Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite P51D Big Beautyful Doll 6 års servise/total makeover.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by spitfire View Post
    Etter ca 6 års tjeneste og ca 400 flights er det på tide med hovedettersyn, da flekker jeg av skinnet og går for glassing og lakkering. Alt av hengsler og rorhorn skiftes, linker og servoer etterses, skiftes hvis nødvendig.
    Ny motorcowling og canopy, ny skalacockpit ifra Aerotec Models.
    Nytt fargeskjema og noseart blir det vel også, her er det mye lekkert å velge mellom..
    Dette har jeg virkelig sans for! Jeg har selv en TF P-47 (langt fra samme antall flights) men når den tid kommer kan det godt være jeg river av trekket, konverterer til razorback, og glasser.

    Hva gjør du med rorflater, beholder du dem på eller tar du dem av?

    En god gammel traver får en rennesanse. Dette blir som et nytt fly, John Arne.

    Comment


    • #17
      Rorflater er tatt av, jeg skifter ut hengslene til robart pinnehengsler av den mere kraftigere typen. Ifra start var det slike kunststoff frimerker man "zappet" som hengsling, disse holder ikke mål etter mye bruk, det var flere som hadde brudd da jeg demonterte.
      Rorflater som høyde ror og sideror har spant, så de må få et lag tynt skinn som jeg kan glasse på.
      Mulig det blir ny "powerplant" også....
      Her er en link til byggetråden da den var ny i 2006: http://sw.modellflynytt.no/index.php?topic=165.0
      John Arne Sagøy
      Scale Warbirds of Norway
      Trønderbataljonen
      www.scalewarbird.org
      No guts, no glory

      Comment


      • #18
        Går for 21 gr glassfiberduk, mener dette er nok for styrken sin del da Topflite sine ARF er serdeles velbygde og solide i utgangspunktet. Med 21 gr øker vekta minimalt og mer enn bra nok til å legge flitemetal utenpå..., -bestilte 4,5 m2 hos Nortraiding nå i kveld!
        John Arne Sagøy
        Scale Warbirds of Norway
        Trønderbataljonen
        www.scalewarbird.org
        No guts, no glory

        Comment


        • #19
          21 g er nok det samme som 3/4 oz, det er det samme som jeg bruker på alle mine fly.
          Dont expect, inspect.
          Fun Police everywhere!

          Comment


          • #20
            Originally posted by kwik View Post
            21 g er nok det samme som 3/4 oz, det er det samme som jeg bruker på alle mine fly.
            Da er jeg på riktig vei Kenneth.. Hvilken motor ville du satt i hvis man skulle skifte?
            John Arne Sagøy
            Scale Warbirds of Norway
            Trønderbataljonen
            www.scalewarbird.org
            No guts, no glory

            Comment


            • #21
              Hadde du en Da-50 i den før? Du kan vel fortelle litt om det, og dine erfaringer? Og hvorfor du vil endre noe som virket?

              Jeg må si at motorvalg er veldig vanskelig, så der har jeg prøvd å se på hva andre har hatt suksess med i samme fly....men har også hatt både success og feilet ved egne valg.....så jeg er nok ingen motor-guru som du bør høre på i den sammenheng.

              Får man en Kolm inni en Top Flite Mustang, uten at den stikker ut som ei vond tann?
              Dont expect, inspect.
              Fun Police everywhere!

              Comment


              • #22
                Det er en DA 50 som har hvert med så langt ja, men nå skal du høre, jeg har undersøkt litt og funnet ett muligens godt alternativ, det er ikke noe 4-takt da jeg anser disse som litt for lite utviklet i henhold til driftsikkerhet og altfor dyre (-ok det med pris er vel relativt, men-men...) ,-driftsikkerheten setter jeg høyt!
                Da har hvert svært driftsikker, bare litt tull med ledninger etc...
                Mustangen har en trang cowling det er vi alle enige om, så jeg fant en DLE 55 RA, den har bakutblåst, den er faktisk lavere over toppen og lengre fram til spinneren enn DA50, dvs den vil passe bedre inn i cowling. Holder nå på med litt enginering på tegnebrettet for å lage exhausanlegg for skala V12 Packard Merlin.
                John Arne Sagøy
                Scale Warbirds of Norway
                Trønderbataljonen
                www.scalewarbird.org
                No guts, no glory

                Comment


                • #23
                  Ja, dersom motoren ikke er driftssikker, blir flyet nærmest verdiløst.
                  Dont expect, inspect.
                  Fun Police everywhere!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by spitfire View Post
                    Det er en DA 50 som har hvert med så langt ja, men nå skal du høre, jeg har undersøkt litt og funnet ett muligens godt alternativ, det er ikke noe 4-takt da jeg anser disse som litt for lite utviklet i henhold til driftsikkerhet og altfor dyre (-ok det med pris er vel relativt, men-men...) ,-driftsikkerheten setter jeg høyt!
                    Da har hvert svært driftsikker, bare litt tull med ledninger etc...
                    Mustangen har en trang cowling det er vi alle enige om, så jeg fant en DLE 55 RA, den har bakutblåst, den er faktisk lavere over toppen og lengre fram til spinneren enn DA50, dvs den vil passe bedre inn i cowling. Holder nå på med litt enginering på tegnebrettet for å lage exhausanlegg for skala V12 Packard Merlin.

                    Uten at jeg skal driste meg til å anbefale noe som helst for deg John Arne (dette har du mer enn nok erfaring med til å kunne treffe et godt valg selv), så har jeg følgende faktaopplysninger basert på egen erfaring: Jeg bruker DLE 55 både i TF P-47 og CARF YAk 55 SP 2.1m som jeg flyr mye IMAC med. Dette er meget lettstartede, driftssikre, og ytelsessterke motorer, langt mer sprut i enn DA50/DLE50. Jeg har også denne motoren installert i ESM FW-190 D9 2.1 m. Så dette vil være et godt valg, uten at det dermed er sagt at det ikke kan finnes andre gode motorer.
                    Last edited by P47Pilot; 30-12-12, 11:30.

                    Comment


                    • #25
                      Det var godt å høre, disse "kina" motorene har jeg ingen erfaring med , men det jeg hører ifra andre høres ok ut, det er flere her oppe som også bruker disse uten noe videre problemer så derfor kan jeg prøve jeg også...
                      DLE 55 RA er en av de slankeste motorene jeg har sett i denne størrelsen den er 80mm bred over toppen og 70mm over veivhuset, Cowlingen på mustangen måler 130-140mm der motoren står, det bør være god nok plass på hver side av motoren til å føre ett fleksibelt stålrør opp til manifoilene.
                      Attached Files
                      John Arne Sagøy
                      Scale Warbirds of Norway
                      Trønderbataljonen
                      www.scalewarbird.org
                      No guts, no glory

                      Comment


                      • #26
                        OS sin 55 eller 60 kan også være et bra alternativ.
                        Hans Petter Ytterbø
                        Trondheim

                        RCRCM; Strega F3F
                        RCRCM; E-Typhoon
                        RCRCM; Predator V1 F3F
                        Wildflug; MDM Fox
                        CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                        Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                        ESM; Seafury m/ MVVS 40
                        ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                        ESM Seafury m/ OS FT-300
                        + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                        Comment


                        • #27
                          Jeg kan bare bekrefte tidligere innlegg...
                          Har DLE 55 både i min Yak 54 og i min Edge 540. Disse motorene har vel gått en 100 - 150 flighter hver seg og det har aldri vært noe tull... De er lette å starte, justere og de throttler sikkert og pent i hele registeret. Jeg syns også det er skikkelig bra drag i dem.
                          Jeg er så fornøyd at jeg akkurat har kjøpt både DLE 60 og 111 til mine vinterprosjekter...
                          Hangaren full av drit...

                          Comment


                          • #28
                            Høres ut som et bra valg Jon Arne! Synd DLE ikke har en twin som går inn i min D9.
                            Last edited by kwik; 30-12-12, 16:56.
                            Dont expect, inspect.
                            Fun Police everywhere!

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Hans Petter View Post
                              OS sin 55 eller 60 kan også være et bra alternativ.
                              Fin motor OS 60 Hans Petter, synd den er så dyr, DA 60 er billigere, dessuten så har de sideutblåst på exhausen, mye mere elegant med bakutblåst og da til halve prisen...
                              John Arne Sagøy
                              Scale Warbirds of Norway
                              Trønderbataljonen
                              www.scalewarbird.org
                              No guts, no glory

                              Comment


                              • #30
                                Side og høyderor er bygd med spant. Freste ned spant med 0.5mm kler de opp med 0, 4 mm kryssfiner, snart klar for glassing.
                                Tenkte jeg skulle spare litt vekt på å frese vekk litt unødig balsa, klarte ca 5 gr på sideror...
                                Rorflatene blir iallfall solide med kryssfiner som skinn...!
                                Attached Files
                                John Arne Sagøy
                                Scale Warbirds of Norway
                                Trønderbataljonen
                                www.scalewarbird.org
                                No guts, no glory

                                Comment

                                Working...
                                X