Unconfigured Ad

Collapse

Ny revolusjonerende RC fuel!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Larsern
    • Sep 2007
    • 756

Originally posted by JulianS
    Energimengden i nitrometan veit jeg ingenting om, men det jeg veit er at det er dobbelt så mye energi i bensin som i metanol.. Diesel har vel 9,7 eller 9,8 kwh/l, bensin 9,1, etanol 5,9 og metanol 4,5kwh/l. Hvis ikke jeg regner helt feil blir da bioetanol 6,38 på sommeren og 6,7 på vinteren (E75)

Har kun lest den første sida, så hvis noen har kommet meg i forkjøpet beklager jeg det
    Energimengden i hver dråpe drivstoff forteller ingenting i seg selv om hvor mye effekt man kan få ut av en motor. Man må ta blandingsforholdet, brennhastighet, bankefasthet og slikt som kjølende egenskaper osv for å kunne si noe om teoretisk oppnåelig motoreffekt av et drivstoff.

Altså, metanol har bare halvparten så mye energi som bensin, men det betyr ikke så mye når man vet at det kan tilføres tre ganger så mye metanol som bensin. Da får man likevel tilført motoren mer energi inn, og det blir mer effekt ut.

Optimalt blandingsforhold for maks effekt i en bensinmotor er mellom 12 og 13kg luft til 1kg bensin. En motor som går på metanol klarer seg med bare 4kg luft for hver kg metanol.

Comment

• JulianS
      • Jul 2011
      • 169

Det er jeg klar over Leste litt fort det du skrev.. Lambda 1 for bensin er 14,7:1 og 6,5:1 for metanol. Den store fordelen ved å fyre på metanol/etanol er varmeutviklingen. Hvis du skulle kjørt en bitteliten luftkjølt jager på bensin så hadde den blitt rød luftkjølte metanolmotorer brukes i speedway, 500ccm og mellom 65 og 75hk. En vannkjølt bensinmotor klarer mer enn det, men pga fordelen med lav vekt blir det brukt luftkjølte motorer. Disse motorene blir kjørt på full gass i litt over ett minutt pluss ca to minutter før start, på bensin går ikke en speedwaymotor mer en to runder før den skjærer..

Bioetanol blir jo også brukt som "fattigmanns"-racefuel ifm overlading av bilmotorer, lettere å hente ut mye effekt men med ordentlig kontroll på tenning og insprøytning er fortsatt bensin langt foran..
      T-Rex 600efl ar7200bx
      (X) T-Rex 500efl microbeast
      T-Rex 250efl
      Blade McPx x2

(X) Parkzone Extra 300
      (R.I.P.)1.5m balsa P51 Mustang os .46
      Balsa trainer os .30

Comment

• Larsern
        • Sep 2007
        • 756

Lambda1 gir ikke mest effekt, bare den mest fullstendige forbrenningen.

Comment

• JayBee
          • Sep 2009
          • 762

"REVOLUSJONERENDE" ?

Litt typisk av Throttlestore å få det til å høres ut som de har funnet kuren for AIDS eller kreft når de får inn et nytt produkt?

Tar dere forresten hensyn til oljeinnhold og smøring av motoren når dere sier at man kan gå ned på fuelforbruk?
          Last edited by JayBee; 07-12-12, 21:07.
          Jon-Brage Hoel Andorsen
          -------------------------------------------------------------------------
          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• rcmodeller
            Forhandler
            • Jun 2003
            • 374

Ja.

RCModeller

Comment

• Wulf
              • Jun 2007
              • 2055

Har den samme godlukta som vanlig fuel? Det virker som om de fleste glowmotorer får mer enn nok olje
              Kunne tenkt meg å prøve den for å teste den på Laser motorer
              Balsa

Comment

• Trulsen
                • Aug 2006
                • 3411

Originally posted by Wulf
                Har den samme godlukta som vanlig fuel? Det virker som om de fleste glowmotorer får mer enn nok olje

Den lukter ikke like godt som feks rapicon. Den lukter litt mer, hva skal jeg si, eksos? Litt vanskelig å forklare men den lukter iallefall ikke spesielt kjempegodt! :P Men det skal visst bli bedre på neste batch. Håper også farge kommer på neste batch, ellers blir det å bruke en annen fuel med farge. Og så håper jeg de gjør no med prisen på helifuel. 540,- er litt vel dyrt

Comment

• Trulsen
                  • Aug 2006
                  • 3411

Originally posted by rcmodeller

Husk å sjekke inni motoren også, da vil du se hvor ren den fortsatt er.

Sjekk alt dette ved å bruke vanlig billigere fuel også.

Nøkterne tilbakemeldinger som denne taes i mot med stor takk.

RCModeller
                  Som sagt som gjort.

Maxima:

Rapicon:

Comment

• telecaster
                    • Dec 2006
                    • 1062

Hva er egentlig forskjellen, bildene er så ulike at det er litt vanskelig å tyde ?
                    Rust fra Maxima og oljerester fra Rapicon ?

Comment

• xilian
                      Chief Executive Officer
                      • Feb 2009
                      • 6522

Er motorene brukt på samme måte i samme periode?
                      Tom I. Arntsen

Comment

• Trulsen
                        • Aug 2006
                        • 3411

Motoren min har kanskje 15 liter fuel gjennom seg. Den andre har vært brukt veldig lenge, men stått lenger på hobbyrommet mellom hver gang den har vært brukt.

På min har det kommet rust på veiva, mens på den med rapicon er gullende ren og fri for rust Tenkte bare å tipse Hr. RCmodeller om dette så han kan trekke i trådene hos Maxima og få brukt en bedre olje!

Comment

• Brumm
                          • Apr 2008
                          • 1816

Har du testet noe annen fuel for å sammenlikne ytelsen, Trulsen?
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Trulsen
                            • Aug 2006
                            • 3411

Originally posted by Brumm
                            Har du testet noe annen fuel for å sammenlikne ytelsen, Trulsen?
                            Nopes. Skal prøve rapicon neste gang. Kjøpte nylig 15liter til som må brennes opp først

Comment

• johnardo
                              • Dec 2008
                              • 100

Originally posted by Wulf
                              Sto bak et fly som brukte Maxima,luktet ikke noe godt. Var vel nærmest tran man kunne tro den gikk på
                              John Rune Henriksen

Comment

• Trulsen
                                • Aug 2006
                                • 3411

Originally posted by johnardo
                                Sto bak et fly som brukte Maxima,luktet ikke noe godt. Var vel nærmest tran man kunne tro den gikk på
                                Det er ikke min erfaring, men ok

Comment

Working...