Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et forslag for et mer ryddig forum.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Et forslag for et mer ryddig forum.

    Jeg vil fremme et forslag for å gjøre disse sidene litt mindre rotete.

    Det har blitt en trend her på forumet at tråder blir oversvømmet av debatter og argumenter frem og tilbake, som ikke nødvendigvis har noe med trådens hovedtema å gjøre. Antar de fleste aktive brukerne her inne vet hva jeg snakker om.

    Forslaget går ut på følgende:
    Om du føler for å poste noe du har en anelse om at kommer til å starte en debatt i en tråd som ikke har noen nytte av dette, så lag heller en ny tråd med en passende topic og referer til den første tråden i den nye trådens første innlegg.

    Personlig er jeg lei av å måtte skumme igjennom en masse innlegg som jeg ikke har noen interesse av å lese i tråder som i utgangspunktet handler om noe positivt og informativt.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

  • #2
    Dette har har vært lagt frem før og jeg har konsekvent begynt å lage 2 tråder - en som er selve byggeblog'en som kun jeg eller de som er med i prosjektet poster i + en tråd som tar for seg innspill, kommentarer og eventuelle diskusjoner.

    Det som er etter min mening det viktigste, er å få ned lengden på trådene
    Et godt eksempel på en tråd som har est ut og ingen orker å bla i for å finne nyttig stoff er tråden om det store flyet.

    Her er det mengder med meget bra informasjon men dessverre sporer tråden av i nye/andre bygge prosjekter og en masse "unyttig fyll" av typen bra prosjekt - stå på osv.
    Hvor bra hadde ikke den tråden vært hvis den hadde blitt delt opp i en tråd for de forskjellige prosjektene og hver av disse hadde blitt splittet i en byggeblog og en diskusjons tråd pr. prosjekt.


    I andre tråder som ødelegges av forskeligge OT kommentarer og innspill burde moderatorene vært med aktive og fjernet "søpla" fra tråden slik som det ble gjort i IMPX utsalgs innlegget, etter moderator hadde "ryddet" stoppet de fleste usaklige diskusjonen!
    Last edited by Quadrocopter; 13-04-10, 22:06.

    Comment


    • #3
      Nå kjenner eg til hvilken tråd som var utslagsgivende for denne tråden, selv om det er til tider mange slike tråder

      Men, noen ganger så er det mye off topic som allikevel har en nytteverdi, bare ikke i akkurat den tråden. Kan moderatorene her da splitte dette ut i egne tråder for eks? Dette blir gjort innimellom på bla diskusjon.no. Om det viser seg at innholdet har en nytteverdi og et grunnlag for videre diskusjon så blir det første off topic innlegget splittet ut med de andre innleggene.

      I den aktuelle tråden er det som er off topic absolutt et interessant tema og ikke minst greit å få avklart med tanke på lovverket. Men for meg som trådstarter så var ikke det tanken bak tråden og da er det litt "frustrerende". På lik linje med tråden om det store flyet.
      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

      Comment


      • #4
        vBulletin4 har eget blog-system.
        Her har brukeren selv mulighet for å velge følgende:

        * Allow comments to be posted [?]
        * Moderate comments before displaying [?]
        * Notify blogs linked within this blog entry [?]
        * Restrict entry viewing to Contacts and Blog Moderators: [?]

        Så da vil dette i grunn løse seg selv.. ( i alle fall i forhold til byggeblogger etc.)
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Originally posted by xilian View Post
          vBulletin4 har eget blog-system.
          Her har brukeren selv mulighet for å velge følgende:

          * Allow comments to be posted [?]
          * Moderate comments before displaying [?]
          * Notify blogs linked within this blog entry [?]
          * Restrict entry viewing to Contacts and Blog Moderators: [?]

          Så da vil dette i grunn løse seg selv.. ( i alle fall i forhold til byggeblogger etc.)
          Helt riktig. Ser også at dere har fått dette inn.

          Comment


          • #6
            Veit ikke hvor langt du har kommet i prosessen... men fy grisen for
            et opplegg å gjøre endringer. Har ikke hatt kjangs i havet til å modifisere
            blog-delen for å få det bra.. Ser helt J ut akkurat nå i alle fall...

            Rom ble ikke bygget på en dag... Og det er jammen ikke vB4 heller...
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Originally posted by jstn View Post
              Jeg vil fremme et forslag for å gjøre disse sidene litt mindre rotete.

              Det har blitt en trend her på forumet at tråder blir oversvømmet av debatter og argumenter frem og tilbake, som ikke nødvendigvis har noe med trådens hovedtema å gjøre. Antar de fleste aktive brukerne her inne vet hva jeg snakker om.

              Forslaget går ut på følgende:
              Om du føler for å poste noe du har en anelse om at kommer til å starte en debatt i en tråd som ikke har noen nytte av dette, så lag heller en ny tråd med en passende topic og referer til den første tråden i den nye trådens første innlegg.

              Personlig er jeg lei av å måtte skumme igjennom en masse innlegg som jeg ikke har noen interesse av å lese i tråder som i utgangspunktet handler om noe positivt og informativt.
              Kjempebra ide, men jeg er litt uenig i hvordan vi skal fikse problemet med alle spørsmål osv. Men ideen å ha to tråder når en bygger er ikke dumt. Jeg ser for meg at dersom vi skal ha egen trå angående servovalg, en med batteri valg , esc osv osv , så vil vi få hundrevis av nye innlegg, som jeg mener ødelegger litt av forumet.
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by spitmk16 View Post
                Kjempebra ide, men jeg er litt uenig i hvordan vi skal fikse problemet med alle spørsmål osv. Men ideen å ha to tråder når en bygger er ikke dumt. Jeg ser for meg at dersom vi skal ha egen trå angående servovalg, en med batteri valg , esc osv osv , så vil vi få hundrevis av nye innlegg, som jeg mener ødelegger litt av forumet.
                Det jeg mente var at ting som grenser til å være off topic i en tråd kan postes i en ny tråd. Ta f.eks. tråden om forslag til innkjøp av FPV utstyr, hvor det plutselig blir en debatt angående hvorvidt radioamatører har lov til å bruke ikke-CE merket utstyr eller ikke.

                CE-Merking er aktuelt, og det kommer jo mye interessant info opp i disse postene. Men dette bør postes i en tråd som omhandler CE-Merking av eksempelvis sendere/mottakere etc. Ikke i en tråd om hva man bør kjøpe av FPV utstyr
                Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                Comment


                • #9
                  Enig, men da er vi tilbake til spørsmålet eg stilte tidligere her; er det mulig for moderatorene her å ta enkelte innlegg og splitte disse ut i en egen tråd?
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by nomore View Post
                    Enig, men da er vi tilbake til spørsmålet eg stilte tidligere her; er det mulig for moderatorene her å ta enkelte innlegg og splitte disse ut i en egen tråd?
                    Det er mulig, men i noen tilfeller vanskelig, siden noen av innleggene man burde flytte også inneholder noe som er relevant i forhold til tråden. Helheten i tråden blir borte, om du skjønner.
                    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                    Comment


                    • #11
                      Skjønner ikke helt greia her eg? Er vi blitt så late att vi ikke gidder å bla igjennom en lang tråd? Eller har vi det så travelt att vi bare så vitt har tid til å drive med denne hobbyen. Vet att eg i flere tilfeller har off topic i tråder, men det handler nesten alltid om noe innen rc som eg lurer på,og eg får alltid hjelpen som eg er ute etter. Eg liker forumet som det er,og alle personlighetene her inne.
                      koser meg med laaange tråder når eg har tid/gidder det
                      Alt som kan fjernstyres.
                      ---------------------------------------------
                      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                      Steinar Kvarme.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by elektrodude View Post
                        Skjønner ikke helt greia her eg? Er vi blitt så late att vi ikke gidder å bla igjennom en lang tråd? Eller har vi det så travelt att vi bare så vitt har tid til å drive med denne hobbyen.
                        Off topic er off topic. Kan du være enig i at det er enklere å finne regelverket rundt og krav til CE-merking i en tråd om CE-merking eller krav til radioutstyr, en midt inne i en tråd om montering av et kamera i et fly? For å sette det på spissen.
                        Thorbjørn Kirkeleit
                        Haugaland Modellflyklubb

                        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                        Comment


                        • #13
                          Ser helt tydelig att det er det beste. Men Viktige ting som f.eks CE merking burde bli stiky note, det synest eg er for lite brukt her på forumet. Lage "ryddige" tråder på eit forum ser eg som helt umulig å få til. Er vel ingen som har klart det til nå tror eg. Off topic er kommet for å bli
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment


                          • #14
                            Nei, off topic vil alltid eksistere og man vil nok ikke klare å oppnå et 100% ryddig forum. Til det må man ha flere moderatorer på fulltid, betalte. Siden moderatorene her bruker fritiden sin på dette så er det begrenset hvor mye tid de har til jobben, og ikke alle vil få viljen sin.

                            Derfor har vi som brukere et ansvar om å prøve å holde det så ryddig som mulig innenfor rimelighetens grenser.

                            Men hvorvidt noe er off topic eller ikke, og om hvor langt det er greit å strekke seg når det gjelder off topic er veldig subjektivt. For en bruker kan det være morsomt å få mange "rare" innspill i tråden sin, mens andre blir irriterte og ber folk holde seg til et innsnevret tema. Og her er det ikke enkelt å tilfredstille alle.

                            I tråden min som er nevnt flere ganger så er det en del poster som er en del off topic, og eg ser flere har klaget på dette. Eg har ikke brydd meg(enda) da diskusjonen i seg selv er interessant, selv om noe av det er synsing og annet backet opp med fakta. Grensen går et sted, og den er forskjellig fra person til person.

                            Men problemet blir når folk skal finne frem igjen informasjonen. Der er det nå linker og sitater som omhandler en veldig viktig punkt rundt FPV, nemmelig lovligheten og reguleringene som finnes. Selv om det hører inn under FPV, og tråden omhandler FPV så er det mindre sannsynlig at man klarer å finne den informasjonen når man er på jakt etter den. Sticky hadde vært veldig nyttig(ikke for den aktuelle tråden, men splitte det ut) men som jstn er inne på er det ikke only only å splitte tråder på den måten. Og det har eg full forståelse for.
                            Thorbjørn Kirkeleit
                            Haugaland Modellflyklubb

                            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jstn View Post
                              CE-Merking er aktuelt, og det kommer jo mye interessant info opp i disse postene. Men dette bør postes i en tråd som omhandler CE-Merking av eksempelvis sendere/mottakere etc. Ikke i en tråd om hva man bør kjøpe av FPV utstyr
                              Selvfølgelig må CE merking være en del av denne tråden - tråden handler om hva som finnes og kan skaffes av utstyr til FPV bruk og da er det viktig å fremheve hva som er lovlig, selv om mange ønsker å hoppe over den "ubehagelige" diskusjonen rundt CE merking som igjen er det eneste "synlige" bevis på at produktet er godkjent.
                              Radioamatør debatten startet opp av samme grunn. Det kom enkelte utsagn i tråden som kunne tolkes dit hen at er man radioamatør så kunne man bruke det som finnes av utstyr der uten, noe som er direkte feil og kan ende opp i farlige situasjoner for vanlig RC piloter. Dette kommer også helt klart inn i kategorien anskaffelse av FPV-utstyr.

                              Jeg ser helt klart at det ikke alltid er like enkelt å se hva som er kjøtt på beinet hvis man ikke er helt bevandret i temaet, men jeg regner stadig med at retningslinjene i forumet sier at det ikke skal oppfordres til ulovligheter.....

                              Comment

                              Working...
                              X