal ikke si no sikkert kanskje bare jeg som gjør noe galt. tar alltid 2-3 knep ekstra på endepunkt justering.
      Ja, det var merkelig. Jeg har ikke merket slike ting ved tilsvarende endringer. Det funksjonen gjør er å legge til denne sonen mellom "motor off" og "headspeed 1". Men den skal ikke flytte "motor off" nedover slik at endepunkt endres. Hadde det vært tilfelle hadde jeg forventet en advarsel i beskrivelsen til funksjonen.

Setting description for firmware 4.2:
      This mode adds a small window above the arming point but below the point when the motor starts (See Vehicle Type help for ms values). In this window the motor is not powered, but an increase in throttle, such as bailing out of an autorotation, will use the faster Head Speed Change Rate to get back to the governed speed instead of the much slower Initial Spool-Up Rate. This will allow a gentle initial spool-up AND a very fast recovery from an auto-rotation maneuver. Any throttle below the arming point will be treated as total throttle-off. All throttle increases from this zero throttle position will use the Initial Spool-Up Rate.

Men det kan jo ha vært en firmware versjon der det var en feil nettopp på dette?
      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Jeg må korrigere meg selv her og si at thomas.kjolstad hadde helt rett angående ESC throttle endepunkter og auto bailout mode.

Jeg holder på og kødder og klundrer med dette her ifm å få Vbar gov til å funke mot en CC ICE2 120 med firmware 4.2.
        I forbindelse med kalibrering av throttle i Vbar gov meny II så får jeg følgende forskjeller:
        auto bailout disablet: -100 til +100
        auto bailout enablet: -122 til +90

Jeg må si det overrasker meg at det blir sånn. Ved bruk av gov i ESC gjør ikke dette noe annet enn at man må justere endepunkter som Thomas sier om man slår funksjonen av eller på. Men i Vbar gov blir det tull i oppsettet når jeg har auto bailout enablet. En kommentar fra Mr Mel var at "det kan bli sånn med auto bailout enablet". Ordet kan synes jeg var litt merkelig. Jeg vill tro at det enten blir eller ikke blir, og ikke at det kan?
        Men i Thomas og mitt sitt tilfelle er det tydeligvis slik at blir.
        arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

En kommentar fra Mr Mel var at "det kan bli sånn med auto bailout enablet". Ordet kan synes jeg var litt merkelig. Jeg vill tro at det enten blir eller ikke blir, og ikke at det kan?
          Men i Thomas og mitt sitt tilfelle er det tydeligvis slik at blir.
          Fikk avklart med MrMel nå at dette er normalt at endepunktene endrer seg ved å skru av/på auto bailout.
          Så ikke noe mysterie der. Det bare er sånn.
          arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• thomas.kjolstad
            • Mar 2011
            • 1247

Fikk avklart med MrMel nå at dette er normalt at endepunktene endrer seg ved å skru av/på auto bailout.
            Så ikke noe mysterie der. Det bare er sånn.
            Flott du fikk klarhet i det.

Jeg har forøverig dektivert bailout på min ICE.

Comment

• junior
              • Mar 2005
              • 271

Hei.
              Har ikke hatt tid til å se mer på dette, så jeg har bare skumlest postene og sett at jeg har endel å sette meg inn i
              Takk for svar alle, kommer sikkert noen oppfølgingsspørsmål senere
              ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• junior
                • Mar 2005
                • 271

Du må muligens justere endepunkter for å få armert esc, samt for å få gitt full gass eventuelt for å fjerne "dødgang" på throttle. Samt at for å treffe disse sonene (off - bailout sone - normal - idle1 - idle2) du setter i governor mode er det viktig at throttle er kalibrert.

Når du gjør ESC setup forklart under så fjern bladene for å unngå noen katastrofe.
                Du kan gjøre det på følgende måte:
                - Slå på radio med en lineær throttle kurve 0-100
                - Sett throttle EPA til noe lavt. F.eks +/- 30%
                - Sett maks throttle stikke og power opp ESC
                - Juster throttle positiv EPA sakte opp til hører en kvitteringslyd fra ESC
                - Skyv throttle stikke til min. (Du får en ny kvittering)
                - Juster throttle negativ EPA sakte opp til hører en kvitteringslyd fra ESC
                - ESC armerer og du er ferdig kalibrert

Skal du benytte bailout funksjon i ESC kan du fortsette som følger:
                - Huk av for funksjonen i ESC softwaren
                - Juster throttle hold til en høy verdi. F.eks 40%
                - Start motor ved å gi throttle eller flippe idle up
                - Flipp throttle hold. (Motoren vil fortsette å gå)
                - Juster ned throttle hold verdien i radioen til motor stopper + et par hakk til.
                - Ferdig. Nå vil motor spole raskt opp igjen i tilfelle du må avbryte en throttle hold.
                - Vær forsiktig, det gjelder på benken også!!
                Nå skal jeg prøve meg på ESC setup, men når det gjelder endepunkt justeringen, vil dette påvirke BeastX flybarless enheten noe? (siden denne ikke skal ha noe trim og slikt?)

Når det gjelder bailout funksjon, tror dere jeg trenger dette til et skala helikopter? jeg ser ikke for meg at jeg trenger det siden jeg neppe blir å autorotere ned, men sette den forsiktig ned for så å vippe over throttle-hold for å kutte motoren etter landing.
                ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• jonny
                  • Sep 2010
                  • 710

Nei. throttle går ikke innom beastx, men rett i mottaker.
                  ---------------------------------------------
                  Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                  Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                  Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                  Mikado logo 600 3D Vbar
                  Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• junior
                    • Mar 2005
                    • 271

Kjempegreier

Og jeg må koble inn begge batteriene (12s) for å aktivere esc slik at jeg får gjort setup? Det holder ikke med ett batteri slik man gjør når man kobler esc til pc for justering?

Comment

• jonny
                      • Sep 2010
                      • 710

Esc må ha strøm inn fra batterisiden for å få gjort oppsett på esc. Jeg bruker begge batteriene da jeg ikke gidder lage meg en bro over serieconnectoren til det andre batteriet. Men denne esc har ikke bec og du må ha ekstern strøm for oppsett av beastx hvis det var det du mente.
                      Mikado logo 600 3D Vbar

Comment

• junior
                        • Mar 2005
                        • 271

Originally posted by jonny
                        Esc må ha strøm inn fra batterisiden for å få gjort oppsett på esc. Jeg bruker begge batteriene da jeg ikke gidder lage meg en bro over serieconnectoren til det andre batteriet. Men denne esc har ikke bec og du må ha ekstern strøm for oppsett av beastx hvis det var det du mente.
                        Er klar over at esc ikke har bec, så jeg har et life batteri til strømforsyning av servo/beastx.
                        Jeg tenkte på når man kobler opp esc til pc via castle link, så holder det å koble til det ene batteriet (6s) for å aktivere esc.
                        Men nå når jeg skal justere endepunktene så må jeg vel bruke begge batteriene (12s) for å aktivere esc?

Comment

• jonny
                          • Sep 2010
                          • 710

Re: Ice2 80HV Governor mode oppsett

Jeg tror ikke 12s og 6s Bør gi forskjell på endepunkter. Det sikreste er vel uansett å bare Gjøre det på 12s.
                          Mikado logo 600 3D Vbar

Comment

• arhennie
                            • Mar 2008
                            • 4316

Det holder med kun det ene batteriet ja. Det påvirker ingenting av oppsettet. Litt tryggere og dersom rotoren skukke starte så blir det mye mindre i power. Selv om man selvsagt bør fjerne bladene ifm oppsett og slikt da...
                            arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• junior
                              • Mar 2005
                              • 271

Holdt batteriene i handa nå for å koble til når det tikket inn en mail om svar herfra
                              Både hale og hovedrotorbladene er demontert.
                              Da prøver jeg med kun det ene batteriet.

Jeg er litt nervøs før jeg skal koble inn 12s, er det noe spesielt jeg må være obs på? Noen komponenter jeg skulle hatt? (har kun batteriene, y-ledd for seriekobling og rett inn på esc) har lest om andre som opplever gnist under tilkobling.

Comment

• junior
                                • Mar 2005
                                • 271

Da skal endepunktene på esc være ferdig, tok 3 knepp ekstra etter lydsignal (slik de sa på videoen)

Nå kan jeg vel endre fra lineær throttlekurve til 00-30-30-30-30, 70-70-70-70-70 og 100-100-100-100-100 for å få ønsket headspeed i governor?

Også må jeg få bekreftet om det bare er å plugge i batteriene, før jeg tørr å spole rundt motoren litt

Comment

Working...