Unconfigured Ad

Collapse

Et forslag for et mer ryddig forum.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by elektrodude
    ..... Lage "ryddige" tråder på eit forum ser eg som helt umulig å få til. Er vel ingen som har klart det til nå tror eg. Off topic er kommet for å bli
    Det går, men eier av tråden må holde en stram regi og "tørre" å si i fra hvis det er enkelte innlegg som ikke passer å bør slettes/flyttes!
    Det finnes flere tråder hvor dette fungerer greit og personlig mener jeg at vi har fått dette bra til i den todelte tråden: Byggeblogg: CNCDIY 3040 - desktop CNC Routing Machine som har oppfølgings / diskusjons tråden "ARF" Desktop mini CDC Router
    Last edited by Quadrocopter; 19-04-10, 09:46.

Comment

• Ofly61
      • Apr 2008
      • 785

Originally posted by jstn
      Jeg vil fremme et forslag for å gjøre disse sidene litt mindre rotete.

Det har blitt en trend her på forumet at tråder blir oversvømmet av debatter og argumenter frem og tilbake, som ikke nødvendigvis har noe med trådens hovedtema å gjøre. Antar de fleste aktive brukerne her inne vet hva jeg snakker om.

Forslaget går ut på følgende:
      Om du føler for å poste noe du har en anelse om at kommer til å starte en debatt i en tråd som ikke har noen nytte av dette, så lag heller en ny tråd med en passende topic og referer til den første tråden i den nye trådens første innlegg.

Personlig er jeg lei av å måtte skumme igjennom en masse innlegg som jeg ikke har noen interesse av å lese i tråder som i utgangspunktet handler om noe positivt og informativt.
      Ja dette var jo noe "nytt" innen debatt forum på internet.

Så lenge det har vert debatter om saker og ting fra den spede begynnelse
      med BBS (før internet) så har det alltid vert noen som mener at det som de
      ikke er interessert i er "off topic".

Husk at i alle sammenhenge vil det vere aspekter av et tema som ikke interesserer.
      Det kan faktisk vere at andre interesserer seg for noe du ikke bryr deg om
      eller de oppfatter hva tråden handler om på en annen måte.

Så min oppfordring er lær deg heller å filtrere vekk det du ikke ønsker fremfor
      å søke utopien 100% ryddige forum.

NB! Ikke missforstå jeg ønsker ikke anarki men at de som mener da har noe
      å si vedrørende et tema må få lov å si det (da du ikke trenger å høre eller
      lese det dersom du ikke ønsker) det kan faktisk vere av interesse for andre
      som ser saken fra litt andre vinkler.

Odd H.

Comment

• Jostein
        • Jan 2008
        • 1161

Originally posted by Quadrocopter
        Selvfølgelig må CE merking være en del av denne tråden - tråden handler om hva som finnes og kan skaffes av utstyr til FPV bruk og da er det viktig å fremheve hva som er lovlig, selv om mange ønsker å hoppe over den "ubehagelige" diskusjonen rundt CE merking som igjen er det eneste "synlige" bevis på at produktet er godkjent.
        Radioamatør debatten startet opp av samme grunn. Det kom enkelte utsagn i tråden som kunne tolkes dit hen at er man radioamatør så kunne man bruke det som finnes av utstyr der uten, noe som er direkte feil og kan ende opp i farlige situasjoner for vanlig RC piloter. Dette kommer også helt klart inn i kategorien anskaffelse av FPV-utstyr.

Jeg ser helt klart at det ikke alltid er like enkelt å se hva som er kjøtt på beinet hvis man ikke er helt bevandret i temaet, men jeg regner stadig med at retningslinjene i forumet sier at det ikke skal oppfordres til ulovligheter.....
        Enig med at det er et aktuelt tema i forbindelse med FPV. Men for bedre søkbarhet i forumet så ville jeg
        postet det i en ny tråd.

Si jeg søker på ce-merking+fpv, og det er 100 treff. Da må jeg bruke en god del tid på å lese igjennom
        innholdet i trådene for å finne det jeg leter etter, siden det ikke er nevnt i topic.

Hvis det hadde vært startet en tråd spesifikt om cemerking på fpvutstyr så kunne jeg sluppet unna
        med å se igjennom topicene. Så kunne man bare laget en link til FPV/CE tråden i innkjøpstråden.
        Da får du med CE-delen uten at det tar over tråden og ting blir mer søkbart i forumet. Ergo, ryddigere forum.
        Last edited by Jostein; 19-04-10, 14:26.
        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Jostein
          • Jan 2008
          • 1161

Originally posted by Ofly61
          Ja dette var jo noe "nytt" innen debatt forum på internet.

Så lenge det har vert debatter om saker og ting fra den spede begynnelse
          med BBS (før internet) så har det alltid vert noen som mener at det som de
          ikke er interessert i er "off topic".

Husk at i alle sammenhenge vil det vere aspekter av et tema som ikke interesserer.
          Det kan faktisk vere at andre interesserer seg for noe du ikke bryr deg om
          eller de oppfatter hva tråden handler om på en annen måte.

Så min oppfordring er lær deg heller å filtrere vekk det du ikke ønsker fremfor
          å søke utopien 100% ryddige forum.

NB! Ikke missforstå jeg ønsker ikke anarki men at de som mener da har noe
          å si vedrørende et tema må få lov å si det (da du ikke trenger å høre eller
          lese det dersom du ikke ønsker) det kan faktisk vere av interesse for andre
          som ser saken fra litt andre vinkler.

Odd H.
          Helt klart, men jeg snakker ikke om ting som ikke interesserer.
          Det jeg mente i innlegget mitt var at ting som definitivt er off topic burde postes i nye tråder.
          Ser at fpv-tråden var et dårlig eksempel da det var et visst grunnlag for diskusjon der.

Selv om dette er og alltid har vært er problem i diskusjonsforum, så er det ikke dermed sakt at
          man må godta at det er slik. Det er jo klart jeg kan overse trådene som er off topic, men
          det hadde jo vært deilig å sluppet?
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Ofly61
            • Apr 2008
            • 785

Originally posted by jstn
            .
            .
            Selv om dette er og alltid har vært er problem i diskusjonsforum, så er det ikke dermed sakt at man må godta at det er slik
            .
            .
            Problemet sett fra min side er at du aldri vil få en 100% ryddig debatt. Det vil
            alltid vere noen som missforstår/missbruker/det kan til og med vere trådstarter
            som ikke uttrykker seg klart eller har en klar idee om hva som diskuteres.

Så da er det enklere å bruke data teknologien til å filtrere ut det du ikke gidder
            å lese fremfor å prøve å "sensurere".

MEN selvsagt skal vi kunne diskutere og argumentere denne saken også som
            alt annet. Uten "usaklige" diskusjoner så blir livet kjedelig og underholdnings
            verdien er som kjendt omvendt proposjonal med sakligheten ...

Så min påstand er at uten off topics så hadde dette forumet vert gørr
            kjedelig ... Det er ikke uten grunn "Hjærnevask" ble så populært/debattert.

Odd H.

Comment

Working...