If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Er det noe som vet hva designet/konseptet bak skråstillt halerotor heter som feks. noen av CH-53 har? http://data.primeportal.net/hangar/g...e_14_of_15.jpg
Er dette kun for å motvirke at nesen vil opp under foroverflyging?
Når hele halefinna er vinklet er det normalt for å redusere belastningen på halebommen fordi den betydelige vekten av halegirkasse og rotor påfører en kraft nedover som reduserer deiemomentet på selve halebommen. Finna bak som halerotoren er montert i toppen av blir en momentarm som vrir halebommen når halerotoren "dytter". CH-53 har enorme krefter i sving og det er enormt dreiemoment som skal motarbeides med så mye vekt og så mange rotorblader, og det betyr like enorm kraft fra halerotoren. Vinklet halerotor gir også ekstra løft og krever derfor komplisert miksing mellom hovedrotorkontrollene og yaw sånn at helikopteret ikke for eksempel beveger nesa opp og ned når man gir mer eller mindre utslag på halerotoren.
Hvis du ser på Black Hawk så har ikke den vinklet halefinne, men halerotoren er vinklet. Dette tror jeg er fordi det er fordi det er et baktungt helikopter og halerotoren hjelper til å løfte. Som med CH-53 krever det også komplisert miksing for ikke å få koblingseffekt mellom kontrollene.
Faktisk så trenger man noe som presser halen ned i foroverflyging pga at luftmotstanden fra skroget gjør at nesa presses ned. Derfor har de fleste helikoptere en "tail plane" som øver en kraft nedover i fart.
Faktisk så trenger man noe som presser halen ned i foroverflyging pga at luftmotstanden fra skroget gjør at nesa presses ned. Derfor har de fleste helikoptere en "tail plane" som øver en kraft nedover i fart.
Så det du sier nå er at ett RL helikopter vil bikke ned med snuten i foroverflyvning i motsettning til et modellhelikopter med lette padler som ofte vil opp med snuten?
Ja. På grunn av luftmotstanden til skroget. Hvis du leter etter bilder av helikoptre så ser du at tail plane alltid er laget sånn at den presser halen ned i fart. Hvis du leser i en helikopterteoribok så ser du at det stemmer.
Jeg har ikke opplevd at det vil opp med nesa med paddler selv. På full size er det et symptom på overspeed.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment