Unconfigured Ad

Collapse

Quadrokopter-tråden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

PÅ skjemaet ser det ut til at J14/J1 er inn fra batteriet og går inn på yttersiden (pinne 3) på bryteren.
    Ut i fra bryteren på senterpinnen (pinne 2) går batteri spenningen videre til D2 og 5V regulatoren pluss at den går til J6/J11 som sikkert er loddepunktet for batteri spenning til ESC'ene

Hvis du måler batteri spenning på pinne 3 og 2, samme hvilken stilling bryteren står i så tyder det på feil i bryteren (eller en kortslutting en eller annen plass hvor batteri kabler og ESC (+) kablene ligger inntil hverandre)

Du kan også sjekke bryteren ved å måle motstanden mellom pinne 2 og 3 når du ikke har batteriet koblet til!

Hvis bryteren er defekt og den er siden den er dobbel kan du løsne den forsiktig å snu den 180 grader og du har et system som virker igjen

Er bildet av din FC eller er det et du fant på nettet - her ser loddingene greie ut.
    Last edited by Quadrocopter; 26-02-10, 13:12.

Comment

• bajas
      • Aug 2009
      • 54

Originally posted by TinyD
      Takk for det, gleder meg til å spenne på meg brillene selv

I første omgang blir det med et kamera jeg har liggende hjemme i påvente av et GoPro HD kamera, fant en hack som gjør at det både kan sende video ut og filme samtidig

Har begynt å planlegge plasseringen av de forskjellige FPV komponentene, blir artig med en UFO i nabolaget
      I løpet av senvinteren eller våren så må vi komme sammen of ta en multi-rotor-figth..heheh..
      Kan bli interesant å sammenligne MK din med en low-tec og low-cost tricopter som jeg jobber med om dagen..

Comment

• TinyD
        • Nov 2007
        • 238

Originally posted by bajas
        I løpet av senvinteren eller våren så må vi komme sammen of ta en multi-rotor-figth..heheh..
        Kan bli interesant å sammenligne MK din med en low-tec og low-cost tricopter som jeg jobber med om dagen..
        Ser for meg at vi kjører noe multirotor grilling på Ekeberg når våren kommer
        Med håp om at det dukker opp flere forskjellige kreasjoner

MK koster nok mer enn nødvendig, men det nesten ARF (i forhold til andre kreasjoner)... noe som passer meg ypperlig
        // Trond Dalsveen
        IT mann og selverklært GEEK!

Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

Tråder:
        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

Comment

• TinyD
          • Nov 2007
          • 238

Originally posted by Quadrocopter
          PÅ skjemaet ser det ut til at J14/J1 er inn fra batteriet og går inn på yttersiden (pinne 3) på bryteren.
          Ut i fra bryteren på senterpinnen (pinne 2) går batteri spenningen videre til D2 og 5V regulatoren pluss at den går til J6/J11 som sikkert er loddepunktet for batteri spenning til ESC'ene

Hvis du måler batteri spenning på pinne 3 og 2, samme hvilken stilling bryteren står i så tyder det på feil i bryteren (eller en kortslutting en eller annen plass hvor batteri kabler og ESC (+) kablene ligger inntil hverandre)

Du kan også sjekke bryteren ved å måle motstanden mellom pinne 2 og 3 når du ikke har batteriet koblet til!

Hvis bryteren er defekt og den er siden den er dobbel kan du løsne den forsiktig å snu den 180 grader og du har et system som virker igjen

Er bildet av din FC eller er det et du fant på nettet - her ser loddingene greie ut.
          Godt å kjenne noen med elektronikk kunnskaper her, er over 10 år siden jeg satt med sånne skjemaer sist (og det var på skolebenken)

Jeg skal måle motstanden over bryteren når jeg kommer hjem og snu den om det er der det ligger, loddingene gikk jeg over med hodelykt og lesebriller i går kveld og kan ikke se at det ligger noe problem der...

Ellers har jeg fått hengt på FPV med RVOSD inkludert en ekstra 3s pakke til FPV opplegget... Kameraet er foreløpig noe fra hylla, men GoPro kommer nærmere våren!
          // Trond Dalsveen

Tråder:

Comment

• Stalle-Tommy
            • Apr 2009
            • 27

Uavx

Da er det begynt å dukke opp litt deler til UAVX'en her i postkassa. Det går ikke så fort som dere mk'ere, blir nok mere selvbygging på meg.
            Det er også på vei x-tal for 40 MHz kontroller, og releasen på ny UAVX programmer til dette er om 2 uker.

Comment

• Rappis
              • May 2007
              • 198

Lurer litt på å kjøpe ett MK som fotoplattform (for morro skyld). Er det noen som vet løftekapasiteten på MK sitt Basisset L4-ME ? Eller er det best å gå for den "6 armede" Basisset Okto ? Ser den har en oppgitt payload på 1 kg.

Hvordan styres forresten disse greiene, er det samme som på vanlige helikopter (er en habil helikopter flyger) ?

Tenker å bruke en Futaba 12Z 2,4GHz, det skulle ikke by på noen problemer ?

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by Rappis
                Lurer litt på å kjøpe ett MK som fotoplattform (for morro skyld). Er det noen som vet løftekapasiteten på MK sitt Basisset L4-ME ? Eller er det best å gå for den "6 armede" Basisset Okto ? Ser den har en oppgitt payload på 1 kg.
                Vet ikke hvor mye du skal løfte men både hexa og okto vil greit løfte et vanlig håndholt video kamera.

Hvordan styres forresten disse greiene, er det samme som på vanlige helikopter (er en habil helikopter flyger) ?
                Da har du ingen ting å frykte - quad'ene flyr som et ultrastabilt heli.

Tenker å bruke en Futaba 12Z 2,4GHz, det skulle ikke by på noen problemer ?
                Problemet er ikke 2.4 med hvordan kanalene presenteres på utgangen av mottakeren. MK bruker et sumsignal d.v.s. at alle kanalene blir summert og kommer ut som et pulstog. Enkelte mottakere sender signalene ut samtidig på utgangspinnene og disse vil ikke kunne brukes uten å sette inn et "konverterings modul" i mellom mottaker og MK
                Last edited by Quadrocopter; 28-02-10, 08:52.

Comment

• Rappis
                  • May 2007
                  • 198

Kameraet jeg tenker å bruke veier 500 gram og + feste og en kasse rundt så blir det fort 1kg ut av det.

Mener futaba kjører signalet separat ut (altså starter på port 1, så port 2 osv), så da burde det fungere fint ? Noen som kan bekrefte at det fungerer out of the box, eller om jeg må til med noe ekstra greier ? Evt. kan jeg jo kjøpe en "billig" Spektrum DX7 til dette bruket dersom den fungerer out of the box

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Kameraet jeg tenker å bruke veier 500 gram og + feste og en kasse rundt så blir det fort 1kg ut av det.
                    MK'ene har en egen kamerajig som du bør bruke - da slipper du kasse,

Mener futaba kjører signalet separat ut (altså starter på port 1, så port 2 osv), så da burde det fungere fint ? Noen som kan bekrefte at det fungerer out of the box, eller om jeg må til med noe ekstra greier ? Evt. kan jeg jo kjøpe en "billig" Spektrum DX7 til dette bruket dersom den fungerer out of the box
                    Det varierer fra mottaker til mottaker, jeg har ikke testet noen futaba men vet at R607FS skal ha et riktig signal ut.
                    Hvis ikke så koster ikke konverterings modulen mang $

Comment

• Rappis
                      • May 2007
                      • 198

Er klar over at dem har kamerarigg, og man kan jo lage seg en rigg uten kasse også, men jeg synes det er greit å ha litt beskyttelse rundt kameraet dersom man skulle få en hard landing eller noe sånt.

Jeg pleier å lage en kasse i tynn kryssfiner som jeg har skumgummi plater inni. Da burde kameraet tåle en smell om man skulle være uheldig også (det tåler neppe å falle ukontrollert ned ifra 50 meters høyde, men det burde ihvertfall tåle en røff landing).

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Er klar over at dem har kamerarigg, og man kan jo lage seg en rigg uten kasse også, men jeg synes det er greit å ha litt beskyttelse rundt kameraet dersom man skulle få en hard landing eller noe sånt.

Jeg pleier å lage en kasse i tynn kryssfiner som jeg har skumgummi plater inni. Da burde kameraet tåle en smell om man skulle være uheldig også (det tåler neppe å falle ukontrollert ned ifra 50 meters høyde, men det burde ihvertfall tåle en røff landing).
                        Sikker bra den, men bare pass på vekt og at du får et bra vindfang - tar viden tak i quad'en så må den "legge seg over" for å kompensere, har du ikke pan/tilt kompensasjon på kamerariggen så vil du få et veldig vinglete bilde.

Comment

• TinyD
                          • Nov 2007
                          • 238

Det var nok et eller annet sted i loddingen at det var kommet en overleding, selv om jeg ikke kunne se den med øya (kanskje jeg må ha nye briller? ), men etter at jeg loddet av bryteren og målte over den, så var alt på stell igjen... Bryteren ble montert og MK'en fikk 3 turer i Lommedalshallen i går kveld!

Diodelyset gjorde seg utrolig godt når den fikk litt høyde og fikk testet ut variofunksjonen ordentlig, holdt høyden relativt godt, selv om jeg fløy litt rundt!

Nå gleder jeg meg til det blir litt mindre snø og varmere vær så det blir ålreit å fly litt ute igjen!
                          // Trond Dalsveen

Tråder:

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Originally posted by TinyD
                            Det var nok et eller annet sted i loddingen at det var kommet en overleding, selv om jeg ikke kunne se den med øya (kanskje jeg må ha nye briller? ), men etter at jeg loddet av bryteren og målte over den, så var alt på stell igjen... Bryteren ble montert og MK'en fikk 3 turer i Lommedalshallen i går kveld!.....

Bra at det virker igjen - liten tue kan velte stort lass.....
                            Fikk referat oppe i Valhall i dag

Lurte på hvor du var - hadde 2 av mine med opp og gjorde noe testflyging etter barometer bytte - ble imponert over "den lille" parkerte den 10m over bakken og tok en tur bort å pratet litt med Leif - kom så tilbake og den sto på samme plass stadig vekk.

Du får sette på FPV utstyret så vi kan "bli med på en en tur"

Comment

• TinyD
                              • Nov 2007
                              • 238

Bra at det virker igjen - liten tue kan velte stort lass.....
                              Fikk referat oppe i Valhall i dag

Lurte på hvor du var - hadde 2 av mine med opp og gjorde noe testflyging etter barometer bytte - ble imponert over "den lille" parkerte den 10m over bakken og tok en tur bort å pratet litt med Leif - kom så tilbake og den sto på samme plass stadig vekk.

Du får sette på FPV utstyret så vi kan "bli med på en en tur"
                              Jeg hadde veldig lyst på en tur i Valhall i dag, men svigerfar hadde bursdagsfeiring, så måtte nesten ta turen dit av hensyn til familiefreden

Jeg har montert fullt FPV oppsett på MK'en, så det var noe av testen i går, hvordan den fløy med FPV-kamera, en ekstra 3s pakke, RVOSD, kamera og Video-TX Den ble i grunn bare mer stabil av det og som du sier, kunne parkere den mens jeg pratet med de andre der, men krever nok litt mer testing før jeg tør å gå fra den som du gjorde

Kameraet jeg har hengt på foreløpig er det samme kameraet som du så på elektroseileren jeg hadde på Hanstholm i fjor, så ikke noe superkamera, men fungerer greit frem til det kommer et GoPro HD der
                              // Trond Dalsveen

Tråder:

Comment

• Quadrocopter
                                Moderator
                                • Aug 2007
                                • 6357

Har du noe vekt på quad'en når all herligheten henger på?

Comment

Working...