Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: Tricopter "Signguy" style

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by bajas View Post
    Detta begynner jo virkelig å lukte fugel..!!!

    Det ser virkelig bra ut. Du har lakka ramma og: jålebukk..
    Har bare et spørsmål: Hvorfor programerte du escene med soft-start?? Er det noe jeg ikke har fått med meg i singguy-tråden?

    Ellers så er det bare å fån i lufta og le.. og dermed klaske noe FPV-utstyr på den.
    Takker

    Hakke peiling, hehe, vant til å sette softstart på heli, så da gjorde jeg det her og. Får se hvordan det fungerer i løpet av uka, venter bare på mottaker.
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

    MFN @ Facebook - Like!

    Comment


    • #17
      Lodding??!"#t%€"#&#

      Går sakte men sikkert fremover... En ting jeg kan garantere dere, du blir dritt lei av lodding og smårusa på lodderøyken. Burde sikkert ha lufta men det går ikke i furtebua på 4x2meter om er plassert lengst inn i kjelleren.

      Lagde "strømtilførsels-kabelen" i dag, loddet inn ubec`en og lipovarsleren samtidig. Monterte så motorer og ESC.. veldig rett frem...


      Om noen har noen spørsmål er det bare å fyre løs!
      Attached Files
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

      MFN @ Facebook - Like!

      Comment


      • #18
        Ser bra ut dette..
        Skal bygge meg en slik en jeg også en dag.
        Har funnet bilder av programmering til DSX9 radioen ligger på hjemmesia mi kan sikkert bruke mye av det på en dx7 evt andre radioer også . .
        Min Hjemmeside..

        http://sveininge.iflogg.com

        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

        Comment


        • #19
          Originally posted by sveininge View Post
          Ser bra ut dette..
          Skal bygge meg en slik en jeg også en dag.
          Har funnet bilder av programmering til DSX9 radioen ligger på hjemmesia mi kan sikkert bruke mye av det på en dx7 evt andre radioer også . .
          Hei, tittet på disse, ligner oppsettet jeg har tenkt å teste med, men er litt usikker på gain-instillingene til 401b. Kommer også til å kjøre Gain for yaw-servoen på aux2.

          Noen som har kjørt disse 401b uten remote gain og bare brukt justeringen på gyroen`?
          Stian Håvak (82)
          Fly low or crash trying!

          MFN @ Facebook - Like!

          Comment


          • #20
            Originally posted by spewster View Post
            Hei, tittet på disse, ligner oppsettet jeg har tenkt å teste med, men er litt usikker på gain-instillingene til 401b. Kommer også til å kjøre Gain for yaw-servoen på aux2.

            Noen som har kjørt disse 401b uten remote gain og bare brukt justeringen på gyroen`?
            Heisan..

            Det funker ikke.. jeg gjentar IKKE..
            Hvis du ikke kobler til gain-kabelen til gyroen til motageren så er den automatisk i Headhold, og det funker ikke..
            Du har vel en "gyro-gain"-funksjon på senderen din i helly-oppsettet?? den er som regel på kanal5, bruk denne. Lådd alle gyro-gain-kableme fra esc-gyroene sammen og putt de in i en kanal på motageren.

            Men denne er viktig:
            Når du har kobblet opp alt så starter du alt opp UTEN PROPELLER. Da finner du ut om gyroene er i headhold eller rated-mode, og du finner fort ut om du må reversere noen av gyroene...
            Hvis det går helt rundt i rundt og alt ser svart ut, ring meg....hehehe

            Comment


            • #21
              Originally posted by bajas View Post
              Heisan..

              Det funker ikke.. jeg gjentar IKKE..
              Hvis du ikke kobler til gain-kabelen til gyroen til motageren så er den automatisk i Headhold, og det funker ikke..
              Du har vel en "gyro-gain"-funksjon på senderen din i helly-oppsettet?? den er som regel på kanal5, bruk denne. Lådd alle gyro-gain-kableme fra esc-gyroene sammen og putt de in i en kanal på motageren.

              Men denne er viktig:
              Når du har kobblet opp alt så starter du alt opp UTEN PROPELLER. Da finner du ut om gyroene er i headhold eller rated-mode, og du finner fort ut om du må reversere noen av gyroene...
              Hvis det går helt rundt i rundt og alt ser svart ut, ring meg....hehehe
              Hepp! Jada, har gain funksjon så det er ikke noe problem, og de 3 sammenkoblede gyroene skal inn i mottakern på GEAR (5). Den jeg tenkte på å hive utenom var yaw gyroen uten remote gain, så får jeg en "ledig" kanal på mottakeren (AUX2). Men som du sier, skal teste litt UTEN propeller yaw gyroen skal vel i teorien fungere fint i HH?

              Mottakeren ligger på Gardermoen til tollvurdering, er jeg heldig får jeg den torsdag eller fredag
              Stian Håvak (82)
              Fly low or crash trying!

              MFN @ Facebook - Like!

              Comment


              • #22
                Yaw-gyroen fungerer i HH den, men jeg syns det var bedre med rated... Det er en smaksak.
                Men hvis du har en sen standarservo på yaw så må du kanskje stille med på delay så den ikke jitter. Det måtte jeg.
                Ellers så har du jo "throttle" ledig på kanal 3 da?? Der kan du sette en flat throttle-curv til yaw-gyroen....

                Comment


                • #23
                  Originally posted by bajas View Post
                  Yaw-gyroen fungerer i HH den, men jeg syns det var bedre med rated... Det er en smaksak.
                  Men hvis du har en sen standarservo på yaw så må du kanskje stille med på delay så den ikke jitter. Det måtte jeg.
                  Ellers så har du jo "throttle" ledig på kanal 3 da?? Der kan du sette en flat throttle-curv til yaw-gyroen....
                  Smart du skal testes
                  Stian Håvak (82)
                  Fly low or crash trying!

                  MFN @ Facebook - Like!

                  Comment


                  • #24
                    Satte på gyroene med gyrotape i egnet posisjon.

                    Kom på at jeg må fjerne strømledningen fra signalkabelen til ESC`ene slik at dette ikke smeller når jeg setter i strømmen (se bilde)

                    Klarte ikke å vente til mottakeren kommer så jeg "lånte" en AR6100 fra en annen modell for å se om alt fungerte. Koblet sammen i hu og hast, satte inn inn batteriet, gyroene armerte seg, yaw fungerte knirkefritt og dro pent i trottle kanalen (uten propeller på) og ingen ting skjedde... Koblet fra strømmen, satte trottel på stikka på 100% og inn med strøm, ingen ting skjedde. Etter å ha hørt litt nøye etter hører jeg at ingen av ESC`ene armerer seg, men de får strøm. Kom plutselig på at jeg hadde lest på RCG at man må armere gyroene FØR man setter strøm på ESC`ene. FAEN sa jeg pent inne i meg, jeg har jo loddet kabelen til UBEC`en sammen med strømtilførselen til ESC`ene. Tenkte at jeg får prøve med et standard mottakerbatteri først og se om det fungerer. Inn med batteriet, så at gyro`ene var klare og smekk inn med lipo batteriet, hurra!! det ble liv!!!

                    Klippet av kabelen til UBEC`en og skal lodde på en ballanseringsplugg på denne, da kan jeg først sette inn UBEC`en i batteriet før resten av systemet får strøm.

                    Bajas: Funker fint å bruke trottlekanalen til gain på yaw

                    I morgen blir det som sagt lodding av ubec, festing av ditt og datt som slenger rundt, balansere propeller og justere litt oppsett på radio. Poster radio oppsett så fort jeg finner noe som fungerer.
                    Attached Files
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

                    MFN @ Facebook - Like!

                    Comment


                    • #25
                      Skal bygge meg en tricopter dette året bare spare litt peng her hehe..
                      Min Hjemmeside..

                      http://sveininge.iflogg.com

                      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                      Comment


                      • #26
                        Klar for maiden

                        Da fikk jeg loddet om ESC`en, balansert propeller, festet litt kabler så i morgen blir det maiden
                        Attached Files
                        Stian Håvak (82)
                        Fly low or crash trying!

                        MFN @ Facebook - Like!

                        Comment


                        • #27
                          VAKKERT..... intet annet..

                          Da er det bare å ønske lykke til med noen råd:
                          Sjekk CG!! den skal være "i mitten" og kan være litt forover, hvis denne tingen er baktung så veiver den mye.
                          Og sett gyroene på ca 80%-rated på maden.

                          NB... Legg ut video på RCgroups og dokumenter den 4. norske maiden...hehehe -"NORGE FOR SIGNGUY"..

                          Comment


                          • #28
                            Da var maiden gjennomført og det fløy

                            Testet bare ett batteri i mørket så jeg fikk ikke justert noe i dag, ville bare se at den løftet fra bakken.

                            Video lastes opp på youtube nu....
                            Last edited by spewster; 18-03-10, 20:27. Reason: hehe
                            Stian Håvak (82)
                            Fly low or crash trying!

                            MFN @ Facebook - Like!

                            Comment


                            • #29
                              Nydelig! Gleder meg til filmen ;D
                              Honeybee CP 2

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by spewster View Post
                                ....Testet bare ett batteri i mørket så jeg fikk ikke testet og justert noe i dag, ville bare se at den løftet fra bakken......
                                Her er det en som ikke greier å holde seg i skinnet til det er lyst ......

                                Comment

                                Working...
                                X