Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite B-25 Mitchell, the 3rd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hadde egentlig ikke tenkt å dra historien om de to første på nytt, men siden du spør skal du få den. Dessuten vil det muligens være nyttig for ditt prosjekt når vi kommer til nr 2. So here goes:

    Nr 1: Da B-25´en er en relativt stor og tung modell tenkte jeg at her skulle det inn dobbelt opp med mottagerbatterier av siste skrik. Den gang var det Fromeco Li-Ion batterier med tilhørende automatisk lader. Disse fantastiske batteriene hadde til og med egen balanseringskrets innebygd!! Nei og nei hvor bra dette skulle bli! Så jeg koblet til batteriene og satte på lading. Ca 150 mAh gikk inn på batteriene før ladingen stoppet. Ifølge reklamen skulle jo disse batteriene holde lenge på spenningen, så jeg tenkte at det stemte jo. Dermed ble batteriene satt i modellen og koblet på en Smartfly SuperReg. Så ble det litt radio-oppsett før det var dags å fly noen dager senere. Ladet på nytt og nok en gang inn med en plass mellom 100 og 200 mAh. Ut og fly, på en nokså vindfull dag i Tromsø! Etter noe bakkekjøring tok modellen av og fløy som en drøm. Etter noen minutter ville jeg prøve slow-speed med flaps ute i god høyde. Full flaps, (som gir noe mer strømtrekk pga belastning på 4 servoer) og throttle ned mot tomgang. Fine greier. Gir så på igjen og modellen øker farten. Opp med flapen. Etter noen sekunder dreier modellen over til venstre og går rett i myra uten at jeg kan gjøre noe med det. (Nei, den stallet ikke.) Ut i søkkvåte joggesko for å hente deler. Min første tanke var at jeg hadde mistet en motor uten at jeg hadde hørt det. Tenkte at hvis det var tilfelle, så er det jaggu vanskelig å fly single engine. Så startet et mer grundig havarikommisjonsarbeide. Begge mottagerbatteriene ble målt. Det ene viste 0 Volt, det andre ca 1,1 V. Men i alle dager... Åpnet så opp batteriene. Der ser jeg til min store forundring at ledningene til RX er loddet på "utsiden" av balanseringskretsen sammen med ladepluggen. Ville tro at disse skulle loddes direkte på polene. Der målte jeg forøvrig nesten 8V. Så spenningen "forsvant" i denne fantastiske balanseringskretsen. De lager ikke disse batteriene lenger, say no more...

    Nr 2 vandret heden på maiden flight under Warbird Weekend 2010. Modellen fløy fint den og etter ca 5 min begynte jeg med landingsrunder. Hørte et lite smell i maskinen på crosswind. Merket så at jeg ikke fikk throttlet ordentlig ned og den fløy litt rart. Tenkte at her må jeg bare prøve å kutte motorene. Satte throttletrimmen helt ned på finalen. Dette gjorde at den høyre motoren stoppet, mens den venstre tydeligvis nå gikk på full rulle. Klatret opp igjen og modellen dreide mot høyre. Holdt i mot med venstre sideror men det nyttet ikke. Til slutt spant den i bakken ute på jordet. Så var det på an igjen med havarikommisjon. Årsaken ble raskt funnet da vi fikk se bilder av modellen tatt like før den krasjet. Venstre motor peker innover til høyre i cowlingen. Smellet jeg hørte var motoren som løsnet. At motoren fortsatte å gå er et under, men hvis du drar motoren framover i cowlingen går throttelen til full. Så dermed ble den bortimot umulig å fly. I ettertid ser man at den muligens kunne vært reddet hvis jeg ikke hadde shuttet høyre motor, med det var svært vanskelig å analysere problemet der og da. Jeg satt tross alt ikke i cockpit. Så dermed: Husk LocTite på motorfestene! Sprengskiver er ikke nok!

    Mvh Øyvind
    Øyvind Fjeld

    "If it´s stupid and it works, it ain´t stupid!"

    Comment


    • #17
      Tamjets har slik ventil som du snakker om, den kan kobles til eksisterende anlegg. Eller så finnes det et komplett anlegg med tre ventiler og slik luft fail safe I ett, men dette er jo beregnet på jet da man kjører luker, hjul og brems med sequencer I samme enhet.

      Når det skal sies er dette ingen garanti. Har aldri sett en modell redda av denne. Testing er det beste. Du fyller 100 psi luft første hver tur uansett. Er det lekkasje er den ofte så stor at lufta forsvinner raskt slik at understellet ikke kommer ut uansett. Eller er jo denne modulen også en kilde til å lekke luft.



      Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

      Comment


      • #18
        Luf, luft, luft.... Hvorfor ikke gå for elektrisk? Garantert fri for luftlekkasjer....
        Har hatt stor lykke med det selv i allefall...
        Geir Dyrdal
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #19
          Takker for svar Mr viking. Ble halvredd det var no strukturelt problem jeg.Ser det er flere som lager slik air fail safe,kjekt med goggle he he. Skal vurderes det ,men jeg føler at problemet er t koblinger. De i plast er jo bare søppel,og de festo lignende til robart er for grunne slik at låsing og tettnig kommer for langt ut mot enden av slangen når den er montert. Skulle vært metall t med mulighet for bruk av slik alumutter utenpå der og så haddde det kansje blitt bedre. Har sett litt på elektrisk og men da er problemet att det blir ombygging av flere . Lurer litt på seilfly kansje............ he he.

          Comment


          • #20
            Originally posted by gadyrdal View Post
            Luf, luft, luft.... Hvorfor ikke gå for elektrisk? Garantert fri for luftlekkasjer....
            Har hatt stor lykke med det selv i allefall...
            Hvilken type elektrisk har du erfaring med, Geir? Har send mail til Lado og spurt hvorfor de ikke kan sende til Norge i sin webshop. Tenkte å bygge om Robart-gearet til elektrisk denne gang.

            mvh Øyvind
            Øyvind Fjeld

            "If it´s stupid and it works, it ain´t stupid!"

            Comment


            • #21
              Originally posted by Viking20 View Post
              Hvilken type elektrisk har du erfaring med, Geir? Har send mail til Lado og spurt hvorfor de ikke kan sende til Norge i sin webshop. Tenkte å bygge om Robart-gearet til elektrisk denne gang.

              mvh Øyvind
              Jeg har på min 9,5 kilos Tucano brukt noe billige plastikk kina-greier, men de har faktisk gjort jobben utmerket på 50 landinger til nå.
              Neseretracten har jeg byttet ett par ganger pga noen røffe landinger, men med en pris på 35,- pr stk, og byttejobben gjort på 5 minutter synes jeg det har vært verdt det... Veldig positivt å slippe luft-styret!
              Nå har de fått en ny type som er i hel-metall som jeg skal prøve ut på samme fly. Noe dyrere, men tåler antakelig vesentlig mere.
              Så trenger jeg ikke satse på silkelandinger hver gang...
              Geir Dyrdal
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #22
                Har du en link, Geir?
                Øyvind Fjeld

                "If it´s stupid and it works, it ain´t stupid!"

                Comment


                • #23
                  Tror Geir mener disse el.lign; HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Full Metal Servoless Retract with 140mm Oleo Legs (Tricycle) 1.20 class

                  Men hvorfor ikke dette utstyret da Øyvind; garantert lufttett...,. HobbyKing R/C Hobby Store : Hydraulic Conversion Kit for 2 Wheels Air Up/Down Retracts.
                  John Arne Sagøy
                  Scale Warbirds of Norway
                  Trønderbataljonen
                  www.scalewarbird.org
                  No guts, no glory

                  Comment


                  • #24
                    Hei Øyvind.

                    DreamWorks selger Electron retrack, dette settet koster ca 3000.- hjem Dreamworks Model Products LLC

                    Hva med Spring Air retrack da ? om det skulle være av interesse så vet jeg om et komplett sett som burde være passelig til dette flyet, dette finnes tilsalgs i Bergen. Med Spring Air trenger du i alle fall ikke være redd for at hjulene ikke kommer ut om du skulle miste luften
                    Last edited by Morten; 08-04-12, 16:06.
                    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                    Comment


                    • #25
                      Takk for linker, John Arne og Morten. Ja her var jo litt å tenke på... Likte det hydrauliske systemet. Mener å ha lest at man kan bruke olje til trykkluftverktøy i steden for hyd-olje, som er noe svineri.

                      Når det gjelder Spring-Air, kan det være et problem hvis det er sequencing på hjuldørene, vil jeg tro. Mulig de presser seg ut hvis det er luftsylindre på hjuldørene, verre med servoer.

                      Ja ja, da er det bare å innfinne seg i tenkeboksen igjen....

                      mvh Øyvind
                      Øyvind Fjeld

                      "If it´s stupid and it works, it ain´t stupid!"

                      Comment


                      • #26
                        Har ikke skjedd så hysterisk mye i det siste så det er på tide å gi gass. Nytt er at motorene og Flite-Metal er ankommet. Nå er jeg så vidt i gang med glassing. Starter med halevingen/haler, så skroget og vingene til slutt.

                        Når det gjelder motorene er tenningsanlegget på 4,8-9V, så et 2S LiFE-batteri burde gå greit, vil jeg tro.

                        På retract-siden har jeg bestilt et slik hydraulikk-sett fra HobbyKing. Blir spennende å teste ut!

                        Click image for larger version

Name:	P1020168.JPG
Views:	1
Size:	100.9 KB
ID:	588325Click image for larger version

Name:	P1020169.jpg
Views:	1
Size:	117.4 KB
ID:	588326
                        Last edited by Viking20; 09-05-12, 15:08.
                        Øyvind Fjeld

                        "If it´s stupid and it works, it ain´t stupid!"

                        Comment


                        • #27
                          Flott ! Da jeg nevnte at det er mye jobb, så var det ikke glassingen jeg tenkte på. Det var å legge på Flite Metal. Men har du lysten og pågangsmotet, så går jo allt greitt !!

                          Finnes ikke noe vakrere enn en Full Metal Warbird.
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment


                          • #28
                            Ja, det blir nok litt plukk med å legge på aluminiumen. Litt spent på hvor nøye jeg må være med underlaget med fylling av glassfiberveven/primer osv. Må få det så lett som mulig. En annen utfordring er rorene. Disse er spantebygd. Der har jeg tenkt å prøve Flitemetal rett på Monokoten. Tror det bør gå greit.

                            Må finne en god 3-planskisse så jeg får plateskjøtene sånn noenlunde riktig.
                            Øyvind Fjeld

                            "If it´s stupid and it works, it ain´t stupid!"

                            Comment


                            • #29
                              Ikke dumt å prøve å legge rett på monokote'n på rorene, nei. Blir det dårlig, er det jo bare å prøve en annen approach.

                              Det som er litt slitsomt med flite-metal, eller en annen alu-teip, eller å male med alu-farge, er at absolutt alle små-feil syns så veldig godt. Så overflaten må være absolutt perfekt først.Selv det minste støvkorn, eller det minste lille "hull" syns gjennom.
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment


                              • #30
                                Perfekt og perfekt.... En perfekt warbird overflate skal vel egentlig være noe bulkete og ujevn... I allefall ikke helt glatt... Hvis man skal etterligne aluminiumsplater fra WWII da.....

                                På den glassa pantheren min her jeg noen fine kandidater til "mekaniker-bulker". Litt avflasset lakk og alufarge under, så kan det bli riktig så bra...
                                Sent from my Samsung Galaxy Note
                                Last edited by gadyrdal; 11-05-12, 21:52.
                                Geir Dyrdal
                                Scale Warbirds of Norway

                                Comment

                                Working...
                                X