Unconfigured Ad

Collapse

Quadrokopter-tråden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by jakobsen
    ....
    Lurer på om det er et firma i Oslo som har gått i fra helikopter og over til noe som liggner på dette, har ikke sett bilde av fartøyet.
    Scandicraft i Moelven som har holdt på noen år nå med profesjonell video inspeksjon/overvåkning.
    De bruker(te) en tysk produsert micro drone som var meget stabil og fryktelig kostbar....

Man må alltid ta en avveining - hvor stabilt skal det være kontra hva det skal koste. Det er ingen problem å få pengene til å løpe her!

De fleste Quadrocopter prosjektene bruker komponenter hvem som helst kan kjøpe overalt - noe av drivkraften er å bygge dette enklest og billigst mulig
    Last edited by Quadrocopter; 06-01-09, 04:09. Reason: lagt til firma navn

Comment

• jakobsen
      • Jul 2007
      • 369

Skjønner at man må ha 4 motorer og det som trengs for å få det til å lette, men slik jeg leser det så er det en eller annen dings som mixer når du gir kommandoer og en gyro sak. er det dennne som er kostbar, da etter hvor bra den skal være?
      Raymond Jakobsen
      Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
      Mikado Logo 400se,v-bar
      Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.

Only electric!!

http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Ser på andre sider at slike fartøy veier ca rundt kiloen, hvor mye kan det løfte med tanke på å ha med et kamera.
        ca 500-1000gram eller mer - avhenging av hvor "solid" den bygges, kraftige motorer/prop blader osv..
        Hvor lang flytid har man med normaloppsett på en slik sak?
        Også helt avhenging av hvordan den er bygget de jeg har flyr runt 15 min

Og finnes det feridge fartøy som har stabilisering i hover( hovrer av seg selv), til en rimelig penge?
        UAVP og Mikrokopter finnes i noe vi tilnærmet kan kalle ARF. Du får hovedkomponentene men må sette de sammen selv.

Det finnes 100% ferdige men skal du ha noe som ikke er "leketøy" så blir det dyrt.

Dette så lovende ut helt til jeg leste tråden som ligger i linken til det første innlegget i denne posten, fikk nesten litt huevondt av all den diskusjonen om c språk, programmering osv, osv, er det nødvendig å kunne det for å bruke et slik fartøy??
        Definitivt ikke, Du trenger ikke mye kunnskap for å få dem i luften - programvaren er så bra og selv forklarende at alle greier å få dette til å virke på en enkel måte.

Det er kun hvis du ønsker og lage egne varianter du trenger kunnskap om programmering.

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Skjønner at man må ha 4 motorer og det som trengs for å få det til å lette, men slik jeg leser det så er det en eller annen dings som mixer når du gir kommandoer og en gyro sak. er det dennne som er kostbar, da etter hvor bra den skal være?
          Det som differensierer proff kontra amatør markedet er som du sier kvalitet og kompleksitet på elektronikken, videre kvaliteten på de mekaniske delene slik som motorer avgjørende.

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Mitt drømme Qudrocopter

Har alltid hatt denne Microdrones gjengen som et forbilde.
            Noe av det råeste som er der ute hvis du ser bort i fra Militæret og MIT-nerdene sine leker
            Last edited by Quadrocopter; 06-01-09, 04:03.

Comment

• jakobsen
              • Jul 2007
              • 369

Når du sier at du har 15 min flytid, type og størrelse på batteri, så kan jeg sette det litt i perspektiv med andre ting jeg kjenner.

Når det er snakk om propeller, er det mulig å bruke fly propeller eller har de feil utforming med tanke på stigning. For hvis man kan bruke fly propeller så bør det jo kunne skaffes stive nok propeller.

Dette ser ut som om kan bli et lite prosjekt litt fram i tid, kjøpte akkutat et nytt/brukt heli i kveld, så da må rc potten spares opp igjen, samt at jeg trenger litt mer tid på å skjønne meg på og forstå litt mer av dette før man gjyver løs på dette.

Takker for info og en lærerik tråd så langt, og håper at det kommer mer.
              Raymond Jakobsen
              Mikado Logo 400se,v-bar

Only electric!!

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Når du sier at du har 15 min flytid, type og størrelse på batteri, så kan jeg sette det litt i perspektiv med andre ting jeg kjenner.

Når det er snakk om propeller, er det mulig å bruke fly propeller eller har de feil utforming med tanke på stigning. For hvis man kan bruke fly propeller så bør det jo kunne skaffes stive nok propeller.
                ..
                Bruker et 2500mA batteri på den lille og 3300 batteri på den store - men alt er relativt - fly tiden er veldig avhenging av hvor tungt Q.C. er og hvor mye du presser motorene.

Problemet er at to av propellene er høyredreining propeller mens de to andre går kontra altså venstredreining propeller - APC levere dem med dessverre bare i slowflyer kvalitet.
                Last edited by Quadrocopter; 06-01-09, 04:18. Reason: Typo Typo Typo - nå sovner jeg snart.....

Comment

• jakobsen
                  • Jul 2007
                  • 369

Snakker vi lipo batterier her. Denne saken her:http://www.modellflynytt.no/album.ph...&pictureid=200 Hva er prisen på den uten fpv utstyret, det har jeg liggende minus et fpv kamera.

Når du snakker om den "store" er den et arf sett eller er det noe som er satt sammen av eget skjønn.

Hvordan er den å fly med ekstra vekt som med et kamera under, blir den mer ustabil av den vekta.
                  Last edited by jakobsen; 06-01-09, 04:29.
                  Raymond Jakobsen
                  Mikado Logo 400se,v-bar

Only electric!!

Comment

• fishy
                    • Dec 2008
                    • 17

vet ikke om denne kan være interesang: http://www.rctoys.com/rc-products-ca...FQvilAod_VRBBw
                    Som jeg kommenterte tidligere i tråden, jeg har hadd opplevelsen å fly Draganflyer, og ser ingen grunn til å bruke uhorvelig mye penger på et glorifisert leketøy....

Draganflyer-kopterene mindre modeller enn Draganflyer og SAVS Draganflyer X6 gir ingenting nytt eller bedre i forhold til X-UFO eller andre RTF-leketøy, untatt høyere pris. SAVS og X6 er gode platformer, men latterlig priset (hhv. $2500 og $15000 ...).

X-UFO er morsomt, men _veldig_ begrenset, og hører hjemme i amatørmarkedet, i min mening.

Comment

• fishy
                      • Dec 2008
                      • 17

Originally posted by Quadrocopter
                      Scandicraft i Moelven som har holdt på noen år nå med profesjonell video inspeksjon/overvåkning.
                      De bruker(te) en tysk produsert micro drone som var meget stabil og fryktelig kostbar....
                      Ville bare kommentere at Scandicraft, riktignok på Gjøvik, fortsatt holder på i aller høyeste grad med utvikling av autonome overvåkingssystemer basert på Microdrone MD4-200 og MD4-1000. -1000 platformen er latterlig stabil og gjennomtenkt, og er et godt forbilde for oss som driver med sveveplatformer/quadrokoptere på hobbybasis Men dyrt.... oh, ja så vist :P

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

Originally posted by fishy
                        Ville bare kommentere at Scandicraft, riktignok på Gjøvik, fortsatt holder på i aller høyeste grad med utvikling av autonome overvåkingssystemer basert på Microdrone MD4-200 og MD4-1000. -1000 platformen er latterlig stabil og gjennomtenkt, og er et godt forbilde for oss som driver med sveveplatformer/quadrokoptere på hobbybasis Men dyrt.... oh, ja så vist :P
                        Så de utlyste ei stilling for en tid tilbake... bor jo 15min unna Gjøvik hehe
                        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Snakker vi lipo batterier her. Denne saken her:http://www.modellflynytt.no/album.ph...&pictureid=200 Hva er prisen på den uten fpv utstyret, det har jeg liggende minus et fpv kamera.

Når du snakker om den "store" er den et arf sett eller er det noe som er satt sammen av eget skjønn.

Hvordan er den å fly med ekstra vekt som med et kamera under, blir den mer ustabil av den vekta.
                          Den "lille" og den "store" er bare mine kallenavn på dem.
                          Den lille er en kombinasjon av litt av hvert men utgangspunktet er en Lipoly.de Alu ramme, dette var min første ferdigkjøpte ramme, Elektronikken er en den siste utgaven til Wolferl og en sterkt modifisert 3.15 software wersjon. Prisen på denne vil nok i dag havne på rundt 4000,-
                          Denne egner seg ikke så bra som en video plattform og er mer til å fly rundt med, grunnet kun 40cm mellom motorene er denne mer ustabil men også lettere å manøvrere raskt.

Den store er en FC600 carbon ramme (også fra lipoly.de). Her bruker jeg også siste versjon av Wolferl kontroller kortet med en modifisert 3.15 programvare som har GPS støtte.
                          Modellen fly veldig stabilt og er ypperlig til video plattform.
                          Utgangspunktet var å bygge en UAVP med høykvalitets komponenter, noen som også dro prisen opp til godt over 9000,- kroner. (uten kamera, sender og OSD).
                          Ingen av modellen er 100% ferdig, med alle del komponentene er mer eller mindre ferdig. det du trenger å gjøre er å sette sammen rammen, motere motorer, ESC'er, kontroller kort og mottaker.
                          Når dette er gjort kobler du Q.C, til PC'en og laster opp siste versjon av programvare. En liten kalibrering må til (gjøres på PC'en) og du er klar til å fly.

Har du tenkt å bruke utstyret til en mer proff UAVP plattform så vil jeg ha ventet til Next Generation versjonen er tilgjengelig - dette er et mye mer avansert produkt som flyr dertil mer stabilt.

Men som sakt ingen av modellene er ferdige - du må legge en liten innsats i å få den 100% klart.

Det er ingen problemer med å henge et kamera/video kamera under, men prøv å hold vekten lavest mulig - en 500 gram skaper ikke de store problemene (bruker selv et pentax lommekamera med en 8mega piksler noen som gir meget bra bilder.)
                          Last edited by Quadrocopter; 06-01-09, 17:32.

Comment

• fishy
                            • Dec 2008
                            • 17

Originally posted by Quadrocopter
                            Har du tenkt å bruke utstyret til en mer proff UAVP plattform så vil jeg ha ventet til Next Generation versjonen er tilgjengelig - dette er et mye mer avansert produkt som flyr dertil mer stabilt.
                            Alternativt er Mikrokopter FLightCtrl 1.3 og NaviCtrl tilgjengelig idag, som i stor grad gir mye av det NG platformen sikter på...

ATMega644 kontroller-MCU på FlightCtrl og en ARM9 CPU til de større prossessorintense oppgaver, samt microSC holder til å logge eller lese data på NaviCtrl, USB tilknytning for programmering/diagnose, også videre..

NG kommer til å bli en kraftigere platform, men jeg har en mistanke om at det vil komme en tilsvarende prisplapp på det hele også...

( Klarte ikke la være å kommentere )

Comment

• jakobsen
                              • Jul 2007
                              • 369

God dag ja.

Her er det snakk om 4 propeller, ser at det er noen som bruker 3. Er det stor forskjell i manøvrering og stabilitet.

Når man snakker om å ta med et kamera av litt ok kvalitet så begyner det hele å dra seg til med tanke på pris. Ved en eventuelt feil så regner jeg med at disse detter ganske kraftig i bakken.

Hvordan er det med failsafe på disse, sett at fly har en sak som styrer flyet tilbake til utgagspungtet og sirkler her over. Etter jeg har lest det dere har skrevet så er det vel egentlig bare å spøre om dette fordyrer fartøyet mye? Og må man da begynne å programere og snakke labbetysk til denne dingsen?, eller er det like greit foe en som meg å kjøpe et ferdig produkt?

Mange spørsmål ang dette, men spør man ikke så får man skjelden svar!
                              Raymond Jakobsen
                              Mikado Logo 400se,v-bar

Only electric!!

Comment

• Quadrocopter
                                Moderator
                                • Aug 2007
                                • 6357

Vi får starte litt tidligere i dag så blir det ikke så sent

God dag ja.
                                Her er det snakk om 4 propeller, ser at det er noen som bruker 3. Er det stor forskjell i manøvrering og stabilitet
                                Har ikke prøvet en med 3 motorer - om det er mer stabilt eller ikke... de som lager dette for proff markedet bruker 4

Når man snakker om å ta med et kamera av litt ok kvalitet så begyner det hele å dra seg til med tanke på pris. Ved en eventuelt feil så regner jeg med at disse detter ganske kraftig i bakken.
                                Ganske kraftig er å ta for lite i - ikke så mye igjen av Q.C. og kamera hvis det kommer ned fra 30m
                                Utfordringen er at man ikke har samme mulighet som på et helikopter til autorotasjon. Stopper en motor så har du ingen kontroll lenger og det er bare å be til høyere makter.
                                Dette er grunnen til at jeg har valgt relativt dyre komponenter i FC600 modellen.
                                Har mulighet for fallskjerm utløser - hvis Q.C. akselerer for for i en retning så vil kontroll enheten reagere og utløse en fallskjerm.
                                Kan redde en del kroner dette.

Hvordan er det med failsafe på disse, sett at fly har en sak som styrer flyet tilbake til utgagspungtet og sirkler her over. Etter jeg har lest det dere har skrevet så er det vel egentlig bare å spøre om dette fordyrer fartøyet mye?
                                Hvis du legger inn en opsjon for GPS (Ferdig produkt på Mikrokopterert - hack og crack på UAVP'en) så vil Q.C. kunne returner og holde seg svevende et par meter over bakken rett ved der den startet.
                                Quadrocopterene er i utgangspunktet selvflyvende m.a.o de trenger ikke input fra piloten.

Når det kommer til programmering av dette så vil enkelheten helt avhenge av hvor godt dette er implementert i programvaren på PC'en, har ikke p.d.d. sett en bra løsning for de ikke kommersielle produktene.
                                Det finne noen "auto piloter" på markedet men de fungere bare hvis du har fri sikt og ingen hindringer mellom der Quadrocopteret befinner seg og der den skal lande.
                                Grunne er at AutoPiloten bare beregner korteste avstand mellom de to posisjonene og følger den tilbake - er det en fjellknaus, boligblokk e.l i mellom så smeller det.
                                Laget en versjon en gang til min som hadde topografiske kartdata og styre etter da ville AutoPiloten i hvertfall styrt rundt hindringer i terrenget (ikke blokker )

Mange spørsmål ang dette, men spør man ikke så får man skjelden svar!
                                Helt ening!
                                Last edited by Quadrocopter; 06-01-09, 20:31.

Comment

Working...