Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når flyet virker undermotorisert med 2stk Moki 400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    På jobben ja...? Dere trenger ikke flere folk der?

    haha

    Artig å se.
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #17
      Originalen virker ikke overmotorisert den heller akkurat

      Balsa

      Comment


      • #18
        Re: Når flyet virker undermotorisert med 2stk Moki 400

        Originally posted by alflovvold View Post
        På jobben ja...? Dere trenger ikke flere folk der?

        haha

        Artig å se.
        Da jeg var på Andøya airshow i sommer, fikk jeg komme på verkstedet og se dronen live.

        Noen har morsommere jobb enn andre...
        Geir Dyrdal
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #19
          Re: Når flyet virker undermotorisert med 2stk Moki 400

          Originally posted by farmann View Post
          Lærte en gang på skolebenken om hvorfor en jumbojet kan være tyngere i forhold til en cub,
          men detaljene er borte fra min harddisc
          Men i praksis tror jeg det er slik:
          Når vi "skalerer ned" fullsize fly bør vekta på modellen skaleres ned i forhold til forskjellen på volumforskjellen. En 1/4 skala B-25 kan ikke veie 2250 kg !
          Men selv 200-250kg så ut til å fly som et strykejern!
          Sette inn mer power(og vekt) høres ikke bra ut, det vil sikket fly men langt i fra skalariktig

          Sitter noen med en enkel utregning hva vekta bør være for å oppnå også riktig skalahastighet (og mye lettere å fly) er jeg klar!
          Når man tenker skala, må man tenke "masse"...
          En modell i 1/5 skala er egentlig i masse/mengde 1/125. Når du da begynner å regne på vekt og vingeflate og motor, ser man fort at modellene våre er ofte "halve vekta" enn originalen, og det samme ang motor.
          Det gjør at vi får en ganske lav steilehastighet.
          Så slipper vi å ta av eller lande i 80+ km/h

          For å regne ut skala må du gange opp bredde*lengde*høyde.
          Altså skala 1/4 blir i masse 4*4*4=64

          En 1/4 skala B25 skal da veie 140 kilo (9000/64) for å være skala, men da må man operere med originalens hastigheter for å fly; vingebelastningen vil bli den samme.
          Og motorene burde vært på 26,5 hk hver (1700/64)
          Last edited by gadyrdal; 19-12-12, 19:11.
          Geir Dyrdal
          Scale Warbirds of Norway

          Comment


          • #20
            Tror ikke motoriseringen var så gal, så veldig skala ut synes jeg. At det ser haletungt ut kommer nok av manglende koordinering i sving. Halen henger når du svinger uten sideror, kula i midten osv.
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #21
              Originally posted by gadyrdal View Post
              Når man tenker skala, må man tenke "masse"...
              En modell i 1/5 skala er egentlig i masse/mengde 1/125. Når du da begynner å regne på vekt og vingeflate og motor, ser man fort at modellene våre er ofte "halve vekta" enn originalen, og det samme ang motor.
              Det gjør at vi får en ganske lav steilehastighet.
              Så slipper vi å ta av eller lande i 80+ km/h

              For å regne ut skala må du gange opp bredde*lengde*høyde.
              Altså skala 1/4 blir i masse 4*4*4=64

              En 1/4 skala B25 skal da veie 140 kilo (9000/64) for å være skala, men da må man operere med originalens hastigheter for å fly; vingebelastningen vil bli den samme.
              Og motorene burde vært på 26,5 hk hver (1700/64)
              Alf. Hører du ??
              Balsa

              Comment


              • #22
                Klart svar
                Delvis enig jossv, men denne B-25`n virket usedvanlig baktung og som Jon skriver mangler koordinert sving.

                Og det som er litt artig i denne sammenheng er hvilken hastighet vi flyr våre modeller! De aller fleste blir fløyet med "overlyshastighet" selv om det er en Cub (litt overdrevet, men)
                Og jeg skal ikke mobbe andre, for min egen 1/5 Fokker F-2 på på 3,4m og 18 kg. klarer ikke å fly sakte nok 1/5 av 120km/t.
                Målet mitt da jeg bygde den var 12 kg, men det ble puttet inn for mye detaljer...
                Det jeg prøver å få fram er det å bygge modellene lettere, og ikke bare trøkke inn mer power!

                Originally posted by gadyrdal View Post
                Når man tenker skala, må man tenke "masse"...
                En modell i 1/5 skala er egentlig i masse/mengde 1/125. Når du da begynner å regne på vekt og vingeflate og motor, ser man fort at modellene våre er ofte "halve vekta" enn originalen, og det samme ang motor.
                Det gjør at vi får en ganske lav steilehastighet.
                Så slipper vi å ta av eller lande i 80+ km/h

                For å regne ut skala må du gange opp bredde*lengde*høyde.
                Altså skala 1/4 blir i masse 4*4*4=64

                En 1/4 skala B25 skal da veie 140 kilo (9000/64) for å være skala, men da må man operere med originalens hastigheter for å fly; vingebelastningen vil bli den samme.
                Og motorene burde vært på 26,5 hk hver (1700/64)

                Comment


                • #23
                  Re: Når flyet virker undermotorisert med 2stk Moki 400

                  Originally posted by Wulf View Post
                  Alf. Hører du ??
                  Joda, ikke problemer med utregningene. Men å se på folk som flyr underpowered og som kjemper seg gjennom enhver bank over 10 grader ser jo ikke bra ut.

                  Overmotorisert kan jo behandles med throttle management..


                  Mvh
                  Alf
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by gadyrdal View Post
                    Da jeg var på Andøya airshow i sommer, fikk jeg komme på verkstedet og se dronen live.

                    Noen har morsommere jobb enn andre...
                    Hyggelig med besøk
                    Det er ikke bare leking, men også mye hardt arbeid. Men når man jobber med UAV og raketter kan man jobbe lange kvelder og utholde mye frustrasjon og like vel gå hjem med et smil om munnen

                    Hvis noen er i området så er det bare å sende en melding til meg, så kan vi se om vi får til en omvisning. Jeg kan ikke love noe da vi er mye ute og har det veldig travelt i perioder, men det kan også hende vi har litt tid.
                    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by gadyrdal View Post
                      Når man tenker skala, må man tenke "masse"...
                      En modell i 1/5 skala er egentlig i masse/mengde 1/125. Når du da begynner å regne på vekt og vingeflate og motor, ser man fort at modellene våre er ofte "halve vekta" enn originalen, og det samme ang motor.
                      Det gjør at vi får en ganske lav steilehastighet.
                      Så slipper vi å ta av eller lande i 80+ km/h

                      For å regne ut skala må du gange opp bredde*lengde*høyde.
                      Altså skala 1/4 blir i masse 4*4*4=64

                      En 1/4 skala B25 skal da veie 140 kilo (9000/64) for å være skala, men da må man operere med originalens hastigheter for å fly; vingebelastningen vil bli den samme.
                      Og motorene burde vært på 26,5 hk hver (1700/64)
                      Her kommer jo vår venn Bernoulli inn. Det er greit å kunne litt av Bernoulli-prinsippet, spesielt hvis man driver med skala.
                      Nå mener ikke jeg at skala modellfly alltid skal fly i skala hastighet, men du verden hvor pent det er når de gjør det
                      Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                      http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

                      Comment


                      • #26
                        Tenke nå mest på vingebelastningen jeg da
                        Originally posted by affa View Post
                        Joda, ikke problemer med utregningene. Men å se på folk som flyr underpowered og som kjemper seg gjennom enhver bank over 10 grader ser jo ikke bra ut.

                        Overmotorisert kan jo behandles med throttle management..


                        Mvh
                        Alf
                        Balsa

                        Comment


                        • #27
                          Oppførselen lignet da litt på Vaillyen før jeg steppet opp et hakk på pitchen. De har stigning 10 på pitchen, og hva er rpm'en ?

                          Ville ikke forundret meg om det ville gått bedre med 12 i pitch.
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by gadyrdal View Post
                            Når man tenker skala, må man tenke "masse"...
                            En modell i 1/5 skala er egentlig i masse/mengde 1/125. Når du da begynner å regne på vekt og vingeflate og motor, ser man fort at modellene våre er ofte "halve vekta" enn originalen, og det samme ang motor.
                            Det gjør at vi får en ganske lav steilehastighet.
                            Så slipper vi å ta av eller lande i 80+ km/h

                            For å regne ut skala må du gange opp bredde*lengde*høyde.
                            Altså skala 1/4 blir i masse 4*4*4=64

                            En 1/4 skala B25 skal da veie 140 kilo (9000/64) for å være skala, men da må man operere med originalens hastigheter for å fly; vingebelastningen vil bli den samme.
                            Og motorene burde vært på 26,5 hk hver (1700/64)
                            Vingebelastningen kan ikke være det samme, men for en 1/4 skala 1/16 fordi det dreier seg om areal, ca 2 kg/dm2 delt på 16 = 125g/dm2. Hvilket stemmer nokså bra med det vi finner på så store modeller.
                            En annen ting er skala fart, og der blir den mest realistisk om modellen bruker like lang tid på å passere seg selv som flyet i 1/1 skala. En B-25 på 16 meter passerer seg selv ca 385 ganger per minutt ved cruisefart på 200 knop. Så en 4 m lang skalamodell må gjøre 4m x 385 ganger/min = 1540m/min = 94 km/t for å gi samme inntrykk.

                            Comment

                            Working...
                            X