Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av propeller

    Litt usikker om dette var riktig forum å poste på?

    Noen som har en god teknikk på hvordan å balansere propeller uten at det støver? Tenker i hovedsak på helserisiko med inhalering av støvet. Holder meg langt unna carbon propeller av den grunn, og har kun en gang balansert disse uten verneutstyr - og det var lite hyggelig opplevelse å "blåse sort" i papiret etterpå.

    Tenker eventuelt bruk av matolje eller vann, er det noen andre som har noen gode tips?

  • #2
    Legge på litt lim eller lakk istedenfor og pusse. Tape burde funke men kan jo muligens falle av.
    Kjetil
    oops: . . ! . .

    http://www.vingmfk.com

    Comment


    • #3
      5 min epoxy f.eks ... funker fjell. Også bruker du klarlakk for den siste finbalanseringa.

      Balansering av propell/spinner - Har sett lyset! - (MFN) ModellflyNytt.no !
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Tape har funket for meg på mindre propeller så lengde det holder med en liten bit, og den ikke skal brukes på høy effekt. Nå pusser jeg det jeg kan, men det er jo ikke aktuelt i ditt tilfelle. Jeg har også begynt å bruke CA lim, særlig på navet, men også på bladet. Med kicker herder det umiddelbart og kan pusses ned med en gang om du skulle ha brukt for mye.

        Comment


        • #5
          Det kommer jo litt an på størrelse på propellen også da.
          Jeg hadde ikke brukt CA på 30x12, og ikke epoxy på en 8x4 for å si det sånn
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Hvorfor ikke CA på stor propell? For lett?

            Comment


            • #7
              I alle fall hvis den er mye ut av balanse.. Hovedsakelig på hub.
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Er det nødvendig å pusse ned til karbonen på en karbonpropell da? Da er den ikke rent lite ute av balanse heller. Jeg pleier å matte ned litt på den lette siden før jeg sprayer på klarlakk til den er tipp-topp. Aldri mye som skal til. Bruker hovedsakelig Mejzlik/Falcon.
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment


                • #9
                  Pusse under rennende vann med våtslipepapir.
                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment


                  • #10
                    Rennende vann er perfekt for carbonpropeller.
                    Spørsmål. Hva er erfaringer med balansering av Mejzlik og Biela propeller? De skal vel være "ferdig balansert"?

                    Comment

                    Working...
                    X