Unconfigured Ad

Collapse

Multikopter brukt i tv-produksjon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • B.A.T
    • Aug 2012
    • 813

    #1

    Multikopter brukt i tv-produksjon

    Artikkel i Aftenposten om bruk av multikopter i tv-produksjon.

    Link

    Om tre uker setter 17 500 syklister kursen over fjellet fra Rena til Lillehammer i Birkebeinerrittet. Da vil en liten krabat på fem kilo, med åtte rotorblader, og til en verdi av rundt 100 000 kroner, slå følge. Vel å merke i god avstand over hodene på syklistene.

    - Dette gir oss bilder som vi ellers ikke ville fått. Dessuten er det mye billigere enn å leie inn vanlige helikopter, som lager både støy og luft.
    ---------------------------------------------------------------
    Spectrum DX6i
    Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
    Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

    #2
    Det er unge herr Telecaster fra forumet her som blir intervjuet. Fin artikkel
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment

    • xilian
      Chief Executive Officer
      • Feb 2009
      • 6522

      #3
      Synd at 70% av artikkelen var negativ
      Tom I. Arntsen

      Comment

      • sveininge
        • Dec 2007
        • 1205

        #4
        Detter greiene ned så blir det ikke pent:/
        Synd at mesteparten av de som flyr FPV er "GPS piloter"
        Min Hjemmeside..

        http://sveininge.iflogg.com

        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

        Comment

        • telecaster
          • Dec 2006
          • 1062

          #5
          Originally posted by xilian
          Synd at 70% av artikkelen var negativ
          Kanksje det, det kommer vel litt an på hvilket utkikksted man ser det fra.

          Vi ser jo allerede utifra bildene vi blir tilbudt at det er mange som flyr uten
          de nødvendige tillatelser, luftambulansen har utrykt bekymring for multikoptre
          som dukker opp på ulykker og vi har sett uvettig flyving mer enn en gang.
          Også innleide folk som har flydd for NRK har tøyd grensene vel mye, så den
          bekymringen har rot i virkelige hendelser.

          For oss som også flyr på hobbybasis er det et tankekors at så mange velger å
          se bort i fra reglene om 400 meters avstand og 120 meters høyde. YouTube flommer
          jo over av bilder fra lange og høye turer.

          Jeg forstår jo at det er fristende å fly høyt og langt, men gjør du det gjelder ingen forsikring
          og skjer det noe så kan konsekvensene bli store og regningen høy.
          Skjæringspunket mellom hobby og proff drift er ikke enkel å handtere.
          Men så lenge det er et regelverk og mange er villig til å tøye det vil det fortsatt bli skrevet
          slike reportasjer.
          Last edited by telecaster; 11-08-13, 13:34. Reason: typo



          Comment

          • kristianwest
            • May 2011
            • 1769

            #6
            Originally posted by xilian
            Synd at 70% av artikkelen var negativ
            Artikkelen er vel mer kritisk enn negativ. Det er veldig bra at norske journalister stiller kritiske spørsmål og refererer svarene.
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment

            • xilian
              Chief Executive Officer
              • Feb 2009
              • 6522

              #7
              Joda, "vi som driver med dette" vet jo ganske mye om hva man kan og ikke kan.
              Rekrutteringsmessig er det en negativ artikkel, det jeg mener.

              Jeg vil at flest mulig skal starte med radiostyrte leker, uansett element og hastighet
              Tom I. Arntsen

              Comment

              • Guest

                #8 Unapproved
                Som Kristian W. sier, godt å se en artikkel med kritisk vinkling. Rekrutteringsmessig kan det vel ikke være negativt heller. De mest useriøse trenger vi ikke nødvendigvis rekruttere?
                Det er mye som skrives om fpv/uav/multikopter som ser ut som det er skrevet av selgere, og de har ingen hemninger!

                Comment

                • telecaster
                  • Dec 2006
                  • 1062

                  #9
                  Denne gangen er jeg faktisk uenig med deg Tom, det er ikke ofte det skjer

                  Jeg tror det er til skade for sporten at så mange bryter regler og dermed fremprovoserer
                  et forbud. Jeg er også glad for at ARF og BNF modeller etc har gjort at folk som ikke
                  liker å bygge er kommet i gang med fly og heli osv, men en del av de villeste FPV
                  turene på YouTube og andre kanaler er mye mer til skade for sporten enn et oppslag
                  om NRK i Aftenposten.

                  Luftfartstilsynet er veldig obs på situasjonen etter mange bekymringsmeldinger
                  fra heli og flypiloter, der ligger det virkelige problemet for RCsporten.
                  Last edited by telecaster; 11-08-13, 13:40. Reason: typo



                  Comment

                  Working...