Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: Tricopter "Signguy" style

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: Tricopter "Signguy" style

    Her kommer et forsøk på byggeblogg av "Signguy`s" Tricopter fra RCGroups. Her finnes det MYE info (260sider nå) og mye er allerede testet. Mitt tricopter kommer til å bli laget ut fra det jeg har lest her.

    Det er vel nå så vidt jeg vet 3 stk fra Norge som har bygget denne (iallefall som har åpnet kjeften på RCG), så kom gjerne med synspunkter og erfaringer.

    Byggemateriale: Jeg velger å bygge den av treverk, 15x15mm furu og 3mm flyfiner. Mange bruker helikopter haler, firkant karbon osv, men etter hva jeg har lest tåler ikke dette like mye (sprekker ved harde landinger) og jeg skal gjøre dette så holdbart og billig som mulig.

    Elektronikken:
    3 stk Hextronik DT750
    4 stk HobbyKing 401b (en til hver arm og en til yaw)
    3 stk SuperSimple 25A ESC (programmerbare)
    1 stk Lipovarsler 3S
    1 stk Standardservo
    1 stk AR7000

    Annet:
    Velco
    LED lys
    11x4,7 SF GSW
    14AWG strøm-kabel
    Bladholder og shaft fra Raptor 50
    Div plateskruer, muttere, skiver

    Oppdaterer etter hvert som jeg har glemt ting


    Byggingen:
    Starter med å lage hovedplaten ut av 3mm flyfiner (brukte malen som finnes i RCG posten)
    Kuttet 3 armer 40cm lange

    Yaw-aksen (litt usikker på hvordan dette vil fungere i praksis):
    Først kuttet jeg av ene delen av bladholderen. (se bilde)
    Målte dimmensjonen på akselen til bladholderen til raptoren. Borret opp hull i enden på ene armen i en dimmensjon mindre og utvidet den litt ekstra med litt "jokking" med drillen. Dette er for å få akselen til å sitte godt fast i treverket. Banket så akselen inn med dor og hammer.

    Tok av motorfestet fra motoren og merket av punkter for å borre opp hull i bladholderen.


    To be continued..........
    Attached Files
    Last edited by spewster; 10-03-10, 09:18. Reason: småting
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

    MFN @ Facebook - Like!

  • #2
    Keep on rollinŽ, denne skal jeg følge med på. Trekopteret til Bajas flyr irriterende bra, så jeg må vel prøve meg etterhvert.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Endelig!

      Ah najs! Må få komme å se denne i aksjon! Kan jeg prøve meg som kameramann vett
      Honeybee CP 2

      Comment


      • #4
        Detta kommer til å bli snadder.... Et ekte "trekopter"...

        Det beste tipset jeg har er at du skifter ut den ene settskruen i motorfeste med en "vanlig" M3 med locktite. Da gor du festa motoren ordentlig... litt vibrasjon der vil føkke opp nesten alt, og ting vil løsne. Tricopteret vil ikke bli stabilt pga gyroene begynner å rister og til slutt kan du faktisk se den ene motoren forlate armen i lufta...hehehe.. ikke pent..
        Last edited by bajas; 10-03-10, 00:35.

        Comment


        • #5
          Planlagt arbeid i dag:

          Montere motorfester på de 2 andre armene. Programmere og lodde ESC. ESC`en må settes til NiMH batteri slik at CUT-Off ikke slår inn, dette kan være skjebnesvanger om ene motoren trottler ned. For å ha kontroll på batteriet bruker jeg lipovarsler og vil kjøre på timer.
          Stian Håvak (82)
          Fly low or crash trying!

          MFN @ Facebook - Like!

          Comment


          • #6
            Originally posted by bjeff View Post
            Keep on rollinŽ, denne skal jeg følge med på. Trekopteret til Bajas flyr irriterende bra, så jeg må vel prøve meg etterhvert.
            Ikke noe å vente på og tipper du får en i lufta før meg. Du vet jo hvor rask jeg er


            Originally posted by lacappuchino View Post
            Ah najs! Må få komme å se denne i aksjon! Kan jeg prøve meg som kameramann vett
            Vi får ta oss en tur på isen før den blir borte
            Last edited by spewster; 10-03-10, 09:30.
            Stian Håvak (82)
            Fly low or crash trying!

            MFN @ Facebook - Like!

            Comment


            • #7
              Originally posted by bajas View Post
              Detta kommer til å bli snadder.... Et ekte "trekopter"...

              Det beste tipset jeg har er at du skifter ut den ene settskruen i motorfeste med en "vanlig" M3 med locktite. Da gor du festa motoren ordentlig... litt vibrasjon der vil føkke opp nesten alt, og ting vil løsne. Tricopteret vil ikke bli stabilt pga gyroene begynner å rister og til slutt kan du faktisk se den ene motoren forlate armen i lufta...hehehe.. ikke pent..
              TREKopter ja

              Mener du å borre opp gjengene der hvor de små låse-umbrakoene sitter i dag og sette inn en M3? Har du et bilde på hvordan du har løst det?
              Stian Håvak (82)
              Fly low or crash trying!

              MFN @ Facebook - Like!

              Comment


              • #8
                tenger ikke borre op noe som helst... de små settskruene med umbraco er M3... bare skru inn en M3 som er litt lengre og som du for noe monment på...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bajas View Post
                  tenger ikke borre op noe som helst... de små settskruene med umbraco er M3... bare skru inn en M3 som er litt lengre og som du for noe monment på...
                  Ahh,, trodde den var mindre, men som du sier helt rett M3
                  Setter inn nye før det skal i lufta, takk for tipset!
                  Stian Håvak (82)
                  Fly low or crash trying!

                  MFN @ Facebook - Like!

                  Comment


                  • #10
                    Ny oppdatering:

                    Borret opp hull til bolter, hadde bare M5 som var lange nok så det ble til det, litt ekstra vekt får jeg leve med.

                    Programmerte alle 3 ESCene (se bilde for instillinger)

                    Prøvemonterte servoen til Yaw akselen og testet at alt fungerte med en servotester. Fastmonterer den i morgen etter armen er lakkert
                    Attached Files
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

                    MFN @ Facebook - Like!

                    Comment


                    • #11
                      Går fremover

                      Lakkering ute i sola og prøvemontering
                      Attached Files
                      Stian Håvak (82)
                      Fly low or crash trying!

                      MFN @ Facebook - Like!

                      Comment


                      • #12
                        Påen igjen....

                        Prøvde å tenke ut noen lure måter å feste yaw servoen på, endte opp med dobbelsidig aktryl tape (tykk), fiber-tape og strips. Blir spennende å se om dette holder, virker ok.

                        Videre var det å starte med lodding av ESC og motor, for en dritt-jobb, hehe. Hater du å lodde så hold deg unna

                        Begynte å forberede gyro`ene til montering, først skrur jeg opp alle gyroene og "stapper" inn tynn skumgummi for å eliminere evt vibrasjoner som kan ta denne gyro`en.
                        Pass på når du skrur sammen gyroen igjen, dette er billigplast og jallaskruer, endte opp med å lime igjen 2 av de med CA. Videre tok jeg av servokontakten på gain-kabelen til de 3 gyroene som skal styre motorene. Disse skal kobles sammen slik at man bare bruker 1 gain-kanal på radioen. Tok en kniv og skar av forsiktig litt av isolasjonen på ene kabelen, tvinnet så de 2 andre rundt denne og loddet de forsiktig sammen. På med en liten krympestrømpe og sett tilbake den ene servokontakten.

                        Bilder sier med enn 1000 ord sier noen....
                        Attached Files
                        Stian Håvak (82)
                        Fly low or crash trying!

                        MFN @ Facebook - Like!

                        Comment


                        • #13
                          Husk - når dere først handler hos HK så har de "billige" firkant karbon profiler som sikker kan brukes til armer.
                          Det gir økt styrke + at du frigjør vekt som kan brukes til nyttelast
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Husk - når dere først handler hos HK så har de "billige" firkant karbon profiler som sikker kan brukes til armer.
                            Det gir økt styrke + at du frigjør vekt som kan brukes til nyttelast
                            Bajas har testet disse og de sprakk. Har noen sånne liggende men ville gjøre det enkelt i denne omgang. Vekta har heller ikke så mye å si på "prototypen". Fungerer dette bra skal jeg nok bygge ny og lettere ramme
                            Stian Håvak (82)
                            Fly low or crash trying!

                            MFN @ Facebook - Like!

                            Comment


                            • #15
                              Detta begynner jo virkelig å lukte fugel..!!!

                              Det ser virkelig bra ut. Du har lakka ramma og: jålebukk..
                              Har bare et spørsmål: Hvorfor programerte du escene med soft-start?? Er det noe jeg ikke har fått med meg i singguy-tråden?

                              Ellers så er det bare å fån i lufta og le.. og dermed klaske noe FPV-utstyr på den.

                              Comment

                              Working...
                              X