Unconfigured Ad

Collapse

Hvilken FC skal man velge?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skartun
    • Aug 2008
    • 231

Blir spennende for meg også da... Har noen rctimer motorer og hobbywing esc. Og lite erfaring med quad annet enn kk2. Men er no fint med utfordringer er en bra wiki, det hjelper. Satt opp med Flight modus med ch6 Te-raptor?
    Rolan Skartun

Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

http://www.sognmodellfly.com

Comment

• Skartun
      • Aug 2008
      • 231

Prøvd simulator mode i misson planner forresten? Ser jo litt spennende ut. Får vel ikke testet fysikken, men oppsettet blir jo testet.
      Rolan Skartun

Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

Comment

• Te-raptor
        • Jul 2004
        • 693

Originally posted by Skartun
        Blir spennende for meg også da... Har noen rctimer motorer og hobbywing esc. Og lite erfaring med quad annet enn kk2. Men er no fint med utfordringer er en bra wiki, det hjelper. Satt opp med Flight modus med ch6 Te-raptor?
        Har flight modes på kanal 5, og justerer parametre med kanal 6.
        Simulatoren har jeg ikke prøvd enda.
        Terje

Comment

• Te-raptor
          • Jul 2004
          • 693

Den flyr som nevnt greit i stabilized mode der gps'en ikke brukes til noe, men oppfører seg ikke bra i modes som bruker gpsdata. Har endret litt opp og ned på tilhørende PIDs uten merkbar bedring, noe som får meg til å tro at problemet kan ha endel med plasseringen av de forskjellige komponentene å gjøre. -Som det er nå sitter alt ganske tett sammen på monteringsbrettet og jeg har også måttet legge til en regulator siden ESCen ikke leverte mer enn i underkant av 4V under drift, tror den av og til var helt nede i 3,7.
          Så neste fase blir å flytte den separate regulatoren litt ut på den ene armen samt lage en brakett med mast og få hevet gps mottageren 8-10cm opp fra de andre komponentene og samtidig skjerme kabelen til gps. Så får vi se hva det vil gjøre med oppførselen før videre forsøk med PIDs... -Er forøvrig fortsatt imponert over hvor raskt den henter inn nok satelitter.
          Terje

Comment

• Te-raptor
            • Jul 2004
            • 693

Nå begynner det å dra seg til ifht tuning. Dvs at den nå er godt flybar i stabilized, altitude og position hold.
            Men er allikevel endel finjustering igjen før det går helt på skinner. Siste firmware er bla veldig følsom for vibrasjoner og selv om den første monteringen på fire stk puter på ca 7x7mm firelags dobbeltsidig biltematape fungerte så er det nok bedre med den løsningen jeg har nå som er en pute 10x10mm 4mm tykk gelpad i hvert hjørne.
            Terje

Comment

• Te-raptor
              • Jul 2004
              • 693

Dristet meg nettopp til å prøve en liten sak i siste rest av kveldslys. -Nemlig å lagre et waypoint med bryter under flyging for så å fly litt unna og aktivere auto mode. Hadde på forhånd satt hastighet mellom WP's til 3 m/sek slik at ting ikke skulle gå altfor fort, men var ikke fritt for at jeg kviet meg litt for å slå over i auto.
              Men alt gikk helt på skinner! copteret dreide rundt så det fikk fronten mot punktet og satte pent avgårde før det gjorde holdt i riktig høyde på rett sted og hang der og ventet til jeg tok over kontrollen igjen.
              Terje

Comment

• Skartun
                • Aug 2008
                • 231

Stilig eg skjønner du begynner å bli fornøyd? Hvordan PID var det som var løsningen på loiter mode? Eller var det en blanding?
                Rolan Skartun

Comment

• Te-raptor
                  • Jul 2004
                  • 693

Stilig eg skjønner du begynner å bli fornøyd? Hvordan PID var det som var løsningen på loiter mode? Eller var det en blanding?
                  Begynner å ligne noe nå ja Det med motorpulsering i loiter mode kom fra throttle_P tror jeg det var, som skulle hatt en default verdi på 0,75 men var på 7,5.... -Dette virket i loiter mode siden loiter kombinerer altitude hold og position hold.
                  Skal holde på litt mer idag, det passer fint siden det blåser en god del sånn at det blir lett å teste stabilliteten etterhvert som jeg endrer
                  Terje

Comment

• Te-raptor
                    • Jul 2004
                    • 693

Her er en video fra dagens siste prøvetur. Det er kilen ifht høydejustering når det blåser og jeg har stilt lit på noen parametre for det nå, men vinden er borte, så det blir ikke testet idag. Og så skal jeg nok prøve å få den til å "bremse" litt raskere når jeg slipper stikka. Men det blir etter høyde innstillingene, lurt å fokusere på en ting om gangen har jeg funnet ut....
                    Terje

Comment

• Te-raptor
                      • Jul 2004
                      • 693

Har montert kortet på geleputer og vibrasjonsnivået ser da ut som grafen på bildet. Det skal visst helst ikke være større variasjon enn +/-5, så det er vel nogenlunde greit som det er. Og dette er med ganske så dårlige kinapropeller i plast som må tapes litt for å blansere sånn tålelig og propellfester som nok heller ikke er helt best.
                      Click image for larger version

Name:	x-akse geldemping.jpg
Views:	1
Size:	43.6 KB
ID:	601120
                      Med fire lag biltematape
                      Click image for larger version

Name:	x-akse gyrotape.jpg
Views:	1
Size:	51.3 KB
ID:	601121
                      Terje

Comment

• Skartun
                        • Aug 2008
                        • 231

Da har min vært i lufta også, hobbyking h4 ramme med hw30 amp esc og rctimer 2830-14 750KV. 4000mah 3s batteri. Har ikke hatt den på vekta enda.
                        Testet stabilize mode, loiter og RTL. Drifter litt på yaw aksen. Må finne ut av det. Av demping brukte jeg en metallplate med tape som fulgte med gaui nx4. Må settte meg litt meir in i programvaren og PID ser jeg. Tuben neste
                        Rolan Skartun

Comment

• Te-raptor
                          • Jul 2004
                          • 693

Da har min vært i lufta også, hobbyking h4 ramme med hw30 amp esc og rctimer 2830-14 750KV. 4000mah 3s batteri. Har ikke hatt den på vekta enda.
                          Testet stabilize mode, loiter og RTL. Drifter litt på yaw aksen. Må finne ut av det. Av demping brukte jeg en metallplate med tape som fulgte med gaui nx4. Må settte meg litt meir in i programvaren og PID ser jeg. Tuben neste
                          Gratulerer Måtte du justere noe, eller fløy den greit rett ut av esken? -Hvilke firmwareversjon bruker du? På min er det 2.9.1b
                          Min drifter også litt på yaw, men er ferd med å bli tight og fin ellers. Har nettopp satt inn 433mhz telemetri link fra hobbyking for at det skal bli litt smidigere å justere parametre, -da er den jo i konstant kontakt med pc'en. Også kan det jo brukes slik at en kameraoperatør kan styre alle de stabilliserte aksene på kamerariggen med joystick fra pc'en om jeg ikke har misforstått noe.
                          Terje

Comment

• Skartun
                            • Aug 2008
                            • 231

Er siste fw. Har ikke sjekket versjon. greit rett ut av esken ja. Tenker likt vi da. Har også telemetri på vei hehe. Kan vi trimme bort yaw drifting? Vet at det virka greit på kk. Men det betyr ikke at det blir bra på denne. Blir nok ikke kamera rigg på min, heller litt fpv og minim osd. Følger ikke kabel med fra hk på osd. Slik at du vet det til senere.
                            Rolan Skartun

Comment

• Te-raptor
                              • Jul 2004
                              • 693

Ok, da skal jeg ha det med kabel i bakhodet om det skulle bli aktuellt med osd, men det blir nok mest sannsynlig bare ren videodownlink for kameraoperatør tipper jeg.
                              Hvis jeg blir skikkelig fortrolig med denne har jeg lyst til å lage en verstingocto med mulighet for opptil fire-fem kilo kameravekt og rundt 15min flytid på 6s. Men sliter litt med egnet motor/prop kombo

Ang. drift på yaw tror jeg nok du kan trimme det vekk, men husker ikke helt hvilket parameter...
                              Terje

Comment

Working...