Hadde egentlig ikke tenkt å dra historien om de to første på nytt, men siden du spør skal du få den. Dessuten vil det muligens være nyttig for ditt prosjekt når vi kommer til nr 2. So here goes:
Nr 1: Da B-25´en er en relativt stor og tung modell tenkte jeg at her skulle det inn dobbelt opp med mottagerbatterier av siste skrik. Den gang var det Fromeco Li-Ion batterier med tilhørende automatisk lader. Disse fantastiske batteriene hadde til og med egen balanseringskrets innebygd!! Nei og nei hvor bra dette skulle bli! Så jeg koblet til batteriene og satte på lading. Ca 150 mAh gikk inn på batteriene før ladingen stoppet. Ifølge reklamen skulle jo disse batteriene holde lenge på spenningen, så jeg tenkte at det stemte jo. Dermed ble batteriene satt i modellen og koblet på en Smartfly SuperReg. Så ble det litt radio-oppsett før det var dags å fly noen dager senere. Ladet på nytt og nok en gang inn med en plass mellom 100 og 200 mAh. Ut og fly, på en nokså vindfull dag i Tromsø! Etter noe bakkekjøring tok modellen av og fløy som en drøm. Etter noen minutter ville jeg prøve slow-speed med flaps ute i god høyde. Full flaps, (som gir noe mer strømtrekk pga belastning på 4 servoer) og throttle ned mot tomgang. Fine greier. Gir så på igjen og modellen øker farten. Opp med flapen. Etter noen sekunder dreier modellen over til venstre og går rett i myra uten at jeg kan gjøre noe med det. (Nei, den stallet ikke.) Ut i søkkvåte joggesko for å hente deler. Min første tanke var at jeg hadde mistet en motor uten at jeg hadde hørt det. Tenkte at hvis det var tilfelle, så er det jaggu vanskelig å fly single engine. Så startet et mer grundig havarikommisjonsarbeide. Begge mottagerbatteriene ble målt. Det ene viste 0 Volt, det andre ca 1,1 V. Men i alle dager... Åpnet så opp batteriene. Der ser jeg til min store forundring at ledningene til RX er loddet på "utsiden" av balanseringskretsen sammen med ladepluggen. Ville tro at disse skulle loddes direkte på polene. Der målte jeg forøvrig nesten 8V. Så spenningen "forsvant" i denne fantastiske balanseringskretsen. De lager ikke disse batteriene lenger, say no more...
Nr 2 vandret heden på maiden flight under Warbird Weekend 2010. Modellen fløy fint den og etter ca 5 min begynte jeg med landingsrunder. Hørte et lite smell i maskinen på crosswind. Merket så at jeg ikke fikk throttlet ordentlig ned og den fløy litt rart. Tenkte at her må jeg bare prøve å kutte motorene. Satte throttletrimmen helt ned på finalen. Dette gjorde at den høyre motoren stoppet, mens den venstre tydeligvis nå gikk på full rulle. Klatret opp igjen og modellen dreide mot høyre. Holdt i mot med venstre sideror men det nyttet ikke. Til slutt spant den i bakken ute på jordet. Så var det på an igjen med havarikommisjon. Årsaken ble raskt funnet da vi fikk se bilder av modellen tatt like før den krasjet. Venstre motor peker innover til høyre i cowlingen. Smellet jeg hørte var motoren som løsnet. At motoren fortsatte å gå er et under, men hvis du drar motoren framover i cowlingen går throttelen til full. Så dermed ble den bortimot umulig å fly. I ettertid ser man at den muligens kunne vært reddet hvis jeg ikke hadde shuttet høyre motor, med det var svært vanskelig å analysere problemet der og da. Jeg satt tross alt ikke i cockpit. Så dermed: Husk LocTite på motorfestene! Sprengskiver er ikke nok!
Mvh Øyvind
Nr 1: Da B-25´en er en relativt stor og tung modell tenkte jeg at her skulle det inn dobbelt opp med mottagerbatterier av siste skrik. Den gang var det Fromeco Li-Ion batterier med tilhørende automatisk lader. Disse fantastiske batteriene hadde til og med egen balanseringskrets innebygd!! Nei og nei hvor bra dette skulle bli! Så jeg koblet til batteriene og satte på lading. Ca 150 mAh gikk inn på batteriene før ladingen stoppet. Ifølge reklamen skulle jo disse batteriene holde lenge på spenningen, så jeg tenkte at det stemte jo. Dermed ble batteriene satt i modellen og koblet på en Smartfly SuperReg. Så ble det litt radio-oppsett før det var dags å fly noen dager senere. Ladet på nytt og nok en gang inn med en plass mellom 100 og 200 mAh. Ut og fly, på en nokså vindfull dag i Tromsø! Etter noe bakkekjøring tok modellen av og fløy som en drøm. Etter noen minutter ville jeg prøve slow-speed med flaps ute i god høyde. Full flaps, (som gir noe mer strømtrekk pga belastning på 4 servoer) og throttle ned mot tomgang. Fine greier. Gir så på igjen og modellen øker farten. Opp med flapen. Etter noen sekunder dreier modellen over til venstre og går rett i myra uten at jeg kan gjøre noe med det. (Nei, den stallet ikke.) Ut i søkkvåte joggesko for å hente deler. Min første tanke var at jeg hadde mistet en motor uten at jeg hadde hørt det. Tenkte at hvis det var tilfelle, så er det jaggu vanskelig å fly single engine. Så startet et mer grundig havarikommisjonsarbeide. Begge mottagerbatteriene ble målt. Det ene viste 0 Volt, det andre ca 1,1 V. Men i alle dager... Åpnet så opp batteriene. Der ser jeg til min store forundring at ledningene til RX er loddet på "utsiden" av balanseringskretsen sammen med ladepluggen. Ville tro at disse skulle loddes direkte på polene. Der målte jeg forøvrig nesten 8V. Så spenningen "forsvant" i denne fantastiske balanseringskretsen. De lager ikke disse batteriene lenger, say no more...
Nr 2 vandret heden på maiden flight under Warbird Weekend 2010. Modellen fløy fint den og etter ca 5 min begynte jeg med landingsrunder. Hørte et lite smell i maskinen på crosswind. Merket så at jeg ikke fikk throttlet ordentlig ned og den fløy litt rart. Tenkte at her må jeg bare prøve å kutte motorene. Satte throttletrimmen helt ned på finalen. Dette gjorde at den høyre motoren stoppet, mens den venstre tydeligvis nå gikk på full rulle. Klatret opp igjen og modellen dreide mot høyre. Holdt i mot med venstre sideror men det nyttet ikke. Til slutt spant den i bakken ute på jordet. Så var det på an igjen med havarikommisjon. Årsaken ble raskt funnet da vi fikk se bilder av modellen tatt like før den krasjet. Venstre motor peker innover til høyre i cowlingen. Smellet jeg hørte var motoren som løsnet. At motoren fortsatte å gå er et under, men hvis du drar motoren framover i cowlingen går throttelen til full. Så dermed ble den bortimot umulig å fly. I ettertid ser man at den muligens kunne vært reddet hvis jeg ikke hadde shuttet høyre motor, med det var svært vanskelig å analysere problemet der og da. Jeg satt tross alt ikke i cockpit. Så dermed: Husk LocTite på motorfestene! Sprengskiver er ikke nok!
Mvh Øyvind
Comment