Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airwolf / T-REX 600CF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Airwolf / T-REX 600CF

    Har en T-REX 600CF stående som ikke blir brukt spesiellt mye, jeg flyr stort sett 3D men har tenkt litt på å skaffe en skalakropp til denne 600'n en stund. La inn et bud på en FUNKey Airwolf 50 på ebay for en uke siden og den ble min.
    Fikk med både opptrekkbare hjul og posisjonslys så dette skal bli morro.

    Dersom det er noen som har bygget en tilsvarende modell tar jeg gjerne i mot noen tips...

    Fant forøvrig et brukt Aerosound RC system hos en i Canada i dag med Turbin heli lyd som er underveis så dette skal virkelig bli interessant å komme i gang med.
    http://www.aerosoundrc.com/products.htm

    For å slippe å tilpasse hullet til antirotasjonsbøylen oppgraderer jeg mekanikken med den nye "Elevator Arm" fra 600ESP Siden finnes ikke

    Siden maskinen vil veie over 1 kg mer har jeg montert den nye 650L motoren Siden finnes ikke
    Attached Files
    Last edited by Tiger'n; 03-01-09, 17:16.
    T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
    JR DSX9

  • #2
    Da er Airwolfen tilnærmet ferdig, bortsett fra tilpassing av feste til T-rex rammen i bunn av kroppen var det meste greit å montere. Spanten bakerst i kroppen må forøvrig kuttes vekk i toppen da ramma ellers ikke kommer langt nok bak. Jeg benyttet 3 timers epoxy til liming av tre/finer som fundament til ramma og gjennomgående bolter i der understellet vanligvis er festet. Det eneste som tar litt tid er å finn eksakt høyde for dette fundamentet slik at halabommen kommer riktig ut bak. FunKey settet har en fantastisk finish og lakkeringsjobben etc de har gjort er meget bra, alle vinduer etc passer uten at det er nødvendig å gjøre tilpassinger.

    Alle finer spanter til faste av understell etc var ferdig montert, festeplatene til servoer skal derfor bare skrues inn når de er klare med servoer og støtstenger.
    Det opptrekkbare understellet må ha 3 servoer, her benyttet jeg Waypoint W-150MGR Siden finnes ikke, disse var litt for små i forhold til hullene i finerplatene men det er jo enkelt å lime inn en liten finerbit slik at dette passer. Det som er litt problematisk er at den ene servoen må gå motsatt vei til de andre, for å slippe å kjøpe en servo reverserer programerte jeg en mixer mellom aux3 og aux4 og la disse 2 kanalene til bryter aux2 på senderen (JR DSX9). Det var ikke mulig å programere dette til den vanlige retrack bryteren.

    For å få montert posisjonslys må man borre/frese vekk de støpte lysene på hver side slik at det blir hull til diodene (rød og grønn), over og under på kroppen må de røde hettene forsiktig løsnes og deretter borre hull til diodene og sette hettene på plass igjen. På halefinnen må det freses en slisse der denne skal festes på kroppen og deretter freses litt på skrå ned i finnen slik at man kan trekke kabelen gjennom den hule finnen og ned til lyspunktet.

    Fløy en tur i dag og den flyr veldig fint, 650L motoren har krefter i massevis til skala flyging og den er jo veldig fin i lufta nå hjulene er inne.

    Det eneste som kanskje kunne vært mer skala er vel understellet som er av pianotråd, men vi får se senere, det er jo enkelt å bytte ut dersom man får lyst til det..

    Jag mangler fortsatt Aerosound lydanlegget, men får håpe det dukker opp snart, er litt bekymret for plass til høytaleren som er 4" stor.

    Totalt sett veldig positiv til dette settet og det er faktisk mulig å ta toppendekselet av kroppen slik at man kan bytte batteri ganske enkelt.

    Det er forøvrig mye nyttig info på denne linken, tar litt tid å åpne siden det er mange bilder..Thetrexforums.com
    Attached Files
    Last edited by Tiger'n; 04-01-09, 16:58.
    T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
    JR DSX9

    Comment


    • #3
      Lekkert! Du må prøve å få filmet Airwolf'en når du får lydanlegget på plass. Mulig å spille Airwolf-themet på lydanlegget?

      Raptor 50 Airwolf
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

      Comment


      • #4
        Skal prøve å få filmet litt når lydanelegget er på plass.
        Tror ikke det er mulig å laste inn andre lyder enn de man kjøper fra Aerosound men det må være mulig å finne ut av. Jeg har også vurdert Airwolf-themet, det hadde vært rimelig tøft, jeg tror nok flere vil huske serien dersom de hører intro lyden... I settet er det jo en forsterker så et alternativ kan være en MP3 spiller kanskje.


        Noen flere bilder.. det er jo i lufta den virkelig ser fin ut..
        Attached Files
        Last edited by Tiger'n; 04-01-09, 15:08.
        T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
        JR DSX9

        Comment


        • #5
          Et av de lekreste scalakroppene som er til 50 size det der, nydelige detaljer ... få tatt en filmsnutt av den da....
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment


          • #6
            Dersom det blir bra vær skal jeg forsøke å filme litt neste helg, har kun testet 3 turer så langt og jeg merker jo at det går betydelig mindre strøm ved skalaflyging enn 3D selv med en kilo ekstra tyngde. Etter en flytur på rundt 5 min får jeg inn ca 2700mah i batteriet så jeg kan nok fly omkring 6 1/2 min med 5000mah batteri og det er jo ganske bra.

            Fikk mange fine bilder..
            Attached Files
            Last edited by Tiger'n; 04-01-09, 16:44.
            T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
            JR DSX9

            Comment


            • #7
              Da er Aerosound modulen, MP3 spiller, høytaler etc på plass, har prøveflydd i dag med både Turbinlyd og Airwolf theme lyd.

              Hare bygget en høytalerkasse i 3mm kryssfiner rett bak mekanikken i kroppen.

              På MP3 spiller har jeg Airwolf themet (Intro melodien til Airwolf serien), i tillegg har jeg satt inn en servo som styrer en 2 veis bryter slik at jeg fra senderen kan velge om jeg vil benytte lyd fra Aerosound modulen eller MP3 spilleren.

              Synes lyden ble litt svak når motoren er i gang, men siden forsterkeren sitter nederst i kroppen fikk jeg ikke testet om den tåler mere volum i dag. Men den spiller Airwolf melodien meget godt så det blir uansett en stilig start på flyturen.

              Neste prosjekt blir å sette inn 3mm lysdioder i løpene på maskingeværene slik at jeg etterhvert kan få koblet til lys og maskingevær lyd.
              Attached Files
              T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
              JR DSX9

              Comment


              • #8
                Gratulerer med knall fint heli, bilde nr 2 fra 04-01-09, 01:27 er jo bare helt rått.
                Er det mulig med en videosnutt ?
                T-Rex 450 SE
                T-Rex 500
                T-Rex 600N/NP/E
                Srimok
                Mini Edge540
                DX7

                Comment


                • #9
                  Steike å pen den er

                  Henger meg på som resten og maser om film, hehe.
                  Stian Håvak (82)
                  Fly low or crash trying!

                  MFN @ Facebook - Like!

                  Comment


                  • #10
                    Takker..

                    Skal få laget en liten video en dag det er fint vær, fikk forøvrig 3mm lysdioder i posten i dag.

                    Kjøpte både røde og gule dioder, skal teste litt for å se hva som gir best effekt.

                    Frem til jeg får filmet den i lufta har jeg laget en liten film fra hobbybenken, her kan dere høre lyden fra Aerosund modulen samt MP3 spilleren.

                    http://video.yahoo.com/watch/4367446/11719419
                    Last edited by Tiger'n; 26-01-09, 21:44.
                    T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
                    JR DSX9

                    Comment


                    • #11
                      Da er det klart for en liten oppdatering.

                      Lysdioder i maskingeværene er på plass og jeg har også installert en RAM 46 lyd module med maskingevær lyd. 404

                      Denne lydmodulen må slås av og på med en servo, men det følger med en bryter som kan kontrolleres av en servo.

                      Men siden jeg ikke hadde benyttet 2 kanaler til retract har jeg ingen ledige kanaler på senderen, derfor skaffet jeg en Y-kabel med reversering slik at jeg får en ledig kanal til maskingeværene. 404

                      Det følger med en liten høytaler til RAM lydmodulen, men skal forsøke å finne en liten mixer slik at jeg kan koble RAM modulen inn på forsterkeren og høytaleren til Aerosound systemet, har testet litt og det gir vesentlig bedre lyd fra maskingeværene.

                      Da har jeg koblet RAM lydmodulen inn sammen med Aerosound modulen, en 10k ohm motstand på hver av kildene gjør nytten som mixer.

                      Det siste som skal på plass er da litt elektronikk som sørger for at lysdiodene i geværene blinker..
                      Attached Files
                      Last edited by Tiger'n; 22-05-09, 12:51.
                      T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
                      JR DSX9

                      Comment

                      Working...
                      X