Unconfigured Ad

Collapse

radio terminologi og bruk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • halvorsen82
    • Aug 2006
    • 79

radio terminologi og bruk

Hei

Har kjøpt meg en twister cp v2 og har en 6 kanals radio. Jeg lurer fælt på de forkjellige stikkene og trimmene. F.eks hva er forskjellen på venstre spake (høyde opp/ned) og throttle trimmer? Er trimmerne til å justere med og egenetlig ikke brukes noe særligpå en vanlig flytur?

Håper på noen gode svar, evt linke til sider som forklarer med på radioen/radioer

mvh
    Martin
  • walkera 36#
    • Apr 2006
    • 429

trohtel trimen bruker du ikkje ialefal ikkje meg. men pass på at den er una mitponkt ellers så vil den kansje ikkje gå pga no sikerhet greie. trimen bruker du til å få heli til å stå i ro liksom. trim på hørye stike til swaplata er bein. trim halen lit på baken på eit glat golv og ta den oppilufta. har du trenings understel? ser utsom du er nybegyner? vist ikkje kjøp det for det spareer kræsj. no mer så spør!

Comment

• halvorsen82
      • Aug 2006
      • 79

Hei og takk for svar

Jeg har vært ute og lekt litt med twisteren. Følgende skjedde:
      - heliet var aldri over bakken med begge beina
      - kroppen vridde seg mot klokken, til dels en god del.
      - like før/ved hover så løftet kun ene beinet seg.

Hvis jeg hele tiden skulle stått bak heliet måtte jeg gå fort rundt heliet nesten hele tiden pga at det vridde seg. Justeres dette på tail trimmer på glatt gulv?

Hvorfor løfter kun ene beinet seg? Når dette skjedde tok jeg så klart throttle stikken ned så den ikke veltet. Hendte at den kom for langt opp med beinet og hovedbladene kom nedi bakken. Men de lever enda

Jeg har følgende trimmere:
      tail trimmer, throttle trimmer, up/down trimmer og roll cyclic trimmer.
      Noen som har noen gode forklaringer på hva disse brukes til og evt når? Throttle trimmeren har jeg i bunn hele tiden. De andre er midtstilt.

På forhånd takk

Comment

• walkera 36#
        • Apr 2006
        • 429

når bere ein bein velter seg over ta du roll trimen andre veien ein den velter.

Comment

• walkera 36#
          • Apr 2006
          • 429

på halen må du ta trimen same veis så halen fer til den står i ro. fåt til noe?

Comment

• halvorsen82
            • Aug 2006
            • 79

hmm.. begynner å komme seg. Heliet vridde seg ikke, stod nå riktig vei hele tiden. Når jeg tok roll trimmen motsatt vei enn der den veltet seg sklir flyet sidelengs, fortere jo mer throttle jeg gir. siden jeg nå står inne er ikke kjøkkengulvet så veldig stort så stopper det før dne skir borti stoler og diverse :P

Gulvet er galtt, men den skal vel ikke skli sidelengs selvom?

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Heliet vil altid dra venstre når du forsøker å ta av, det er fordi halerotoren dytter den veien. Når du får det i lufta så vil det helle svakt mot høyre for å kompensere dette når du har fått trimmet det rett.

Comment

• halvorsen82
                • Aug 2006
                • 79

takk for kjappt svar

Da vet jeg det. Det sies at man alltid skal gjøre små bevegelser på stikkene. Kan man ikke dra stikken direkte til ca midten, så det er like før den hovrer og et par hakk til for å få den fortere i luften? Eller er ikke det å anbefale?

----

Okey, fikk heliet opp 3-5 cm over bakken, men så ingenting til kompensasjonen til høyre:P hehe... heliet flakset videre mot venstre i full fart:P Landet det før den traff kjøkkenskapene

Roll trimmen har jeg måtte plassere et stykke til venstre for å få begge beina opp fra bakken samtidig. Kan det være noe med dette?
                Last edited by halvorsen82; 17-08-06, 19:05.

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6935

Hvis det FLYR til venstre skal trimmen under høyre stikke til høyre. Hvis det VRIR seg til venstre (canopien, ikke halen) skal trimmen under den venstre stikka til høyre.
                  Flyr det framover i det du løfter rett opp skal trimmen på siden av høyre stikke bakover. Og motsatt veg om det går motsatt veg selvsagt...

Fortsett sånn på et glatt gulv til den ikke stikker av men holder seg på samme sted i det du når hovrings-punktet! (Litt urolig vil det være, men skal kunne korrigeres men micro-inputs på stikkene)

Først nå er du klar til å løfte det opp et lite stykke. Men husk at når du hovrer rett over gulvet/bakken vil det IKKE stå helt i ro, du må høyere og vekk fra alle luftstrømmene rotoren lager før det henger helt stille i trim! Og høyere skal du IKKE før du behersker å hovre lavt, det er her det går treningstimer til å begynne med.

Senere i prosessen kommer neste vanskelige punkt: stoppe flyginga og hovre ned på bakken igjen... Selve flyginga er faktisk banalt enkel med helier, der er å stoppe og lande som er tricky!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• nsandem
                    • Jul 2006
                    • 51

Hei!

Er som dere ser en "rookie", men synes det brukes for mye trimming......
                    det vil gjøre at utslaget blir mindre(på servoen) den veien som det trimmes. Det bør vel justeres på linken, ikke på servoen..... Den siste fiiiiin trimmingen kan gjøres på radioen.........tar jeg feil....ikke så mye ihverfall.
                    40 år og "ROOKIE"
                    Raptor 50 SE/Hyper 50

Comment

• halvorsen82
                      • Aug 2006
                      • 79

Forklar hvor jeg justerer på linken.... Have no clue

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Nå tror jeg vi skal huske på hva slags maskin det er snakk om her. Etv ferdig mikroheli og eieren har ikke bruk for fullt utslag på en god stund. Ikke kompliser dette mer enn nødvendig. Bruk trimmen så lenge det lar seg gjøre.

Comment

• halvorsen82
                          • Aug 2006
                          • 79

Hei og takk for alle svar hittil.

Hvis jeg tar roll trimmeren mot høyre, evt midten, så løfter bare det ene beinet seg på heliet. Hvis jeg kompenserer med å ta roll trimmen mot venstre så flyr heliet sidelengs mot venstre i full fart. Se videoen her:

Er det kun roll trimmen som jeg kan finjustere på for å slippe å la heliet fly sidelengs mot venstre, eller at bare ene beinet løfter seg først? Har prøvd å finjustere på roll trimmen

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Du kan ikke kompensere det der med trimmen før heliet er i lufta. Det er halen som dytter det den veien. Rett trimmet ved svært forsiktig løft så vil venstre skid løfte seg først så det kan begynne å lene seg høyre for å motvirke effekten av halerotoren.

Inntil du får det i lufta så gi blaffen i trimmingen for du må trimme det i lufta, det er kun det som virker. Eneste som kan trimmes på bakken er halen for å få den noenlunde i ro.

Comment

• halvorsen82
                              • Aug 2006
                              • 79

ja, så måtte det skje
                              Heliet måtte bort og kose med fryseren og hovedrotor-bladet slo bort i kanten. Heldigvis bare det ene. Se de to bildene under, det er av samme blad. Bør jeg skifte det ut eller kan jeg fortsatt øve meg med det inntill videre?
                              Attached Files

Comment

Working...