Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revolusjonerende RC fuel!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by bth View Post

    Vil tro det er som med bensin ? Mindere effekt ut dersom man må skru inn nåla ? Kan noen måle toppturtallet på en motor ved kjøring på denne fuelen og metanolholdig fuel med samme propell, og driftstiden på en bestemt mengde fuel ved ett bestemt turtall ?
    Ramler litt av logikken her. Selvsagt kan det være forskjellig ytelse på forskjellige typer fuel. Om ikke kunne en jo ha akkurat samme innstilling uansett fuel. Alle som har forsøt forskjellige merker vet at merkebytter gjør at motoren må justeres.

    Vi har testet fulen på en JBA56 som var finstilt på Byron Aero fuel. Vi måtte skru nåla inn ca en hel turn for å få samme turtall, altså lavere forbruk på samme effekt. Det gjaldt 2/4-taktsfulen. Med 4-taktsfulen (som ikke inneholder metanol) måtte nåla inn ytterligere en halv turn.

    Fulen kom inn døra i går, så mer har vi ikke rukket å teste. Det er et lite håp om flyvær på søndag, og da blir det flydd utelukkende på Maxima

    Comment


    • #17
      nitroen bringer vel egentelig kun oksygen inn i motoren som gir en høyere effekt metanolen er jo den som forbrenner.
      kommer myndihetene med noe slags forbud mot nitro bør jo NLF på banen slik at det blir stoppet....for dumt at en hjerne død skal ødelegge for så mange ..men det er jo typisk i detta "pottit" landet.
      tror feks en høy potent YS uten nitro blir for F3a kun en brevvekt....kanskje dette setter siste spikern i kista for forbrennings motorer i den grenen
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #18
        Originally posted by bth View Post

        Har du en link til produsent, brukererfaringer ?
        Sitter hjemme på iPaden, så jeg har ikke så mye for hånden. Skal innom jobb i helgen, kan poste noen linker fra jobb PC'n. De er ikke så enkle å finne som du ser.

        Men du kan Google Jarb Ratanarat, han er sønnen til fabrikkeieren, og den som vi samarbeider med i dette prosjektet. Engasjert og ivrig kar. Det er han som har fått faren til å produsere fulen, primært til seg selv. Sånn er det å være rik Familien til Jarb er en av de rikeste i Thailand. Mye artig en kommer borti...

        Comment


        • #19
          Originally posted by ThrottleStore.Com View Post
          Ramler litt av logikken her. Selvsagt kan det være forskjellig ytelse på forskjellige typer fuel. Om ikke kunne en jo ha akkurat samme innstilling uansett fuel. Alle som har forsøt forskjellige merker vet at merkebytter gjør at motoren må justeres.

          Vi har testet fulen på en JBA56 som var finstilt på Byron Aero fuel. Vi måtte skru nåla inn ca en hel turn for å få samme turtall, altså lavere forbruk på samme effekt. Det gjaldt 2/4-taktsfulen. Med 4-taktsfulen (som ikke inneholder metanol) måtte nåla inn ytterligere en halv turn.

          Fulen kom inn døra i går, så mer har vi ikke rukket å teste. Det er et lite håp om flyvær på søndag, og da blir det flydd utelukkende på Maxima
          Hvor mye olje inneholder denne fuelen ? Hvis den inneholder like mye som methanol fuel, og nåla må så langt inn, får den vel bare ca halvparten av det smøringsbehovet motoren trenger ?
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

          Comment


          • #20
            Re: Ny revolusjonerende RC fuel!

            Noen med glowmotorer må teste, en sammenlikning gir jo svar

            Mvh
            Alf
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              Originally posted by RGJ View Post
              nitroen bringer vel egentelig kun oksygen inn i motoren som gir en høyere effekt metanolen er jo den som forbrenner.
              kommer myndihetene med noe slags forbud mot nitro bør jo NLF på banen slik at det blir stoppet....for dumt at en hjerne død skal ødelegge for så mange ..men det er jo typisk i detta "pottit" landet.
              tror feks en høy potent YS uten nitro blir for F3a kun en brevvekt....kanskje dette setter siste spikern i kista for forbrennings motorer i den grenen
              Om det kommer et forbud blir nok det på de høyeste verdiene. Men det står i forslagene til Gjørv kommisjonen, så det er en fare for det. Vi bor jo i et pottitland når det gjelder sånt...

              Den lille usle patetiske mannen på Ila forsøkte å utvinne nitroen fra to fueler. Den ene hadde 20%, og det gikk ikke. Han lyktes med en Rapicon fuel med 25% nitro vi hadde solgt ham. Det må altså en ganske høy prosent til for å kunne skille den ut på kjøkkenbenken.

              Comment


              • #22
                Originally posted by bth View Post

                Hvor mye olje inneholder denne fuelen ? Hvis den inneholder like mye som methanol fuel, og nåla må så langt inn, får den vel bare ca halvparten av det smøringsbehovet motoren trenger ?
                Datablad på alle fulene ligger ute for nedlasting.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by bth View Post

                  Hvor mye olje inneholder denne fuelen ? Hvis den inneholder like mye som methanol fuel, og nåla må så langt inn, får den vel bare ca halvparten av det smøringsbehovet motoren trenger ?
                  Og så er det forskjell på oljer...

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by RGJ View Post
                    nitroen bringer vel egentelig kun oksygen inn i motoren som gir en høyere effekt metanolen er jo den som forbrenner.
                    kommer myndihetene med noe slags forbud mot nitro bør jo NLF på banen slik at det blir stoppet....for dumt at en hjerne død skal ødelegge for så mange ..men det er jo typisk i detta "pottit" landet.
                    tror feks en høy potent YS uten nitro blir for F3a kun en brevvekt....kanskje dette setter siste spikern i kista for forbrennings motorer i den grenen
                    Ikke helt korrekt. Nitrometan inneholder mye oksygen, og det er derfor man får så mye effekt av den. All form for trimming går i det store og hele ut på å få inn mer luft/oksygen i motoren. drivstoff er det jo enkelt å få inn mye av, og det er derfor nitrometan er så genialt. Man kan tilføre både brennstoffet og oksygen i væskeform. I dragracing kjøres motorene på tilnærmet ren nitrometan, og det hadde jo ikke gått om det bare var oksygen.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by ThrottleStore.Com View Post
                      Prisene på denne fuelen gjenspeiler veldig andelen etanol i fulen. Den viktigste grunnen til at metanol benyttes er jo at den er mye billigere. Om du ser på RTR fulen, er det den eneste som er helt uten etanol. Den er svært billig.

                      Koster å være kar... Skal en ha det beste koster det litt mer

                      PS: Husk alltid å regne om til literpris når du sammenligner priser på fuel!
                      Trodde nå både Etanol og Metanol er svært billig å fremstille, men at Metanol er hakket billigere. Nitrometan har jeg forstått er den dyre andelen. Så en Etanol basis bør vel være marginalt dyrere enn enn tilsvarende Metanol og at det er Nitro andelen som styrer prisen i vesentlig grad samt andelen olje i blandinga !?
                      Øystein T.

                      EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

                      www.artistic3d.net

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by OTA View Post

                        Trodde nå både Etanol og Metanol er svært billig å fremstille, men at Metanol er hakket billigere. Nitrometan har jeg forstått er den dyre andelen. Så en Etanol basis bør vel være marginalt dyrere enn enn tilsvarende Metanol og at det er Nitro andelen som styrer prisen i vesentlig grad samt andelen olje i blandinga !?
                        Vi har i hvert fall samme kalkyle på alle fulene. Så prisforskjellen ligger mest på andelen etanol, og muligens at de også bruker annen/dyrere olje når etanolandeken øker. Om du sammenligner RTR fuelen og Tarmac fulen har de lik nitro %, men RTR har kun metanol og Tarmac en andel etanol. Tarmac er dyrest.

                        Comment


                        • #27
                          Lurer litt på om dette kan fungere bra....

                          Ser folk har prøvd etanol fremfor metanol, og de har problemer med å få pluggen til å gløde, slik at de har behov for glowdriver. Samt at effekten blir dårligere.....

                          Men villig til å prøve - men ikke som førstemann

                          Comment


                          • #28
                            OS bruker plugger tilpasset etanol: O.S. BIO ETHANOL
                            Fred Larssen

                            Comment


                            • #29
                              Ikke helt korrekt. Nitrometan inneholder mye oksygen, og det er derfor man får så mye effekt av den. All form for trimming går i det store og hele ut på å få inn mer luft/oksygen i motoren. drivstoff er det jo enkelt å få inn mye av, og det er derfor nitrometan er så genialt. Man kan tilføre både brennstoffet og oksygen i væskeform. I dragracing kjøres motorene på tilnærmet ren nitrometan, og det hadde jo ikke gått om det bare var oksygen.
                              Ordla meg nok litt feil, klar over den der, nitro har også den fordelen at den kjøler ned greiene endel.
                              den "pushern" vi brukte før på nitro og metanol, mens vi fløy YS og blanda suppa selv kjørte topfuel dragster og det var kun ren nitrometan som gjaldt det kom så nye regler som tvinga de til å blande noe inn for å få en hvis prosent av noe annet de brukte da metanol.
                              det er vel slik at metanolen er det som får gløde pluggen til å gløde, men husker vi kjørte gamle cox motorer på det meste for å prøve.... de går på rød og white spirit samt dråper som er produsert i Heggedal ...... men ikke særlig bra hehe
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

                              Comment


                              • #30
                                Ikke så mange steder å få den glow pluggen men fant at Singapore Hobbies hadde den OS Bio-Ethanol Engine Glow Plug BE-3 | Singapore Hobby Supplies Pte Ltd

                                Har lyst til å prøve men kanskje smart å prøve den med litt metanol så man kan bruke tradisjonell glødeplugg.
                                Espen Kvien
                                Gruppeleder F3A
                                Vingtor RC Club
                                f3a.norge@gmail.com

                                Mange fly og mye moro

                                Comment

                                Working...
                                X