Energimengden i hver dråpe drivstoff forteller ingenting i seg selv om hvor mye effekt man kan få ut av en motor. Man må ta blandingsforholdet, brennhastighet, bankefasthet og slikt som kjølende egenskaper osv for å kunne si noe om teoretisk oppnåelig motoreffekt av et drivstoff.
Altså, metanol har bare halvparten så mye energi som bensin, men det betyr ikke så mye når man vet at det kan tilføres tre ganger så mye metanol som bensin. Da får man likevel tilført motoren mer energi inn, og det blir mer effekt ut.
Optimalt blandingsforhold for maks effekt i en bensinmotor er mellom 12 og 13kg luft til 1kg bensin. En motor som går på metanol klarer seg med bare 4kg luft for hver kg metanol.
Altså, metanol har bare halvparten så mye energi som bensin, men det betyr ikke så mye når man vet at det kan tilføres tre ganger så mye metanol som bensin. Da får man likevel tilført motoren mer energi inn, og det blir mer effekt ut.
Optimalt blandingsforhold for maks effekt i en bensinmotor er mellom 12 og 13kg luft til 1kg bensin. En motor som går på metanol klarer seg med bare 4kg luft for hver kg metanol.
Comment