Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tegninger på GUPPY seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vi har for lengst slått fast at det dreier seg om 2 varianter (det skjedde helt i starten av tråden), hvorav den originale Guppyen er den jeg har hengende rett over hodet mitt nå, bygga av Leif, kjøpt og designa i EPP av Leading edge Gliders. Den TS har lagt ut er høyst sannsynlig en kopi der designer har rappa navnet Guppy. Skal ikke være for bombastisk når jeg sier rappa, mulig han har bedt om tillatelse men det virker tvilsomt. Arrester meg om jeg tar feil, jeg sier "sannsynlig" og ikke "garantert".

    Hadde jeg skrevet en annonse på rcmarked med teksten "Xplorer selges" og det kom folk og så det var en nitroslurpende dobbeltdekker eller et papirfly jeg solgte, designa av en aller annen frosk som ikke klarer holde seg til varemerking og/eller navngi produktet sitt under eget navn regner jeg med det hadde blitt bråk og folk ville hatt problemer med å forstå og akseptere dette.

    Nå har det imidlertid ikke blitt bråk her, men kun forsikringer om hvilken modell det gjelder av de to som tydeligvis eksisterer under samme navn. Og jeg kan ikke se noen under denne tråden har hatt noe problemer med å forstå dette.

    Jo
    Last edited by hangman; 05-11-10, 03:47.
    Jo Skavhaug

    ..sånn ca..

    Comment


    • #17
      Unnskyld hvis det hørtes ut som jeg anklagde noen for noe. Når det gjelder navn på ting så burde det jo helst vært akvariefisk tråden handlet om?
      Du sier: "Den TS har lagt ut er høyst sannsynlig en kopi", en kopi av hva? Designet ser temmelig originalt ut, og når Mitja tegnet og navnga første utgave i forhold til andre Guppyer er ikke godt å si. Det har stadig vekk dukket opp modellfly med like navn rundt omkring. Husker bare hvor forvirrende det var med Sagitta.
      Last edited by LaSt; 05-11-10, 06:04. Reason: Omformulering

      Comment


      • #18
        Trengs ingen unnskydning her, veitu, man har da høy takhøyde i rc-miljøet..men som kjent blir man ikke dummere av å spørre.
        Flott du linker til designer av ikke-VTPR versj. av Guppyn og forteller om han, alltid bra med info.

        Det jeg veit om Guppyn er det er en VTPR glider fra Leading edge Gliders; en acromodell for hanget lik Wasabien, men i EPP og uten AMT og flyr som en drøm bare den får vind nok. Jeg velger tro, uten å være sikker, dette er den originale..dette fordi det er en kjent VTPR modell hvor mange kjenner igjen min som Guppyn. Den andre versjonen her er en el-glider med T-hale, som ikke akkurat virker som noen VTPR/acro modell eller for hang, da den da har propell for å flys fra flatmark og høyt.

        Jo
        Last edited by hangman; 05-11-10, 21:37.
        Jo Skavhaug

        ..sånn ca..

        Comment


        • #19
          Nå har jeg fått til å skrive ut tegningene på A4 ark Noen som har bygd dette og vet om det er ett lett fly å bygge?
          Er det lett å skjære ut deler i balsa med tapetkniv, eller må du ha fres eller noe sånt?
          Attached Files
          Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
          Harstad MFK

          Futaba 12FG

          ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
          Slick 360 | Elektrokonvertert
          ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
          Phoenix Decathlon | ASP.70
          Hexacopter

          Comment


          • #20
            ENDELIG veit jeg hva Guppyn min er for noe -takket være doogledees info, som bygde den.

            Ikke rart jeg trodde Le Fish og Gyppyn var samme fisken, for Le Fish er storebroren til Guppyn
            Jo Skavhaug

            ..sånn ca..

            Comment


            • #21
              Når det gjelder å skjære ut deler for å bygge fra tegninger så har jeg noen triks du kan bruke...
              Hvis du skriver ut med Laser skriver så kan du nemlig legge utskriften med trykket ned mot balsa flaket (pass på at delene du vil skjære ut passer på flaket) og så stryke arket med ett strykejern på maks varme uten damp. Hold flaket og arket helt rolig til det har kjølt seg ned igjen før du "skreller" av arket igjen.
              Når du gjør det og så fjerner arket igjen vil du se att toneren fra laser utskriften har blitt overført til balsaen, så er det bare å ta tapet kniven eller skalpellen fatt og begynne å skjære ut deler. Hvis du bruker nok varme bør du kunne få overført del nr og alt som står på arket så det er lett å holde styr på hvilken del som er hvilken også
              Dersom du ikke har tilgang til en laser skriver, men kun en blekkskriver går det også ann å plassere blekkskriver utskriften i en vanlig (gammeldags) kopi maskin og ta en kopi så bruke kopien på samme måten som laser skriver utskriften.
              Når du stryker balsa flaket kan det slå seg litt pga varmen. Det er lettest å fikse ved å snu flaket og styke det lett på baksiden mot en helt flat overflate og holde det flatt mens det kjøler seg ned igjen. Da blir det vanligvis flatt igjen.
              Hvis du har problemer med at det ikke blir tydelig nok, kan du skrive ut på nytt med mørkest mulig trykk. da får du mer toner på arket og det blir lettere å se etter stryking.
              Leif Bjørgo
              Cirrus-RCFK

              Comment


              • #22
                Min favorittmåte er å printe ut på selvklebende A4-papir, og sage/skjære ut bitene med papiret på. Enten kommer papiret lett av igjen, eller litt varmluft gjør susen.

                Comment


                • #23
                  Heisan.

                  Er det slik at jeg kan levere denne fila til en butikk som kan printe den ut i riktig størrelse?

                  Hilsen Roy
                  Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                  Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Roy.Arnold View Post
                    Heisan.

                    Er det slik at jeg kan levere denne fila til en butikk som kan printe den ut i riktig størrelse?

                    Hilsen Roy
                    Ja, du kan printe denne ut i A1 for å få den i full størrelse. Det du også kan gjøre er å bruke et program for å "dele" PDF fila opp slik den er tilpasset A4 sider. Jeg tipper noen her inne har kompetanse på det! Om ikke noen svarer hvordan man deler den opp skal jeg google litt å se hva jeg finner ut.


                    Truls

                    Comment


                    • #25
                      slik tenker jeg :
                      PStill Howto - Tile large PDF pages

                      Comment


                      • #26
                        jepp du kan levere den til en butikk, eller sende den til meg så kan jeg printe den på plotteren på jobben til deg. dersom du bor i Oslo og omeng kan vi fikse dette neste uke
                        Leif Bjørgo
                        Cirrus-RCFK

                        Comment


                        • #27
                          Heisan.
                          Dette var jo litt av en service doogledee. Men sier takk for tilbudet. Jeg skrev til en butikk i går og fikk tegningen i dag i skala 1:1 for 175,-


                          Lurte på om det var noen som har bygget denne så dem vet hvor mye balsa/finer etc man trenger til hele modellen?
                          Last edited by Roy.Arnold; 01-06-11, 21:18. Reason: .
                          Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                          Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Roy.Arnold View Post
                            Lurte på om det var noen som har bygget denne så dem vet hvor mye balsa/finer etc man trenger til hele modellen?

                            Jeg har ingen erfaring med bygging, men har du lyst å lage en tråd på denne når du lager den? Har veldig lyst å se en slik bli bygget fra scratch!

                            Comment


                            • #29
                              Hei Trulsen.

                              Det kan vi ordne vettu. Jeg har bygget mye i min tid, så kan godt ta en del bilder. Skal se på dette i løpet av helgen for og finne ut hva jeg trenger av materialer i første omgang. Så kan jeg ta det derfra.
                              Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                              Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                              Comment


                              • #30
                                Noen som har Guppy 2 tegning og sende meg tro? Har lyst og bygge den også.

                                hilsen roy-a@getmail.no
                                Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                                Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                                Comment

                                Working...
                                X