Unconfigured Ad

Collapse

Carf Mustang med Kolm 150cc 3cyl.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Warbirdpilot
    Administrator
    • Sep 2004
    • 2878

    #1

    Carf Mustang med Kolm 150cc 3cyl.

    Ja da var drømme prosjektet i hus og det hele skjedde veldig fort da etter litt frem og tilbake med Geir Salte om å kjøpe hans Mustang hadde jeg egentlig lagt det på is men så plutselig en dag så tok han kontakt igjen og handelen ble velsignet av DNB vipps. Dagen derpå ble det en liten kjøretur til Geir for å plukke opp herligheten.

    Det hører med til historien at Geir hadde tenkt å fullføre dette prosjektet selv men han hadde selv fått tak i en flott p38 fra en kar i Tyskland og kunne da selge sin Mustang til meg. Nå hadde det seg desverre sån at avtalen med tyskeren falt igjennom et par dager etterpå så plutselig stod Geir ser uten noe som helst....I ettertid viser det seg at han også nå har fått tak i enda en Mustang med samme motor så da var kvelden reddet allikevel. Hva er vel bedre enn en Mustang med Kolm....jo to selvfølgelig...

    Vel nok om det. Prosjektet jeg har tatt over fra Geir er et fly som har tidligere hatt annen motor og skal nå få Kolm. Geir var uheldig med sin første Mustang og hadde en utelanding som resulterte i et havari og han trengte derfor et nytt fly å flytte over godsakene i. Derav dette donor flyet. Så etter en rask tur til Jæren så fikk jeg med meg en og halv mustang tilbake og en hel del masse deler.

    De første ukene har gått med til å teste litt motor da denne ikke hadde blitt testet etter at den hadde kommet tilbake fra service hos Kolm etter uhellet.

    Først oppstart kan sees her.. en meget fornøyd kar ... motoren gikk dog litt magert men etter litt justering tikket den rundt som en klokke...endog en ganske høylydt en




    Etter at motoren var funnet i orden begynte jeg så smått på kroppen. For å få tyngdepunktet rett må nesten alt av utstyr plasseres bak i halen på flyet og det krever litt jobb med å tenke ut løsninger som funker bra. Heldigvis for meg så hadde Geir en bra løsning på dette så det var nesten bare å kopiere det han har gjort sant litt gjenbruk av det han allerede hadde.

    Har også lagt inn karbonfiber rundt brannvegg og i kroppsdelene for å drive opp og forsterke. Er ingen spanter ellers i flyet.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    - Håvard Glad Andreassen
    - YouTube.com/Warbirdpilot
    - facebook.com/warbirdpilot
  • Warbirdpilot
    Administrator
    • Sep 2004
    • 2878

    #2
    Fått gjort litt i kveld, fixet skjult siderorsoverføring og satt opp sequencer på halehjulet da jeg gikk fra luft til servo på halehjulet.

    Skjult siderorsoverføring

    Click image for larger version

Name:	20171011_203314 (1).jpg
Views:	1
Size:	217.4 KB
ID:	616977

    Halehjul mekanisme i bakenden på flyet
    Click image for larger version

Name:	20171011_164637.jpg
Views:	1
Size:	237.9 KB
ID:	616976

    Byttet ut luftsylinder med servo, mer pålitelig og en slipper extra luftslanger mellom vinge og kropp, alt av luftsystem blir nå kun i vingen.
    Click image for larger version

Name:	20171011_205625 (1).jpg
Views:	1
Size:	244.4 KB
ID:	616978

    - Håvard Glad Andreassen
    - YouTube.com/Warbirdpilot
    - facebook.com/warbirdpilot

    Comment

    • Salte
      • Dec 2005
      • 291

      #3
      Dette blir bra Håvard! da satser vi på å få de i lufta til Evje i juni

      Geir

      Comment

      • Lars N
        Moderator
        • Apr 2002
        • 2891

        #4
        Denne må jeg følge
        Lars Norberg

        Comment

        • Warbirdpilot
          Administrator
          • Sep 2004
          • 2878

          #5
          Ja fy fader Geir.. gleder meg som en unge... trenger noen tips av deg og etterhvert hvordan man enklest sliper disse flya klare for grunning og lakkering..men det tar vi over en øl på Evje til sommeren ...

          Prøver å gjøre litt hver dag..

          Eksosen er ganske grei da..

          Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
          - Håvard Glad Andreassen
          - YouTube.com/Warbirdpilot
          - facebook.com/warbirdpilot

          Comment

          • Warbirdpilot
            Administrator
            • Sep 2004
            • 2878

            #6
            Fikk propellen her om dagen og, en VarioProp fra Ramoser i tyskland, virker veldig solid og utrulig smart måte å justere pitch på...



            Har også limt litt på mustangen og nå er det blitt service luke til motoren også slik at det er enklere å komme til plugger og ventiler om det skal være nødvendig uten å måtte ta ut hele motoren.
            Attached Files
            - Håvard Glad Andreassen
            - YouTube.com/Warbirdpilot
            - facebook.com/warbirdpilot

            Comment

            • Warbirdpilot
              Administrator
              • Sep 2004
              • 2878

              #7
              Litt mere gjort. Fått tilpasset baffling og kapslet inn motoren så kjølelufta går den rette veien.



              Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
              - Håvard Glad Andreassen
              - YouTube.com/Warbirdpilot
              - facebook.com/warbirdpilot

              Comment

              • Warbirdpilot
                Administrator
                • Sep 2004
                • 2878

                #8
                Jepp, da er motor montert i flyet "permanent" men temp sensorer og alt... en liten milepæl..

                Mye arbeid gjenstår men begynner å se et ørlite lys i enden på tunnelen... kanskje isen på Fagernes blir en passende plass å teste dette på?
                Attached Files
                - Håvard Glad Andreassen
                - YouTube.com/Warbirdpilot
                - facebook.com/warbirdpilot

                Comment

                • Warbirdpilot
                  Administrator
                  • Sep 2004
                  • 2878

                  #9
                  Tenkte mekke sliding canopy også, 3d printet noen rails som blir limt inn. Blir ikke noe rc dette, kun manuell operasjon med en eller annen form for låsing fremme..

                  Click image for larger version

Name:	20171124_213633.jpg
Views:	1
Size:	178.4 KB
ID:	617078
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - YouTube.com/Warbirdpilot
                  - facebook.com/warbirdpilot

                  Comment

                  • Wulf
                    • Jun 2007
                    • 2055

                    #10
                    Hvor stor propell kan du ha ?
                    Balsa

                    Comment

                    • Warbirdpilot
                      Administrator
                      • Sep 2004
                      • 2878

                      #11
                      Originally posted by Wulf
                      Hvor stor propell kan du ha ?
                      Prøver med en 26 tommer 4 blader. Men den drar en 30 tommer to blader lett

                      Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - YouTube.com/Warbirdpilot
                      - facebook.com/warbirdpilot

                      Comment

                      • Warbirdpilot
                        Administrator
                        • Sep 2004
                        • 2878

                        #12
                        Da har maskinen vært i lufta og er veldig fornøyd så langt... når blir det å fintune utslag og CG, samt fikse et par ting som ikke var helt optimalt... deretter når den har noen turer under beltet blir det å lakkere i nytt skjema..

                        Lurer litt på om det blir dette skjema:
                        Click image for larger version

Name:	MustangRecovery18.jpg
Views:	1
Size:	78.8 KB
ID:	617551

                        - Håvard Glad Andreassen
                        - YouTube.com/Warbirdpilot
                        - facebook.com/warbirdpilot

                        Comment

                        • affa
                          Administrator
                          • Jul 2002
                          • 5877

                          #13
                          Originally posted by flypilot
                          Da har maskinen vært i lufta og er veldig fornøyd så langt... når blir det å fintune utslag og CG, samt fikse et par ting som ikke var helt optimalt... deretter når den har noen turer under beltet blir det å lakkere i nytt skjema..

                          Lurer litt på om det blir dette skjema:
                          [ATTACH=CONFIG]88903[/ATTACH]

                          Ta et annet skjema du [emoji12][emoji108][emoji41]
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment

                          • Warbirdpilot
                            Administrator
                            • Sep 2004
                            • 2878

                            #14
                            Ja det hadde du vel likt ,[emoji39][emoji39][emoji23] trodde du var glad i cirkus fly jeg 🤪🤪[emoji23]

                            Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - YouTube.com/Warbirdpilot
                            - facebook.com/warbirdpilot

                            Comment

                            • affa
                              Administrator
                              • Jul 2002
                              • 5877

                              #15
                              Skal ikke le av sirkus [emoji12][emoji108]
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...