Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har lyst til å begynne fra bunnen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvordan går det med byggingen forresten? Lenge igjen til jomfrutur?

    Jordene ved Dragvoll er en bra plass for å teste og lære litt flyging. Med det snødekket vi har nå burde det også være mulig å komme unna en hard landing uten altfor mye brekkasje.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #17
      halloen. leste nylig Badius-artikkelen din (anders v) og forbannet meg en liten stund over hvorfor jeg ikke hadde lest den før. Flyet virker som en perfekt start på modellflyhobbyen. Men irritasjonen ga seg fort da saken er den at Sentosaen i sin tid ble kjøpt fordi jeg VILLE bygge balsa - og slå ihjel haugevis med dødtid i romjula -, samt få litt byggeerfaring før jeg setter i gang med neste prosjekt. Et pilot-byggesett det også, en høyvinget akro-trainer. Og det ser jeg med en gang trengs. Er på ingen måte klønete og mener selv å inneha teknisk og praktisk innsikt nok til å bygge det meste med tiden, men nybegynnerfeil i bygginga av typen feil spant på feil plass o.l., tror jeg de fleste ikke kan gardere seg mot. I og med at jeg kanskje er av typen som ergrer seg mer over slike ting enn hva vanlig er, er det med vemod jeg bare må registrere at jeg må hente inn mer 2mm balsa fra en eller annen plass. Og slike stopp møter jeg jevnlig. Typisk: student og mangler verktøy/redskap/ting etc. Problemet nå er hvor jeg får tak i slike småting i nærheten. Bor heldigvis rett ved clas o, men balsa er nok ikke hyllevare der. lite penger så porto for småting velges glatt bort til fordel for brød og melk, inntil lånekassa bestemmer seg for at det går greit å gi meg penger denne gangen også.
      går ting veien har jeg flyet på vingene før påsken. gidder ikke kjøpe inn nytt radioutstyr når jeg har flere to-kanalers radioanlegg liggende hos farsan i nord-norge. problemet er bare å få ham til å skjønne telefonisk hva som skal sendes og hvordan lirke det ut fra seilbåt og knust bil, men det går nok. ting tar tid.

      det ligger også en motor i 25-klassen der oppe, men jeg vet ikke om den står i fjøset eller inne i varmen. smurte den godt inn med after-runolje for 2 år siden. kan den fortsatt være i orden, ingen rust og korrosjon?

      Comment


      • #18
        Det der høres kjent ut. Og når riktig spant er fjernet fra feil sted og skal plasseres der det egentlig hører hjemme så slår CA-fantomet til.....

        Joda, Badius er en grei sak å begynne med, men du får null byggeerfaring med på kjøpet. Personlig liker jeg balsa veldig godt, og liker å pusle med bygging. Jeg tar gjerne tegninger fra nett og lager alle bitene selv. Har du bygget et par modeller så er det lettere å forstå hvordan ting henger sammen og hvordan du best fikser de uungåelige kræsjene.

        Balsa får du enklest tak i ved å tusle bort i Prinsens gate og besøke Hobbyshop. De har (som regel) bra utvalg av varer, selv om de nok ikke er verdens mest progressive hobby-butikk. De har stort sett det meste du trenger av utstyr også. Nederst i Prinsens ligger Hobby-Norge og de har endel duppedingser de også, men de er mer rettet mot bil.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #19
          flyet skal i luften til påsken. denne påsken, altså. pga alt mulig fra flytting til sparing til radio kapabel for uoverskuelige framtidige modeller, har det jammen tatt tid å komme i ferdigstillelsesmodus. var nødt til å bygge nytt byggebord også... ble fint. slengte i tillegg på et strøk maling, siden bordet nødvendigvis ble en del av møbementet i oppholds- og soverommet. prioriteringen er ihvertfall på plass.
          Kommer til å trene stødig med fms før jeg sender det i lufta, siden jeg ellers kommer til å drepe første individ jeg støter på om alt går i bakken. spøk. kommer til å skyte villt rundt meg og skylde på morsan. neida... farsan selvfølgelig.

          det jeg lurer på nå er hvilket oppsett jeg skal gå for.

          Tekniske data:
          Vingespenn 152 cm
          Vekt 600-700 gram
          Anbefalt (av NM):
          elektromotor 400 motor, direktedrift og 6x3propell
          Anbefalt radio (Minstekrav) 4-kanaler med 2 servoer

          tror jeg har lyst til å sjekke ut flyet som ren seiler på hang først, er det ikke da viktig med vekt av en viss størrelse i nesa? isåfall: holder det med standard servoer, batteri og mottaker av typen det du får med når du kjøper nytt radiosett? jeg er også åpen for motor, men er det ikke da lurt med lettvektsservoer siden flyet muligens blir vel nesetungt pga av det ikke er større enn det er?

          siden dette er mitt første fly har jeg selv ikke særlig peiling

          Comment

          Working...
          X