Unconfigured Ad

Collapse

Hvilket multicopter for en nybegynner?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AudunJ
    • Jun 2011
    • 543

Vær opps på at pakker fra utlandet ofte får toll i tillegg som du må betale på posten ved henting, jeg fikk vel 275kr eller noe..

Noe sparte vel 500 totalt, ikke finn regnet...

Når det gjelder radio og quad trenger man en del kanaler utenom det vanlige, selv har jeg en DX7 men dette er minimum ikke direkte på antall kanaler men hvordan du får programmert funksjonene..

4 kanaler går med til selve styringen, opp-ned, frem og tilbake, høyrevenstre og rotasjon som er a svinge.

Så trenger du en kanal til å å styre om du skal ha funksjoner som GPS, atti og normal modus som er hvordan den skal holde seg stabil i luften. Videre går kanal nr 6 med til ekstra funksjon som hvordan kompasset skal virke curselook og homelook.
    Kanal 7 kan brukes til gainjustering mens du flyr osv.

Alternativt kan kanal 7 og 8 benyttes til å styre kamera i stedet osv...

Så jeg vil nok anbefale en 8 kanals radio med en gang. Men du kan klare og fly denne med en 6 kanaler men det er veldig begrenset muligheter for å benytte alle funksjonene.

Type radio er også en stor sak, selv er jeg spektrum bruker og har mange fordeler av eks ferdig fly pakker med alt av elektronisk klart men spektrum er litt mindre innovative rundt avansert telemetri som er eks av du får meldinger om batteri stats i flyet og vet når du skal lande.

Her syntes jeg futaba er vesentlig bedre med valg av hva knappene skal kunne benyttes til, spektrum er litt låst på små modeller.
    Hitec har også mye og andre ekstrem dyre radioer som fort ligger i pris klasse 10+..

Det er jo mange som har skrevet i denne tråden av folk som har mye erfaring så kanskjedere andre kan fylle ut litt med en guide til valg av radio.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

• GTI20
      Moderator
      • Jul 2008
      • 1426

hitec aurora 9 kanalers eller futaba 8fg er greie radioer til en ikke så ille pris..
      syntes det er like gøy å se på som det er å fly
      carl goldberg ultimate
      DJI S900
      piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
      diverse epp tjafs
      Per-Egil Furuseth

Comment

• Fredrikk
        • Dec 2013
        • 42

Må bare si takk til en meget behjelpelig gjeng Skal tenke litt på hva jeg går for. Virker som en spennende hobby og drive med.
        Jeg fant den futuba 8fg på ebay til en bra pris http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Fu...item5af428cb3d

Comment

• Viggkri2
          • Nov 2005
          • 1048

Originally posted by Fredrikk
          Må bare si takk til en meget behjelpelig gjeng Skal tenke litt på hva jeg går for. Virker som en spennende hobby og drive med.
          Jeg fant den futuba 8fg på ebay til en bra pris http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Fu...item5af428cb3d
          Du må bare huske på at de bruker 110 istedenfor 220 i USA.

Comment

• Fredrikk
            • Dec 2013
            • 42

Jeg ser prisen fra dji f450 til dji f550 hexacopter ikke er så stor.
            Hva er enklest å fly? Største forskjellene?

Comment

• GTI20
              Moderator
              • Jul 2008
              • 1426

gå for 550 den er mer stabil roligere å fly. og er også større så lettere å se på avstand
              carl goldberg ultimate
              DJI S900
              piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
              diverse epp tjafs
              Per-Egil Furuseth

Comment

• Fredrikk
                • Dec 2013
                • 42

Ok Jeg skal lage meg en liste over alt jeg trenger.. Tenker å kjøpe en slik pakke som jeg la ut link på dji 550.
                Utenom trenger jeg radio og batteri/lader. Er det vanskelig å sette opp radioen riktig? Trenger jeg hjelp av andre for å få det helt riktig?
                Hvordan er det med rekkevidde? flytid?

Comment

• GTI20
                  Moderator
                  • Jul 2008
                  • 1426

standard flytid er 10 min. men avhenging av batteri. 3 cell 4 cell og hvor stort batt du bruker.. om du bruker gimbal osv.. nei ikke vansklig å sette opp radioen.. masse videoer på tuben om hvordan man går frem.
                  carl goldberg ultimate
                  DJI S900
                  piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
                  diverse epp tjafs
                  Per-Egil Furuseth

Comment

• Fredrikk
                    • Dec 2013
                    • 42

Det blir en av de to
                    Fordeler ulemper med dji 550 og dji 450? Vanskeligere å bygge dji 550?

Comment

• GTI20
                      Moderator
                      • Jul 2008
                      • 1426

nei ikke noe vanskligere å bygge 550. to mer av arm motor reg prop.. fordel og bakdel med de? 550 er større og kan ta litt mer flyvekt.. eneste jeg kommer på i farta nå.. sitter å pusler sammen en 550 nå as i type.. oppgraderer fra 450 til 550 nå..
                      carl goldberg ultimate
                      DJI S900
                      piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
                      diverse epp tjafs
                      Per-Egil Furuseth

Comment

• jotto
                        • Jul 2007
                        • 3060

Ulempe med hexa: den ser ut som et kjipt tørkestativ. Ta en titt på TBS Discovery, som er basert på 450
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• AudunJ
                          • Jun 2011
                          • 543

Vel jo større jo bedre hvis man tenker på at man enkelt skal se den, min Dji450 har jeg på det høyeste hatt 200m opp i lufta og da blir den en dott og dette er langt over hvor man egentlig trenger å fly denne saken. Men altimeteret fre eagletree (elefun til noen hundre kroner) måtte bare testes og er en liten gøy sak du kan feste gå modellen. Displayet viser maks høyden i foot eller meter når du lander..
                          Audun Johnsrud
                          Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
                          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

• SmurfAir
                            • May 2013
                            • 1629

Originally posted by jotto
                            Ulempe med hexa: den ser ut som et kjipt tørkestativ. Ta en titt på TBS Discovery, som er basert på 450
                            Hehe, ja eller sånn 17.Mai dings med "blomster" i rødt og blått som roterer i vinden

Uansett, en ting som er en fordel, er å slenge på kraftige Led-lys i to forskjellige farger, som syns godt selv i godt dagslys.
                            Da er det vesentlig lettere og se frem/bak på multien når man er høyt oppe, eller langt unna.
                            Jeg syns det var litt guffent helt i starten, før jeg satt på Led-lys.

Comment

• jotto
                              • Jul 2007
                              • 3060

Hvordan er det forresten å fly akro med en hexa? En quad i manuell modus kan jo fly ganske kjapt og utagerende. Jeg har aldri sett en hexa fly kjapt og flippe og sånt, men det er vel egentlig ingen grunn til at den ikke skal klare det like kjapt som en quad?
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Fredrikk
                                • Dec 2013
                                • 42

Hei Har tenkt å bestille meg en dji 450 eller dji550 nå til uken.
                                Men jeg må finne ut hvilken radio jeg skal gå til innkjøp av.
                                Er det noe problem å bruke denne som de selger på ebay? noe jeg må tenke på da?

ellers har jeg også sett på denne på elefun. (nesten lik pris på de to)

Er denne god nok?

Hva ville dere gjort eller anbefaler dere meg å gjøre?

Comment

Working...