Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stobrann i Lærdal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stobrann i Lærdal

    Politiet: Droner kunne forstyrret brannhelikoptre i Lærdal

    Er vel ikke særlig bra....
    Rune Haugen
    // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
    // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
    // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
    // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

    " It's all 100% electric ! "



  • #2
    Dette er jo ikke et nytt fenomen, Luftambulansen har rapportert dette som et problem allerede ved flere ulykker. Lokaliser pilotene, konfisker (og skru av) radioen, frata dem alle lisenser og tillatelser for alltid og gi dem en heftig bot.

    Comment


    • #3
      Eg kjem fra Lærdal og ser at huset eg budde i er brent ned.
      Guffent og sitta på Mysen der eg bur no og sjå korleis det ser ut på heimstaden min no.
      Enno værre er det å ikkje få kontakt med nokon i Lærdal.
      Godt me har nettet og få oppdateringa på.
      Svein Erik Riis
      Ikkje Noko Problem
      Sent from a Jeti DC 16

      Comment


      • #4
        Utrolig trist for alle dem som har mistet alt de eide i.l.a. natta!

        ang droner:
        Ser at veldig mye av bilde materialet som NRK leverer er hentet fra droner...
        Da er det interessant og legge merke til at NRK er de første som prøver å legge en demper på drone problemet for å redde egent skinn....
        Click image for larger version

Name:	droner.jpg
Views:	1
Size:	16.9 KB
ID:	605874
        Last edited by Quadrocopter; 19-01-14, 12:09.

        Comment


        • #5
          Hva er egentlig verst, en imposliten fptograf eller en drone 20 m +++ opp i luften.
          Å som det skrives over her, " værre er det å ikkje få kontakt med nokon i Lærdal"
          Da må vel bilder være bra å få se?
          Å i forsikrings-samenheng kan det være fint å ha en film å vise til.
          Jeg går da ut i fra at de som filmer enten er på egen eindom, eller har nødvendige tilatelser.
          Nå er det desverre også ofte slik at man tenker at brannhelikopteret blir forsinket, men når det er behov for brannhelikopter er det oftest ikke mye av verdi å redde alikevel.

          Comment


          • #6
            er vel stort sett fotografer fra aviser etc. som fløy rundt oppi der?
            Sånn jeg forstod det i alle fall...
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Originally posted by Emachine View Post
              Hva er egentlig verst, en imposliten fptograf eller en drone 20 m +++ opp i luften.
              Å som det skrives over her, " værre er det å ikkje få kontakt med nokon i Lærdal"
              Da må vel bilder være bra å få se?
              Å i forsikrings-samenheng kan det være fint å ha en film å vise til.
              Jeg går da ut i fra at de som filmer enten er på egen eindom, eller har nødvendige tilatelser.
              Nå er det desverre også ofte slik at man tenker at brannhelikopteret blir forsinket, men når det er behov for brannhelikopter er det oftest ikke mye av verdi å redde alikevel.
              Vet ikke helt hva du vil frem til, men mener du at det er helt greit at gud og hvermann flyr sitt multikopter over et skadested for å filme for egen vinning? Ja, bildene kan være kjekke å ha ifm et forsikringsoppgjør, men er det verdt å sette livet til redningsmannskapene i fare for å få tatt disse bildene? Om en filmer på egen eiendom har vel ingenting med saken å gjøre, da problemet er at du fort kommer i konflikt med rednings og/eller som i dette tilfelle brannhelikoptere som skal inn for landing osv.

              Med ulykken med redningshelikopteret tidligere denne uken ferskt i minne, hadde det da vært morsomt om et helikopter hadde kræsjet med et multikopter og havarert? Luftfartstilsynet er meget klar over problemstillingen, dette er desverre ikke første gang hodeløse folk har fløyet multikoptere over ulykkessteder og kommet i konflikt med redningshelikoptere.

              Det jeg vil frem til er at slik adferd før eller siden vil påvirke hobbyen negativt, da Luftfartstilsynet nå jobber med å få på plass ny forskrift som regulerer UAS aktivitet. Jeg tror ikke Luftfartstilsynet er ute etter å sette kjepper i hjulene for oss, men at tilsynet er nødt til å komme med ganske klare føringer og retningslinjer for hva som blir lov og ikke, pga den hurtige utviklingen og komersialiseringen av "droner" der hvem som helst kan kjøpe seg en relativt stor og meget lettflydd "drone" for et par tusenlapper. De som typisk kjøper seg en billigdrone som kan flys rett ut av esken kan neppe noe om hva som er tillatt å bruke multikopteret til og hva du ikke kan bruke det til. Langt mindre kan de vel noe om luftfart og hvordan luftfarten "fungerer" og tenker derfor også neppe på at aktiviteten kan medføre risiko for annen luftfart.

              Til det du sier om at det ikke er så farlig om brannhelikopteret blir litt forsinket... Jeg er målløs!!

              De som filmet filmen jeg så på vg.no har neppe nødvendige tilatelser, tar du deg bryet med å søke NSM om fototilatelse og å lage en OM og søke Luftfartstilsynet om RPAS tilatelse, har du vel et multikopter med litt bedre kamerastabilisering enn det som ble brukt på vg.no

              Dette var dagens utblåsing fra meg
              Tormod
              _________________
              SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

              Comment


              • #8
                Det er vel ingen som flyr over slike områder for å ha noe å se på selv.

                Her er det vel noen "smartinger" som ser den store muligheten til å få navnet sitt på trykk i avisa samt putte noen kroner i egen lomme når sensasjons kåte nyhetsformidlere står i kø med åpen lommebok...
                Last edited by Quadrocopter; 19-01-14, 19:27.

                Comment


                • #9
                  OK.før dette utvikler seg mer........skvatt når jeg åpnet dagens.
                  Click image for larger version

Name:	GetAttachment.jpg
Views:	1
Size:	9.3 KB
ID:	606279
                  passet så bra med nicname til trådstarter sorry............
                  Terje syvertsen
                  www.ModumModellSportklubb.com
                  3dhs edge mintor 38
                  C-arf edge dle 111 v3.
                  C-ARF extra 330l da 100.

                  Comment


                  • #10
                    Tenkte samme tanke
                    Svein Roe
                    ----------------
                    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                    Boomerang Sprint - Simjet 2250
                    Starfire II P-60
                    C-arf Extra 2,3 - DA 50
                    EF Extra 91" - DA 60
                    EF Edge 48"
                    Ventus 4m
                    Mini Nyx

                    Comment


                    • #11
                      Jeg får rydde opp i mine kommentarer.
                      Med fotografer som flyr rundt menete jeg til fots. flyr = løper.
                      Ang forsikringselskaper, så har vi vel alle opplevd dem.........
                      Som grundeier har du lov til å fly innenfor din egen tomt/grense, ihvertfall i samme høyde som flaggstangen din (ev strømledninger), å jeg antar et helikopter ikke vil være i kontakt med en flaggstang (å ihvertfall ikke med strømledninger).
                      Med forsinkede helikoptere.
                      Det er forskjell på redningshelikoptere og brannhellikoptere.
                      Reddningshelikpteret redder folk og dyr, å trenger ofte å lande.
                      Videre at når det har kommet til det punktet at et helikoptere blir tilkalt, har lokalt brannvesen oll forsøkt å slukke ev redde folk, uten hell.
                      Så det jeg mente var at et helekopter er i utgangspunktet allerde forsinket.
                      Videre vil et brannhelikopter ikke gå inn får landing, men forsøke å spre vannet over der det brenner, dette må skje fra en viss hyde for å ha noen efekt.
                      Å igjen vil jeg også si at de som fløy antagelig hadde ndvendige tilatelser (aviser trykker ikke bilder uten)?
                      Her er det vel mere snakk om det evige hat/elske forholdet vi har til sjornalister.
                      PS: Tormod, jeg kjøper gjerne en drone av deg for et par (2) tusenlapper, kan godt betale deg 3

                      Comment


                      • #12
                        Da har dem sykt høye flaggstenger i Lærdal! Ref. Video som NRK hadde!
                        GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                        sigpic



                        Comment


                        • #13
                          Ja flaggstengene i lærdal er legendariske (all normal flytrafikk blir dirigert utenom, å de måtte ta hensyn til Lærdal da romfergen skulle skytes opp LOL.
                          Nrk har kunn lov til å vise bilder fra multikoptereiere med gyldige lisenser.
                          Så vil politiet ha tak i den som filmet er ikke det noe problem.
                          Dere tenker sikkert at Nrk vil beskytte kilden sin, men politiet kan bare kontakte banken Nrk bruker, så finner de fort ut hvem som har filmet.
                          Å jeg tror redningsabeidere vile jeg sett det som en stor fordel å ha et multikopter tilgjengelige, det er ikke altid lett å komme til skadde i fjell eg li, bruksområdene er mange.
                          Jeg må også tilføye at vi er flinke til å bemerke det når noen gjør noe galt.

                          Comment


                          • #14
                            Blir nok noe som kan ende opp med en ganske kraftig smekk på lanken etter dette; http://www.aftenposten.no/kultur/Dronetrobbel-i-Lardal-bekymrer-Luftfartstilsynet--7440292.html

                            "De utelukker ikke en politianmeldelse hvis det viser seg at vedkommende som sto bak denne dronefotograferingen ikke hadde tillatelse."
                            Propellen skal være på toppen!
                            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bjornal View Post
                              Blir nok noe som kan ende opp med en ganske kraftig smekk på lanken etter dette; http://www.aftenposten.no/kultur/Dronetrobbel-i-Lardal-bekymrer-Luftfartstilsynet--7440292.html

                              "De utelukker ikke en politianmeldelse hvis det viser seg at vedkommende som sto bak denne dronefotograferingen ikke hadde tillatelse."
                              Se der ja...akkurat det jeg fryktet! LT er naturlig nok ikke sent ute med fingeren når det forekommer slikt. Med sin rett faktisk! Det foreligger ganske klare regler for bruk av multicopter og videofilming - man kan synes hva man vil om de, med de er der for å følges.
                              Håper ikke dette medfører til enda mer negativt for modellfly sporten i sin helhet...

                              Men det kan se ut her som media også har satt seg selv i en klype... Alt for penga vettu!! :-/
                              Rune Haugen
                              // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                              // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                              // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                              // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                              " It's all 100% electric ! "


                              Comment

                              Working...
                              X