Announcement

Collapse
No announcement yet.

Begynne med FPV - hvor begynne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Da var utstyr bestilt fra RangeVideo! (eg gleder meg og lommeboka gråter)

    Liste:
    - Fat Shark RCV922 2010 Edition ($375)
    - DX201 DPS med 2.9mm linse(+ original) ($160)
    - Video-splitter ($20)
    - Diverse kabler og ekstrautstyr til brillene ($48,5)
    - Frakt innlands USA/JetCarrier ($10)

    Totalt: $613,5 / kr 3612,6
    I tillegg kommer frakten med JetCarrier på ca kr 400,-.

    I første omgang vil eg prøve med den medfølgende senderen til Fat Shark på 10mW og 2.4GHz. Dette bør få meg i gang i det minste. Når eg har testet litt skal eg gå over til 1280MHz(for amatørradioer) og ta amatørradio-lisens. Det er vel ikke ulovlig å bestille 1.2GHz utstyret nå, så lenge eg ikke bruker det før eg har lov? RangeVideo skriver at de ikke sender 1.2GHz utstyr til USA adresser, så da får eg evnt bestille disse direkte internasjonalt.

    Eneste som bekymrer meg nå er noen tråder i forumet til RangeVideo som viser manglende tilbakemeldinger og treg levering. Håper eg uroer meg uten grunn.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

    Comment


    • #17
      Dersom utstyret er CE merket har du lov til å bestille det, og eie det, uten radioamatør lisens. Dersom utstyret IKKE er CE merket har du IKKE lov til å kjøpe / eie uten radioamatør lisens.

      Husk også at din radioamatør signatur må være med i bildet.

      Comment


      • #18
        Utstyret skal vel være CE merket uansett for at det skal være lovlig å bruke i Norge, amatør eller ikke?
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #19
          Originally posted by Rappis View Post
          Dersom utstyret er CE merket har du lov til å bestille det, og eie det, uten radioamatør lisens. Dersom utstyret IKKE er CE merket har du IKKE lov til å kjøpe / eie uten radioamatør lisens.

          Husk også at din radioamatør signatur må være med i bildet.
          Og er du radioamatør så bør du være så kunnskaps rik og bevisst på feltet at du ikke tar i bruk noen "jalla" produkter som ikke er CE merket og som ødelegger for andre!

          Å være radio amatører er ikke noe alibi for å bruk hva som helst - heller tvert om!
          Last edited by Quadrocopter; 12-04-10, 22:44.

          Comment


          • #20
            Heisan, jeg bruker 2,4 Spectrum radio. Hvilke frekvens til FPV bør jeg bruke, 900mhz, 1,3 ghz, 2,4 ghz eller 5,8ghz?

            Tenkte å kjøpe fra Rangevideo nå da fattern skal til Top Gun i Lakeland.
            Petter Jensen. KMFK

            CMPro Cessna 182, Skywalker EPO, Eflite Beaver, Parkzone F-27C Stryker, Kyosho J-3 Cub SQS.
            Futaba 10CAG 2,4

            Comment


            • #21
              Uten radioamatørlisens er det kun 2.4GHz du har lov å sende på. Med radioamatørlisens så har du lov å sende på 1.2GHz(utstyr merket med 1.3GHz har ofte en kanal på 1240MHz og 1280MHz som er innenfor båndet). Eg skal begynne med 2.4GHz og så gå over til 1.2GHz dersom/når eg får tatt amatørradiolisensen.

              FPV-hobbyen + 2.4GHz radioutstyr er ikke alltid en god kombinasjon. Eg ser noen får det til og med de rette delene så skal det i praksis la seg gjøre. Men eg ser utrolig mange tråder rundtom på nettet i diverse RC og FPV forum at det alltid anbefales å bruke 35MHz til radio og 2.4GHz(eller 1.2GHz) til videolinken. Det er heller ikke anbefalt å bruke 1.2GHz videolink og 2.4GHz til radio da disse to kan forstyrre hverandre pga resonans(1.2GHz + 1.2GHz = 2.4GHz). Men eg vet ikke om dette stemmer.

              I tillegg så må du huske på at på 2.4GHz båndet har du kun lov til å ha en senderstyrke på 10mW. Mye av utstyret som selges i USA og andre steder har en senderstyrke på 500-1000mW, som i praksis er ulovlig å bruke.

              Senderen i denne pakken er på 10mW og er lovlig å bruke, men krever loddekunnskaper: RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane
              Alternativet eg satser på er senderen som følger med Fat Shark brillene. På RangeVideo sine nettsider står det at denne er på 40mW, mens på produsentens nettsider står det at den er på 10mW, mao lovlig. Så blir det spennende å se hva det faktisk er som følger med.
              Thorbjørn Kirkeleit
              Haugaland Modellflyklubb

              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

              Comment


              • #22
                Som jeg har nevnt i andre tråder her tidligere, så skal ikke 1.2 GHz brukes til video. Radioamatør eller ei. Dette i følge Post og Teletilsynet. Jeg har selv vært i dialog med dem, og fått klar beskjed om å ligge unna dette båndet med video. Vet ikke om det er båndbredden de frykter der. Anbefaler dere om å kontakte dem selv for å få dette bekreftet.
                I tillegg får du problemer med å bruke GPS og 1.2 GHz samtidig (omtrent samme frekvenser).
                Bruker du Spektrum og 2.4 til video skal det gå rimelig greit om du slår på videosenderen først. Aller helst bør du skaffe deg en radio der du kan bruke både 35 MHz og 2.4 GHz. Selv bruker jeg 35 MHz til FPV og har aldri hatt problemer.
                900 MHz må ALDRI brukes i Norge.
                Last edited by Trolllet; 13-04-10, 06:42.

                Comment


                • #23
                  Det var veldig greit å få vite at 1.2GHz ikke skal brukes til video før eg bestilte

                  Eg ønsker å forholde meg til lovverket så da dropper eg bestillingen av 1.2GHz utstyret, og da blir det heller ikke nødvendig med radioamatørlisens. Men, det hadde uansett vært interessant å vite hvorfor 1.2GHz ikke skal brukes til video. Noen som vet noe mer? Finnes det evnt en annen frekvens enn 2.4GHz en radioamatør har lov å sende video på?

                  Da får eg bestille meg en separat 2.4GHz mottaker med inngang for patch antenne, og patch antenne.
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Trolllet View Post
                    Bruker du Spektrum og 2.4 til video skal det gå rimelig greit om du slår på videosenderen først.
                    Dette er diskutert opp og ned og til siden på bla rcgroups, og selvom mange (inkl meg selv) har fløyet med 2.4 og 2.4, så er det IKKE å anbefale. Du vil få store problemer rimelig kjapt, og da spiller det ingen rolle at det i teorien skulle gå bra, og at det har gått bra endel ganger.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #25
                      Et spørsmål til eg kom til å tenke på. Eg kommer nå til å gå for 2.4GHz og samtidig en eller annen form for retningsbestemt antenne for å bedre mottaket.

                      Senderen eg får meg har nok fastmontert kort ledningsstump som antenne og sender på 10mW(antar eg, får se når den kommer). Så da blir spørsmålet mitt, vil det utgjøre noen forskjell om eg bruker ei 8dbi patch antenne på mottakersiden vs 19dbi retnigsbestemt grid antenne?

                      Området den klarer å motta signalet på vil naturligvis være forskjellig, hvor den retningsbestemte er langt smalere enn patch antenne. Men tanken min er å utstyre mottakerstasjonen enten med diversity controller(og to antenner) og/eller tracking funksjon.
                      Thorbjørn Kirkeleit
                      Haugaland Modellflyklubb

                      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                      Comment


                      • #26
                        Hei...

                        Gratulerer med fpv-starten, dette kommer til å bli supert..

                        "Så da blir spørsmålet mitt, vil det utgjøre noen forskjell om eg bruker ei 8dbi patch antenne på mottakersiden vs 19dbi retnigsbestemt grid antenne?"

                        Gjør det delv en STOR tjeneste i begynnelsen og gjør ting ekelt...
                        Det er sååååå mange ting som i begynnelsen kan lage "gremlins" og siden jeg går ut i fra at du ikke har tengt til å fly 2km på FPV-maiden din så gjør ting enket.

                        Jeg andbefaler at de første turene går med en spotter og en vanlig "gummi-antenna" på brillene dine. Be en kompis å ta flyet under armen og gå en tur.. har du bilde i brillene på 200meter på bakken har du lett bilde 500meter i lufta. Og 500meter i begynnelsen er apsolutt mer enn du trenger..hehehe.. det er som regel nervene som setter grensen på avstand enn utstyret, tro meg...

                        Og det er en annen ting som er veldig bra med å begynne med 10mw, du lærer å fly med støy/lavt videosignal. I begynnelsen så for man hjerte i halsen bare det flimerer litt i bildet når man flyr, men etterhvert så lærer hjernen/nærvene at dette er normalt. Det er mange ganger slik at man har fint bilde 50meter unna, så blir det dårlig 150meter i østlig retning, på 200meter øst er det nesten borte, men 250meter lengre mot øst er det fint igjen..

                        Bare et tips på maiden,
                        -ha en spotter som du har bestemt noen utrykk med. Det vil i at dere snakker samme stråk om hvor flyet er. Enten om dere bruker nord/vest/øst/sør eller Klokka 1,2,3,4,5 osv.
                        -Ikke gi etter for nervene og ta det forsiktig med å "fly passe høyt" første gang. Det første du vil merke er at det ikke er så lett første gangen orientere seg ved 50meter over bakken.
                        Stol på spotteren din og gi gass og få flyet opp på 150/200 meter. jeg vet det er nervepirrende, men det må til. Når du da er der oppe får du oversikt og kan orientere deg meget lett.
                        -Det kanskje letteste for nervene er å få en kompis til fly flyet høyt først som vanlig mens du sitter å ser i brillene. Da får du en "passasjertur" og kan både sjekke sinal og orientere deg. Be bare kompisen din å fly denne turen så kjedelig som mulig. Kjører har den som man vanlig flyr RC fly vil du neppe få med deg noe som helst og bare få mer nerver...hehehhe..
                        -Siste er det jeg ikke kan si for ofte: land på brilla fra første stund, eller gi senderen til kompisen din mens han ser på flyet. Ikke prøv det som mange gjør med å ta av seg brillene for så å finne flyet i lufta og så lande.... Det kan gå bra, men det blir MYE orienteringsrot..
                        Last edited by bajas; 13-04-10, 10:23.

                        Comment


                        • #27
                          Takker for rådet. Eg kommer til å gjøre det veldig enkelt på de første turene. Som sagt har eg så langt bestilt kamera + briller og der følger det med en 10mW sender. Enklere kan det vel ikke bli?

                          Men mens den pakken finner veien hjem til meg så vil eg samtidig se på mulighetene videre.
                          - Steg to vil være en annen mottaker, 2.4GHz, og splitte signalet så eg får bilde i brillene + en opptaker.
                          - Steg tre er å lage en liten koffert med mottaker, splitter, opptaker og batteri.
                          - Steg fire er å skaffe bedre antenne og stativ til bakkestasjonen.
                          - Steg fem ser eg for meg er å få på plass OSD i flyet(ser da for meg EagleTree Systems sin Pro utgave med telemetri over audiokanalen).
                          - Steg seks vil være å få på plass tracking via EagleTree Systems sin FPV station(ikke lansert enda).

                          Så selv om eg begynner enkelt så ser eg ikke noe i veien med å utforske veien videre. Eg er født utålmodig
                          Thorbjørn Kirkeleit
                          Haugaland Modellflyklubb

                          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                          Comment


                          • #28
                            Hei igjen...

                            Dette høres som et MEGET bra liste du har lagd deg... Jeg trenger ikke ønske deg lykke til for dette går veien av seg selv...SMIL..

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by bajas View Post
                              gi gass og få flyet opp på 150/200 meter
                              hmmmm........vokt deg for høyden...... Du har makshøyde på 121 meter
                              404
                              Last edited by Trolllet; 13-04-10, 11:07.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Quadrocopter View Post
                                Og er du radioamatør så bør du være så kunnskaps rik og bevisst på feltet at du ikke tar i bruk noen "jalla" produkter som ikke er CE merket og som ødelegger for andre!

                                Å være radio amatører er ikke noe alibi for å bruk hva som helst - heller tvert om!
                                Ehh, tror du skal lete LENGE før du finner en radioamatør som har CE merket utstyr. Jeg har det ikke (dvs dem er CE merket i utgangspunktet, men jeg har modifisert frekvensområde på dem, og da faller kriteriene for CE merkingen bort), og jeg kjenner heller ingen andre radioamatører som har det. At det finnes gjør det helt sikkert, men at dem er i fåtall er jeg sikker på.

                                En radioamatør bygger gjerne egen sender, og dette er både noe vi har lov til, og noe som er en del av hobbyen. Og ja, vi har også lov til å BRUKE ikke CE merket utstyr.

                                Høres ut som du burde sette deg inn i hva det innebærer å være radioamatør. At det å være radioamatør ikke er noe alibi for å bruke noe som helst er riktig. Men en radioamatør skal ha kunnskaper for å selv avgjøre hva som kan skape problemer eller ikke, uavhengig av CE merkingen.

                                Forøvrig, det med at video ikke er ønsket i 1,2GHz båndet var nytt for meg. Og er vel heller ikke noe P&T kan bestemme (det er NRRL som legger retningslinjer for bruken av frekvensene radioamatørene har fått tilgjengelig ifra P&T, men disse føringene er også normalt bare rettledende, og ikke noe absolutt krav). Men det skal også legges til at jeg aldri har operert på 1,2GHz båndet, og derfor ikke undersøkt noe mere omkring det.
                                Last edited by Rappis; 13-04-10, 11:24.

                                Comment

                                Working...
                                X